Betala på restaurang innan man fått mat och dryck

Ni som väljer ställen med ingen/låg service och hög automatisering - händer det aldrig att ni är besvikna med er mat och vill be om förändringar? Eller kanske göra en mer oortodox beställning

(jag föredrar ofta förrätt och efterrätt - eller kanske bara förrätter eller bara efterrätter - men då vill jag ju ha min mat när de andra äter huvudrätten. Jag vill fortfarande kunna äta a la russe med en rätt i taget)

I min värld är det roligt att kunna välja. Om jag äter dyrt ute så vill jag ha hela paketet med servicen och amuseer som kommer i rättan tid. Äter jag själv eller för att fylla magen är appar och förskottsbetalning praktiskt (men då kör jag ofta gå till disken, beställ, betala, få din mat)
Ställen med hög automatisering brukar ha noll åsikter om man vill ha enbart förrätt och efterrätt. Man bockar för det man vill ha typ. Jag har nog bara varit på hamburgerhak och något med kinamat. Det har gått bra att lägga till och dra ifrån enligt eget tycke. Jag kan tänka det blir problem om man inte vill ha de standardiserade extraportionerna av salad eller majo utan jättemycket eller pyttelite men där jag beställt har det funkat med manuell beställning om man så önskat. Jag har aldrig varit på ställen med bordsservering och

Vill du äta en fin middag ute så har lejonparten av medeldyra till dyra restauranger beställning och servering vid borden, åtminstone i Sverige så än så länge är det bara att välja rätt restaurang efter eget tycke och smak.
 
Sure! Man får ju läsa av situationen och en liten gest när man väl fångat blicken behöver inte vara fel... men att veva, vinka, knäppa fingrarna eller liknande till personalen är oskönt.
Inte för jag brukar göra det men inte ser jag det som oskönt om personalen inte är uppmärksam så det går att bete sig på ett snyggare vis om man nu inte vill stanna kvar på obestämd tid.
 
Inte för jag brukar göra det men inte ser jag det som oskönt om personalen inte är uppmärksam så det går att bete sig på ett snyggare vis om man nu inte vill stanna kvar på obestämd tid.
I det fallet skulle jag resa mig och gå till kassa/bar/podium/vad som finns tillgängligt hellre än att vifta på personalen och ändå förmodligen vara tvungen att vänta eftersom de är upptagna med annat trots att de sett vinkandet. Det är sällan personalens fel att de missar något eller någon.
 
I det fallet skulle jag resa mig och gå till kassa/bar/podium/vad som finns tillgängligt hellre än att vifta på personalen och ändå förmodligen vara tvungen att vänta eftersom de är upptagna med annat trots att de sett vinkandet. Det är sällan personalens fel att de missar något eller någon.
Det kan vara både och, jag har fått fantastisk service av personal som jobbar häcken av sig men också stött på personal som ignorerar försök att påkalla uppmärksamhet även om de har extremt lite att göra (typ står och hänger och gör ingenting).

Vi har mest bara olika åsikt om hur det är okej att påkalla uppmärksamhet och kanske olika erfarenhet. Det handlar inte om rätt eller fel för mig utan att jag inte ser något automatiskt oskönt i att ta till den metod som behövs för att påkalla uppmärksamhet så läge det inte handlar om otrevligheter och att störa andra gäster samtidigt som du ser det.

Och jag tror faktiskt restaurangen och personalen föredrar att man ger tydliga tecken att man behöver hjälp hellre än att sitta i en timme och bli irriterad som i exemplet.
 
Det kan vara både och, jag har fått fantastisk service av personal som jobbar häcken av sig men också stött på personal som ignorerar försök att påkalla uppmärksamhet även om de har extremt lite att göra (typ står och hänger och gör ingenting).

Vi har mest bara olika åsikt om hur det är okej att påkalla uppmärksamhet och kanske olika erfarenhet. Det handlar inte om rätt eller fel för mig utan att jag inte ser något automatiskt oskönt i att ta till den metod som behövs för att påkalla uppmärksamhet så läge det inte handlar om otrevligheter och att störa andra gäster samtidigt som du ser det.

Och jag tror faktiskt restaurangen och personalen föredrar att man ger tydliga tecken att man behöver hjälp hellre än att sitta i en timme och bli irriterad som i exemplet.
I det senare fallet skulle jag verkligen inte vinka utan försöka ta kontakt med annan personal istället, men jag står fast vid att det väldigt sällan är markpersonalens fel när det blir rörigt eller lång väntetid till exempel. :)

Det har vi! Jag tycker i de flesta situationer att det är automatiskt oskönt - men det är också tokigt att sitta stilla och vänta på uppmärksamhet man inte får och bygga upp irritation. Även i det fallet tycker jag dock hellre att man lämnar stolen, men verksamheten ser säkert inga problem att man vinkar och slipper bli sur.
 
...sedan finns det ju olika sätt att "vifta" på också. Får jag ögonkontakt med personalen först, ler och höjer handen en aning är det en annan sak än att höja handen och veva eller knäppa med fingrarna givetvis.
 
Har du provat att be om hjälp?

Om jag vore handikappad skulle jag formodligen HATA att be om hjalp om jag behovde gora det ofta och darfor undvika alla platser dar jag inte kan klara mig sjalv.

Ja, de hade inte tid och hänvisade till skärmen. Jag gick och undviker alla med skärm om jag ska äta ensam. Blir då sallad från affären eller macka på Pressbyrån. Där finns inte skärm- i Pressbyrån kan de till och med blanda varm choklad till mig när jag ber om det.

:heart Det kan inte vara kul att inte kunna vara sjalvstandig.
 
I det senare fallet skulle jag verkligen inte vinka utan försöka ta kontakt med annan personal istället, men jag står fast vid att det väldigt sällan är markpersonalens fel när det blir rörigt eller lång väntetid till exempel. :)

Det har vi! Jag tycker i de flesta situationer att det är automatiskt oskönt - men det är också tokigt att sitta stilla och vänta på uppmärksamhet man inte får och bygga upp irritation. Även i det fallet tycker jag dock hellre att man lämnar stolen, men verksamheten ser säkert inga problem att man vinkar och slipper bli sur.
Varför bryr du dig så mycket om vad andra gör? Jag menar då med vardagliga saker som att vinka för att fånga uppmärksamhet? För mig är det egentligen en ickefråga vad folk gör så länge det inte är uppenbart störande. Folk är lite olika och har olika preferenser, erfarenhet och normer.
 
Om jag vore handikappad skulle jag formodligen HATA att be om hjalp om jag behovde gora det ofta och darfor undvika alla platser dar jag inte kan klara mig sjalv.



:heart Det kan inte vara kul att inte kunna vara sjalvstandig.
Ja, det är ju det som är grejen. Det är inte "bara" att be om hjälp, om det är så att man gör det ofta, då undviker man situationer där man måste be om hjälp i istället, eftersom man ändå ber om hjälp relativt ofta.

Nej, jag gillar att vara självständig, och vet att jag är självständigare än många andra i min situation, pga ren envishet, å andra sidan står jag vid att införandet av skärmar som enda form att beställa är fel eftersom den utesluter människor.
 
Varför bryr du dig så mycket om vad andra gör? Jag menar då med vardagliga saker som att vinka för att fånga uppmärksamhet? För mig är det egentligen en ickefråga vad folk gör så länge det inte är uppenbart störande. Folk är lite olika och har olika preferenser, erfarenhet och normer.
Det gör jag inte generellt i verkliga livet, jag bara diskuterar frågan på ett diskussionsforum och tycker generellt att servicepersonal behandlas som skit och att man kan tänka på det när man är ute och äter... eller handlar eller åker buss eller vad det nu vara månde. :)

Edit: det är kanske inte alla som tänker på att det kan vara lite nedvärderande att vifta, vinka eller knäppa fingrarna åt personalen.
 
Ja, de hade inte tid och hänvisade till skärmen. Jag gick och undviker alla med skärm om jag ska äta ensam. Blir då sallad från affären eller macka på Pressbyrån. Där finns inte skärm- i Pressbyrån kan de till och med blanda varm choklad till mig när jag ber om det.
Men vad?
Begrep de inte att du inte ser?
Det var oerhört dåligt.
 
Men vad?
Begrep de inte att du inte ser?
Det var oerhört dåligt.
Det var på Max. På Burger King vid ett annat tillfälle när jag frågade om jag kunde beställa vid kassan pekade de på skärmen och sa "Vi tar bara emot från skärmarna". Jag gick därifrån också. Man måste vara blind om man inte ser min käpp. Eller så förstår man inte den.
 
De vet nog inte vad den betyder.
Okunskapen är stor om många saker här i världen.
Det är nog så. Inte ens inom vården har man koll alltid så jag har tänkt på det många gånger, men det finns ju inget annat jag kan göra- om jag inte bär en stor skylt runt halsen förstås.
 
Det gör jag inte generellt i verkliga livet, jag bara diskuterar frågan på ett diskussionsforum och tycker generellt att servicepersonal behandlas som skit och att man kan tänka på det när man är ute och äter... eller handlar eller åker buss eller vad det nu vara månde. :)

Edit: det är kanske inte alla som tänker på att det kan vara lite nedvärderande att vifta, vinka eller knäppa fingrarna åt personalen.
Det är till och med inte alla som anser att det är nedvärderande att vinka, oavsett på vilket vis man gör det, inte ens alla i personalen :). Mycket beror dessutom på hur man gör det. Klart det är nedvärderande om man knäpper med fingrarna och tilltalar personalen som de vore hundar, men det är det ju om man tar ögonkontakt och gör det samma. Intentionen och hur man gör det är mer avgörande än vilken metod (vinka/nicka/ögonkontakt/gå och hämta/vissla) sen beror det mycket på vad det är för restaurang. Det kanske är helt okej att vissla på hamburgerhaket men direkt olämpligt under noblemiddagen.
 
Det är till och med inte alla som anser att det är nedvärderande att vinka, oavsett på vilket vis man gör det, inte ens alla i personalen :). Mycket beror dessutom på hur man gör det. Klart det är nedvärderande om man knäpper med fingrarna och tilltalar personalen som de vore hundar, men det är det ju om man tar ögonkontakt och gör det samma. Intentionen och hur man gör det är mer avgörande än vilken metod (vinka/nicka/ögonkontakt/gå och hämta/vissla) sen beror det mycket på vad det är för restaurang. Det kanske är helt okej att vissla på hamburgerhaket men direkt olämpligt under noblemiddagen.
Det var därför jag skrev att det kan vara. Oavsett hoppas jag att folk generellt Ser personalen likväl som de vill att personalen ser dem helt enkelt.

Visslar på personalen hoppas jag verkligen att det inte är Någon som gör idag - var det mitt bord hade de inte fått service överhuvudtaget oavsett var det var eller hur de såg på saken.
 
Det är till och med inte alla som anser att det är nedvärderande att vinka, oavsett på vilket vis man gör det, inte ens alla i personalen :). Mycket beror dessutom på hur man gör det. Klart det är nedvärderande om man knäpper med fingrarna och tilltalar personalen som de vore hundar, men det är det ju om man tar ögonkontakt och gör det samma. Intentionen och hur man gör det är mer avgörande än vilken metod (vinka/nicka/ögonkontakt/gå och hämta/vissla) sen beror det mycket på vad det är för restaurang. Det kanske är helt okej att vissla på hamburgerhaket men direkt olämpligt under noblemiddagen.
Är anställda mer hundar på ett hamburgarhak än anställda under nobelmiddagen?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 716
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 230
Senast: Cattis_E
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 025
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 246
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp