Betalat med EGNA penagr sin häst?

P

__Prenses

Hallå ! Tänkte göra en liten undersökning här. De som fick sin häst när de var i 14 år åldern och framåt, har ni betalat hästen för egna pengar eller har er mamma eller pappa sponsrat ? Intressant att veta vem som har haft fram penningkistan. ^^


/ PRenses
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Fick häst när jag var 15, då betalade mamma allt, tävlade dock inte mycket utan det var mest träningar hemma på gården.
Hade medryttare och sen hjälpte jag till i stallet för att hjälpa till med hyra.
Sen fick jag extrajobb och då betalade mamma stallhyra + en del vaccinationer, resten betalade jag själv.
Har dock aldrig fått mkt grejer, har köpt mycket begagnat/fått i julklapp och aldrig haft några märkesgrejer utan mest från billigare hästaffärer.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

När jag fick min första ponny var jag 11 år och då betalde mamma och pappa stallhyran, foder och hovslagaren. Men själva köpet av ponnyn var mina egna sparpengar. Det kan jag tycka är rättvist, vill man ha en häst får man betala den själv. Att de sen ställer upp med att hålla hästen är en helt annan sak, men inköpet får mna finansiera själv.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Hallå ! Tänkte göra en liten undersökning här. De som fick sin häst när de var i 14 år åldern och framåt, har ni betalat hästen för egna pengar eller har er mamma eller pappa sponsrat ? Intressant att veta vem som har haft fram penningkistan. ^^


/ PRenses

:) Lite ledande frågeställning kanske. Eller frågar du de som skaffat häst om de fått den eller betalt själv kanske? :D:idea:

/ordmärkaren
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Fick min forsta hast nar jag var runt 11, och nu ar jag 17. Paronen betalar, men jag koper all onodig utrustning :angel:

Kravet jag har ar att skota skolan, annars kommer de inte sponsra mig nan mer..
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag fick ju iofs min ponny när jag var yngre än 14 men, men... Fick henne av grannarna:) Annars betalade mina föräldrar alla kostnader runt omkring.

Innan dess hade jag iofs ett gäng shettisar samt nåra foderponnyer.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag betalade tydligen, då mamma använde mitt sparkonto (som jag inte ens visste att jag hade). :grin:

Men sen har hon betalat "allt" tills för några år sen. :angel:
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag köpte min första häst själv när jag var 16. Jag betalade även alla omkostnader själv, sommarjobbade, extrajobbade och arbetade av stallplats + en del foder hos stallägaren. Det blev verkligen inte mycket pengar över, tyvärr hade jag inte råd att träna något, men jag red kvar på ridskolan (det betalade föräldrarna, precis som innan jag köpte häst).
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Betalade själv fast jag var tretton,skor foder, pålle,boxplats,strö osv stod jag för själv men mamma stod för försäkringen....

Men jag hade verkligen ett genuint häst intresse och det såg folk omkring så exempelvis gratis stall hyra och strö fick jag i utbytte mot att jag red och hängde med på alla hästmarknader och letade reda på lämpliga hästar för hästhandlarna att köpa in+red de redan inköpta hästarna för att kolla att de var inridna.

Det är ett under att jag fortfarande är i livet då jag dessutom hade/har den benägenheten att köpa dessa hästar som anses livsfarliga eller galna och nej jag har aldrig blivit ordentligt skadad på någon av dessa och alla har blivit snälla och trevliga individer=I yngre dar tjänade jag en liten hacka på att fixa till hästarna och sedan sälja till lämpliga hem...:bump:
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Hur lyckas man spara ihop pengar till en häst själv när man är ca. 14? det lär ju vara svårt att få någon typ av jobb i den åldern, utan de pengarna man får brukar komma från föräldrarna iallafall
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag köpte min häst för egna pengar året jag skulle fylla 18. Tufft att gå ut med 30000 kr i den åldern och har även betalat allt åt henne efteråt. Har lånat lite av pappa men har inte blivit sponsrad med många kronor. Men det går och jag ångrar mig inte!
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Fick hästen av mamma och pappa när jag var 12 år. De betalade rubbet från att jag var 12 till jag blev 18, då vi tyvärr blev tvungna att avliva. Annars hade de fortsatt att betala allt, dock skulle jag betala grovfodret själv vilket låg på 300kr/månad. Snälla föräldrar! :D
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag har haft min foderhäst sen jag var 16 och har alltid betalat allt själv, har betalat min ridning själv sen jag var 14:p
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

När jag var liten fanns inget hästintresse alls i famlijen. Så jag fick köpa min häst själv sedan arbetade jag av stallhyra och hovslagare i stallet där han stod.
Sedan har ju mitt hästantal ökat och jag har även i fortsättningen fått köpa själv. Så när min dotter ville ha häst var det helt naturligt, trots mängden hästar hemma att hon fick köpa den själv. Vilket hon också gjorde genom att sälja kvällstidning på helgerna samt bullar och blommor.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag och mina systrar hade häst redan när jag var 4-5 år, och då betalade såklart mamma allt och skötte även allt jobb. Sedan hade vi en B-ponny på foder, och efter det var jag hästlös i nåt år och red bara på ridskola. Vi hyrde en häst från ett ridläger när jag var ca 12, för att vi skulle se om jag klarade av att ha häst "på riktigt", ta hand om den själv. Det tyckte antagligen mamma, för efter det köpte hon en egen ponny till mig innan vi ens lämnat tillbaka hyrponnyn (hennes förslag, jag behövde inte ens tjata). Men det var faktiskt i själva verket hon som skötte det mesta ganska länge. När jag fick min nuvarande ponny för 3 år sedan började jag sköta allt själv, och nu har jag inte honom hemma längre heller utan han står uppstallad och jag bor mestadels på min skola.
Jag har köpt in mig på halva min ponny nu i efterhand, men mamma betalar allt som "behövs", plus träningar och tävlingar. Det är bara "vill ha"-grejjer jag får betala själv. :angel:
Men ska kanske säga att jag inte får mitt studiebidrag eller någon annan vecko/månadspeng heller. (Och just det, jag är 17 nu)
 
Senast ändrad:
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Betalade själv. Tömde mitt 18års konto, trotts att jag var och är 16år, som skulle gå till bil eller liknande. Men hellre en underbar häst :love:.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Köpte min egna häst själv för ett par månader sedan. Är 19 år.
Har dock möjlighet att låna av mamma om det skulle krisa.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

varför är det intressant att veta vem som betalat?
jag har fått alla mina hästar av mina föräldrar och nästa häst lär dom också betala jag studerar och är över 20 år.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

När jag fick min första ponny var jag 11 år och då betalde mamma och pappa stallhyran, foder och hovslagaren. Men själva köpet av ponnyn var mina egna sparpengar. Det kan jag tycka är rättvist, vill man ha en häst får man betala den själv. Att de sen ställer upp med att hålla hästen är en helt annan sak, men inköpet får mna finansiera själv.
Hur har man råd att köpa en häst själv när man är 11 år? jobbade du i en fabrik? Barnarbete är inte tillåtet i sverige.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag lade typ hela mitt barnbidrag/studiebidrag men föräldrarna gick in och betalade överskjutande del vilket kanske var några hundralappar (liten billig ponny). Från jag var 17 betalade jag allt själv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
1 647
Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 464
Senast: Keb71
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 451
Senast: Hedinn
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 132
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp