Betalat med EGNA penagr sin häst?

Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag betalade inköpet av hästen själv. Mamma och pappa tog hand om resten av utkostnaderna men mitt barnbidrag tog dom sen stod de för saker som behövdes om inte jag hade fått lite extra pengar typ i födelsedag. När jag började gymnasiet så behövde jag pengarna så då fick jag mitt studiebidrag som det ändras till då. så mamma och pappa har stått för i princip alla kostnader fram tills efter att jag tog gymnasiet.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Köpte min häst 2002, då var jag tolv år) för egna pengar, och har försörjt min egen häst och allt som hör till själv. Min plastpappa har nog sponsrat med någon skoning allt som allt.
Köpte en andra häst några år senare som jag utbildade och sålde.
DEtta med hjälp av arvspengar efter min mor och studiebidrag.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Fick min första ponny när jag var 11, föräldrarna betalade mat + spån och jag allt annat, för 1,5 år sen köpte jag en häst till (av egna pengar, precis som ponnyn). Föräldrarna köper mat + spån och jag betalar utrustning + veterinär osv.
Får 100 kr/ månad, så det är inte alltid så lätt :crazy:
Fick den andra när jag var 14 :P
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag fick låna pengar av mina föräldrar som jag sedan betalade tillbaka.
Nuvarande hästen äger väl mamma egentligen och den dagen jag säljer ska hon ha tillbaka sina pengar. Likaså förväntar hon sig att jag ska börja betala av när jag kan, dvs efter att jag gått färdigt min utbildning och skaffat jobb.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag betalde allting själv.

Fick köpa ponny vid 14 års ålder. För att köpa ponnyn tömde jag mitt sparkonto (och OK, det var ju iofs pengar som jag fått - inte tjänat ihop, men ändå var det mina pengar som försvann - som jag kunde ha sparat till framtiden).

Jag köpte en treåring som jag utbildade själv, eftersom jag inte hade råd med en äldre ponny. Jag hade dock ganska mkt erfarenhet som jag skrapat ihop genom att jobba ihjäl mig på andras hästar och ponnyer ända sedan barnsben. Dessutom - innan jag fick köpa ponny så hyrde jag en för att bevisa för mina föräldrar att jag hade det rätta intresset (i ur och skur, varje dag) och de rätta kunskaperna.

I själva hästägandet så betalde jag även där allt själv. Det jag inte hade råd med för tillfället (de dyrare sakerna ex. när försäkringspremien skulle betalas osv) fick jag låna av min mamma - sen när jag sålde ponnyn betalde jag tillbaka vartenda öre som jag lånat.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Min första ponny fick ja av mamma o pappa när ja va 13. Dom betalade henne och allt runt omkring.

Min shettis fick min syster egentligen men tanke som sällskap till min ponny. Hon fick alltså henne.

Fjordhästen köpte ja för mina fonder mormor sparat åt mig. (fast denna hästen va till hela familjen egentligen)

4 hästen har jag betalat från noll.

Nu betalar ja alla själv, och allt runt om.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag har fått totalt 4 hästar av mina föräldrar. Min första shettis, min b-ponny och sedan en nordsvensk med föl (två för priset av en ;)). Så några dyra pållar har det minsann inte varit (B-ponnyn köpte vi för 4000 kr bara för att det var akutakut för ägaren att bli av med den pga skilsmässa). Jag fick nordsvenskarna när jag var 13 och när jag var 16-17 sålde jag stoet och gick med vinst. Jag behöll vinsten och betalade tillbaka hela köpesumman till föräldrarna, och sedan dess är 'fölet' min häst.

De betalade för allt kring hästarna, men det var alltid låga summor. Hästarna var billiga i försäkring (en tusenlapp per år), vi har egen gård och tar eget hö. Så hovslagare och ev kraftfoder var väl de "stora" utgifterna. :) Hade vi inte bott på en gård hade jag inte fått en endaste häst.

Nu som vuxen har jag köpt två hästar för egna pengar och nu även en hästtransport. Har hästarna hemma på gården så betalar ingen stallhyra men allt annat runtomkring.
 
Senast ändrad:
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag får väl erkänna att jag ibland kan skämmas lite!

Men mina föräldrar har köpt alla mina ponnier/hästar :o
Den senaste för ett år sedan, var då 24år!

Jag betalar så mycket jag kan på alla månadskostnader idag, dvs alltid hovslagare, vaccinering, tävling m.m

Men jag anser inte att jag är "bortskämd" för jag är otroligt tacksam för att jag får möjligheten att kunna förtsätta med mitt intresse och tar det absolut inte förgivet!
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Första ponnyn när jag var tre år. Köpet betalades av mina morföräldrar.

Första egna köpte jag som 16åring då jag heltidsarbetade och slutat skolan.
Sedan dess har jag försörjt mitt hästeri på egen hand.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Har man så mycket pengar när man blir 14 har man ju förmodligen på något sätt blivit sponsrad av sina föräldrar, i alla fall i min bekantskapskrets :)
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Hallå ! Tänkte göra en liten undersökning här. De som fick sin häst när de var i 14 år åldern och framåt, har ni betalat hästen för egna pengar eller har er mamma eller pappa sponsrat ? Intressant att veta vem som har haft fram penningkistan. ^^


/ PRenses

Mamma och pappa betalade min häst som jag fick när jag va 17, jag betalade en liten del av alla månadskostnader tills det jag fick egen inkomst (efter studenten) då fick jag börja betala allt själv.
 
Senast ändrad:
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Min mamma betalar min ponny.
Jag skulle aldrig klara betala dom summorna själv.
Jag är 14 år i år ,
mamma står för allting , träningar ,tävlingar , saker till hästen , stall hyran , jaa allt.
Jag jobbar ibland på ett ställe , då blir det att jag drar in pengar , dom pengarna sparar ja till träninagr & tävlingar eller saker till hästen :)
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

kl

Jag var 17 år när jag fick min häst, mamma & pappa betalade, kravet innan var dock att jag skulle komma in på mitt första vals-gymnasium (då jag hade väldigt lite studiemotivation under 9an i högstadiet, så det var en som en "morot" för mig) och det gjorde jag. :)
Dom betalade alla kostnader förutom "extra tillbehör/utrustning" och "onödiga saker" som jag själv har fått köpa, t.ex. schabrak, träns osv. Dom har även köpt 2 sadlar till min häst.

Idag är jag nyfyllda 21 år och mina underbara föräldrar hjälper mig fortfarande att betala för honom, jag betalar halva stallhyran ink. foder + torv själv eller så mkt som jag kan och har råd med.
Förutom att dom står för andra delen av stallhyran så hjälper dem till att betala för hovslagare, veterinär, försäkring, träning, ridhuskort, extra foder/mineraler/vitaminer etc.

När jag heltidsjobbade så betalade jag självklart så mkt som lönen tillät (jag betalade i princip allting då förutom försäkring) men idag så pluggar jag så har tyvärr inga pengar till det.
Ska dock skaffa extrajobb så föräldrarna slipper betala så mkt, har lite dåligt samvete över det...
Jag kan tillägga att ingen i min familj hade något hästintresse innan jag skaffade häst, nu har mamma börjat på ridskola sen vi köpte häst men annars ingenting. Dock har de alltid brytt sig om mitt intresse för hästar.

Usch vad bortskämd jag känner mig nu när jag läser igenom allt men jag är innerligt tacksam för mina föräldrar som hjälper mig så mkt :love:, annars hade jag aldrig haft råd att ha häst här i Stockholm. Har bott 3 i Skåne och där hade jag haft råd på ett helt annat sätt, då priserna är betydligt lägre...
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

När jag blev hästintresserad någon gång i 5-års åldern bestämde jag mig för att jag skulle ha en egen. Så jag började redan då att spara t.ex. födelsedags- och julklappspengar från släkten.

När jag var 13 hade jag fått ihop en 14.000-15.000 och då hittade jag min drömhäst :love: Den inköptes för 10.000 inkl. utrustning. Idag, 13 år senare, finns han fortfarande i min ägo, och bättre häst kunde jag inte hittat!! Exemplariskt uppförande på marken och i ridningen, pigg och framåt och duktig tävlingshäst i hoppning. :banana:

Frisk och fräsch har han också varit, så hur han kunde vara så billig har jag inte fattat, men bra för mig förstås! :)
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Första hästen betalade jag nästan helt själv med försäkringspengar som jag fått ut några år tidigare. Mina föräldrar gick endast in med handpenningen och kostnaderna för en vettig sadel.
När jag sedan skaffade ny häst betalade de mellanskillnaden, så nu kan man säga att jag har betalat 2/3 själv.

Stallhyra & grovfoder står mina föräldrar för helt och veterinärkostnader brukar vi dela på, resten försöker jag att stå för själv så gott det går men krisar det sig så ställer de alltid upp. :bow:


// Train
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Fick hästen (av släkting, ej föräldrar) så där kostade han inget. sedan stallhyra, vet., utrustning, foder... har jag och mor delat på, eftersom jag jobbar och tjänar egna pengar (går i skolan med, så det är ju iofs inte mycket pengar, jobbar helger, lov, efter skolan...) oftast betalar hon hyran, jag såklart all utrustning, vet. kostnader,(som hitills bara varit vaccinering, tandläkare och chiropraktor en gång=inga stora summor.) foder blir ungefär varannan gång. försäkring står hon för...
ev. lektioner, kurser, klinics står jag för. därför blir det inte sådant så ofta.

är strax under arton, haft hästen i 3 år och det har varit samma system sedan då jag fick honom. det har funkat bra tycker jag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
1 622
Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 464
Senast: Keb71
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 451
Senast: Hedinn
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 131
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp