Bukefalos 28 år!

*Bildtråd* Ni har ingen???

Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

För att både jag och min häst är sneda åt samma håll ;) (vi var det båda innan vi träffades) Sen har jag en bomlös sadel så minsta snedhet är väldigt avslöjande.

Det lustiga i historien är att när jag rider i ridhus hamnar jag istället på högersidan.
 
Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

Om jag inte kunde sitta rakt i min sadel- skulle jag byta den.
Annars blir det väl många kiropraktorbesök för både häst o ryttare - i o nödan.
Vad är det han har runt karlederna- viktmanschetter?
 
Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

Hellre sitta snett i en sadel som visar det och kunna göra något åt det än att sitta rakt i en sadel som håller dig där och du då inte kan jobba med det.
En kiropraktor skulle jag inte släppa nära varken mig eller hästen.
På hovarna har han Easy Boot Epics, för att slippa metallskor.

Dessutom sitter de flesta på bilderna i den här tråden snett. Deras bilder är dock tagna från sidan och de har mer böjda knän och därför syns det inte lika tydligt.
 
Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

Jag har också en fråga, som gäller din sits, som jag har tänkt på när jag sett dina bilder. Hoppas det är ok? Gäller även en del andra som jag sett bilder på här så jag antar det är en tanke,som jag inte förstår.
Det är att du har "islandsläder" tycker jag det ser ut som, dvs väldigt långa läder och benen mycket utåt. Jag får en känsla av att du som jag har ganska smala höfter (jag är inte smal f ö men benstommen är sån att jag har "pojkhöfter, även efter 3 barn)

I sadlar som är för breda i midjan hamnar jag lätt rätt ut med benen, ( känns som du på bilderna), om jag ska försöka sitta rätt.

Jag har alltså fått leta sadlar som inte är bär breda och sen har jag dessustom stigläderspännet nere vid stigbygeln vilket spara ett par cm totalt till.

Sen längden på lädren ser jobbigt ut, som jag känner mej på islandshäst, undra på att hästen skjuter iväg dej i galopp:crazy: .
När jag senstt red en isis och den bråkade blev det ju ett helt annat sätt att försöka få kontroll än när jag rider annars. Det tog en stund att hitta.

Är det medvetet du sitter med de lädren o benen i den positionen eller pga något som inte stämmer? Det ser ju inte ut som om du har en isis? För mej ser det spänt ut, fast det inte skulle behöva vara det för mycket annat ser så trevligt ut hos er.
 
Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

Nu ska man komma ihåg att psycho är ganska lång och har en ganska liten (och rund) häst också. Många som kritiserar detta med utåtstående ben och relativt långa läder har aldrig någonsin ridit en liten häst utan är mer vana att åka runt på hästar som är väldigt väldigt stora... :)

(Jag är nyfiken på att se hur långa läder psycho egentligen har.)
 
Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

Jag tycker att ni ser ut att ha det väldigt mysigt på er ridtur i mycket vacker natur!

Du sitter inte lika snett på alla bilder, alltså hamnar du inte där hela tiden - positivt!!

Det är alltså specifika situationer som ställer till det lite, och säkert är du ganska medveten om vilka verkar det som - positivt!!

Alltså får jag känslan av att ditt problem är på god väg att avhjälpas, men Rom byggdes inte på en dag, och ett sitsproblem tar tid att åtgärda så att det försvinner i alla lägen.

Egentligen skulle vi starta en ny tråd där alla la in ett kort taget framifrån på sig själv till häst!
Det skulle vara jätteintressant att se!! :)
 
Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

Nu ska man komma ihåg att psycho är ganska lång och har en ganska liten (och rund) häst också. Många som kritiserar detta med utåtstående ben och relativt långa läder har aldrig någonsin ridit en liten häst utan är mer vana att åka runt på hästar som är väldigt väldigt stora... :)

(Jag är nyfiken på att se hur långa läder psycho egentligen har.)

Nä, jag rider oftast inte jättehästar och är lång själv. Men större än psychos är de ju. Den största jag haft var 169 och den största av dem jag har ridit mycket var 170+ vet inte exakt. Den ajg ride rnu är 166 och jag känner mej lång.

Jag ser ju att den är lite rund. Därför jag undrar just om det är samma problem som jag skulle få på en sån, för det är ju lätt avhjälpt med en sadel som inte är så bred i midjan. Man hamnar fel o dessutom får jag ont i ljumskar o höfter om jag sitter så. Man hamnar lättare snett i höfterna också. (Om man inte är bra på splitt eller vad spagat kallas på den ledden:crazy: )
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

Pålle är ca 146 cm i manken och kanske 100-110 grader bred i ryggen...

Mina läder är så långa att när jag sitter avslappnat i sadeln når de till mina inre fotknölar, precis som de "ska" göra vid dressyr. Har jag kortare läder eller böjer mer i knäna för att få benen intill magen så går spänningen upp i höften och jag hamnar nog bara mer snett då (lättare att hålla sig kvar genom att knipa med knät då också, precis som man ser många andra i den här tråden gör när de ramlar med höften åt något håll ;) ).

Faktiskt har jag mer problem med att de flesta sadlar är för smala i sitsen. Den här anpassar sig ju mycket till hästen också eftersom det inte är någon bom i. Jag har flyttat om panelerna lite på undersidan och efter det är det lättare att inte ramla åt vänster. Men pålle lämnar ju ett hål på högersidan som man noga aktar sig för att inte åka ner i :crazy: eftersom det känns som man då ska åka av.
Han går helst i vänster öppna och jag går helst i vänster sluta.
 
Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

Ja, och speciellt på den här ridturen som blev lite speciell eftersom jag fick göra halt, brorsan springa i förväg och sen kunde jag rida framåt i 20-30 meter och sen göra halt igen. Fick inte direkt någon kontinuitet i arbetet då, och så låg ju koncentrationen kanske inte riktigt där den borde ;)

Ser man kort på mig (på den här hästen) för ett år sedan ser man att det gått framåt massor. Andra hästar tar ju inte riktigt fram lika stor snedhet i mig, men det är väl därför jag och pålle stött på varandra då han hjälper mig att ordna upp problemet på riktigt, inte bara att dölja det på olika sätt :) Tyvärr har vi inte haft någon paddock kontinuerligt under senaste året och det har därför inte kunnat gå framåt så mycket som det skulle kunna göra. Nu är dock paddocken snart färdig och då kommer vi kunna jobba på det här mer intensivt (och inte bara uppsuttet).
 
Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

Alla har ju olika referensramar, det som är stort för mej är litet för dej :). Obs - inget fel i det. Men det påverkar hur man ser på det där med stigläder och balans i sadeln.
 
Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

Märkligt att dom som "vet allt" inte själva visar några bilder -någonsin.
Nu handlade väl tråden om våra vackra hästar, inte våra tillkortakomanden som ryttare.

/T
 
Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

Ok, jag fick intrycket att det blir för brett pga att dina ben inte hänger rakt ner utan mer "rakt ut". Det blir ju lätt så på en rund häst, (därför barn sällan får rätt sits på shetlandsponnies :crazy: = tyvärr fel inlärning från start))

Jag skulle vilja se dem mer ner runt hästen, om du förstår hur jag menar? Har du provat en sadel som är lite smalare?

Du ser nämligen ut att ha lite samma kroppsform som jag, med ganska smala höfter o långa ben, av det jag kan se.

Men det är inte lätt att se på bilder heller. Kanske låter tjatig nu men jag tror du skulle kunna sitta mer rätt över med smalare säte, och inte behöva komma snett. Men som sagt, man ser inte allt på bilder.
 
Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

Alla har ju olika referensramar, det som är stort för mej är litet för dej :). Obs - inget fel i det. Men det påverkar hur man ser på det där med stigläder och balans i sadeln.

Nja, stigläder kanske, men balansen i sadeln kan man väl inte se olika på:confused: På alla hästar ska man ju vara i balans med hästen. Eller fattar jag dej fel?
 
Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

Jag syftar bara på referensramarna.
Självklart ska man vara i balans med hästen men vad det innebär - utifrån referenser sett - är olika om man är 175 och sitter på en 165 cm stor häst med jämnsmal bröstkorg eller om man är 175 och sitter på en 145 cm ponny med väldigt bred bröstkorg.

Dels tror jag att psycho ser ut att ha mycket längre stigläder än vad hon faktiskt har. När man har långa ben i jämförelse med hur stor hästen är, så blir intrycket sådant. Jag tror inte att någon som är van att rida stora hästar (och som vanligt, allt är relativt) "ser" sådant, beroende på referensramar. Det brukar i alla fall märkas som så i kritiken!
 
Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

varför vill du att benen ska vara mer runt hästen?
 
Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

varför vill du att benen ska vara mer runt hästen?

Inte "runt hästen" utan mer avslappnat rakt ner. Det ser väldigt spänt ut från höften, tycker jag. Mer som spänna emot än sitta avslappnat, Och därmed lättare att hamna snett.
 
Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

Jag sitter helt avslappnat, håller inte emot någonstans direkt (förutom på galoppbilden då möjligtvis ;) ). Skulle jag däremot ha benen intill magen DÅ skulle jag bli spänd.
 
Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

Senaste bilden på mig och Ettan...f23:e september så det var ju ett tag sen.

Det har känns lite smådåligt för oss...men vi kämpar på...flyttade till ny stall för 1 vecka sen så vi har tagit det lite lugnt.

Hästen är för övrigt bara 3 år och 2mån gammal.
Kommentera gärna. Jag jobbar på formen lång och låg...den finns där ibland men oftast är det såhär.
Tyvärr förstörs intrycket av att inner bak håller på att lyftas.
4479902.jpg
 
Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

Novelette: vilket fint uttryck din häst har. Kommer säkert att bli hur vacker som helst när hon växt klart!
 
Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

Knapplån

Jag har också en spagathäst...
skall underskänkeln komma emot hästen så måste jag böja benet i knäet.

Det som gör spagaten - är inte en för bred midja på sadeln utan att hästens bröstkorg är vid och det ganska högt upp.

Jag kan tänka att med en för bred midja i sadeln blir det svårt att bresa tillräckligt.
En för smal midja ger istälelt inte överskänkeln tillräckligt stöd så knäna brukar peka utåt...

Alla ryttare är muskulärt sneda är min erfarenhet.
Det är olika styrka och längd i bålens muskler som gör att man hamnar snett i sidled - och det ena sittbenet före det andra och - den ena axeln före den andra.

Ingen sitter "på mitten" av sig själv. Det avslöjar sig i brist på takt och gång samt taktfel - brister i övergångar mellan olika rörelser - något som alla ryttare råkar ut för.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok I stället för föreläsningar på förmiddagen och söka jobb och kolla information och kurser hemma, på em... så sitter jag nu i...
Svar
3
· Visningar
349
Senast: IngelaH
·
Relationer Min man fyller 40 om en månad ungefär. Jag har ingen aning om vad jag ska ge honom! Han gillar modellflyg, flygplan. Har inte så...
2
Svar
25
· Visningar
1 945
Senast: BernT
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
3 292
Senast: super
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter de bilder som publicerades igår där flera hästar på en dressyrtävling hade blåa tungor som visar på syrebrist vill nu Svenska...
Svar
0
· Visningar
164
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp