Betalat med EGNA penagr sin häst?

Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Första ponnyn fick jag när jag var 11, då betalade mamma och pappa hälften och jag hälften (billig liten ponny). De stod för alla andra kostnader. Nästa ponny köpte jag när jag var 12, då stod jag för den mesta summan och mamma och pappa sponsrade med lite extra. De stod också då för övriga utgifter. Sadlar och så har jag fått betala själv, om jag inte fått dem i födelsedagspresent eller liknande.
Nästa ponny tog jag över från lillasyrran (som betalat den själv) när jag var 16.
Sen nu när jag är 18 så köpte jag en stor häst som jag betalat själv.
Mamma och pappa står fortfarande för övriga kostnader, foder, försäkringar, strö då vi har fler hästar och lägger därför ihop alla utgifterna..
Ridsaker står jag för. Tränings- och tävlingskostnader delar vi på.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Hallå ! Tänkte göra en liten undersökning här. De som fick sin häst när de var i 14 år åldern och framåt, har ni betalat hästen för egna pengar eller har er mamma eller pappa sponsrat ? Intressant att veta vem som har haft fram penningkistan. ^^


/ PRenses


Jag fick foderponny när jag var nästan 8år, den var lika mycket som sällskap till mammas häst och körponny till mamma som han var till mej.
Den ponnyn hade jag i ett år.

När jag fyllde 9år så fick jag min första egna ponny i födelsedags present.

När jag var 11år så fick jag en foderponny med. Då hade jag både min b-ponny och den nya d-ponnyn som ponnyns ägare sponsrade mej med. Hon betalade allt men jag tog hand om ponnyn.

Sen flyttade vi 30mil bort när jag var 12/13år och då fick jag bara med mej min b-ponny.

När jag fyllde 14år så fick jag en egen d-ponny i födelsedags present. Då fick min lillasyster (som är 5år yngre än mej) min b-ponny.

Jag betalade inte något för mina ponnyer fram till 15års ålder, men jag fick inte heller någon veckopeng/månadspeng. Alla julklappar/födelsedags presenter var saker som jag behövde till ponnyn.
Jag har alltid fixat min ponnys foder, mockat och tagit in/ut i hagen, hjälpte alltid till att ta in höet/hösilaget.

Efter att jag var 15år så betalade jag så mycket jag kunde och sen fick jag hjälp med resten. Nu när jag är 25 så betalar ja för mina ponnyer men de står uppstallade hos mina föräldrar så jag slipper stallhyror :banana:

Min 14års present har jag kvar och han är fortfarande min drömhäst!
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Hej! Jag har fått alla mina hästar av mina föräldrar. Det enda krav de hade var att jag skulle sköta skolan och det gör jag verkligen, har väldigt bra betyg. De köper dyra saker, t.ex. sadel, träns m.m. Har nog betalat t.ex. schabrak och andra saker själv men som sagt de betalar det mesta :)
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Min första ponny fick jag i julklapp när jag var 5 år av morfar, sedan betalade mina föräldrar allt runt omkring. När jag var 10 köpte mina föräldrar en häst åt mig, från och med nu tog jag mer eller mindre hand om hästarna/stallet helt själv. (ponnyn fanns kvar)
Året jag skulle fylla fjorton såldes hästen och en ny inköptes, utav mina föräldrar.
I år dog min första ponny så jag köpte in en ungponny till sällskap. Denna skulle jag först betala själv, sedan ville min syster vara med på köpet och efter ett tag kom mormor in i det hela och "köpte svansen".. :laugh:
Jag hade möjligheten ekonomiskt att betala den senaste själv men det blev som sagt inte så..

Vi har eget stall och hagar och tar eget hö vilket drar ned kostnaderna en del, annars hade det aldrig gått..
Mina föräldrar betalar hovslagare, försäkring, foder och liknande. Jag betalar den utrustning och sådant jag känner jag vill ha/behöver. Även träningar betalar jag. Ligger träningen långt bort kör mina föräldrar mig om möjlighet finns, annars får man ställa in. Egen transport har vi också.
Jag får 100 kr i månaden som månadspeng, inget barnabidrag, på helger/lov jobbar jag. Jag fyller 16 i år.
I princip all skötsel av hästarna sköter jag själv.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Knapplån

Har köpt alla mina hästar för egna pengar, däremot har jag kunnat låna av mina föräldrar ibland när den rätta hästen dykt upp och jag legat back litegrann. Den första var en ponny jag köpte när jag var 11. Sen dess har det blivit några hästar, varav en pensionerad travare som jag fick gratis av ägaren eftersom jag hade skött hästen länge innan.

För närvarande betalar min far för det mesta av grovfodret till mina två hästar eftersom hans häst bor på min gård och jag sköter om den och står för alla övriga kostnader för den, såsom skoning, kraftfoder, täcken osv osv.

(Ja, det var jag som övertalade honom att köpa den för många år sedan. Farsgubben har nu tröttnat på att ha häst men han får inte gör sig av med honom för mig. :angel: Den är dessutom 20 år i år och ska inte flytta mer.)

//Doccan
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

När jag köpte d-ponny när jag var 11 år ..betalade jag hästen med pengar som mamma och pappa sparat åt mig.
Stallplats med mat och allt var gratis då pappa och jag byggde om hela deras stall .. så det var billigt.. skor/försäkring mamma och pappa. Dyr utrustning betalade jag själv.

Köpte nydligen ny häst där jag betalar Allt själv... nu är jag visserligen 18..och har fast anställning :) men ändå knepigt att få det att gå runt. :)
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag fick min häst när jag var 17.
Hon var förvisso gratis, men det är föräldrarna som stått för i princip alla hennes kostnader genom åren, jag har betalt max en eller ett par kraftfodersäckar.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag fick min första häst när jag var femton. Den betalade mamma och pappa. Men, jag har jobbat sen jag var 11 och jag betalade nästan all utrustning.
Nu är jag 18 och mamma och pappa kommer betala den häst jag ska köpa nu också. Från och med nu kommer dom gå in med 3000 i månaden, resten får jag skrapa i hop själv. Eftersom att jag jobbar två dagar i veckan så funkar det.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

min första egenägda häst fick jag av min pappa mot att jag skötte skolan. hon köptes utav andra till mig, och vi passade inte alls. alla andra hästar genom åren har jag antingen fått gartis, eller finansierat själv. hittils har jag ägt nio stycken, vara fyra finns hos mig nu. jag är 25(hu!) och min sambo har egen gård.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Fick min första häst när jag var 16, då betalade föräldrarna fick lov att avliva honom :( och köpte en ny häst då betalade oxå föräldrarna. Är även de som står för stallhyra, foder, vet, hovslagare osv. Brukar betala utrustningen själv och små grejer... Är 17 nu snart 18...
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Köpte min första häst när jag var 17 år, betalade hela hästen själv.;)
Mamma betalade stallhyran upp till 1000 kr, över 1000 kr betalade jag själv. + foder, skor, prylar och veterinär.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag är 15 år och kommer ev skaffa häst i höst. Pappa och mamma kommer betala hästen, stall, foder, träningar, hovis osv. Även lite dyrare täcken och utrustning som sadel. Annan utrustning betalar jag med min månadspeng.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Hur lyckas man spara ihop pengar till en häst själv när man är ca. 14? det lär ju vara svårt att få någon typ av jobb i den åldern, utan de pengarna man får brukar komma från föräldrarna iallafall

Min yngsta dotter betalade för sin egen ponny genom att använda försäkringspengarna som hon fick ut för en sårskada på armen (ärr 10cm långt) i skolan. Hon fick ut 40 000kr.........
Min äldsta dotter sparade ihop sin andra ponny själv och när vi sålde den så fick hon pengarna att köpa ny ponny för. Nu så har hon stuteriets egenuppfödda ponny som sin så pengarna lade hon på ordentliga sadlar istället. De delar ut tidningar 1ggr/v och får ihop till sina egna träningar och tävlingar samt delar av stallhyran.

När tjejerna går upp på D ponny så kommer stuteriet att köpa loss deras Cponnier. Utrustningen är deras egen och kommer att kunna användas även på större ponnier. Stuteriets övriga ponnier betalar jag för.
 
Senast ändrad:
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag arbetade ihop pengar under sommarlovet då jag var 14, de utgjorde ca 15% av ponnyns pris, resten betalade mamma.

Löpande kostnader betalade mamma, jag betalde om jag ville ha något särskilt som ny utrustning, ett meeting, träningsläger etc.

Numera är jag 19, pluggar. Betalar stallhyran på 2750 varje månad samt mina tävlingar och utrustning. Ibland betalar jag foder och nån extra träning. Resten betalar min underbara mamma:love:

Pengarna jobbar jag ihop under loven. Och får ut studiebidrag & Underhåll.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Fick (islands)häst när jag var 17 av mormor och morfar. Däremot köpte jag all utrustning själv då, det ver ungefär vad mina besparingar räckte till :D
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

KL

När jag var 14 fick jag min Kalle av mamma och pappa. Hade skött honom ett tag och sedan blev han till salu, så det var egentligen inte planerat att jag skulle bli hästägare.

Nu är jag 18 och min mamma betalar fortfarande för hästen (allt utom skoningar och träningar som jag alltid betalar själv). När jag tar studenten till sommaren ska jag börja söka jobb och betala hästen själv. :)
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Mamma betalade. :D Jag var 12 då och vi köpte min ponny från ridskolan, och hade haft den som foderponny 2 sommrar, så min mamma var nog lite fäst vid den som jag!:)
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag fick min ponny när jag var 11 (fyller 15 i år) och då betalade mamma och pappa allt. Det gör dom nu oxå men jag betalar alla "onödiga" saker tex om jag inte behöver ett nytt träns men hittar ett som jag bara måååste ha;) så får jag betala det själv.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Fick min egna häst när jag var 14 år och betalade själva ponnyn själv. Sen betalar mamma allt annat, förutom vissa vill ha saker!

Var pengar som skulle gått till körkort och annat! ;)
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Min dotter var 14 år när hon köpte sin häst, hon köpte den för pengar som jag sparat till henne sedan hon föddes.
Första sadeln fick hon också betala själv.
Hon betalar 100 kr/månad nu och jag betalar resten så hon har det bra;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 497
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 495
Senast: Keb71
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 497
Senast: Hedinn
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 282
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp