Bukefalos 28 år!

stjarnfrugt

Trådstartare
Är Betapred man får utskrivet till hundar samma tabletter som man får som människa eller är det olika styrkor? Någon som vet?
 
Sv: Betapred

Det är samma sort och styrka.

Det finns en annan sort som heter Prednisolon och den finns i olika styrkor. Åtminstone 2,5 och 5 och 10 mg.

En vanlig underhållsdos Betapred för en människa är 5 mg. En hund på 8-10 kg kan få en dos på 10 mg per dag.
 
Sv: Betapred

*KL*
Nu vet jag ju inte om det här gällde för ormbett men vill ändå passa på att påpeka att kortison vid ormbett bara är "första hjälpen", hunden måste alltid till veterinär även om den ser ut att må bra.
Diskuterade detta med en djursjukvårdare häromdagen, fortfarande är det skrämmande många som inte vet detta utan tror att kortisonet räcker.
 
Sv: Betapred

*KL*
Nu vet jag ju inte om det här gällde för ormbett men vill ändå passa på att påpeka att kortison vid ormbett bara är "första hjälpen", hunden måste alltid till veterinär även om den ser ut att må bra.
Diskuterade detta med en djursjukvårdare häromdagen, fortfarande är det skrämmande många som inte vet detta utan tror att kortisonet räcker.
Trodde det bara var i Norge, det var de som först blev restriktiva till att skriva ut Kortison som man skulle ge samtidigt som man slänger sig iväg till vet.
 
Sv: Betapred

Hundar i Norgen är ganska lika de i Sverige...

En normgrupp inom veterinärförbundet har jobabt på det här och rekommendationen är strikt vila och direkt färd till veterinär. Det finns studier som visar att kortison är verkningslöst och det finns studier som visar att hundar som fått kortison tom har lägre överlevnad än de som inte får.

Vissa undantag finns dock och det är för hundar som vistas långt från veterinär, t ex i skärgården. Då kan det vara bättre att ge kortison än inget alls, men hunden måste fortfarande till veterinär för bedömning och ev fortsatt behandling. Ett annat undantag är hundar som tidigare reagerat med allergisk reaktion vid ormbett eller getingstick.

Om hunden får en negativ reaktion så hjälper inte kortisonet. Hunden måste få understödjande behandling (dropp bla) och ev serum.
 
Sv: Betapred

Räknas serumet mot huggorm som verkningsfullt i år?!

En väns hund lyckades med konststycket att bli biten av minst två huggormar i somras. Då de bor i norrlands inland var det ilfart 5 timmar till Ulltuna som gällde!
Ingen distriktare hade tid att hjälpa dem!

Där sa de att verkningsgraden av serumet var försumbar och att det endast var kortison och dropp som gällde!

Just denna aktuella hund fick kortison hemma innan avfärd då den var biten i nos, läpp och vid käkvinkeln och enligt behandlande vet. så var det livsavgörande pga det långa avståndet.

/Swat
 
Sv: Betapred

KL

Kortison finns i olika varianter, man delar in dem i

Korttidsverkande
ex hydrocortison

Medellångtidsverkande
ex prednisolon

Långtidsverkande
ex betametason (= Betapred)

De olika varianterna används vid olika indikationer/sjukdomstillstånd. Det går alltså inte att jämföra tablettstyrkor på de olika sorterna. De har olika lång verkningstid, olika styrka förenklat sagt.

Blir annars lite som att jämföra lättöl med folköl med starköl (om ni förstår hur jag menar) utan att ta hänsyn till alkoholhalten. Det blir lite skillnad i effekt på att klämma i sig en 6-pack starköl mot en 6-pack folköl eller en 6-pack lättöl.
 
Sv: Betapred

Saxat ur Smådjurssektionens gällande norm för huggormsbett

"Kortison hos veterinär
Kortison till en stabil patient, som får understödjande behandling och monitoreras noggrant, rekommenderas inte. Vid misstanke om kraftig förgiftning, där motgift kan komma att behövas, kan kortison eventuellt minska risken för anafylaktisk reaktion vid intravenös motgiftsbehandling. Kortison används dock inte rutinmässigt vid motgiftsbehandling, och vid livshotande förgiftning är det viktigare att snabbt ge motgift än att invänta eventuell kortisoneffekt.

En annan tänkbar indikation för kortison är svullnad i anslutning till andningsvägarna, men forskning visar att endast motgift minskar svullnaden effektivt, och motgift bör därför ses som den mest betydande behandlingen om livshotande svullnad uppstår. Om kortison används är det viktigt att varken djurägare eller veterinär invaggas i förhoppning om att kortison på ett avgörande sätt förbättrar prognosen för patienten eller minskar betydelsen av övrig effektiv behandling. Val av kortisonpreparat är knappast avgörande, men förslagsvis ges en beredning som kan administreras intravenöst för snabb effekt. Det finns ingen orsak att överskrida anti-inflammatorisk dosering eller ett medicineringstillfälle.


...

Specifik behandling med motgift
Motgift mot vår nordiska huggorm är väldokumenterad behandling till människa medan motsvarande studier på hund saknas.

Erfarenheten av motgift till hund har hittills varit god, men då behandlingen inte har utvärderats ordentligt vetenskapligt kan det vara skäl att koncentrera användningen till större djursjukhus med intensivvårdsavdelning. De stora vinsterna med motgift fås dock när motgiftet ges så tidigt att svåra symtom inte inträder – och då undviks även behovet av t ex blodprodukter. Enligt Christine Karlson-Stiber på giftinformationscentralen bör motgift ges snarast när man blivit rimligen övertygad att det rör sig om ett ormbett och patienten visar tecken på allmänpåverkan eller snabbt ökande svullnad. Motgift senare under förgiftningsskedet har sannolikt effekt men förbättringen är inte lika tydlig kliniskt. Motgiftsbehandling har hittills inte använts ofta till hund, men då användningen ökar kan det finnas skäl att områdesvis komma överens om lagerhållning av motgift för att möjliggöra tidig behandling och minska onödig förvaring av ampuller med relativt kort hållbarhet."

Normen i sin helhet:
http://www.svf.se/sv/Sallskapet/Sma...aktar/Norm-om-behandling-av-ormbett-hos-hund/

Vad gäller långa avstånd så skrev jag om det i mitt förra inlägg.
 
Sv: Betapred

Tack för alla svar. Självklart tar man hunden till veterinär, men detta gäller "medicinskåp" då hunden ev ska fjällvandra med mitt ex i jämtland och då är det kanske inte så snabbt till dokton om olyckan är framme :)

Har för mig att doseringen är 1 tablett per 2 kg hund?
 
Sv: Betapred

ja, löst i vatten

Just Betapred är att föredra i de lägena, lättare att hälla i en panikslagen hund lite vätska än att få den att svälja en eller flera tabletter.
Jag har ett litet urinrör (plast) med mig när jag är i skogen, lätt att snabbt lösa tabletter i o sen hälla i munnen.
 
Sv: Betapred

Smart :idea: Jag har alltid haft problem att ha med mig vattnet på ett smidigt sätt. Nu vet jag hur jag gör ;) Måste ju finnas likannde rör på blomsterbutiker, man köper ju snittblommor i dem...

*kl

Är det bara vid långa avstånd till vet som man ska ge Betapred? Jag bor ju bara 2 mil från Strömsholm vanligtvis, ska man då strunta i att ge kortison och istället låta vet ta hand om saken? Jag menar om hunden tar skada av "onödig" kortisongivning... :o
 
Sv: Betapred

Och det är egentligen bara vid risk för en reaktion mot serum som det verkligen gör nytta.
Troligen påverkar det inte nämvärt risken för att luftvägar skall svälla igen.
PL
 
Sv: Betapred

Rekommendationerna är att ha kortison tillgängligt om man
1) Befinner sig långt från veterinär eller
2) Har en hund som tidigare drabbats av en allergisk reaktion

Annars inte, nej. Och om man "uppfyller" 1 eller 2 ska man ändå ta sig skyndsamt till vet och hålla hunden i stillhet.
 
Sv: Betapred

knappis
Om att hålla hunden i stillhet.
Det kan vara svårt att bära en hund som väger lite grand, träna in att bära den som en boa om halsen o håll i benen, då färdas hunden tryggt o lugnt.
Fungerar ju inte om hunden är alltför stor o tung, tyvärr.
 
Sv: Betapred

Tack, nu vet jag hur jag ska förhålla mig till detta :)

vallhund: Bra tips :) För min egen del är det inga problem då min puppa bara väger 6 kg och är relativt lätt att bära med sig ^^
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge smittar det? Att dom inte ska träffa andra hundar förstår jag, men om jag förstått det rätt så smittar det om hon springer...
Svar
3
· Visningar
391
Senast: movi
·
Kropp & Själ Jag har jättesvårt för tabletter. Pyttesmå piller funkar bra, och huvudvärkstabletter funkar på grund av formen. Men typ alla...
Svar
15
· Visningar
652
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Människor som påstår att de är hundrädda, är de verkligen det på riktigt eller är det bara sådana som hatar hundar och vill starta bråk...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 543
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
702

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp