Betesbidrag!!!

Gullan86

Trådstartare
Hej allihopa!
Jag tänkte fråga er kloka här och disskutera endel frågor som jag har angående betesbidrag, behöver massa hjälp vill lära mig allt om detta nu.

Det är så att vi har precis flyttat till min släktings gård där vi får hyra ett hus och stall m.m, jag får ha mina hästar på hans marker med.

Fram tills i år har han själv sökt bidrag för betesmarkerna men han säger nu att han tycker det är aldeles för mkt jobb och alldeles för krongligt juridiskt osv att det inte är värt pengarna att söka betesbidrag mer, men han säger att jag gärna får göra det men då sköta alla papper och så...
kan ju säga att jag fattar Noll??? vad är det som är så krongligt och svårt med alla papper? är det så himla stränga, enligt min släkting så är de jättekinkiga med allt i princip och vi ska rensa bort all granskog ner till vår sjö så det skulle kunna bli jättemkt mer bete där det enbart är gles lövskog men så säger min släkting att jag absolut inte ska blanda in jordbruksverket och söka bidrag där, förstår ni vad han menar? söka kan man väl eller vadå kommer de tvinga en att såga ner resten av skogen(vet att det bara får vara ett x-antal träd/hektar om de ska va bete ju) då eller, man får väl välja själv om man vill göra det eller om man vill skippa bidraget eller? jag förstår verkligen inte....

några övriga frågor:

-hur många träd/hektar får man ha?
-ska det vara helt rensat från sly/små buskar eller kan det finnas lite?
-är det någon speciell typ av mark de vill att man ska ha?
-hur funkar detta med att söka bidrag? är det så krongligt?
-hur ofta kommer de ut och kontrollerar hagarna?
-är det mycket pappersarbete och vad innebär det?
-hur mycket pengar beräknar de/hektar att man får?
-är det något speciellt nu när jag inte äger marken utan arrenderar kan man ju säga måste man tänka på nåt speciellt då?

kommer säkert på fler frågor vart efter

Jag vill alltså inte söka bidag för att tjäna pengar utan jag vill bidra till att hålla markerna öppna och använda pengarna till att betala/reparera stängsel.

Tack på förhand!
 
Sv: Betesbidrag!!!

Mitt bästa tips är att du ringer/mailar Jordbruksverket med dina frågor för då får du exakt rätt svar på hur du går tillväga och vad som gäller. Lycka till! :)
 
Sv: Betesbidrag!!!

Börja med att fråga din släkting vilken typ av bidrag det är han har haft. Det finns rena bidrag för betesvallar och det finns miljöbidrag för vissa typer av bete, naturbeten. Ibland kan man få bägge på samma mark. Men det finns olika krav och vilker för de olika typerna.
 
Sv: Betesbidrag!!!

hej tack alla.
har läst lite på jordbruksverket men jag tycker nu att det verkar jättekrongligt, att man kan bli återbetalningsskyldig om man gör nåt fel och det verkar ju så krongligt så det är nog inte alls svårt att göra nåt fel.

sen att man blir ansvarig nåt vad det hette 5år åt gången för marken även om man inte söker bidrag(pengar) vilket man tydligen var tvugen att göra varje år.

vad händer om man tex flyttar då? eller som i mitt fall jag hyr marken och om jag flyttar vad händer då? är det krongligare/mer osäkert om man inte äger marken själv?

vill någon förklara enkelt hur det går till att söka bidra, vilka papper som skall hållas koll på, ur mkt man får i pengar/hektar osv,
jag förstår ärligt talat inte mkt av texten på jordbruksverket.
 
Sv: Betesbidrag!!!

Hur mycket bidrag man får varierar beroende på var man bor. Om du ska söka bidrag måste du arrendera marken av din släkting och få överta hans stödrätter, alternativt köpa egna.
Man skriver på ett femårigt åtagande, tror att nästa gång är 2011, så jag antar att han redan har ett???
Krångligt kan det nog vara om man har olika sorters bidrag, jag har själv enbart vall och miljöstöd, får ut ca 1500 per hektar tror jag....

Tycker inte att det är så värst krångligt, man sköter ju det hela via internet (eller ja, jag gör då det!!!;)). Tror att det är rörigare för bönder som växlar i vad de odlar....

Länsstyrelsen brukar ha duktigt folk som kan hjälpa till med att svara på frågor, de har t o m ringt upp mig när jag ansökte om ett stöd som skulle ge mig sämre ersättning:D, så jag fick hjälp att rätta det!!!!!


Lycka till!
 
Sv: Betesbidrag!!!

För "vanlig" betesmark som man inte får speciell miljöersättning för får det vara max 60 träd per hektar. Man skall inte gallra som man gör i skogen och ställa träden med jämna mellanrum, utan skapa dungar som ger djuren skydd och skugga, samt helt öppen betesmark däremellan. Spara ensamma "bärande" träd, dom räknas inte in i de 60/ha. Bärande träd är ex, vildapel, rönn och hassel som ger föda åt fåglar och smådjur. Hassel kan dock ta över så gallra dom med förstånd.

Det absolut viktigaste är att det skall växa gräs på marken som försörjer djuren med bete. Ta du ner skogen kan du inte söka bidrag första åren, eftersom det inte är tillräckligt med gräs då, likaså får man inte bidrag om marken är söndertrampad, ex om det har gått djur där på lösdrift på vintern eller om det är surt och sumpigt, då det inte anses växa tillräckligt med gräs där.

Vad gäller buskar och sly så får det inte vara så mycket att djuren inte kommer åt att beta gräset. Tror att om det är sly i ett sammanhängande område som överskidrer 100 m2 så måste man rita bort det på kartan dvs INTE söka stöd för det området, eller röja ner slyt.

Hagen får gärna vara större än det område du söker bidrag för, dvs du kan lämna skog om du vill det, som är med i hagen, men som man ritat i på stödkartan att man inte vill söka stöd för den delen av hagen.

From nästa år måste man söka bidrag för minst 4 ha för att vara berättigad till stöd. Sista ansökningsdag är 1 mars ? eller 1 april? Det är iallfall för sent att söka i år.

Jag skulle rekommendera att du pratar med markägaren så att du vet vilka stöd han får idag. Sedan går du igenom marken och gör en plan för hur mkt du skall röja och så vidare. Första gången man söker kan det vara lämpligt att ta hjälp av en rådgivare får ex. hushållningssällskapet, det kostar en slant men blir det rätt från början tjänar du på det i längden. Sedan är det enkelt at bara fortsätta med samma mark och yta som föregående år, det klarar du utan hjälp!
 
Sv: Betesbidrag!!!

Glömde en viktig sak!!! Marken måste vara betad med ett viss betestryck för att man skall få bidrag, det får inte finnas för mkt gammalt gräs kvar när betessäsongen är slut.
Angående kontroller så görs stickprov så man vet aldrig om dom kommer i år eller inte. Blir man underkänd vid kontroll kan man i värsta fall tvinga betala tillbaks stöden som man fått under pågående 5 årsåtagande. Men då får det vara rätt så illa ställt......

Jordbruksverket ger ut broschyrer om det detta som är tydliga och bra tycker jag, med bilder på hur mkt träd det får vara, hur hårt betat osv osv.

Dom jag har heter: Naturbetsmarker, Restaurering av betesmarker och ängar, samt Hästen som landskapsvårdare.
 
Sv: Betesbidrag!!!

Har jag fattat det rätt eller? Men nu försvinner väl stödet till gårdar med marker under 4 ha eller har jag fattat saken fel?
 
Sv: Betesbidrag!!!

Gårdsstödet försvinner och möjligheten att få ersättning för odlade vallar. För naturvallar och miljöersättning finns andra regler och krav på storlek för att de ska beviljas och/eller betalas ut.
Det TS nämner med femårs åtaganden är stöd som lyder under miljöersättning och inte gårdsstödet.
 
Sv: Betesbidrag!!!

vad är gårdstöd för nåt då och vad är skillnaden mellan det och miljöersättning?
vad är stödrätter? och vad kostar sådana?
 
Sv: Betesbidrag!!!

Gårdsstöd är ett EU-bidrag som alla lantbruksfastigheter kan få. Men för att få det måste man det som kallas för stödrätter. Man kan säga att det en rätt till just det stödet. När det här systemet infördes fick alla som brukade lantbruksmark stödrätter utdelade efter vad man fått i stöd tidigare. Dessa stödrätter är personliga och följer inte med marken. Så om får ny mark får man också höra om man kan överta de stödrätter som finnes. Får/kan man inte det så finns två sätt att få tag i egna. Dels kan man köpa och dels kan man under vissa omständigheter ansöka om tilldelning från nationellafonden.
Så utan antingen stödrätter eller med stödrätt men utan mark kan man inte få gårdsstöd. Vad de kostar beror helt på var i landet man vill ha och klassningen på marken. Plus att man ska hitta någon som vill sälja också. Sök på stödrätts börsen på nätet så kan hitta lite priser.

Miljöersättningar har helt och hållet med miljön att göra och är inte bundna till stödrätter liknade. Det är ofta åtagande i form skötsel av värdefulla naturmiljöer som naturbeten eller våtmarker. Man får dessa skötselåtagandena på längre tid beroende på vilken typ ofta på fem eller tio år. Det är dessa man då ska ansöka om utbetalning av även under den här tiden. Det sker en gång om året i samband med att man redovisar sin jordbruks mark på något som kallas för SAM-blanketten. Den lämnas i på våren varje år till Länsstyrelsen kan också lämnas elektroniskt på nätet.
 
Sv: Betesbidrag!!!

Det bästa är t.ex. att kontakta LRF konsult. Det är ju för sent att söka i år men till nästa år. Det kostar några tusenlappar så hjälper de dig med hela processen. Första året är det svåraste men efter det kan du själv söka om bidragen på internet och det kostar ingenting. Det är också ganska enkelt när det väl är gjort en gång av ett proffs för då kan man ju söka exakt samma stöd.
 
Sv: Betesbidrag!!!

hej! Är det någon härinne som känner sig säkrare än jag på att söka för första gången och som kan kolla igenom min samansökan?
/jenny
 
Sv: Betesbidrag!!!

För att göra det enkelt: under betessäsongen, alltså när betestillväxt sker. När säsongen är slut, så ska det synas att marken har betats.

Betessäsongen varierar ju längs landet, och är kortare i norr, och längre i söder.

Men såklart får djur gå ute på vanlig betesmark även på vintern.
Man får vinterutfodra djur på mark som man har har vanlig betesersättning för.
På mark med särskilda värden (miljöersättning) får man normalt inte fodra djuren, annat än tillskottsfodra under kortare period i början eller slutet av säsongen. På viss mark får man inte alls fodra. Anledningen till att man inte får fodra på viss mark med särskilda värden, är dels att djuren trampar sönder marken, och dessutom att man tillför fröer från fodret.
 
Sv: Betesbidrag!!!

Hej,
Under vilka månader ska/får hagarna betas?
Det beror på vilken typ av bidrag som du har. Om det är det höga för särskilda värden får man inte beta eller ha djur på marken från den första december till den första april.
Har man inte den typen av bidrag så får man ha djur där året runt och då är det djurskyddsregler som avgör om djuren får vara där dygnet runt utan skydd. Med skydd får de vara där året runt.
Skydd = torr och skyddad liggplats
 
Sv: Betesbidrag!!!

Som jag skrev, det är olika i olika delar av landet.

Din betessäsong börjar 1:a april, här ligger det oftast snö kvar i hagarna 1:a april, 1:a december så har snön lagt sig i hagarna.

Våra hagar med särskilda värden, som inte får/ska betas står det i skötselplanen att betesäsongen är från 1:a maj till 15:e oktober...

Det går inte att säga generellt vilka datum det gäller, utan det lär bli olika för alla, och Länsstyrelsen skriver i sin skötselplan vad som gäller.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 527
Senast: sjoberga
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 542
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 869
Senast: ameo
·
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
951
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp