Bukefalos 28 år!

Bildtråd2011

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Jag tycker det saknas en tråd där vi presenterar våra eventuella framsteg i bild. Det brukar vara så skoj att se hur alla utvecklas.

Så jag börjar och idag vet jag att det inte är så vackert (här kommer mina AR-bortförklaringar:-)).. Jag har haft en mycket dålig vecka och det påverkar alltid min ridning negativt. Dessutom har jag av nån anledning helt tappat all balans och glider mest runt på häst.. Och jag insåg när jag såg bilderna att jag dessutom sitter för jäkligt..

DSC_0114.jpg

DSC_0117.jpg


/Lavinia, som nu är helt slut..
 
Sv: Bildtråd2011

Ja idag hade vi sjukt skoj.. Alla bilder har samma fåniga leende och efter vår första galopp på volten för denna tränare strattade jag hysteriskt..

/Lavinia
 
Sv: Bildtråd2011

*kl*
Själv håller jag i vanlig ordning mest på med lek och markarbete vid den här tiden på året. Choklad är en utmaning men det går framåt, ska försöka få lite foton på uppsuttet arbete också, inte bara lek!

IMG_5196.jpg

IMG_5158.jpg

IMG_5091.jpg
 
Sv: Bildtråd2011

Halvblod e. Bocelli ue. Herkules. Född 2004. Supercharmig och med många egna idéer;)

Dömdes i princip ut som treåring pga icke tillslutna tillväxtzoner och bockhov.
Han har behövt lång tid på sig för att belasta jämt fram och sluta använda halsen som hävstång för att hålla balansen, en förutsättning för att jag öht skulle påbörja ridutbildningen. Hans kroppsuppfattning är inte den bästa, så mycket av arbetet går ut på att han själv ska lära sig känna efter vart han har sin tyngdpunkt, hur han kan använda sina bakben för att bära istället för att gunga runt med ryggen i backen och hakan i vädret;)

Jag märker stor skillnad på hans rörelsemönster (även helt fri i hagen) när jag jobbar regelbundet med löslongeringen.

Fri lek för 2½ år sedan
bus4.jpg


Fri lek nu i vår:
IMG_5181.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Bildtråd2011

Skillnad på hur musklerna sitter också! Han var fin :) och ser väldigt charmig ut.
 
Sv: Bildtråd2011

Det var en fin häst du har till att börja med:idea:
Den kan nog bli jättefin!
Men sen tycker jag inte dina bilder i sej är så jämförbara ang hur han rör sej lös, det ser ut att vara helt olika förutsättningar:)

Ska man döma av vad jag ser på nedre bilden så fifflar du med nåt godis som han siktar in sej på:D
 
Sv: Bildtråd2011

Du får gärna tro att jag fifflar med godis. Så är dock inte fallet:idea:

Hästen har fokus på mig, precis som på de andra bilderna i tråden från samma tillfälle. Han klickertränas, men inte med godisbelöning.

Förutsättningarna är desamma, bortsett från svag lutning på underlaget. Vi leker "följa john" och han väljer form, tempo och avstånd helt själv. Att det är olika stegafser kan jag tyvärr inte göra något åt.

Tänk att det ofta är första reaktionen från folk "äh, du har säkert godis i fickorna/händerna som du lockar med". Har folk så dålig koll på sina hästar att de tror att man måste hålla upp en morot för att få hästens uppmärksamhet? :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Bildtråd2011

Tack. Själv tycker jag inte att det finns så mycket muskler att tala om än, men hoppas på att det kommer nu i sommar:)
 
Sv: Bildtråd2011

Tycker det ser jättefint & harmoniskt ut! :laugh: På senare bild ser han dessutom mer avslappnad & mer uppmärksam ut, sänkt huvud osv :)
Jättefin häst verkligen!

Lavinia: Jättemysiga bilder, och vilken härlig färg din häst hade! :love:

Jag är ju väldigt ny inom ar, och har inte kommit så långt. Dessutom har jag b& min häst hållit oss mest på marken fram tills nu.
Men slänger in två små bilder på min prins i alla fall :) denna tråd kommer jag följa slaviskt!
32384240.jpg

32124586.jpg
 
Sv: Bildtråd2011

Vilka mysiga bilder! (Och pluspoäng för leendet :D)


Kl

Här kommer några bilder på Snoddas (tränaren tjatar ofta om före- och efterbilder på träningarna just nu, så jag lägger in några sånna här)

2009
27570509.jpg


2011
32387271.jpg

32387269.jpg
 
Sv: Bildtråd2011

Har du inte det fina stoet kvar?

Om... hur långt har den kommit i sin utbildning?

migo.

Tror du inte att det hade blivit skillnad ändå när hästen då var 4½ o nu 7:confused:
De måste ju få tid att utvecklas- mogna o o dens fall- bli frisk.
 
Sv: Bildtråd2011

Tack säger pållan!:)

Matte har lite ångest över att färgen försvinner mer och mer för varje år... Kan man klistra tillbaka de grå håren igen??

/Lavinia, som ska hoppträna idag, för första gången på ehrm.. jättelänge
 
Sv: Bildtråd2011

Ooo, vilken spännande och bra tråd. :love:
Det är så kul att se bilder och få höra hur det går för er och era hästar.

Jag har ett 9-årigt sto som jag haft sen hon var föl, men tyvärr är hon inte mycket riden för hon har hovar som krånglat, ömma fötter som lätt gått sönder, sen hon var ett och ett halvt år.

Det härliga är att vi nu har en hovslagare som lyckats få rätsida på hennes hovar, skorna sitter kvar och hon rör sig obesvarat sen ett par månader tillbax och det är första gången på hur länge som helst.:bump:

Så jag tänker börja från början, innan har vi har bara kunnat lulla runt lite i skog och mark i mellanåt, de perioder då hennes hovar varit lite bättre.

Jag har läst flera AR-inriktade böcker och har en god vän som hållt på en hel del som ska hjälpa oss på vägen.

Det känns som rätt väg att gå för oss och jag ser fram emot resan.
Hon är känslig dam och rör sig underbart, ponny som hon är, och jag ser fram emot att få uppleva det på hennes rygg.

Så jag hoppas att jag snart har lite framsteg att visa upp här i tråden.
Kram, Maya





Bonusbild från i helgen, bus i hagen:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 078
Senast: warg
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 322
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 641
Senast: Icfafn
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 300
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp