Betalninsskyldig?

W

Wannabe_Me

Syrran ska flytta ner sin pålle till vårt nya ställe och sa igår upp sin boxplats. Hon fick reda på att det var två månaders uppsägning istället för en månad som hon antagit då det inte finns något hyresavtal skrivet. Hon accepterade detta då hon inte ville ställa till med bråk (konflikträdd syrra:angel: ) och tänkte att två månadshyror inte blir så farligt då hästarna brukar släppas på bete i slutet av april, det skulle alltså bli en kallhyra a' 1000:- plus en månads beteshyra a' 600:-.

När hon idag skulle betala detta fick hon reda på att ägarna ville ha två hela varmhyror, trots att hästen åker redan i helgen. Alltå att hon ska betala även för strö, hö, krafftfoder, manegehyra plus allt annat som ingår i två månader. Hon påpekade att hon var villig att betala kallhyran samt bete. Då menade de på att de skulle släppa hästarna senare i år, och inte i Apri/Maj som vanligt. Hon gick med på att betala två kallhyror på 1000:-, men inte för allt det andra. Hon brukar hamna på runt 2000:- + 300:- i manegehyra varje månad, lite beroende på hur mycket hö och strö som går åt. Vilket skulle innebära ca 1300:- extra varje månad för sånt hon ej använder.

Efter många om och men sa hon - Visst, jag betalar, men då tar jag också med mig det hö och spån och foder jag brukar använda - Men nej, det fick hon inte heller...

Efterssom hon aldrig hört detta innan, och inte har något kontrakt så tycker jag det är lite väl mycket att begära betalt för allt extra hon ej använder. Samt att det är lite skumt att de först nu sagt att hästarna inte ska på bete då de alltid släpper hästarna till maj månad. Jag tycker inte att hon ska betala mer än kallhyran + en månads bete om hon inte får ta med de hö / spånbalar m.m. som hon betalar för...

Vad tycker ni? Varit med om något liknande... Jag tycker att det luktar *%&#* lång väg:crazy:
 
Sv: Betalninsskyldig?

Kallhyra, inget annat om hästen ej finns på plats och förbrukar. Vill de ändå ha full hyra, har hon rätt att ta med sig det som anses ingå i den delen.
 
Sv: Betalninsskyldig?

Finns det inget kontrakt så är det väl rimligtvis inte heller någon uppsägningstid!

/KT
 
Sv: Betalninsskyldig?

Kan ju finnas ett muntligt sådan, som då gäller precis på samma sätt som ett skriftligt. Å andra sidan är praxis 2 månader, har man andra uppsägningstider bör man se till så att det finns ett avtal som kan bevisa det.
 
Sv: Betalninsskyldig?

Har man inget avtal så gäller hyreslagen.

4 § Hyresavtal som gäller för obestämd tid kan, om inte längre uppsägningstid har avtalats, sägas upp för att upphöra att gälla
1. vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen, när avtalet avser en bostadslägenhet, eller
2. vid det månadsskifte som inträffar närmast efter nio månader från uppsägningen, när avtalet avser en lokal.
Skall ett hyresavtal för bestämd tid sägas upp för att upphöra att gälla och är inte längre uppsägningstid avtalad, skall uppsägningen ske senast
1. en dag i förväg om hyrestiden är längst två veckor,
2. en vecka i förväg om hyrestiden är längre än två veckor men längst tre månader,
3. tre månader i förväg om hyrestiden är längre än tre månader och det är fråga om en bostadslägenhet,
4. tre månader i förväg om hyrestiden är längre än tre månader men längst nio månader och det är fråga om en lokal,
5. nio månader i förväg om hyrestiden är längre än nio månader och det är fråga om en lokal. Lag (1984:694).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 463
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 013
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 599
Senast: co-SMAD4
·
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 177
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp