Betalat med EGNA penagr sin häst?

Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Pengar man får vid födelsedagar/jul. Jag vet att vi kunde få pengar om vi "jobbade hemma" typ klippte gräset eller dylikt.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

det är småpengar, hur kan det räcka till en häst? möjligtvis till en travare iförsej men ändå svårt att få ihop 5000 kr vid den åldern.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Skulle jag vara liten och vilja skaffa häst skulle jag nog vilja veta vad som var vanligt. Om det vanligaste är att man köper sin häst själv och att föräldrarna står för kostnaden eller annorlunda.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

kl

Köpte min häst när jag var 15. Betalade med pengar som var mina. Men jag hade inte tjänat ihop dem på de sättet att jag jobbat för dem. Utan det var pengar mamma och pappa sparat år mig. Sadel osv köpte jag själv.

Tycker inte det spelar så stor roll hur man gör, bara båda parter är nöjda med det.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Beror väl helt på hur generösa föräldrar släktingar man har. ;)
Jag vet barn som får 1000-tals kronor varje gång de fyller år.

Min första ponny kostade 6000:- c-ponny irländsk import på 17år.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

*kl*
Jag betalade själv, inte dyr häst men bästa häst.Innan dess hade jag med min foderhäst en deal med min pappa om att jag fixade si ochså många MVG och VG (inte orimligt) vid studenten så skulle han "försörja" hästen helt fram till att jag har eget jobb och egna pengar. Under hela tiden som jag har varit under arton samt fram till studenten så betalade pappa allt som "måste" stallpplats, hovis, vet osv. Jag är 22 nu och betalar som sagt allt själv.
Men det var ett smart drag av pappa att få en skoltrött men ganska smart *haha* tonåring att fullfölja gymnasiet och skaffa bra betyg.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Min kostade 10.000

Sedan sålde jag henne och köpte annan som jag sålde dyrare osv....
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag fick min första ponny när jag var 11. Den betalade mamma och pappa (med arvpengar från morfar) samt hyra, utrustning etc. Nu står jag för all utrustning till henne och en del av utrustningen till familjens andra hästar. Försäkring, foder etc. ligger på mamma. Skulle jag köpa en häst till nu (jag är 19 år) skulle jag få betala allt själv. Hyran får jag gratis iom. att vi har eget stall på gården men försäkring, foder, hovslagare, utrustning osv hamnar på mina kostnader.
 
Senast ändrad:
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Skaffade min nuvarande häst när jag var 17 år, mamma och pappa betalade då, han är även skriven på dom, men jag bestämmer!! Är nu 22 och kommer troligtvis inte att få någon mer häst utav dom. Har haft några hästar under åren men föräldrarna (och en snäll morfar) har alltid betalat allt för hästarna samt ansvarat för skötseln.
Nu när jag jobbar betalar jag allt för hästen förutom foder och försäkring.
Dom tar fortfarande det stösta ansvaret för våra (4 döttrar) hästar, vi har dom hemma på deras gård så dom sköter ut och in släpp samt mockning om vi inte hinner.
När jag gick i skolan behövde jag sällan mocka, det skötte mamma som ändå var hemma med små systrarna. Nu gör jag det dock iprincip varje dag.

Har nog haft det ganska lätt när det gäller hästarna, och haft väldigt snälla föräldrar som stöttat och ställt upp, är väldigt tacksam för det:love:
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag köpte forsta ponnyn vid 12 års ålder och stor häst vid 15. Båda betalade jag själv men jag hade ett arv så det räknas kanske inte? :crazy: Däremot fick jag använda mitt barnbidrag till att betala stallhyra och skoning osv. Mamma hjälpte till med försäkring och de övriga kostnaderna som jag inte kunde betala framt tills jag var 16, då jag fick klara allt själv.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Sedan jag fick barn så har pengarna gått till det och nuvarande häst gav jag 5000 för men å andra sidan så har jag behållt minna sista pållar tills det är dags att ta farväl pga ålder men detta är hästar som jag ändå inte hade vågat sälja utan att verkligen veta vart dom kommer,med andra ord riktigt duktiga och nära vänner(och då finns det bara en jag skulle veta klarade av de sista älsklingarna)..
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Kl;)

Jag skaffade foderhäst som fjortonåring och betalade själv. fick studiebidraget + jobbade jättemkt på sommaren. När jag var 16 år flyttade jag till min pappa och han hjälpte mig med en extra tusenlapp som verkligen behövdes då man nu tävlade och tränade mer. Nu har jag jobb på helger och sommaren och jobbar r'ven av mig men har råd med en häst. Fyllde 18 nyss. Allt blir roligare när du väl når målen om du på vägen dit kämpat ordenligt;)
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Första ponnyn betalade jag 5000 själv och resten stod mamma för. Då var jag elva år. Nästa ponny var jag 13 när jag fick, då betalade jag 8000 och mamma resten igen. Onödiga saker t.ex. schabrak köper jag själv, men allt annat betalar mina föräldrar.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Är 13 betalar allt själv, utom försäkringen, eget val som jag gjorde för att jag ville det, igentligen ingen riktig anledning :D
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

det är småpengar, hur kan det räcka till en häst? möjligtvis till en travare iförsej men ändå svårt att få ihop 5000 kr vid den åldern.

Men många som svarat kanske inte köpt tävlingsponnyer i 50-100.000 kronorsklassen för sina sparpengar?

TS: Jag hade ponny på foder när jag var i den åldern. Min första egna häst köpte jag själv på gymnasiet. Honom försörjde jag av pengar från ett arv, och han var billig i inköp. 6000 kr.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

*kl*

Red på vår shettis o hade foderponny när jag var liten. Föräldrarna betalade, utom halva sadeln som jag betalade med sparpengar. Fick min första "riktigt" egna häst när jag var 13, den betalade mina föräldrar (med sponsring från mormor) och träningar o tävlingar och sånt, "vill ha" saker betalade jag själv eller önskade mig i julklapp/födelsedagspresent. Tror att jag fick hjälp med halva sadeln till henne också. När jag senare köpte dressyrsadel betalade jag den själv. Började betala träningar/tävlingar ungefär när jag började gymnasiet. När ponnyn såldes så fick så klart mina föräldrar nästan alla pengarna (eller ja, företaget eftersom det var det som "köpte" henne).
Nästa häst köpte jag när jag var 18 år, den är mamma delägare i men jag köpte "min del" för ärvda pengar.
Vallacken skulle jag köpa för egna pengar (jag var 19) men honom fick jag i studentpresent (och som plåster på såren för försäljningen av ponnyn antar jag..).
Unghästen är egen uppfödning och den har jag stått för kostnaderna för själv, liksom andra kostnader runt hästarna nu. Dock har jag hästarna hos mamma och betalar alltså ingen stallhyra eller dyl till hästarna, köper kraftfoder/tillskott o dyl till alla hästarna (även mammas).
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Mina föräldrar betalar så gott som allt, förutom ny utrustning osv.
Men jag bor på en bondgård och jag får självklart ställa upp och hjälpa till där när dom behöver, som "byte".
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag var 14 när jag fick min häst. Pappa betalade inköpet (väldigt billig, oönskad travare), kastrering och första sadeln.
Han körde hästen fram och tillbaka i alla flyttar vi gjorde och stod för större delen av stallhyran på de flesta ställen vi stod på.
Jag stod de flesta övriga kostnaderna (mamma köpte t.ex. foder och småsaker ibland)
Pengarna jag fick när jag sålde honom gick till utbildning för mig.

Ponnyn jag har nu köpte jag förra året, när jag var 19. Betalade självklart med egna pengar.
Pappa hjälpte mig hämta henne, men med min bil. Han fick till och med en present för besväret ;)
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag var 11 när jag fick min första ponny. Fick betala allt själv. Mamma betalde stallhyran och när jag inte fick ihop till hö mm. Annars har jag fått stå för allt själv i alla år.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 498
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 496
Senast: Keb71
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 498
Senast: Hedinn
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 288
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Vi som letar häst II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp