Betala sak som gått sönder i affären?

Provade ridstövlar, men de satt lite för trångt och vaden svullnade upp, fick ligga på golvet med benet högt och stackars tjejen i butiken fick dra och lirka loss stövelfan! Hon var beredd att ta fram saxen, men den kom dän! Har fobi för ridstövlar sen dess.

Och fy, ridstövlar alltså. Måste ha dragkedja hela vägen.
 
Fast jag tycker det är väldigt stor skillnad på när något sker av olyckshändelse och kunden ber om ursäkt (det enda jag sett ske, förutom på mataffärer där en del verkar tycka att det är helt okej att råka krossa en glasburk och sen bara gå vidare om om inget hänt :confused: ) och en kund som är oaktsam och låter ungarna härja fritt.
Visst är det stor skillnad, det var därför jag även uttryckte min förståelse för ts i den texten du inte citerade.
Anledningen till att jag tog upp ovanstående var att jag upplevde att några i tråden hade attityden att handlaren fick skylla sig själv som hade ömtåliga föremål oskyddat placerat i butiken osv.
Jag ville ge en liten bild om hur det då kan känns ur vårt perspektiv.
Jag håller fortfarande med om att ts hamnat i en tråkig situation och att butiksbiträdet/ägaren betett sig oprofessionellt.
 
Visst är det stor skillnad, det var därför jag även uttryckte min förståelse för ts i den texten du inte citerade.
Anledningen till att jag tog upp ovanstående var att jag upplevde att några i tråden hade attityden att handlaren fick skylla sig själv som hade ömtåliga föremål oskyddat placerat i butiken osv.
Jag ville ge en liten bild om hur det då kan känns ur vårt perspektiv.
Jag håller fortfarande med om att ts hamnat i en tråkig situation och att butiksbiträdet/ägaren betett sig oprofessionellt.

Ja, alltså jag menade att en uppenbart oaktsam kund borde få betala.
 
Om det var en jätteuppenbar olycka däremot så vete 17 om jag hade haft mage att ta betalt. Har aldrig hänt faktiskt. En gång tappade en kund själv ett nyinköpt akvarium i backen utanför affären, jag vill minnas att vi bjussade på ett nytt.
Och jag som tyckte att tjejen i glasskiosken var hygglig som gav mig en ny när min trillade i backen...

Jag var hyperstressad efter en hysterisk tid på jobbet och glasstruten på backen utlöste ett skrattanfall tills jag började gråta. Tjejen räckte fram en ny glass och jag kände mig som fem år. En mycket tacksam femåring; )
 
Dels ville vi såklart vara lite snälla, att kundens besöka hos oss ska vara positivt, men rent krasst är det ju också så att kunder köper många tillbehör till ett akvarium, men själva glastanken och dess täthet är en förutsättning för att man ska vilja ha alla tillbehören. Så om kunden inte längre ar något akvarium finns det ju en risk att alla tillbehör lämnas tillbaka rätt kvickt också.
 
Jag undrar, om kunden har en hemförsäkring/drulleförsäkring, kan inte skadan betalas av den?

Sen tycker jag att expediten bar sig korkat åt i det här fallet.
 
Om man har skyldighet att betala för det man olyckligtvis råkar riva ner från en hylla, då skulle man ju knappt våga gå in i en porslinsaffär:
Är man då också skyldig att betala ett pris där affärsinnehavaren tjänar på att man råkat riva ner en porslinsfigur för kanske flera tusen. Då har det gått lite långt.
Dom affärerna förlorar säkert många kunder.
Jag kan gå in i en affär och bara titta vad som finns och för att det är kul.
Nästan alltid har jag med mig något ut som jag "behöver".
 
Jag undrar, om kunden har en hemförsäkring/drulleförsäkring, kan inte skadan betalas av den?
Ansvarsförsäkring heter det. Jo den ersätter om man inte gjort det med flit men finns oftast en självrisk. Tror min ansvarsförsäkring ersätter upp till 2 miljoner, eller om det var 5 miljoner ... minns inte.
Drulle är när man pajar sina egna saker. Väl :confused:
 
Jag jobbade i en affär för ömtåliga varor för många år sedan, och det var mycket ovanligt att kunderna hade sönder något. När det hände så brukade vi inte låta kunden betala.
Däremot stals det mycket :rage:
 
Är man då också skyldig att betala ett pris där affärsinnehavaren tjänar på att man råkat riva ner en porslinsfigur för kanske flera tusen. Då har det gått lite långt.

Du menar att det är BUTIKSÄGAREN som ska betala för att jag är klantig? Nä, det tycker jag verkligen inte.

Jag erbjuder mig självklart att ersätta förlusten om jag har sönder något, men gör då som Gnist. Om det inte är något jag vill ha själv.

Att låta någon annan betala priset för det jag ställer till med tycker jag är helt vanvettigt. Är det OK att jag kommer hem till dig och river ner en ostindisk vas för 2 000 kr, säger hoppsan! och försvinner?
 
När dottern lyckades hiva ett paket ägg i backen på Ica scannade jag in det och sa till personalen så de kunde städa upp.
När hon i en annan butik puttade runt vagnen själv och körde ner en hög kruka erbjöd jag mig att betala men det avböjde personalen. De stod väldigt knasigt till och hade nog kunnat hända vem som helst, men sen fick hon inte putta kundvagnen nåt mer... :o
 
Du menar att det är BUTIKSÄGAREN som ska betala för att jag är klantig? Nä, det tycker jag verkligen inte.

Jag erbjuder mig självklart att ersätta förlusten om jag har sönder något, men gör då som Gnist. Om det inte är något jag vill ha själv.

Att låta någon annan betala priset för det jag ställer till med tycker jag är helt vanvettigt. Är det OK att jag kommer hem till dig och river ner en ostindisk vas för 2 000 kr, säger hoppsan! och försvinner?
Om jag river ner en sak för 4000 och inköpspriset är 1000, då ska jag betala 1000 kr.
Butiksägaren ska inte tjäna på affären om det har varit en olycka.

Om det ställs krav på att man ska betala fullpris på det man råkar ha sönder, då vågar man ju knappt gå in i en porslinsbutik
Jag va inne i en Önskabutik idag. Tänk om jag hade snubblat och ramlat in i en av hyllorna :nailbiting:
Summan kan lätt sluta på 25-50 000

Visst är det svårt att säga vad som är rätt, det är inte rätt att butiksägaren ska ta pengarna från egen ficka heller.. Försäkring känns nästan som ett måste, vad kontigt att det inte finns.
 
Ansvarsförsäkring heter det. Jo den ersätter om man inte gjort det med flit men finns oftast en självrisk. Tror min ansvarsförsäkring ersätter upp till 2 miljoner, eller om det var 5 miljoner ... minns inte.
Drulle är när man pajar sina egna saker. Väl :confused:
Ja det borde vara så att ens egen hemförsäkring täcker upp, även om man råkat förstöra något på annan plats. Då är det bara självrisken man behöver betala.
 
Visst är det svårt att säga vad som är rätt, det är inte rätt att butiksägaren ska ta pengarna från egen ficka heller.. Försäkring känns nästan som ett måste, vad kontigt att det inte finns.

Klart det finns försäkring. DIN försäkring som ska täcka för det DU är skyldig att betala.

Kan du ens i fantasin föreställa dig hur kraven sett ut om en sådan försäkring du drömmer om fanns?
 
Klart det finns försäkring. DIN försäkring som ska täcka för det DU är skyldig att betala.

Kan du ens i fantasin föreställa dig hur kraven sett ut om en sådan försäkring du drömmer om fanns?
En drulleförsäkring för affärsinnehavaren kanske? (Nej jag vet inte hur den skulle se ut)
Vi va ute och provkörde bilar när vi skulle köpa ny.
Bilhandlare/uthyrning har försäkrat sina bilar, butiker borde kunna göra samma sak.

Tycker du det är rätt att jag betalar fullpris på en vara jag råkar välta ner från hyllan ?
Är det rätt att affären gör en förtjänst?
 
Klart det finns försäkring. DIN försäkring som ska täcka för det DU är skyldig att betala.
Som det står i ett tidigare inlägg så är det butiksinnehavaren som ska bevisa att kunden varit oaktsam, annars är man inte skyldig att betala något.

Jag var i en affär där det var trångt mellan hyllorna, märkte inte ens att jag rörde i nåt men en grej for ner (gick ej sönder). Jag lyfte upp den på hyllan igen, väldigt förvånad, åkte den ner av sig själv eller drog jag ner den? Jag kände absolut inte att jag nuddade i något.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp