Betalat med EGNA penagr sin häst?

Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Fick alla mina hästar av föräldrarna fram tills jag var 17, då köpte jag min första egna på riktigt - dvs. för egna pengar.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

För ungefär 2 år sen så tog jag ju en ponny på foder (hon var underbar) och då betalade föräldrarna all stallhyra, skoning osv. Sen för lite mer än ett år sen då jag köpte nuvarande häst så betalade mamma och pappa, och de betalar också stallhyran, skoning, mat och i stort sett allt förutom att jag själv betalar "onödiga" saker som dom uttrycker det ;)
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Köpte första ponnyn när jag var tio för pengar som morfar sparat åt mig (till en häst eller en moped hade han sagt till mamma, han dog när jag var sex).
eftersom vi bodde på egen gård så fick ponnyn samsas med korna och det blev inte så speciellt stora kringkostnader.
Jag hjälpte ju till på gården vid behov och hade inte så speciellt stor veckopeng men var grymt nöjd med den lösningen.

Nu har jag storhäst+shettis (pappas shettis)
Nu står jag i ett annat stall.
Pappa sponsrar med ensilage i så pass stor mängd att jag kan sälja till de andra i stallet och får in lite extra pengar.
Har även blivit sponsrad med en ny hästtransport :love:
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag betalade tydligen, då mamma använde mitt sparkonto (som jag inte ens visste att jag hade). :grin:

Så var det för mig med. "Fick" min ponny när jag fyllde 10 år. Sen gick resten av mina sparpengar till att hålla hästen (+ att mamma och pappa säkert la till en del med). Vilket jag tycker är helt ok. Hellre häst än sparpengar. :)
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag köpte min ponny själv för ca 50.000 kr när jag var 15 år. Mamma och pappa betalade allting fram tills jag blev 18 år.

Sedan jag blev 18 år har jag 2 hästar, betalar hälften själv då jag inte har råd att jobba så mycket medans jag pluggar. Men jag försöker att betala så mycket jag kan själv : )
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Hur lyckas man spara ihop pengar till en häst själv när man är ca. 14? det lär ju vara svårt att få någon typ av jobb i den åldern, utan de pengarna man får brukar komma från föräldrarna iallafall

Antingen:
*Vinner man på lotto.
*Är kändis.
*Har ärvt en förmögenhet.
*Köper man en mycket billig häst/ponny och jobbar regelbundet i stall, tidningsbud osv för att ha råd med hästen.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag köpte min häst för egna pengar för ett halv år sedan, även all utrustning och kurser betalar jag själv. Mina föräldrar sponsrar med stallshyra, skoning, försäkringar, vaccinationer och foder. Om de inte skulle hjälpa till skulle jag inte ha råd att ha min häst, men jag tror ja uppskattar henne mer då det är med mina egna pengar som jag förtjänat som jag köpt henne :)

För att ännu minska på vad mina föräldrar betalar så jobbar jag i stallet nu och då..
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Fick foderhäst när jag var fjorton och köpte min första egna häst som 17 åring(blir 19 i år) och köpte honom själv. Betalar utrustning, foder, skoning, träning och vetrinär. Stallhyran betalar mina föräldrar så länge jag går i skolan, vilket är till juni...
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag betalade ALLT till min häst från det att jag var 14-16.
Nu betalar jag bara utrustningen.
Men nu när jag ska köpa ny häst (min nuvarande ska tas bort på tisdag :( ) så tänker jag betala utrustning och träning/tävling + maten.
Jag jobbar ju en del så jag har råd ;)
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag köpte min foderhäst för ett tag sedan. Jag betalade hela hästen + omkostnader vid hästköpet (vet undersökning mm). Detta var ingen stor summa då man kan säga att jag redan hade "arbetat av" hästen sen innan med utbildning och uppfostring. Hade aldrig haft råd att i nuläget köpa en dyrare häst. Mamma och pappa ställer upp och betalar stallhyra+hovslagare samt andra "viktiga" kostnader såsom vacination. Jag betalar all utrustning, träningar, ev tävlingar, transporthyra, försäkring av hästen. Jag har även valt att själv betala avmaskningar (kolla masken + avmaskningskostnad), hjälpa till att betala vacination och betala "småkostnader" såsom saltstenar mm. Har jag pengar över hjälper jag till med stallhyra+hovis.

Jag vill att mina föräldrar ska betala så lite som möjligt på min häst, det dom betalar försöker jag betala tillbaka genom att hjälpa till extra mkt hemma.

Vi har inte sagt när jag ska börja betala allt för hästen, men jag tänker börja betala han så fort jag får jobb och kan göra det rent ekonomiskt.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Själva Ponnyn sponsrade mor och far med 50%, och så fick jag betala den andra halvan med mitt "framtida-lägenhets-konto.
Nu betalar dom stallhyra, hovslagare och mat, vi delar på veterinär/massör osv och grejer köper jag själv.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Hallå ! Tänkte göra en liten undersökning här. De som fick sin häst när de var i 14 år åldern och framåt, har ni betalat hästen för egna pengar eller har er mamma eller pappa sponsrat ? Intressant att veta vem som har haft fram penningkistan. ^^


/ PRenses

Jag fick min första häst när jag var 15, då pyntade mamma. Men sen två par år tillbaka (när jag flyttade hemifrån) betalar jag rubbet själv. Kan tilläggas att jag nu är 19. Har en åring undan den hästen som jag betalat helt själv från betäckning tills nu. Försäkring, utrustning, foder, vet, hovis osv för båda. Det är INTE billigt att ha häst! :o :p
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag fick min första häst när jag var 11 år. Andra blev till genom en betäckning när jag var 14 år.

Jag betalade ingenting, bortsett från den mesta utrustningen som behövdes. När stoet började jobba på min ridskola köpte jag in havre, då just det årets hö inte hade så bra näringsmässig kvalitet.

Hästarna ifråga var dock väldigt billiga både i inköp och drift. Stoet kostade 7200 kr och betäckningen 1000 kr (plus transport förstås). Eftersom vi hade egen gård slog vi eget hö och hade inga stallkostnader. Min pappa har såg så jag hade fri tillgång på spån också.

Det enda som egentligen kostade var veterinär (vaccinering och kastrering enbart!), hovslagare och lite kraftfoder ibland. Tänk vad livet var enkelt. :angel:
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

När min andra hästkom till gården var jag 14år, ganska exakt (den första var en bytesaffär) och jag skulle prompt betala den själv med egna pengar. 12,5 gick det på, pengar jag tog från ett gammalt arv.

Såhär i efterhand är jag glad för det. När man har sagt att man har x antal hästar (antalet har varierat) så har folk ofta kommit med en kommentar som antyder att jag på något sätt är bortskämd.
Då kan jag (med viss stolthet ;)) säga att jag mina föräldrar minsann inte har betalat ett öre i inköp av varken häst eller utrustning.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag fick min häst när jag var 13, pappa betalade hästen och betalar stallhyra/skoning/vetrinär och dyl.
Men all onödig utrustning betalar jag;)
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Min första b-ponny fick jag. Vi har eget stall, mamma stod för foder och jag för resten, dvs skoning, vet mm.

Alla mina andra hästar (3) har jag köpt själv och betalar allt.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag fick min häst när jag var 14 och den betalade mina päron. De betalar allt därtill också; stallhyra, foder, hovslagare, träningar/tävlingar osv.

Om några veckor kommer jag fruktansvärt nog vara tvungen att ta bort min pärla :C kommer köpa en ny häst så småningom, när det känns rätt, och den kommer mina föräldrar också stå för.

Vi har kommit överens om att så länge jag bor hemma så betalar de, men när jag ska iväg på universitet så får jag betala själv (måste flytta då eftersom det ligger så långt bort). Jag är 17 nu btw.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Mamma har betalat mina hästar. Hon betalar också utrustning i ganska stor utsträckning och jag får i viss mån betala träningar själv. Hon sponsrar mig gärna på tävlingar för att hon själv tycker det är kul att titta på :D När jag blir 18 och skaffar jobb (är 16, fyller 17 nu) kommer jag i allt större utsträckning ta över de flesta kostnaderna själv.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

När jag skaffade min första egna häst köpte jag hästen helt för mina egna pengar. Sen fick mamma o pappa betala stallhyra och utrustning mm.

När jag köpte min andra häst betalade de försäkringspengar jag fått ut från den förra hästen och resten betalade mamma o pappa.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
1 548
Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 464
Senast: Keb71
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 451
Senast: Hedinn
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 129
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp