Bett djungeln

amandacarlsson

Trådstartare
bjuder in till intressant bett diskussion :D Har en stor kille som inte alls vill gå på metallbett.
rids just nu på ett mjukt Beris bett med lösa ringar , hackamore och novabett. Men känner inget är en fullträff, han har svårt att ta ärligt stöd i markarbetet och ute blir han väldigt het.

Vad rider ni på för gummi bett? Eller har ni testat tejpa betten?
har en tanke om att han skulle funka på kimblewick men verkar oerhört svårt att få tag i ett gummi. Kanske en ide att prova de tejpat ?

berätta!!:D:cool:
 
Beris finns som kimblewick, men jag tror att det är en dålig idé till en häst som inte tar stöd.

Jag har en nu som gärna går lite bakom, men han är ung och under utbildning så där är det mest att vara mjuk och trycka på framåt. Han har tre olika tränsbett från Sprenger.
Jag hade en för några år sedan som var rätt het/stressad och mest studsade fram. Lösningen på honom var ett kombinationsbett med mjuk mundel som lärde honom att våga ta stöd, men framför allt utbildning och tid. Han reds på vanligt tränsbett efter ungefär ett halvår.
 
Har du testat ett med fasta ringar? Kanske ett soft port med d-ringar?
Men resten har, som equilina skriver, med utbildning att göra. Sen är det olika från häst till häst hur mycket stöd dom vill ge. Vissa hästar är så pass känsliga att det räcker med en ytterst lätt kontakt så flyger dom i luften.

Tejpa fungerar bra, jag har tejpat många gånger, men om det hjälper din häst, det vet jag inte. Du får prova dig fram.
 
Min fuxdam gillar inte heller några metallbett. Rakt gummibett går hon som bäst på.

Flippanbettet vart en fullträff för oss.

bett.jpg


Med detta bettet får jag fin kontakt och hon lyssnar, på ett vanligt Nova bett går det jättebra att rida i skog & mark även dressyr på banan men vid hoppning blir hon alldeles för stark så då har vi detta. Innan hade jag lite problem med att hon gärna släppte bettet och bara körde på. Flippanbettet tar hon själv tag i utan att bli stark

Red även på ett vanligt pelham gummi men även om hon trivdes med bettet i munnen vart det inte alls samma utdelning.

Lycka till
 

Liknande trådar

Utrustning Hej Buke :D Tänkte höra om någon här har input att komma med för min kära häst. Ett 8-årigt halvblod som går dressyr, hopp och...
Svar
10
· Visningar
1 816
Senast: Ace
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
4 991
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 002
Senast: Lipperta
·
Utrustning Vad gillar ni för bett på era hästar och hur är dom? (psyke, munnen, känsliga eller ej, starka, heta, tar dom tag i bettet eller...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 340
Senast: X17
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp