Bukefalos 28 år!

Sv: Bettlöst

Kl

Uppdaterar.
Nu har jag kört samtliga turer i 2 veckor med det bettlösa och dessutom utan bettet, jag j´har kört långsamt och fort (rakbana) och det är helt underbart ...ur hästens perspektiv...idag körda jag den som är pisshet utan bett , och tränaren jag hyr in mig hos lovar att jag ska få ett HELT kapitel för mig själv när han skriver sina memoarer :rofl:

Nä, men han är inte hetare, något lite lugnare faktiskt, men han har inte heller ONT......det känns bra för mig att slippa ligga o dra han i munnen.. Den andra jag har som är lite skarp emellanåt ( mest i jobben) har jag kört fort rakbana med andra hästar, han kan ta tag i grejorna men hitills har jag fått stopp på honom ...han har också munnen stängd nu fast jag drar i honom allt jag orkar.

Unghästarna tror dom hamnat i himlen :) ( dom fäller ju tänder för fullt nu )

De andra som är okomplicerade märks inget speciellt och ingen har problem att tyda de "nya" signalerna.

För den intresserade, här visas vad som händer i munnen på en häst med felaktigt bett....

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=0a-aV0Rsxmg
Alltså...jag vet inte om jag tror på att bettets inverkan ser ut just så som de visar i de där filmerna? Hur ser ett rakt bett ut i munnen?
Olika hästar reagerar olika på olika bett. Jag köper att hästars munnar ser olika ut och därför kan bettet betyda väldigt mycket. tex delat eller rakt. Jag tycker också att hästägaren är skyldig att ta reda på varför hästen är extremt het eller på annat sätt visar obehag med bett i munnen. Heta hästar....de allra flesta HAR ett hett påbrå. Inbillar mig att heta hästar är mer känsliga för saker och tar i mer,man tar i hårdare i bettet, de tar i ännu mer man tar hårdare eller byter till skapare bett och den onda cirkeln är igång. Endel hästar är heta för att de är halta eller har ont någon annanstans.
Tycker att det där tränset är jätteintressant och kan mycket väl tänka mig att prova på en och annan.
Det kan ju vara så att om 30 år så visar vi bilder för våra barnarn vilka tortyrredskap vi satte i våra hästars munnar.........
gulan
 
Sv: Bettlöst

Det kanske är en bra norm att utgå ifrån att en häst som gapar (oavsett sportgren) samt också hästar som lägger tungan över har bett som inte passar dem? Hästar som inte "krånglar" tycker det är acceptabelt?

Jag använder bara raka bett i körningen, men ändå reagerar mitt heta kallblod annorlunda på läderbett och metallbett. Hon blir lugn på läderbettet, men hetare och visar sitt missnöje på metallbett. Utgår ifrån att det beror på bilderna i filmen med äpplet, att även raka bett kan skava på de känsliga och vassa området på sidan av munnen, och att delade bett kan ge både smärta i gommen och på sidan. Vi har heller aldrig behövt ha tungband på, för hon lägger inte tungan över, men däremot går hon heller aldrig med check, och istället krullar ihop sig, när hon ligger på och blir het eller är spänd. Kan tänka mig att det har ett samband hur vida de försöker värja sig för att undkomma obehag.
 
Sv: Bettlöst

Har ett travruss som inte trivs med sitt bett. Han lägger tungan över, bakom osv. och blir väldigt stel i nacken. Ska till tandläkaren nästa vecka och kolla upp hans tänder, men har funderat lite över alternativ till bett vid träning. Har dock aldrig ridit/kört utan bett tidigare så vill gärna lära mig mer, höra och för- och nackdelar osv. :)
Har jag fattat det rätt om hackamore ger tryck vid nosryggen och ett bettlöst vid sidor och nacke?
 
Sv: Bettlöst

Ja så kan man nog beskriva det. Hackamore är dock inte att rekommendera att köra på, då du blir väldigt stark och det kan skada nosryggen vid felanvändning. Bör användas endast vid ridning och av mycket erfarna ryttare.
 
Sv: Bettlöst

Vad menar du :) Att det är tvärsomstyrning ? Jag vet inte, det känns ju så ....Hmmm...vet inte hur jag ska förklara eller om nån annan kan ..:p
 
Sv: Bettlöst

Okej, ja tvärsom styrningen..:D
jag skulle väl kanske beskriva att det inte är så lämpat för att rida tex dressyr på, eftersom du inte kan ta ledande tygeltag sidledes pga "skänklarna".
 
Sv: Bettlöst

Knapplån eller något.
Jag har en unghäst som just nu körs med en rem mellan bettringarna (Oledat svängt tränsbett), över nosryggen. Den är avpassad så att tömtagen inverkar på nosryggen innan de inverkar i munnen. I princip blir det som att köra på sidepull, förutom att bettet sitter där. Nu är start inte aktuellt i dagsläget, men hon behöver komma till banan och jobba. Är det någon här som har koll på om det är godkänt att köra på det här viset?
 
Sv: Bettlöst

Knapplån eller något.
Jag har en unghäst som just nu körs med en rem mellan bettringarna (Oledat svängt tränsbett), över nosryggen. Den är avpassad så att tömtagen inverkar på nosryggen innan de inverkar i munnen. I princip blir det som att köra på sidepull, förutom att bettet sitter där. Nu är start inte aktuellt i dagsläget, men hon behöver komma till banan och jobba. Är det någon här som har koll på om det är godkänt att köra på det här viset?

Jag har för mig jag ställt samma fråga till de på Stc o fått svaret att jag får visa det för banveterinären och kan få dispens, nu är det ju ca 70 år sen, så reglerna kan ju ha ändrats.
 
Sv: Bettlöst

kl

Nu har jag kört ytterligare mer med det och jag vill inte ens ha bett i munnen på dom längre....den heta har blivit mycket bättre o köra, inte bra men bättre och idag bajsa han inte en enda gång när jag körde...förut kan han ha bajsat 3-4 ggr + en på gången....så helt klart godkänt...nu väntar bara banjobb och sen start ( med huvudlaget)
 
Sv: Bettlöst

kl

Nu har jag kört ytterligare mer med det och jag vill inte ens ha bett i munnen på dom längre....den heta har blivit mycket bättre o köra, inte bra men bättre och idag bajsa han inte en enda gång när jag körde...förut kan han ha bajsat 3-4 ggr + en på gången....så helt klart godkänt...nu väntar bara banjobb och sen start ( med huvudlaget)

Åh det låter helt underbart .. min går knappt köra hemma nu, blir tokig så fort man tar i honom sist blev han väldigt lätt i rumpan ..

Jag måste se till att spara ihop lite pengar så jag kan köpa mig ett sådant huvudlag!
 
Sv: Bettlöst

Har du provat att tills vidare köra på "budgetvarianten" dvs med en rem som går mellan bettringarna öven nosryggen? Då får du ju (beroende på hur du avpassar längden på remmen givetvis) bromsen mer över nosryggen och avlastar munnen. Även om man inte får ha det på banan är det ju ändå ett sätt att börja introducera hästen till ett bettlöst alternativ och ta bort en del av stressen om den skyddar munnen.
 
Sv: Bettlöst

Nej jag har inte testat något sådant, är inne på att testa en sådan där Anti-choke från Protecto nu om jag kan hitta någon som har en att låna ut, är dock väldigt osäker på om man får tävla på en sådan?

Var in idag och skulle köra några bakvarv (bara motion) då det inte går att köra hemma pga av både underlag och hästs beteende, men det gick åt pipan kände på en gång att han var annorlunda, släppte av han ett bakvarv för att han skulle varva ner lite men icke sa nicke, då fick jag plötsligt gashäng och en broms som var ur funktion ..
 
Sv: Bettlöst

Min numera hädangångna knasboll gillade INTE rem i bettringarna - däremot funkade han utmärkt på sidepull även om jag aldrig vågade köra på det.
Han kunde nämligen tekniken att hissa upp nosen när han inte ville stanna. :D

När han inte hade ont så älskade han att springa bara för att. Det tog ett par år innan vi kom till bra kommunikationsnivå... :love:

Jag har en känsla av att han gjort samma med detta huvudlag även om det är en riktigt bra grej.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 687
Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 265
Senast: Otherside
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
25 26 27
Svar
529
· Visningar
14 424
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
4 056
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp