Big Brother is watching you

Seabaz

Trådstartare
Hur mycket tror ni myndigheter vet om er? Alltså mer privata stuff än uppgifter som går att hitta "vart som helst"?

Jag är paranoid men tex har jag en klisterlapp över den inbyggda webcam i min laptop.
Har sett en del videoklipp (obs utan källa) som varit riktigt tankeväckande samt e-mails från diverse som jag undrar hur de fått tag på min e-post adress osv...

Jag tror det finns hemliga filer på mååååååånga människor om inte alla. Jag tror det finns hemliga nätverk som inte är meningen att komma till känna för allmännheten osv...

Vad tror ni andra?
 
Hur mycket tror ni myndigheter vet om er? Alltså mer privata stuff än uppgifter som går att hitta "vart som helst"?

Jag är paranoid men tex har jag en klisterlapp över den inbyggda webcam i min laptop.
Har sett en del videoklipp (obs utan källa) som varit riktigt tankeväckande samt e-mails från diverse som jag undrar hur de fått tag på min e-post adress osv...

Jag tror det finns hemliga filer på mååååååånga människor om inte alla. Jag tror det finns hemliga nätverk som inte är meningen att komma till känna för allmännheten osv...

Vad tror ni andra?

Jag tror att många människor är väldigt vårdslösa med information om sig själva.

Jag vet att varje gång jag använder mitt bank-kort för att handla, så registreras det vilka varor jag köpt. det märks, om inte annat så på riktad direktreklam.

Jag vet att många människor använder sökfunktioner i mobiltelefonerna "hitta vägen till närmsta café" och liknande; då lämnar man förstås ut uppgifter om sin aktuella position.
I nyare mobiltelefoner finns något slags GPS-positionering. Bra vid olyckshändelser, men även lämnar man ut sin position till annan användning.

Nej, jag är inte särskilt konspiratoriskt lagd.
Jag klistrar inte över web-kameror eller liknande - men jag har heller inte aktiverat kameran någon gång i min bärbara dator, jag har stänger återkommande av internet i mobilen - eftersom jag inte ser någon glädje med ständig uppkoppling.
 
Bryr mig inte det minsta. Om "någon myndighet" vet massor om mig (har iofs jobbat i försvarsmakten så de vet ju mkt om mig så det är ju redan kört) så gör det inte mig något.

Tycker det är bra om myndigheter har koll. Jag är för att samtliga i Sverige ska lämna DNA samt fingeravtryck. Även turister och asylsökande/flyktingar. Detta ska lagras i databas för att kunna utreda brott osv.

Har inte tejpat över kameran på min MacBook heller. Har inte ens tänkt på om det finns en eller inte, är årets modell så antar att det finns en. Vill någon kolla på mig när jag stirrar i skärmen så varsågod.
 
I den mån det bedrivs storskalig informationsinsamling från "vanliga" privatpersoner (läs: personer utan känsliga positioner i näringsliv eller politik/statsapparat) från myndighetshåll så tror jag att det nästan uteslutande sker från andra sidan Atlanten. Snowden har ju påvisat en hel del i just den vägen, framför allt beträffande tele- och datakommunikationer men det vore naivt att inte tro att även geografisk information tankas samma vägar. Det går att sammanställa oerhört mycket bara utifrån förflyttnings- och kommunikationsmönster redan utan att analysera nyttoinnehållet i kommunikationen.

Hade jag varit en PEP eller haft någon annan form av nyckelposition så hade jag haft förhöjd vaksamhet och försiktighet, ffa kring allt som har med mobil kommunikation att göra.

Risken för informationsinsamling från hel- eller halvkriminella aktörer tror jag också att det kan finnas anledning att problematisera litet kring. Precis som ovan gäller, tror jag, att ju mer man har att offra desto större risk att vara försiktig. Då tänker jag på hela spannet av verksamheter, från bulkhändelser som "Nigeriamail", kodfiske, och mer eller mindre kontokortsbedrägerier till avancerat industrispionage eller spaning mot oppositionella politiker i exil. Sådan verksamhet torde förekomma varje dag.

I övrigt tror jag att många resonerar ungefär som @BernT, att det dels inte spelar någon större roll och att det man inte vet har man inte ont av.
 
Om myndigheten håller filer så skiter jag fullständigt i det. Det är väl ändå för allämnhetens säkerhet.

Men jag tycker det är väldigt obehagligt att precis vem som helst kan hitta mig.

Bara ser framför mig hur någon håller auktion på mig på deep web och bara väntar på att slå till :cautious:
Sjukt läskigt.

Det enda jag gör är väl att inte ha plats saken på på mobilen, plus tejp över webkameran om jag använder en laptop.

Men ja, staten och säpo får gärna ha filer på mig. Jag gör inget olagligt, känner mig bara tryggare:D
 
Jag ar osaker, men litar pa ingen.
Jag oroar mig faktiskt for vad den totala overblicken av medborgarnas aktiviteter betyder for samhallet och regeringsverksamhet, och tror att vi kommer fa anledning att fundera om pa stora fragor over de kommande decenniet.

Har ar t.ex. en artikel som pratar om Kina's ambition for att anvanda information for att overvaka och kontrollera sina invanare genom en s.k. "Social Credit Score":
http://www.independent.co.uk/news/w...lance-big-data-score-censorship-a7375221.html

"your score becomes the ultimate truth of who you are – determining whether you can borrow money, get your children into the best schools or travel abroad; whether you get a room in a fancy hotel, a seat in a top restaurant – or even just get a date."

Centraliserad information = Makt
Jag tror def det finns ett behov av nagon form av kontrollorgan som skapar en offentlig insyn och kontroll av hur var information anvands, och av vem.
 
Jag tänker att staten borde ha bättre saker att lägga tid och pengar på, så från myndigheters håll är jag inte orolig.
Att företag övervakar kan jag ha lite svårare för, gillar inte direktreklam (eller reklam alls) men jag förstår varför.

Att det skulle sparas hemliga uppgifter tror jag inte. Vad skulle det vara för uppgifter? Myndigheter känner redan till det mesta, som vad jag tjänar, min sjukdomshistoria, var jag bor mm. Det rör mig inte i ryggen.

"Hemliga" sällskap finns det säkert, varför inte? Tror dock inte det är något mer än herrklubbar för folk som gillar skvaller typ, tror inte de kontrollerar någonting annat än vilket fikabröd som serveras på deras hemliga möten.
 
Vi är ju enormt bevakade generellt, men inte i huvudsak av myndigheter (här i Sverige åtminstone) utan av kommersiella aktörer. Läs Googles EULA exempelvis (https://www.google.com/policies/privacy/) och upptäck att ungefär all information som kan samlas in om oss faktiskt också samlas in.

För tillfället används ju informationen mest i det ändå relativt harmlösa syftet att skapa riktad reklam, men det finns förstås ändå starka skäl att diskutera att det överhuvudtaget är tillåtet att samla in och lagra information om oss på det sätt som görs, och de risker som en sådan hantering ger upphov till.
 
hA34F7318
 
Jag känner mer obehag över diverse företags iver att i detalj kartlägga mitt liv och försöka förändra det så att det gynnar dem, än över "myndigheter".

Sen har vi ju haft exempel där tex polisen upprättat register över romer och annat, iofs. Men totalt sett ser jag nog ändå företagen som ett större hot mot min integritet än "myndigheterna".
 
Jag är inte orolig alls över den information som myndigheter samlar in om mig.
Däremot är jag inte så glad i hur företag samlar in och använder information. Jag har lyssnat på ett par TED Talks nyligen om information och AI och tycker att det verkar finnas en del risker med att maskiner kan "förstå" oss så väl och använda det för att sälja oss produkter. Jag gillar inte heller att företag tjänar pengar på att sälja information om mig till andra företag.
 
Vad är det för typ av hemlig information ni syftar på? Det mesta är ju redan känt av olika typer av myndigheter och organisationer. Förstår aldrig dessa diskussioner. Varför skulle någon (i synnerhet en myndighet?) vilja lägga ner tid och kraft på att stirra genom min webbkamera när jag använder min dator?

Sedan är det en annan grej med bedrägerier och kontokapningar, men där handlar det ju om att skydda sig på helt andra sätt än att sätta en tejpbit över webbkameran.
 
Vad är det för typ av hemlig information ni syftar på? Det mesta är ju redan känt av olika typer av myndigheter och organisationer. Förstår aldrig dessa diskussioner. Varför skulle någon (i synnerhet en myndighet?) vilja lägga ner tid och kraft på att stirra genom min webbkamera när jag använder min dator?

Sedan är det en annan grej med bedrägerier och kontokapningar, men där handlar det ju om att skydda sig på helt andra sätt än att sätta en tejpbit över webbkameran.

Inte stirra , låta en dator titta, behandla och spela in om intressanta saker händer.
 
Hur mycket tror ni myndigheter vet om er? Alltså mer privata stuff än uppgifter som går att hitta "vart som helst"?

Jag är paranoid men tex har jag en klisterlapp över den inbyggda webcam i min laptop.
Har sett en del videoklipp (obs utan källa) som varit riktigt tankeväckande samt e-mails från diverse som jag undrar hur de fått tag på min e-post adress osv...

Jag tror det finns hemliga filer på mååååååånga människor om inte alla. Jag tror det finns hemliga nätverk som inte är meningen att komma till känna för allmännheten osv...

Vad tror ni andra?

Klart man tejpar för kameran :) jag har förvisso inställningar som gör att administratör måste godkänna nya program och mic/kamera är i avstängt läge så jag måste manuellt gå in och ändra varje gång jag ska använda funktionerna. Fick en gång virus som tog över datorn, kamera och hela kittet körde igång, så inte är det "svårt" att ta över dessa funktioner för annan part.

Telefonen är ju lite jobbigare att skala av... den tappar ju lite av funktionen då..

Jag har inget att dölja, men jag är ändå intresserad av att skydda min integritet. Precis som att jag inte bjuder in vem som helst att fysiskt närvara och titta på mig när jag skiter har jag ingen lust att dela toalett med någon online...
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Jag är inte orolig, jag har rätt bra koll på vilka uppgifter som kan samlas in, vilka som samlar in dem och hur de används, då jag utbildar mig i att bl.a kunna samla in och hantera sån data. Så jag ser på det mer som intressant och fascinerande... :angel:

Det är ju inte så att folk detaljstuderas och så länge jag själv har rent mjöl i påsen spelar det väl ingen roll vilka uppgifter som samlas in om mig, känner jag. Riktad reklam ser jag som positivt, ska jag se reklam ser jag ju hellre sånt som är relevant för mig. Samma sak med sökmotorer, föredrar att få träffar som jag sannolikt vill ha överst, för att slippa leta.

Nästa år, till sommaren, införs dock GDPR, EUs nya dataskyddslag. En hårdare variant av PUL, som innefattar data som samlas in om folk, så det är mindre risk att det hamnar i fel händer.
 
Det är dock inte myndigheter jag är oroad över, utan andra aktörer.
Myndigheter levererar information till andra också, jag kan ta ett exempel: Nu är det snart val i landet, information hämtas in från sociala medier samt positionsinformation, den senare kan användas till att kartlägga vem-vilka man frekvent besöker och som man vet politisk tillhörighet på. På så sätt kan man pussla ihop vilka som kommer att rösta på något speciellt parti man inte vill ska ha makten och lägga kraft på att försöka vända opinionen i den gruppen.

Ni behöver inte tro på vad jag just skrev, det står er helt fritt, men i dagens digitala värld är informationsinhämtning en väldigt enkel sak med rätt verktyg för ett visst syfte, det är en ren realitet.


Hemliga nätverk och grupper är även det en realitet och har alltid funnits, även grupper och nätverk med tvivelaktigt syfte.
 
Myndigheter levererar information till andra också, jag kan ta ett exempel: Nu är det snart val i landet, information hämtas in från sociala medier samt positionsinformation, den senare kan användas till att kartlägga vem-vilka man frekvent besöker och som man vet politisk tillhörighet på. På så sätt kan man pussla ihop vilka som kommer att rösta på något speciellt parti man inte vill ska ha makten och lägga kraft på att försöka vända opinionen i den gruppen.

Ni behöver inte tro på vad jag just skrev, det står er helt fritt, men i dagens digitala värld är informationsinhämtning en väldigt enkel sak med rätt verktyg för ett visst syfte, det är en ren realitet.


Hemliga nätverk och grupper är även det en realitet och har alltid funnits, även grupper och nätverk med tvivelaktigt syfte.

Visst är det så, jag bryr mig dock inte så mycket om att jag lämnar spår som används ihop med andras spår i en hyfsad anonym massa typ "folk som handlar på coop-affärer i Norrbotten är med lagda åt S".

Någonstans har jag redan kapitulerat för att det är omöjligt att skydda sig mot all informationsinsamling och samtidigt följa samhällets utveckling. Där tror jag det viktigaste är att i alla fall vara medveten om att fler än du vet om vad du handlade med ditt coop-kort kl. 13:52 på söndagen. Att fler vet hur mycket du internethandlar för och att fler vet din medeldistans vid löpning.

Men jag vill skydda mot mot direkta integritetskränkande handlingar, som att kolla in mig/mitt hem på webkameran/mobilens kamera, spela in ljud, kontrollera min tangenttryckningar, kontrollera var jag (min mobil) befinner osv. Och sånt är nog absolut grejer som en smart person en tråkig lördag skulle kunna få för sig att göra, se hur många datorer i lägenhetshuset han/hon kan haxa sig in på. Tidsfördriv liksom.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp