Bukefalos 28 år!

Bettstorlek?

Svamlan

Trådstartare
Vi hade tandläkare hos ponnyn som sa att han hade en väldigt liten mun (d-ponny) och hon sa att vi skulle ha bettstrl 9,5 cm vilket fungerar bra på vanliga enkla bett. Men så skulle vi ibland behöva t ex pelham men då blir problemet genast att ringarna man fäster sidostyckena i sitter för nära varandra så att även om bettet passar i munnen så skaver de andrar ringarna mot hästen...alternativet blir ju då ett för långt bett men inget skav. Någon som har tips på andra bett man skulle kunna tänka sig prova? Ponnyn blir ibland väldigt stum i munnen och vi känner att man ibland skulle behöva byta lite...
 
Sv: Bettstorlek?

Man kan böja ut ringarna så att dom inte skaver. Sen så är de inte lika fel att ha ett lite för långt rak bett som ett delat.
 
Sv: Bettstorlek?

kontakta ngn verkstad, jag hade lektioner i en industrilokal i skolan, så där kunde jag få hjälp at värma på bettet och bända ut det så det inte klämmer på hästen längre. Skitbra!
 
Sv: Bettstorlek?

Ringarna på pelham och andra strångbett brukar gå att böja ut med hjälp av ett vanligt skruvstäd.
 
Sv: Bettstorlek?

Jag tycker att acavallo bettskivor är riktigt bra när det gäller alla bett. Dom "fyller ut" ca 0.5-1 cm av bettets längd så du kanske skulle kunna ha ett 10 eller 10.5 cm långt bett med bettskivor för att slippa att ringarna ligget och trycker? :)
 
Sv: Bettstorlek?

Om du väljer en oledad pelhamstång så är en storlek större ingen fara. Det är när bettet är delat som en för stor storlek blir dumt.

Jag har böjt ut skänklarna på mina stångbett utan problem med hjälp av skruvstädet i garaget ;-) lägg något mjukt runt före du klämmer fast det bara, så inte lacken pajjar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 615
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Mitt sto är väldigt stark ute nu när det börjar bli kallt. Hon går vanligen på ett oledat d-rings bett som hon trivs superbra med, men...
Svar
6
· Visningar
826
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 069
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag tänkte fråga bara, vad har ni för erfarenheter utav bettet nedan? Det kommer ifrån Fager och modellen heter "John Universal"...
Svar
6
· Visningar
1 964
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp