Bukefalos 28 år!

Sv: Bettlöst

Givetvis är det så. Nu kan inte jag svara för min häst då jag inte passade honom som 1 åring, fick han som passis när han var 2,5-3 år och nyss igång satt pga skada.

Jag tror säkerligen att det finns vissa stammar som är vassare än andra, men nu vet jag att min häst varit skadad allvarligt 2 gånger under sitt liv, det kan ju vara pga det som han blivit het. Eller så är det en kombo av både stam och gamla skador..
 
Sv: Bettlöst

delvis kl....

Jag lägger inte så big deal vid att det är bettlöst...hästarna fattar ändå..när man drar ska dom bromsa, när man styr ska dom svänga...det funkar ju med grimman . Jag blandar lite nu men kör oftast utan bett övht,,tycker det är kanon :love:
Jag undrar lite...en del hästar (inte alla) måste man köra på bettet för annars finns risk att de hoppar upp och slår. Gäller kanske främst de yngre hästarna (1-3). Räcker det att man kör dem på "nosen"?
Min dotter red lite galopp ett tag och hennes häst blev ganska het och krullade ihop sig. Han kunde slå bakut. Tränaren sa då att det berodde på att hon inte "red" honom på bettet. Beteende försvann också i och med att hon lärde sig vad som menades med att "rida".
Torde vara samma med att "köra"?
gulan
 
Sv: Bettlöst

kl

Uppdaterar lite

Hetingen kör jag inte bettlöst längre, mest för att han ändå krullar ihop sig...nu har han iallafall kvalat och gjort en start, dock het som en spis o tappat travet :(

Det jag har gjort nu är att ha på honom en gomtryckare :eek: och en pullplatta och det funkar han riktigt bra på....jag tycker jag är hemsk, men det är ju ännu hemskare när han är så het att han inte för varken luft eller syresätter musklerna.

Dagens jobb kom vi in med en relativt avslappnad häst som låg på 72 i puls istället för dryga 90 som han brukar ligga på :banana:...och då är det tuffa sand/backe jobb han får ( 3x1700m)

Hoppas detta funkar nu .......
 
Sv: Bettlöst

Ska börja med det bettlösa igen på honom, var till husaby ich slog rtg på hela ryggraden, UL rektalt på bla SI led och behandlad med kortison på 8 ställen i ryggen..dessutom 2 tornutskott som sitter Lite nära ganska mitt på ryggen så det är ju bra att jag knappt ridit honom...ryggmuskulaturen har slappnat av och tagit sig "upp" på honom...så nu ska det bli riktigt intressant att se vad som händer....å sen så påstår "folk" ( läs DRh) att man inte bryr sig om sina hästar :( ....det är väl det endaman gör och letar efter allt man kan för att försöka hitta vad som felar med våra älsklingar
 
Sv: Bettlöst

Jag såg nyss på ST:s sida att de betslutat att förbjuda kombinationshuvudlagen också.

Jag har ju inte provat så jag kan inte uttala mig om dem i övrigt.
 
Sv: Bettlöst

Ja jag såg det också och det är ju högst märkligt faktiskt eftersom Både Åkerberg o veterinärer strör superlativer om det för hästarnas hälsa.
Jag är ju inte beroende av det som vissa andra är, men synd för hästarna :(
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 642
Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 242
Senast: Otherside
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
25 26 27
Svar
521
· Visningar
13 859
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 885
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp