Bukefalos 28 år!

Sv: Bettlöst

..sen är det väl också "tvärsomstyrning" på hackamore ?

Nej det tycker inte jag. Tvärsomstyrningen på ditt/mitt träns blir ett side-push i stället för side-pull. Tar man i vänster tygel blir trycket på höger sida och hästen går undan för tryck.
 
Sv: Bettlöst

Men har dom nackproblem får man ju se över det, vilket dom har bettlöst eller inte.

Om man har kunskapen till det och inte bara går på teorin "min häst är lite galen".

Rent generellt tror jag att "medel-travtränaren" ändå testar med utrustning innan man inser att det kanske inte går den vägen.
 
Sv: Bettlöst

Ny uppdatering....det går bara bättre och bättre, idag kändes han underbar min "heting" ( han är intressantast att skriva om för de andra är ju helt okomplicerade) Han börjar bli bättre o bättre, men idag travade han som en gud hela tiden och var riktigt kontrollerbar i heaten :love:
 
Sv: Bettlöst


Underbart roligt ....denna har jag väntat på nu i ett helt år som han krånglat, nu har jag visserligen gjort andra saker med honom också men han har ju fortfarande varit het...och jag blir mer o mer övertygad om att han har fått smärta i munnen när han pullar så hårt att han inte orkar ha fokus på nåt annat än det.....Hoppas det nu släpper med allt......
 
Sv: Bettlöst

Kanske är detta man menar med Börjes
http://webshop.borjes-tingsryd.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&$GUEST=SE&p=H
 
Sv: Bettlöst

Underbart roligt ....denna har jag väntat på nu i ett helt år som han krånglat, nu har jag visserligen gjort andra saker med honom också men han har ju fortfarande varit het...och jag blir mer o mer övertygad om att han har fått smärta i munnen när han pullar så hårt att han inte orkar ha fokus på nåt annat än det.....Hoppas det nu släpper med allt......
Detta är hur spännande som helst!
Har du haft hästen sen den var unghäst? Har hästen alltid varit lite "skarp"? (hett påbrå?) eller är det något som kommit undan för undan ju mer träning han fått.
Min filosofi är att hett påbrå ger gärna varma hästar. Varma hästar börjar ligga på när det börjar få lite flås, de tar i, man håller emot, de tar i mer, man tar i hårdare...så är kampen igång och helt plötsligt har hästen fått större problem än vad en varm skalle är.
Jag vill alltid stävja hästar som vill ligga på så det inte blir värre. Och detta huvudlag skulle kunna vara en ide att prova på de hästarna.
gulan
 
Sv: Bettlöst

Detta är hur spännande som helst!
Har du haft hästen sen den var unghäst? Har hästen alltid varit lite "skarp"? (hett påbrå?) eller är det något som kommit undan för undan ju mer träning han fått.
Min filosofi är att hett påbrå ger gärna varma hästar. Varma hästar börjar ligga på när det börjar få lite flås, de tar i, man håller emot, de tar i mer, man tar i hårdare...så är kampen igång och helt plötsligt har hästen fått större problem än vad en varm skalle är.
Jag vill alltid stävja hästar som vill ligga på så det inte blir värre. Och detta huvudlag skulle kunna vara en ide att prova på de hästarna.
gulan

Ja han har varit på ända sen unghäst ( köpte på auktion) och är E: Scarlet Knight..och jag tror att han är "förstörd" i munnen, inte tänder utan typ laner, mungipor och käkben...han blir bättre men är nog ändå den ambitiösa :)
 
Sv: Bettlöst

Hur går det för er som testat HARNESS HORSE BITLESS BRIDLE på era kusar?
Har ni provat att tävla på det?
Funderar på att prova på min heting så det hade varit kul med lite uppdatering för er som provar:bow:
 
Sv: Bettlöst

Jag är också väldigt intresserad hur dessa grejer funkar när det är allvar, d.v.s i ett travlopp. Det ställs ganska höga krav för utrustning när man eldar på in i första svängen i, säg Åmål, där svängen är snäv och det är trångt om positioner.
 
Sv: Bettlöst

delvis kl....

Jag lägger inte så big deal vid att det är bettlöst...hästarna fattar ändå..när man drar ska dom bromsa, när man styr ska dom svänga...det funkar ju med grimman . Jag blandar lite nu men kör oftast utan bett övht,,tycker det är kanon :love:
 
Sv: Bettlöst

Kom å tänka på en sak, om jag skulle testa detta på min kuse eller ej .. han ridtränas för tillfället bara nu och går snabbjobb på banan mellan varven, han har blivit mkt lugnare på banan men är ändå väldigt morsk av sig. Han är lugn när han ridtränas, blir bra pigg i galoppintervallerna men långt ifrån så het som han brukar vara när man kör.

Frågan är dock om det är psykiskt blandat med stammen typ att de är i hans "natur" att vara lite väl pigg? Eller om det kommer från skadorna han har haft, dock var han ju het innan han skadade sig. Han är e. Tagliabue å ue. Mack Lobell som jag hört kan lämna vasst, tuffa djur .. Tagliabue vet jag ej vad han lämnar för avkommor?

Martha har du hetlevrade av "naturen"/stammen eller t ex pga psykiska men som skador å dylikt? Oh har du känt någon sillnad på dom, är de av naturen lugnare eller precis som vanligt? Kanske luddig å konstig fråga men ..
 
Sv: Bettlöst

Men "heta" är e scarlet knight och de sägs att dom kan vara ganska skarpa....sen ger väl det ena det andra...het-drar i munnen-ont- drar i munnen-ännu hetare för det gör ont i munnen- ännu hetare för det blir ont i nacken osv osv
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 642
Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 242
Senast: Otherside
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
25 26 27
Svar
521
· Visningar
13 838
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 885
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp