Bukefalos 28 år!

Bildtråd 2014

Vad skönt att det gick så pass bra! :)

Haha, kan tänka mig det! Iaf en bättre förklaring än när min bonusson kastade en pinne på näsan på mig, som träffade så illa så ena ögat svullnade igen och blev blå/lila: Jag och sambon jobbar på samma jobb så han fick mååånga sneda blickar den veckan :D
 
@sthu Men vad skönt att det gick bra ändå.

Har också alltid hjälm när jag rider Paj, (förutom på tävling och det är massa folk runt) och det är inget jag någonsin kommer ursäkta mig för och det tycker jag inte någon behöver, inte du heller @Leah ;)
 
Jag är lite blå och stel, men inget annat än mjukdelar skadat. Är väldigt glad att jag hade hjälm!
Kan ju säga att folk har tittat konstigt på mig och inte riktigt vågat fråga vad som hänt. Och hur genomskinligt låter inte "eeh, det var hästen..." :p

När jag opererade ut visdomständer och var snyggt blå i ansiktet sa jag till alla som frågade att jag gått in i en dörr alternativt ramlat i trappan :) Faktiskt lite intressant att se folks reaktioner, det hade ju kunnat vara ett fall av misshandel i hemmet eller så. Och ja, jag berättade den egentliga orsaken också.
 
Nyaste bilderna på min fröken:

1238329_10152357554085842_2082874922897072254_n.jpg


10152458_10152360282330842_5937538102994793024_n.jpg


10264920_10152352372340842_7283489410006520285_n.jpg


1380415_10152342346270842_6563024380548129020_n.jpg


10259792_10152331144340842_4645196740226949851_n.jpg
 
Lite mys på line up efter en pleasure (där galoppen gick i typ mach 3 ;) )
20140531-1_zps06e413e6.jpg


Och något jag är extremt nöjd över efter tävlingen! Hon gick över bron, trots att vi inte tränat på det och hon tyckte det var superläskigt! :love:
20140531-3_zps513f4d17.jpg


Och en liten bonusbild på min underbara min :D
20140531-13_zps90f68478.jpg


Det gick skit och pannkaka på tävlingen, har nog aldrig haft så dåliga poäng (och nu pratar vi dåliga! poäng, inte lite halvkass). Men jäklar vad stolt jag är över min lilla ponny! Jag är nöjd, och det är huvudsaken.
Det var rätt många som kom fram efteråt och tyckte det var roligt att jag sken som en sol och skrattade trots att min häst precis mer eller mindre skenat runt hela banan ;)
 
Jag hade tänkt att Ai-chan och jag skulle satsa på trail innan... inte bästa grenen när man har ett tåg till häst
:o. Bommarna flyger som plockepinn och hon skiter i vilket. Är de upphöjda stannar hon och slår ner dom med framhoven innan hon går vidare :rofl: Inte det mest optimala kanske :angel: Visst är det toppen att hon vandrar igenom ALLT ute, men att dra det efter sig på banan är inte lika bra. Sedan har hon inte tåla mod till att ta det lugnt för stunden heller...

Lite bilder från sist vi hade fotograf på banan :)

DSC_0977.jpg


DSC_1073.jpg


DSC_1023.jpg


DSC_1082.jpg
 
@urkella Haha, så gjorde min Figge innan också! Han lyckades riva nästan alla hinder och vägra ut sig i en 20 cm hopp"tävling" :angel:

Lösningen heter klicker! Nu måste jag nästan slita och dra för att få bort honom från bommarna. Ligger det bommar på banan smyger han närmare och närmare.. Hade honom lös på banan med ett ca 40 cm hinder i mitten och tro fan han hoppade över det utan att riva!
Dessutom är det väldigt skönt att ha en häst som självmant lyfter på fötterna över bommarna, man kan åka med runt hela trailbanan och hästen gör allt själv. Jag bara säger åt vilket håll vi ska gå så fixar han resten :D

Racerbilen på bilden där uppe är värre. I hennes värld innebär bommar hoppning och då gasar man. Rejält. Så där blir det plockepinn utan styrning :angel: Men vänta bara! Hon ska lära sig hon med, för jag gillar trail.
 
@urkella Haha, så gjorde min Figge innan också! Han lyckades riva nästan alla hinder och vägra ut sig i en 20 cm hopp"tävling" :angel:

Lösningen heter klicker! Nu måste jag nästan slita och dra för att få bort honom från bommarna. Ligger det bommar på banan smyger han närmare och närmare.. Hade honom lös på banan med ett ca 40 cm hinder i mitten och tro fan han hoppade över det utan att riva!
Dessutom är det väldigt skönt att ha en häst som självmant lyfter på fötterna över bommarna, man kan åka med runt hela trailbanan och hästen gör allt själv. Jag bara säger åt vilket håll vi ska gå så fixar han resten :D

Racerbilen på bilden där uppe är värre. I hennes värld innebär bommar hoppning och då gasar man. Rejält. Så där blir det plockepinn utan styrning :angel: Men vänta bara! Hon ska lära sig hon med, för jag gillar trail.

Det där lät intressant! Hur menar du att du tränar med klicker, kan du berätta lite mer ingående :)
 
Jaa, det är rätt enkelt egentligen. Klickerträning är ju vanligt i hundvärlden och extremt effektivt. Jag är inte så bra på att förklara i text, lättare att visa :p
Man använder godis, lär hästen att klick=godis och att rätt beteende=klick.
När hästen väl har lärt sig det är det bara att tuta och köra!

Just bommar lärde jag min traktor att kliva över genom att först och främst låta honom gå över dem=klick! Struntade i det läget om han slog i eller ej.
När han börjat intressera sig för bommen, kopplat ihop bommen och klicket, höjde jag kraven. Nu fick han inte slå i. Klickade varje gång han klev över ordentligt.
La på en bom till, samma process (fast i lite raskare tempo, han visste ju redan att fötterna skulle upp). Sedan upp i trav, först med en bom, sen flera.
När han började bli lite "bom-het" höjde jag upp dem en aning, som cavaletti i början. Kraven fortfarande de samma.

När jag kände att det var dags satt jag upp och gjorde samma saker från ryggen. Med traktorhästen vet jag att jag kan ställa rätt höga krav, så jag satt upp rätt så direkt efter varje "delmoment".

Ja, och så höll (håller) jag på. Man får ta med klickern ibland för att liksom hålla motivationen uppe. Jag använder klickern till det mesta faktiskt. Det största problemet är var man ska ha allt godis när man rider :p På marken har jag det i magfickan på tröjan eller i en påse i skärpet, men från ryggen har jag inte hittat något jag är helt nöjd med. Just nu hänger det en påse runt hornet, men den är lite i vägen och dessutom skvätter det ut lite godis ibland..

Kanske ska ta och tillägga att det inte är några supermängder med godis man ger varje gång. Jag använder gammal kraftfoderpellets och ger några bitar varje gång. Om hästen gör något extra bra får den en lakritsgodis (sån där i papperspåse från Granngården, mycket uppskattad). Om jag har och om hästen är suverän blir det en morot. Brukar försöka avsluta med en rejäl jackpot, flera godisar, men då måste ju hästen ha visat det där lilla extra. Jag brukar uppmuntra energi på traktorn och lugn på racerbilen.

Oj, det blev långt :p
 
Jaa, det är rätt enkelt egentligen. Klickerträning är ju vanligt i hundvärlden och extremt effektivt. Jag är inte så bra på att förklara i text, lättare att visa :p
Man använder godis, lär hästen att klick=godis och att rätt beteende=klick.
När hästen väl har lärt sig det är det bara att tuta och köra!

Just bommar lärde jag min traktor att kliva över genom att först och främst låta honom gå över dem=klick! Struntade i det läget om han slog i eller ej.
När han börjat intressera sig för bommen, kopplat ihop bommen och klicket, höjde jag kraven. Nu fick han inte slå i. Klickade varje gång han klev över ordentligt.
La på en bom till, samma process (fast i lite raskare tempo, han visste ju redan att fötterna skulle upp). Sedan upp i trav, först med en bom, sen flera.
När han började bli lite "bom-het" höjde jag upp dem en aning, som cavaletti i början. Kraven fortfarande de samma.

När jag kände att det var dags satt jag upp och gjorde samma saker från ryggen. Med traktorhästen vet jag att jag kan ställa rätt höga krav, så jag satt upp rätt så direkt efter varje "delmoment".

Ja, och så höll (håller) jag på. Man får ta med klickern ibland för att liksom hålla motivationen uppe. Jag använder klickern till det mesta faktiskt. Det största problemet är var man ska ha allt godis när man rider :p På marken har jag det i magfickan på tröjan eller i en påse i skärpet, men från ryggen har jag inte hittat något jag är helt nöjd med. Just nu hänger det en påse runt hornet, men den är lite i vägen och dessutom skvätter det ut lite godis ibland..

Kanske ska ta och tillägga att det inte är några supermängder med godis man ger varje gång. Jag använder gammal kraftfoderpellets och ger några bitar varje gång. Om hästen gör något extra bra får den en lakritsgodis (sån där i papperspåse från Granngården, mycket uppskattad). Om jag har och om hästen är suverän blir det en morot. Brukar försöka avsluta med en rejäl jackpot, flera godisar, men då måste ju hästen ha visat det där lilla extra. Jag brukar uppmuntra energi på traktorn och lugn på racerbilen.

Oj, det blev långt :p
intressant! ska be mamma testa detta då hon är intresserad av Trail!
 
Även jag ska testa då min tant anser att bommar är ovärdiga hennes uppmärksamhet...
Hon kan utan att slå i, alldeles själv gå igenom värsta rishögarna och nygallrad skog. Men om den är bommar på banan kliver hon PÅ dom och håller på att bryta hovlederna när de rullar iväg.. ;)
 
Hörrni, jag får helt enkelt komma och visa hur det ska gå till :P Kanske skulle jag försöka göra en liten film på hur jag jobbar med klicker och bommar. Det är så äckligt effektivt att man nästan skäms!
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Lady_S
·
Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
313
Senast: Entourage
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mycket personlig presentation av att leva med social fobi/ panikångest och hur NN hamnade som anställd på Arcus. Förmiddagen avslutades...
Svar
0
· Visningar
171
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
834
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp