Betala sak som gått sönder i affären?

lite OT, men jag lyckades med en riktig klantig grej, skulle åka hem från Grekland för sisådär tio år sedan, var inne på flygplatsens taxfree och så hade jag en stor messengerväska på höften som handbagage, insåg att det var för trångt att gå rakt på emellan upptravade grejer med en tjock väska som gjorde mig ännu bredare, så skickar den bakåt så den ligger på rumpan, som den nu istället blir bra mycket bredare, så får jag möte i trång gång och nu när jag inte känner mig så bred så vänder jag mig sidleds och släpper glatt förbi mötet. Dock hade jag en pyramid med whiskeyflaskor bredvid som raserades duktig av min extremt utstickande väskrumpa. 15-20 flaskor i kras. Total panik. Men nej jag behövde inte betala dock bad de mig att gå, fullt förståerligt.
 
Jag förstår att om en förälder låter sitt barn löpa amok i en affär (mer eller mindre) att man kräver betalning för det som går sönder.

Om en vuxen person råkat ut för en ren olycka utan att vara oaktsam (som tex TS) tror jag man får bita i det sura äpplet helt enkelt. Är saker så vansinnigt dyra så får man ha dem i låsta glasskåp eller vara enormt noga med hur man planerar butiken med hyllor etc. Jag förstår att en sådan här sak är surt för butiksägaren men man måste räkna med svinn om man har en butik, pga olika anledningar.

Att förlora en kund skulle iaf jag se som värre.
 
Men en självrisk på en sån försäkring är ju jättedyr? Man betalar ju inte tusentals kronor i självrisk för att få tillbaka 350 kr som en sån där ananas kostat in?
Ingen aning, jag vet bara att vissa butiker har en sån. Många andra svinnar det väl som kross antar jag.
 
Som butiksinnehavare är jag mycket nyfiken på dessa superförsäkringar det talas om här som skulle täcka en vara i den här prisklassen, jag skulle vara den första att slå till på en sådan försäkring!

Jag kan bli otroligt provocerad av kunder som har sönder varor mitt framför näsan på en och inte ens ber om ursäkt. Jag hade nyligen en kund som tyckte det var helt ok att dennes barn stod och slet sönder krukväxterna medan jag expedierade dem. Inte ens när jag bad barnet att sluta och förklarade varuvärdet för min kund fick jag nån respons.
Däremot ville hon gärna ha rabatt eftersom hon jobbade på Kommunalkontoret...

@ninsan : jag tycker att expediten gjorde helt fel som pressade dig till att köpa varan. Du lär väl inte besöka den butiken igen i första taget?
Jag skulle aldrig kräva en kund på ersättning för jag är för snäll och vill att mina kunder ska ha en behaglig känsla när de lämnar min butik.
Ni får dock gärna tänka på att vi småföretagare och butiksinnehavare är helt vanliga människor också och inte alltid bara "de som väl har försäkring som får skylla sig själva annars"
 
Jag råkade ha omkull en hylla i en butik för massa år sen hyllan var helt galet instabil och jag la väl i princip bara handen på den, dom sa aldrig något om att jag blev ersättningsskyldig/skulle köpa, men då var jag inte så jättegammal 13-14 kanske.
Jösses :o jag hade aldrig vågat besöka butiken igen. Jag är störtlöjlig med sånt där, kan knappt finna mig i småmissar xD
 
QUOTE="Reville, post: 17108357, member: 48752"]Ingen aning, jag vet bara att vissa butiker har en sån. Många andra svinnar det väl som kross antar jag.[/QUOTE]
Har aldrig hört talas om att man använder försäkringar för att täcka skador på varor, det räknas in i den del av påslaget på priset som skall täcka svinn oavsett orsak.

Man rräknar alltid med en viss procent svinn, det ingår i butiksverksamheten.
 
Den där försäkringen känns lite råttan i pizzan tycker jag. Den användes av 14 åriga som snattade med typ.. Svinn är ju nåt man räknar med, nån ananasförsäkring tror jag dock inte på
 
Som butiksinnehavare är jag mycket nyfiken på dessa superförsäkringar det talas om här som skulle täcka en vara i den här prisklassen, jag skulle vara den första att slå till på en sådan försäkring!

Jag kan bli otroligt provocerad av kunder som har sönder varor mitt framför näsan på en och inte ens ber om ursäkt. Jag hade nyligen en kund som tyckte det var helt ok att dennes barn stod och slet sönder krukväxterna medan jag expedierade dem. Inte ens när jag bad barnet att sluta och förklarade varuvärdet för min kund fick jag nån respons.
Däremot ville hon gärna ha rabatt eftersom hon jobbade på Kommunalkontoret...

@ninsan : jag tycker att expediten gjorde helt fel som pressade dig till att köpa varan. Du lär väl inte besöka den butiken igen i första taget?
Jag skulle aldrig kräva en kund på ersättning för jag är för snäll och vill att mina kunder ska ha en behaglig känsla när de lämnar min butik.
Ni får dock gärna tänka på att vi småföretagare och butiksinnehavare är helt vanliga människor också och inte alltid bara "de som väl har försäkring som får skylla sig själva annars"

Näe, jag kommer aldrig besöka den butiken igen, tyvärr. Den var rätt trevlig med saker i som jag gillar, därav mitt första besök i den :)

Och jag håller helt med i ditt resonemang, som med barn eller folk som tar sönder saker med uppsåt, det är verkligen jättetrist!
 
Om det var en jätteuppenbar olycka däremot så vete 17 om jag hade haft mage att ta betalt. Har aldrig hänt faktiskt. En gång tappade en kund själv ett nyinköpt akvarium i backen utanför affären, jag vill minnas att vi bjussade på ett nytt.
 
Jag skulle aldrig kräva en kund på ersättning för jag är för snäll och vill att mina kunder ska ha en behaglig känsla när de lämnar min butik.
Fast ärligt talat, om du gjort sönder en sak i en affär hur ofta går du tillbaka dit? Jag tror att det är en försumbar andel kunder. Jag är rätt så säker på att många aldrig hade vågat sig in i affären igen, eller i alla fall haft obehagskänslor av att gå in vilket gjort att de inte spenderar några pengar där ändå.

Det är en grej om man pajar ett mjölkpaket på ICA där man är varje dag eller en dyrare vas på en inredningsbutik man besöker högst en gång i månaden.
 
Om det var en jätteuppenbar olycka däremot så vete 17 om jag hade haft mage att ta betalt. Har aldrig hänt faktiskt. En gång tappade en kund själv ett nyinköpt akvarium i backen utanför affären, jag vill minnas att vi bjussade på ett nytt.
Oj, wow, det kan man kalla generöst! Det hade jag aldrig väntat mig om jag tabbat mig så.
 
Heh, det är därför jag hatar att gå in i vissa affärer som har Kosta Boda typ. Eftersom jag är extremt klumpig blir jag paranoid och smyger in med armbågarna klistrade vid kroppen. Vågar knappt andas av rädsla för att något ska krascha. Och går långsamt och ser mig noga om så jag inte ska snubbla över mina egna fötter. Ärligt så ser jag antagligen inte riktigt klok ut. Jag sänker också rösten av någon anledning, som om hög röst skulle krascha alla glasföremål.:p Jag har faktiskt varit och känt lite i glasaffären på Skansen, men ja, annars undviker jag såna ställen. Tacka vet jag katt/hund/hästaffärer, lite rejäla grejor som man kan fingra på utan att vara rädd! :D

Får erkänna till ett tillfälle när jag var och provade något på HM, skulle ta av mig plagget och hörde något knaka till. Umm, kollade och såg att det var en söm som gått liiiite sönder. Men hängde tillbaka det på provningsställningen och travade glatt leende ut. :devil: Hoppas någon annan fick ett bra pris på ett defekt plagg om någon upptackte vad som hänt!
 
Alltså det där med försäkring är väl bara något som välmenande butiksägare kan tänkas trösta "drullen" med.

Hade jag gjort sönder något hade jag självklart erbjudit mig att betala, men räknat med att butiksinnehavaren skulle säga nej. Om ägaren propsar på betalning hade hen fått motsvarande inköpspris (samt förlorat mig som kund).
 
QUOTE="Reville, post: 17108357, member: 48752"]Ingen aning, jag vet bara att vissa butiker har en sån. Många andra svinnar det väl som kross antar jag.
Har aldrig hört talas om att man använder försäkringar för att täcka skador på varor, det räknas in i den del av påslaget på priset som skall täcka svinn oavsett orsak.

Man rräknar alltid med en viss procent svinn, det ingår i butiksverksamheten.[/QUOTE]
Som sagt, det är inget jag är insatt i utan jag har hört uttrycket av folk inom handeln förr. Det kan mycket väl vara så att de sa "drulleförsäkring" om vanligt svinnkross. Eller så beror det på vad för typ av affär det gäller, det är ju lite skillnad på en Ica-butik och en klädaffär och en exklusiv inredningsbutik.
 
Det gick visserligen inte sönder något, men jag fastnade med kryckan i ett ställ med hundkoppel och vad det nu var mera en gång när knät var nyopererat. De fick sig nog en tankeställare, har inte varit trångt i gångarna än sen dess i den butiken vad jag vet, och det var 97! Men en hel del att ta rätt på fick de. Fy satan vad ont jag hade i knät sen.
 
Får erkänna till ett tillfälle när jag var och provade något på HM, skulle ta av mig plagget och hörde något knaka till. Umm, kollade och såg att det var en söm som gått liiiite sönder. Men hängde tillbaka det på provningsställningen och travade glatt leende ut. :devil: Hoppas någon annan fick ett bra pris på ett defekt plagg om någon upptackte vad som hänt!

Påminner mig om att jag fastnade i en klänning en gång på HM. Panik! Har ganska breda axlar och klänningen var lite knepig att få på, satt kanonfint men sen upptäckte jag att den inte gick att få av :crazy: :nailbiting:. Tänkte till slut att jag skulle bli tvungen att be om en sax men strax därefter kom en vän och hjälpte mig, millimeter för millimeter och jag fick av fanskapet utan att det gick sönder. Påminde mig om varför jag aldrig använder klänning och har aldrig dragit på mig nåt liknande sen dess.
 
Fast ärligt talat, om du gjort sönder en sak i en affär hur ofta går du tillbaka dit? Jag tror att det är en försumbar andel kunder. Jag är rätt så säker på att många aldrig hade vågat sig in i affären igen, eller i alla fall haft obehagskänslor av att gå in vilket gjort att de inte spenderar några pengar där ändå.

Det är en grej om man pajar ett mjölkpaket på ICA där man är varje dag eller en dyrare vas på en inredningsbutik man besöker högst en gång i månaden.

Fast om jag skulle råka ha sönder något i en butik och tvingas betala skulle jag troligtvis berätta för vänner, inte just att jag tvingades betala utan mer hur klantig jag varit och hur pinsamt det var och då skulle ju utgången av det hela också berättas. Om utgången istället skulle vara att jag erbjöd mig att betala med personalen sa nej till det = låter betydligt bättre.
 
Jag kan bli otroligt provocerad av kunder som har sönder varor mitt framför näsan på en och inte ens ber om ursäkt. Jag hade nyligen en kund som tyckte det var helt ok att dennes barn stod och slet sönder krukväxterna medan jag expedierade dem. Inte ens när jag bad barnet att sluta och förklarade varuvärdet för min kund fick jag nån respons.
Däremot ville hon gärna ha rabatt eftersom hon jobbade på Kommunalkontoret...

Fast jag tycker det är väldigt stor skillnad på när något sker av olyckshändelse och kunden ber om ursäkt (det enda jag sett ske, förutom på mataffärer där en del verkar tycka att det är helt okej att råka krossa en glasburk och sen bara gå vidare om om inget hänt :confused: ) och en kund som är oaktsam och låter ungarna härja fritt.
 
Fast om jag skulle råka ha sönder något i en butik och tvingas betala skulle jag troligtvis berätta för vänner, inte just att jag tvingades betala utan mer hur klantig jag varit och hur pinsamt det var och då skulle ju utgången av det hela också berättas. Om utgången istället skulle vara att jag erbjöd mig att betala med personalen sa nej till det = låter betydligt bättre.

Yep, något man som butiksägare måste fundera över, missnöjd kund skriver på Facebook, twittrar, kör en instagram med bild på ananas och att det var en knapp synbar buckla. Fler delar, retwittrar etc. Ryktet kan sprida sig förbannat fort i dessa tider och särskilt om du är en liten affär så kan det skada väldigt mycket.
 
Påminner mig om att jag fastnade i en klänning en gång på HM. Panik! Har ganska breda axlar och klänningen var lite knepig att få på, satt kanonfint men sen upptäckte jag att den inte gick att få av :crazy: :nailbiting:. Tänkte till slut att jag skulle bli tvungen att be om en sax men strax därefter kom en vän och hjälpte mig, millimeter för millimeter och jag fick av fanskapet utan att det gick sönder. Påminde mig om varför jag aldrig använder klänning och har aldrig dragit på mig nåt liknande sen dess.


Provade ridstövlar, men de satt lite för trångt och vaden svullnade upp, fick ligga på golvet med benet högt och stackars tjejen i butiken fick dra och lirka loss stövelfan! Hon var beredd att ta fram saxen, men den kom dän! Har fobi för ridstövlar sen dess.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp