Betala på restaurang innan man fått mat och dryck

Islandshästryttare

Trådstartare
Är på restaurang och här har de infört digitala menyer och man betalar via Swish direkt vid beställning. Känns väldigt opersonligt och tråkigt tycker jag och en del av det som är restaurangupplevelsen går lite. På lunch är det ok tycker jag men går jag ut och äter på kvällen så förväntar jag mig lite service. Också märkligt att betala innan man fått något serverat tycker jag. Vad tycker ni?
 
Jag vet inte om jag märkt någon direkt skillnad i serivcen. De ställen jag varit på med digitala menyer har varit uteslutande restaurangkedjor där mina förväntningar på serivce redan är låga. Då är jag mer störd av att systemet kräver att alla runt bordet lägger 10-15 minuter på att stirra på sina telefoner. Jag är gammeldags nog till att tycka att mobiler inte har någon plats vid ett dukat bord.
 
Jag vet inte om jag märkt någon direkt skillnad i serivcen. De ställen jag varit på med digitala menyer har varit uteslutande restaurangkedjor där mina förväntningar på serivce redan är låga. Då är jag mer störd av att systemet kräver att alla runt bordet lägger 10-15 minuter på att stirra på sina telefoner. Jag är gammeldags nog till att tycka att mobiler inte har någon plats vid ett dukat bord.

Precis, det bjuder in till asocialt beteende i en situation där man vill kunna umgås.

Dessutom brukar det kunna betyda (men säkert inte alltid) att det blir kaos i ordningen när maten kommer, för alla beställningar kommer huller om buller till köket och ingen personal tar ansvar för att det blir rimligt.

Jag tycker det funkar bra när man ska äta själv, men i större sällskap blir det bara blä.
 
Det har jag aldrig stött på på kvällen på en restaurang.

Här är det inte så mycket de "riktiga" restaurangerna, utan de mer barn-/snabbmatsinriktade, typ halvdana pinchos och liknande. Ingen förlust att bojkotta!

Många ställen som även har avhämtning har möjlighet att beställa på nätet om man vill, men kommer man dit och sätter sig får man normal service vid bordet.
 
Detta var en restaurang med a la carte där varmrätterna ligger mellan 200-500 kronor. Alltså ingen kedja eller en restaurang i lägre prisklasserna. Då kan jag tycka att jag vill ha service oå ett sånt ställe. Men jag kanske är gammaldags i det avseendet

Jag hade faktiskt blivit rätt grinig om det var enda möjligheten. Jättebra att alternativet finns i vissa lägen, men ska jag lägga pengar på att äta ute vill jag diskutera val av mat- och dryck med kunnig personal.
 
Skönt att få betalningen överstökat tycker jag :D Tycker nödvändigtvis inte att servicen blir dålig för att jag inte får betala efter måltiden.
Samma. Jag har en gång råkat ta springnota för vi båda helt enkelt glömde betala, kom på det på spårvagnen och åkte genast tillbaka och rättade till det. Så jag brukar rätt ofta be om att få betala före om det är så att jag är mentalt stressad så att det inte händer igen.
 
Jag har upplevt att det har funkat bra på en "vettig" restaurang. Du uppger bordsnumret och alla får sin mat ungefär samtidigt. Du behöver inte vänta på en kypare. Vill du ha en dryck till så beställer du det och behöver inte sitta och vinka. Jag tycker att det har fungerat bra, men kanske på den sorts restaurang där man inte förväntar sig "topp-service". 😊
 
Jag har just bojkottat en mobil "provider" for att det inte gar att ringa till customer service och prata med en person. Precis samma sak skulle jag gora med ett sadant betalningssystem pa en restaurant. Jag vill diskutera vissa matratter, kanske lagga till nagot och/eller inte ha nagot annat ...
 
Jag tycker det är smidigt på pup menyer. Man går till baren, säger vad man vill ha, anger bordsnummer och betalar.

PÅ en riktig restaurang vill jag ha en servitris och kunna diskutera.
 
Samma. Jag har en gång råkat ta springnota för vi båda helt enkelt glömde betala, kom på det på spårvagnen och åkte genast tillbaka och rättade till det. Så jag brukar rätt ofta be om att få betala före om det är så att jag är mentalt stressad så att det inte händer igen.
Stressen och tristessen att vänta på och försöka kommunicera med serveringspersonal efter middag ute gör att jag undviker det in absurdum. Att behöva sitta och vänta på att få lämna iväg kortet och sen vänta på kvittot förtar allt nöje av en god middag!

Undantaget USA, för där var serveringspersonalen fantastisk.
 
Jag är inte helt impad av det systemet heller, vi åt på ett sånt ställe i ett stort sällskap så de tog ändå vår dricka och matbeställning personligen men det var lite kaos. När sen maten var uppäten och var och en skulle betala sina extra beställningar var det smidigare men krävde mer spring från personalen. En beställde en drink, den kom, den bredvid tyckte att det såg gott ut, beställde osv nerför bordet istället för att ta upp en större beställning och komma ut med allt.
 
Avskyr hela fenomenet. Djupt och innerligt.

Min senaste upplevelse var på ett IKEA. Klev in från parkeringen rakt in i restaurangen. Kändes som att komma in via en bakdörr. Möttes av de där pekställningarna som var föga användarvänliga. Fick sedan sitta på en väntplats och vänta. Maten langades över av en sur man, utan ögonkontakt. Man fick det man fick - som av en maskin.

Till råga på allt var snitseln bränd i kanterna och hela rätten kall.
 
Avskyr hela fenomenet. Djupt och innerligt.

Min senaste upplevelse var på ett IKEA. Klev in från parkeringen rakt in i restaurangen. Kändes som att komma in via en bakdörr. Möttes av de där pekställningarna som var föga användarvänliga. Fick sedan sitta på en väntplats och vänta. Maten langades över av en sur man, utan ögonkontakt. Man fick det man fick - som av en maskin.

Till råga på allt var snitseln bränd i kanterna och hela rätten kall.

Ja IKEA har tagit det till nya nivåer. För en mjukglass i deras lilla kiosk krävdes det inte mindre än TRE köer. Första kön till en pekskärm som tog en evighet att navigera, där man gjorde sin beställning och betalade. Sen till personal som delade ut glasstrutar. Sen till själva glassmaskinen. "En snabb glass på vägen ut" eller inte :cool:
 
Avskyr hela fenomenet. Djupt och innerligt.

Min senaste upplevelse var på ett IKEA. Klev in från parkeringen rakt in i restaurangen. Kändes som att komma in via en bakdörr. Möttes av de där pekställningarna som var föga användarvänliga. Fick sedan sitta på en väntplats och vänta. Maten langades över av en sur man, utan ögonkontakt. Man fick det man fick - som av en maskin.

Till råga på allt var snitseln bränd i kanterna och hela rätten kall.
Jag undrar lite varför du har högre förväntningar när du går till IKEA?
IKEA-restaurangen för mig är enkom ett ställe dit man går om man tvingas till att spendera längre tid på IKEA, blodsockret dalar, och man behöver påfyllnad av energi. Jag går inte dit och förväntar mig en restaurang-upplevelse, direkt :D Men visst, varm mat kanske är det minsta man kan begära.
 
Detta var en restaurang med a la carte där varmrätterna ligger mellan 200-500 kronor. Alltså ingen kedja eller en restaurang i lägre prisklasserna. Då kan jag tycka att jag vill ha service oå ett sånt ställe. Men jag kanske är gammaldags i det avseendet

Allvarligt... på den nivån av restaurang hade jag vänt i dörren. Går jag på en bättre restaurang (och har de priser upp till 500 räknar jag med att den är på bättre-nivå) så vill jag ha en engagerad och kunnig servispersonal som en får personlig kontakt med.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 717
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 233
Senast: Cattis_E
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 025
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 246
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp