Betalat med EGNA penagr sin häst?

Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Fick iofs min första häst när jag var nio, men svarar ändå. Mina föräldrar köpte och betalar fortfarande, undantagsfall är när de är lite "fattiga" och ber mig betala.

Har under mina äldre dagar försökt få över alla kostnader på mig, men föräldrarna vägrar iom att det var en födelsedagspresent. Så jag försöker stå för kostnader av all eventuell utrustning istället - det funkar inte heller alltid, men nästan :)
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Mamma och "plastpappa" betalat mina hästar. Förrutom att jag betalar sj hovslagare och nästan all utrustning till hästen. Är 17 år.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

KL

Jag och min mamma städade i 2 -3 år innan jag fick min egna häst vid 15 års ålder, sedan så fick hon mycket pengar tillbaka det året på skatten, så vi använde dom pengarna till att köpa en häst, 25 000:- kostade hon.

Mamma stod för alla kostnader just då, jag köpte utrustningen själv, med hjälp av sommarjobb och barnbidrag, när jag var 17 år betalade jag allt själv eftersom jag jobbade på helger och sommaren. När jag tog över bidraget som min pappa betalade till mig eftersom mamma hade ensam vårdnad så gick dom pengarna till att betala av lånet.

Vid studenten fick jag henne och slapp betala av. Sedan dess har jag köpt mina hästar själv och alla omkostnader. Pappa köpte en transport till mig, det sponsrade han.

Jag hatar sånna som fått hästar utav sina föräldrar och skall sedan bara rida och inte göra något annat, bortskämda snorungar och nej, jag är absolut INTE avundsjuk.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

KL

Jag och min mamma städade i 2 -3 år innan jag fick min egna häst vid 15 års ålder, sedan så fick hon mycket pengar tillbaka det året på skatten, så vi använde dom pengarna till att köpa en häst, 25 000:- kostade hon.

Mamma stod för alla kostnader just då, jag köpte utrustningen själv, med hjälp av sommarjobb och barnbidrag, när jag var 17 år betalade jag allt själv eftersom jag jobbade på helger och sommaren. När jag tog över bidraget som min pappa betalade till mig eftersom mamma hade ensam vårdnad så gick dom pengarna till att betala av lånet.

Vid studenten fick jag henne och slapp betala av. Sedan dess har jag köpt mina hästar själv och alla omkostnader. Pappa köpte en transport till mig, det sponsrade han.

Jag hatar sånna som fått hästar utav sina föräldrar och skall sedan bara rida och inte göra något annat, bortskämda snorungar och nej, jag är absolut INTE avundsjuk.

Vad är det för fel att föräldrarna betalar för hästen?
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Det är absolut inte fel!

Men sedan när detta barn får sin häst och bara rider, alltså föräldrarna mockar, lägger mat, tar kanske olika pass i stallet mm mm. Det är fel! Visst kanske föräldrarna VILL göra det men när barnet bara säger mamma gör det och det.

När man får en häst tycker jag man skall vara tacksam, man tar sitt ansvar och tar hand om hästen, givetvis har ju föräldern det största ansvaret.

Jag har själv stått i ett stall med sånna familjer.

Och det är absolut inte fel att få hästar utav föräldrarna!
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

jag gick i gymnasiet när jag fick min häst och då köpte mina föräldar denne och betalade, men nu går jag i högskola och får betala hästen helt själv, det e jäkligt fattigt men värt varenda krona!!!!
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Det är absolut inte fel!

Men sedan när detta barn får sin häst och bara rider, alltså föräldrarna mockar, lägger mat, tar kanske olika pass i stallet mm mm. Det är fel! Visst kanske föräldrarna VILL göra det men när barnet bara säger mamma gör det och det.

När man får en häst tycker jag man skall vara tacksam, man tar sitt ansvar och tar hand om hästen, givetvis har ju föräldern det största ansvaret.

Jag har själv stått i ett stall med sånna familjer.

Och det är absolut inte fel att få hästar utav föräldrarna!

Ok, jag håller med:)
såna curlingföräldrar har jag också svårt med, dom gör ju barnen en otjänst i längden.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag skaffade min första häst när jag var 9. Hade då sparat pengar i flera år till den ...
Böt sen till stor häst i 14 års åldern, den betalade jag själv för egna insparade pengar. Mina föräldrar sponsrade med fodret (bodde på bondgård)skoning,träning/tävling och skjuts till dem i utbyte mot att jag hjälpte till en hel del på gården.
All utrustning och alla extra kurser osv fick jag betala själv eller önska mig till födelsedagar/julklapp.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag blev kär i min häst när jag var 12. Pantade burkar, och sparade alla slantar jag fick i en låda, tills jag när jag var 17 år hade nog för att köpa henne. Har alltid betalat allt runt henne själv, eller jobbat av vissa kostnader i stallen.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag är 14 år och fick min häst när jag var 13, och mamma har alltid betalat allt åt min häst, fast iofs så delar vi ju på hästen, hon rider den med ibland :)
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag skaffade min första häst när jag var 9. Hade då sparat pengar i flera år till den ...
Böt sen till stor häst i 14 års åldern, den betalade jag själv för egna insparade pengar. Mina föräldrar sponsrade med fodret (bodde på bondgård)skoning,träning/tävling och skjuts till dem i utbyte mot att jag hjälpte till en hel del på gården.
All utrustning och alla extra kurser osv fick jag betala själv eller önska mig till födelsedagar/julklapp.

Hur kan man spara i flera ar om man koper hast nar man ar nio? Jo forvisso ar en shettis inte sa dyr kom jag pa.. :confused:
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

*kl


Jag har haft egen häst sen jag var 13 (är 20 nu), har aldrig betalat kostnaden för inköp av hästen (2 stycken) eller löpande kostnader själv. Utrustning har jag betalat mkt själv däremot.

Självklart vill jag betala själv i framtiden men av olika anledningar går inte det nu, och mina föräldrar skulle aldrig tvinga mig att sälja. Jag är jättetacksam! Har aldrig varit ett barn som curlats med ponnyn/hästen där jag fått hästen sadlad, omskött osv, utan har spenderat största tiden med mina hästar själv i stallet! Däremot ställer min mamma upp och mockar och kollar till hästen om jag är sjuk.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag köpte min häst med mina egna sparpengar, dock betalade mamma och pappa allt annat runt om hästen förutom utrustning vilket jag också fick betala.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag fick min första ponny när jag var 10 år och då hade jag ridit på ridskola i 6 år och mina föräldrar var inte hästkuniga, men vi lärde oss MYCKET under den tiden med min första ponny! När jag var 11 år så hade vi sålt den ponnyn och köpt en ny 2 år senare så fick jag min systers ponny i födelsedagspresent (jag var överlycklig över att inte bara ha en ponny utan två ponnys nu istället) efter ytterligare 2 år så fick jag en tredje ponny (så då var jag en stolt ryttarina till tre underbara ponnys). Mina föräldrar har köpta alla ponnysarna och de står för kostnader för tävlingar, träningar osv, men jag får inget barnbidrag eller veckopeng utan jag får tjäna ihop mina pengar själv om jag vill köpa något "lyxigare" till mina hästar eller om jag vill hitta på någonting annat. Jag har ponnysarna hemma och givetvis så sköter jag fodring, mockning, ridning och vardagligt pyssel själv och självklart skolan! Jag kan få lite hjälp med mockning av t ex min syster eller min pappa på vardagar för att jag ska kunna hinna med mitt skolarbete också. Jag är nu 16 år.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

kl

Mina två första hästar har mamma och pappa betalat. Eller ja, i den första hade jag spart och jobbat i hop 4500, vilket jag tyckte var en jättesumma när jag var 14 år gammal. Vi har eget stall och tar eget hö, så vi har ju inte så jättemycket stallkostnader. Jag fick betala lite träningar och tävlingar själv med mitt studiebidrag, men sen lät jag det rinna ut lite i sanden efter att jag fick höra att ingen av mina klubbkompisar gjorde det. Däreomt lät jag mamma och pappa ta alla prispengar jag vann eftersom jag ansåg att det var dom som betalade.
Min senaste häst sparade jag ihop halva summan själv, hade lite försäkringspengar från när vi t-märkte min häst.Sedan lånade jag lite av mamma och pappa som jag så småningom ska betala tillbaka.
Med den nya hästen så betalar jag vitaminerna, havren, träningar och tävlingar och föräldrarna står för spån, skoning och försäkring.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Mina föräldrar har sparat ihop en liten slant till mig och mina syskon, jag köpte en häst för dem pengarna. Nu var han som tur ganska billig (under 40 000 SEK).
Men det runtom kring betalar jag, oftast är det ju inte hästen som inköp som kostar, utan det runtomkring. Har lätt betalat det mer dubbla.

Vad fint att jag ser att jag skrev fel for tio manader sedan nu. *skakar pa huvudet.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

*kl*

Jag fick vara medryttare eller fodervärd fram tills dess att jag kunde köpa egen häst. Mamma hjälpte till med att betala halva skoningen resten fick jag sköta själv. Blev fodervärd till ett underbart fjordsto när jag var 13 som jag hade tills i somras (fyllde 20 då).

Vintern 2008 kunde jag själv köpa mig ett 1.5årigt nordsvenskt sto, där har jag stått för alla kostnader själv. Men då var jag ju vuxen också...
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

Jag fick min första ponny när jag var 12 år. Mamma köpte henne med morfars arvspengar och mamma och pappa betalade allt.

Nu är jag 19, snart 20 och betalar för ponnyn själv plus att jag har köpt en till där jag även stod för inköpet själv.
 
Sv: Betalat med EGNA penagr sin häst?

kl

Fick min första ponny när jag var tre, en shetlandsponny familjen köpte från ett stuteri.
När jag var tolv fick jag familjens egna connemarauppfödning i julklapp, då hade han visserligen varit "min" flera år men det var då han skrevs över på mig. Familjen har dock haft flera hästar genom åren så det har alltid varit naturligt att jag också ska ha egen häst.

Föräldrarna har alltid betalat allt på min connemara, även när jag valde att ha honom inackorderad istället för hemma i egna stallet. Började betala själv först när jag tagit studenten och fått jobb. Försäkringen började jag betala i höstas, min snälla mamma har betalat fram tills dess...
Jag är tjugotre, connemaran nitton och shetlandsponny tjugofyra. Har hästarna uppstallade hos min mamma som har fem islandshästar, så vi håller på med hästarna gemensamt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
1 693
Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 465
Senast: Keb71
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 452
Senast: Hedinn
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 132
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp