betsla upp?

Det beror helt på handen som håller tygeln och vad hästen trivs med som avgör om sett bett är för skarpt eller inte.

Min ena kan inte ridas på varken pelham eller hack. Då går hon bättre på ett rakt bett men när hon är stark trivs både hon och jag bättre på uppbetslat , i vårt fall kimbelwick.

Jag ser inga problem med att betsla upp så länge man vet vad man gör. Att ha ett skarpare bett och slippa slita i hästens mun är snällare än att sitta och slita och dra. Är bettet för skarpt kommer du inte kunna rida på det harmoniskt i alla fall. Handen avgör hur skarpt bettet är, hästen visar vad den trivs med.

Tipsar om att "ridpodden" har ett avsnitt om detta. Väl värt att lyssna på om man är i dessa tankar.
 
Graman som broms gillar jag inte, av två anledningar: den är väldigt svår att ta ett ensidigt tygeltag och böja hästen på liten volt i akutsituationer, och dels är det alltid en större risk för omkullridning med inspänningar när man rider ute då hästen inte kan "ta sig" friheten att hitta balansen genom att lyfta huvudet.
Kanske, men jag som feg ryttare känner mig säkrare när man kan ta ner huvudet när hästen biter sig fast i bettet, slänger upp huvudet och flänger iväg på tvären från ngt läskigt.
dvs det är jag som är feg och fått för mig att gramanen är säker, och blir på så sätt säkrare på uteritten med gramman på :).
 
Kanske, men jag som feg ryttare känner mig säkrare när man kan ta ner huvudet när hästen biter sig fast i bettet, slänger upp huvudet och flänger iväg på tvären från ngt läskigt.
dvs det är jag som är feg och fått för mig att gramanen är säker, och blir på så sätt säkrare på uteritten med gramman på :).
Jag håller med om att det är bra att kunna få ner huvudet. Jag kan tänka mig att rida med graman eller kandar som nödbroms, och tar gärna ett ensidigt, kort tag på gramanen eller för den delen stångtygeln för att undvika att hästen känner sig låst eller ihopdragen. Dessutom tycker jag att 3+1-fattning funkar jättebra om man har en tygel som nödbroms.
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 095
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 341
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 954
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 388
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp