Bukefalos 28 år!

Bett i terrängen...

the_connemara

Trådstartare
Min kompis har ett litet problem. Hennes häst blir lite för pigg i terrängen. Mellan hindren är inga problem då galopperar han på i bra tempo, det är när hon ska samla ihop honom innan hindren det blir jobbigt. Då blir han för stark och hon får inte ihop honom tillräckligt vilket lätt gör att han smiter vid sidan. Förra året red hon på pessoa men han har lärt sig hur han ska undvika bettets inverkan, han sänker hvudet och blir jättestark ist. Nu ska hon testa gags eftersom tränare föreslagit detta, skulle bli lite mer "dra upp huvudeteffeket" ist för tryck på nacken som pessoat tydligt utövar på honom. Blir det för starkt vill hon dock ah ngt annat "mittemellan" bett.

Hon vill helst inte rida med kedja utan vill bara ha ett "snällt" alternativ som ger lite mer effekt än ett tränsbett eftersom hon inte klarar av att rida terrängen bra annars.

Bara för att slippa en massa svar vi redan har: hästen går mkt bra i dressyren och banhoppningen på tränsbett och kan mkt väl gå även terräng på träns men då måste hon ta mkt mer i honom vilket hon inte vill. Hon rider med mjuk hand och han är fö himla lydig (ridit honom själv och vart kritisk ;) ). Ex så galopperar han alltid hur lugnt som helst tills man smackar två gånger - då är det löp som gäller (sprungit in endel, flb) och då får han gå fort i sitt tempo. Dvs starten blir två smackningar sedan sköter han sig själv, dessvärre blir han lite för glad och vill inte riktigt lyssna när hon vill ta tillbaka honom innan hindren.

Det är alltså endast för terrängen hon vill ha annat bett, aldrig annars.
 
förutom att öva i terrängen så kan jag bara tillägga att själv tycker jag att bett med kedja inte är grymma jämfört med ett tvådelat pessoa eller att sätta nosgrimman på hårdaste inspänningen.

Känner hon ingen som kan låna ut lite bett så kan man prova det ute i terrängen? Jaktkandar, pelham, rak-stång med svag böjning? Eller så skippar man allt det och ger det mera tid och däremellan så övar man med rösten. till slut har man en häst som trots iver över hindret lyssnar lite mera än innan. Hästen i fråga verkar ju lyssna bra på framåthjälperna men hur är han med bakåthjälperna? Kan han stå helt still? Lyssnar han?
Bett kan vara bra att byta ibland och experimentera klokt med, men i grunden ska man ju sträva efter inget bett (utopi) och rida med kroppen och inte med handen. ytterst få har denna strävan och det kan vara väldigt svårt att kombinera den strävan med terrängritt :)
Men lycka till och var inte rädd för kedjor, det finns många snälla kedjetunnlar i både läder, neopren, gummi etc. Hellre dra en gång i ett sånt bett än alltid i ett tvådelat.
/jenny
 
Jo så tycker jag eg oxå, problemet är bara att fint övertala henne;) Med det med tunnlarna var himla bra, kanske hon köper;) Hon vill verkligen inte ha skarpare bett eg utan ett så snällt som möjligt som de båda kan komma överrens med och därför tycker hon kedjorna ser hemska ut;) Hon ska låna bett och testa, först och främst gagset eftersom tränaren (hmm..) så varmt rekomenderar det. Men om det nu inte funkar ska jag se om jag åtm kan får henne att testa ngt av mina raka bett ;)
 
Håller faktiskt med snigel här uppe, hjälp henne öva in ett röstkommando istället! Whhoaa eller ett speciellt prro.
 
Röstkommando är nog inte så intressant. Hästen är i sig väldigt lugn, hetsar aldrig upp sig så som vissa löpskallar kan göra men självklart vill han gå fort och ligga först så han kan ligga på mkt men är mjuk i munnen. Hon vill inte ta ngra stora tag i tyglarna, då låter hon hellre hen flyta iväg vilket inte funkar nu när klasserna är högre. Därför vill hon ha ett lite skarpare bett som bara gör att hennes mjuka tygeltag blir lite mer effektiva och tydliga. Rösten lyssnar han endel på men inte i dessa lägena. Stilla kan han stå när han är lugn, han kan oxå gör fina piaffer baklänges när han inte vill stå still ;) Hon vill inte bråka med honom när han stressar, det funkar som ni nog vet inte, och han har lixom inte övertaget över henne bara för att han inte står still.
 
inget bett är skarpt. det är handen som är det. har du hört det förut :)

ett bett med svagt böjd stång är det mildaste du kan ha. stångens ska även vara smal. Mildare än så är hackamore, eller bettlöst.

bara för att det är en kedja blir det inte skarpt. kedjan lägger man in i en kedjetunnel av mjukt läder/ludd etc. och den används bara när man tar i bettet. Sitter din kompis jämnt o drar i tyglarna blir det ett outhärdligt bett för hästen, men kan hon rida och hästen är uppmärksam så är det som vilket bett som helst. Kanske kan mana använda bettet en tid och sen gå över till tredelat smalt igen? Vem vet?

Gagbett är en snabblösning om hästen rycker upp huvudet, precis som martingal, det löser inte problemet. det kan tom bli värre då hästen protesterar mot trycket bakåt o neråt.

Hoppas att gaget hjälper, annars får ni börja söka riktig hjälp, kanske inom nh, eller sluta med terrängen ett tag för det kan inte vara så kul för hästen att behöva kämpa mot bettet innan hinder när han ska vara uppmärksam på det. är det ett tvådelat kan det ge svåra skador oxå.
 
röstkommando är ALLTID intressant!!!

du skriver att han lyssnar en del men inte när han blir stressad. OM han hade lyssnat 100 % när han är lugn kanske han lyssnar 20% när han är stressad, det är en enorm skillnad.

det kom oxå fram att han kan piaffera baklänges när han inte står still. Hästen blir alltså inte bara stressad vid hinder.
jag tycker man ska backa 10 steg med denna hästen och börja grunden igen, innan man hoppar något.
Det är såklart inget populärt att säga till någon som säkert plockar rosetter...
/jenny
 
Ett röstkommando kan göra rena underverk i sådana här situationer, framför allt för att få hästen att snabbt hajja till och lyssna.

-säger hon som har en häst som tvärnitar från galopp för att få en gotter-
 
jepp!

i min hästhantering så utgår jag alltid från att kunna använda bara röstkommandon i slutet /målet.

med min nya medryttarhäst nu så har hon äntligen lärt sig att backa på bara rösten. backa säger man så backar hon, de andra i stallet kollar konstigt *s

Inte konstigare än hundträning. hur skulle vi kunna hantera våra hundar humant utan rösten? Fast med min hund (r.i.p.) så drog vi det så långt att jag endast behövde använda min handflata för att hon skulle förstå. Det kanske är lite mycket begärt av en häst när man sitter på :)
/jenny
 
Alltså, det är inte så att jag inte håller med er. Men det är faktiskt så att alla inte är så intresserade av dessa lösningar, jag var det själv inte för två år sedan. Det är tack vare att min häst är så "kommunikationsintresserad" som vi har den relationen vi har till varandra idag typ mera hund än häst om ni fattar? Tycker ni har himla bra åsikter men jag har svårt att på ett bra sätt introducerad dem för mink ompis.

Nej hon sitter inte och blådrar i tyglarna, verkligen inte. Dessutom så har hoppningen blivit bättre sedan hon fått mer hjälp med sin sits så terrängen kanske kommer gå lugnare "av bara farten" detta året.

Ville bara ha tips på bett, andra tips har hon redan fått en hög av mig ;)

Dessutom, typ som jag tränar min pålla att stå stilla, gå vända osv för mitt kroppsrpråk, det är hon inte intresserad av. Och det GÅR att lösa sådana här problem om man får rätt hjälp från ryggen oxå.

Den som inte vill lära om gör inte det trots div goda råd, det bästa sätten som jag ser situationen är att hjälpa henne med det hon vill ha hjälp med (bett) och lägga in goda råd om hur hon sak rida i övrigt för att på ett fint vis ge lite mer insikt. Hästen i fråga lider inte det mnista, det hade varit en annan sak om han uppenbart hade mått dåligt och varit stressad på "pessoa-martingal-dra-i-tygeln-ont-i-ryggen viset" om ni fattar ;) De är fö ett harmoniskt ekipage.
 
*ler*

Inte för att vara taskig men ofta så är många hästmänniskor låsta i ett visst sätt att se på saker och ting, tyvärr. Men då hjälper det inte att överdrivet försöka leda in människan rätt, ofta får det motsatt effekt. Man får ta det lite i taget om det inte är någon kris. Jag vill inte gärna sabba vår vänskap och förtroendet som hon ändå har för mig (frågar mkt och vi kan diskutera bra även om vi har olika åsikter om vissa saker).
 
Det gör du helt rätt i, att inte pracka på henne det hon inte vill menar jag.
 
Tack!

:bow:

Du har lättat upp min dag på flera ställen idag ;)

:bow:

*godnatt* (hm sa inte jag d innan i en anann tråd oxå?, flummmmmm)
 
ok!

jag respekterar ditt beslut till fullo. jag tror att du en dag kommer att väcka många glödlampor under hjälmen hos henne. Får jag fråga hur gamla ni är?

så till bett då...vilka förslag har ni fått? Har du frågat andra?
jag säger jaktkandar, pelham, eller http://www.mikmarbit.com/how.html detta kanske? Många inom hoppningen rider på detta för att få hästen att söka sig neråt. här har kedjan ersatts av en läderrem, precis som du kan ersätta alla andra kedjor med. Pröva det, varför är en kedja värre än en nosrem för?
Om du inte redan vet så tycker jag att det värsta som kan hända är att hon tränar med nån sorts inspänning, det gör allt dubbelt värre , jag lovar.

Här MYCKET INFO om gag bett och pessoa som värmer mitt hjärta om någon vill läsa.

"Dessa bett är egentligen variation på tema. Pessoabett kallas pessoa-gag på engelska. Ett annat namn för gag är hissbett, vilket är ganska talande. Engelskans gag betyder rakt översatt munkavle. Fint.
Många rider på pessoabett (det blev nästan en landsplåga ett tag) eftersom deras hästar är så »heta« och för att få stopp eller ha kontroll mellan hindren. Många andra rider på det även när de tränar dressyr för att hästen skall gå på tygeln. Bettet har hävstångseffekt och anses allmänt bättre än pelhambett. Men varför?

Jo, sidstycket fäster i en fast punkt ovanför munstyckets fäste. Tygeln sen i sin tur fäster i en fast punkt under munstyckets fäste. På så sätt är bettet mycket likt ett pelhambett eller en kandarstång. Man kan få en slags hävstångseffekt genom att man har en spak att dra i. Däremot har detta bett ingen kindkedja, som fixerar bettet mot underkäken (vilket inte heller är meningen med detta bett), mundelen sitter fäst löpande och kan flytta sig, samt att det har delad mundel. När man tar i tygeln händer alltså följande:
Bettets undre hävstång åker bakåt - den övre åker framåt. Den övre hindras av nackstycket och håller emot. Den undre får effekt mot munnen.
Munstycket viker sig och ger efter - undre hävstången kan åka ännu längre bak. Munstycket glider längs mittringen och åker upp i mungipan. Nedre hävstången kan åka ännu längre bak (vågrätt). Mundelen kniper som en nötknäppare och åker upp i munnen mot tänderna. För att skudda sig mot obehaget försöker hästen att bita tag i bettet. Ryttaren drar ännu mera.

Meningen med ett bett som är konstruerat att åka upp mot hästens kindtänder är för mig personligen en gåta. Dock har det varit vanligt i alla tider bland westernryttare och det finns westernbett som marknadsförs som The Miracle Gag. På svenska Gå-på-tygeln-bett. Hmph!

tagit från : http://www.kahlin.net/noir/dressyr/tack/tack.htm

Fler Kanon sidor om bett, din kompis har väl internet??
http://w1.498.telia.com/~u49818651/Bettbibliotek/castang.htm

http://w1.611.telia.com/~u61113915/bitless/index2.htm

en text från denna sida: http://www.geocities.com/bettguiden/hav_bett.htm

"Amerikanskt gag eller s.k. "Gå på tygeln bett" har långa hävstänger som gör bettet mycket skarpt. Lätt att luras och tro att hästen går i rätt form när den egentligen bara kröker på nacken. I handen på en rutinerad ryttare är det dock ett bra hjälpmedel att få hästen att söka sig ner mot bettet."

Här en bild på ett gag bett oxå. http://www.ridsportshopen.com/varu.asp?art_nr=621

/jenny
 

Liknande trådar

Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 051
Senast: Gimlan
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 906
Senast: Aconite
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 384
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 307

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp