Bukefalos 28 år!

Bildtråden på dressyrhästarna, del IX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är Fille på G igen! Vi har fått sadeln justerad så nu passar den äntligen igen! Nya bossor, nytt säte och ny bom!

Jag fotade medryttaren när hon red idag! Vi har fått lite problem med att han viker in näsan väldigt lätt på sistone. Men idag upptäckte vi att medis har lite av sin balans i tygeln, så nu blir det balansövningar och ridning på lös tygel för att få bättre balans, samt lite hemövningar för bättre bålstabilitet ;)

Jag börjar med att visa bilder då hon höll i tygeln, och sedan där hon har släppt så ser ni tydligt skillnaden!
DSC_0496_zps1ohoisry.jpg


DSC_0581_zpsq5qzxncj.jpg


DSC_0780_zpsxfmb6qbo.jpg


DSC_0835_zpskbhmfum5.jpg


DSC_0915_zpstkjb7pdg.jpg


DSC_0902_zpsklg5mmnx.jpg


DSC_0781_zpsoy3jfcxo.jpg
 
Vad fina ni är! Jättesnygg häst :love:

Sadeln ser dock inte ut att passa dig så bra, du sitter helt uppe på bakvalvet. Hade velat se dig i en större sadel, gärna med lite framskjutna kåpor. I mellantiden kan du försöka länga lädren så mycket det går och se om du då kommer längre fram i sadeln, djupare ner och får lite mer plats. Du kanske redan är medveten om att den är för liten men ifall du inte är det ville jag bara uppmärksamma dig på det. :)

Risken för ryggproblem hos hästen (ryttaren också för den delen) är stor när man rider i en för liten sadel pga att tyngdpunkten hamnar alldeles för långt bak och ger ett stort tryck under bakre del av bossan där trycket eg ska vara som minst. Det är ett ganska vanligt problem, jag ser ofta ryttare med för liten sadel trots att de fått hjälp av sadelutprovare (misstänker att många av dem enbart kollar hur den ligger på hästen).

Jag har själv väldigt långa ben och har flera gångar suttit i sadlar där valet står mellan att rida med helt raka ben, sitta på bakvalvet eller låta knäna sticka ut - vilket inte går om stöden är stora, då blir man automatiskt pressad bakåt. Tycker det ser ut som att det är det som händer för dig?

Tack för feedback, mitt problem är dock inte att sadeln är för liten utan att jag vinklar mitt bäcken fel och hamnar fel i sadeln. Sadeln är 18 tum Amerigo och jag har 169 cm och väger 68-69 kg . Jag behöver vinkla om mitt bäcken och hamnar då betydligt bättre i sadeln, men bron byggdes inte på en dag och jag faller lätt tillbaka i gamla spår... Sadeln är vald med stor omsorg för att passa mig och hästen så bra det bara går, även omstoppad helt efter hästen och för att hjälpa mig. Rent krasst är vi ingen bra kombination för varandra hästen och jag eftersom vi båda har ryggproblem men nu är det som det är och jag sitter bara på honom 2 dagar i veckan i max 30 minuter per gång.

Bra att du är observant för du har ju helt rätt i att jag hamnar fel, jag är i alla fall jättemedveten om det och jobbar med det dagligen både med hjälp av tränare och sadelmakare.
 
LYCKLIG!!:heart
Efter nästan ett halvår sedan sist, pga konvalescensen, hade vi vår första träning igår. Han kändes fräsch och pigg. Han går numera med duplo både fram och bak och det har gjort underverk:bow:
Men jag fick bekänna färg, vi som bara har mesjoggat runt senaste tiden, hade glömt hur många nummer för stor min häst är. Så nu är det hårda gympass som gäller, så jag får upp min styrka igen. När vi har detdär perfekta suget till bettet så är han ju ändå "stark" för lilla mig, vilket inte är så lustigt ;850 kg aka 50 kg:yuck:

Älskade fina häst:heart
14199139_10154408187911067_4987517284072792858_n.jpg
 
LYCKLIG!!:heart
Efter nästan ett halvår sedan sist, pga konvalescensen, hade vi vår första träning igår. Han kändes fräsch och pigg. Han går numera med duplo både fram och bak och det har gjort underverk:bow:
Men jag fick bekänna färg, vi som bara har mesjoggat runt senaste tiden, hade glömt hur många nummer för stor min häst är. Så nu är det hårda gympass som gäller, så jag får upp min styrka igen. När vi har detdär perfekta suget till bettet så är han ju ändå "stark" för lilla mig, vilket inte är så lustigt ;850 kg aka 50 kg:yuck:

Älskade fina häst:heart
14199139_10154408187911067_4987517284072792858_n.jpg

Har tänkt på det att du måste få slita rejält :D
Jag har fullt upp med att rida ihop min islandshäst på 145 cm :angel:

Imponerande! :up:
 
Tack för feedback, mitt problem är dock inte att sadeln är för liten utan att jag vinklar mitt bäcken fel och hamnar fel i sadeln. Sadeln är 18 tum Amerigo och jag har 169 cm och väger 68-69 kg . Jag behöver vinkla om mitt bäcken och hamnar då betydligt bättre i sadeln, men bron byggdes inte på en dag och jag faller lätt tillbaka i gamla spår... Sadeln är vald med stor omsorg för att passa mig och hästen så bra det bara går, även omstoppad helt efter hästen och för att hjälpa mig. Rent krasst är vi ingen bra kombination för varandra hästen och jag eftersom vi båda har ryggproblem men nu är det som det är och jag sitter bara på honom 2 dagar i veckan i max 30 minuter per gång.

Bra att du är observant för du har ju helt rätt i att jag hamnar fel, jag är i alla fall jättemedveten om det och jobbar med det dagligen både med hjälp av tränare och sadelmakare.

Okej, då förstår jag. Hoppas att ni båda blir bättre i ryggen! :)
 
Hej!

Här har vi inte varit på ett tag insåg jag. Prinsessan och jag har satsat dressyr i sommar och äntligen börjar ridningen komma tillbaka till mig igen. Fina sessan och jag har verkligen börjat hitta kommunikationen, vilket såklart är jättekul.

14237494_1087634004605785_9159616107986882695_n.jpg


Vår familj har också utökats med en stor brun KWPN-valack. Han är min sambos, men tanken är att jag ska rida honom nån dag i veckan, när inte sambo och medryttare @Heulwen hinner. Han är utbildad MSV och importerad från Nederländerna i höstas och som en dröm att rida, på honom känns det som om man verkligen kan rida.:love::love::love: Det var inte alls tänkt att skaffa häst och definitivt inte ett dressyrhalvblod (sambo älskar kallblod), men så föll vi alla för vår fine Amen...

13934612_1063539687015217_4677523897210896178_n.jpg


/Lavinia, som inte har några ridbilder men iaf kan visa upp älsklingarna :-)
 
Idag hade jag kunnat mörda för en fotograf. Vi red för tränare och Nemah var så himla duktig. Jag såg hennes bakben jobba när jag red förbi spegeln - helt otroligt!!! Min kompis som red samtidigt red typ också helt galet bra, så vi är båda rätt sura på sambo som inte ville följa med och fota...

/Lavinia

@Lavinia

Vad roligt med bilder! Och framförallt att ni börjar komma igång ordentligt igen! :)
 
Här händer inte så mycket, vi inväntar nästa klinikbesök (som är på torsdag).

Igår ville jag inte riktigt kännas vid min häst.. Båda sidor var lika fina och på bakdelen satt det stora klumpar...:wtf:
14240952_687105268110445_2121494718_n.jpg


Idag sanerade jag henne, ett ordentligt bad och sen fick hon torka i paddocken
14278957_1252810614791673_1815214216_n.jpg


Och så har jag tröstshoppat lite. Tänkte vifta med dem framför Ida så hon tar sig samman och blir frisk nån gång så vi kan använda dem.
ES.jpg
 
Här händer inte så mycket, vi inväntar nästa klinikbesök (som är på torsdag).

Igår ville jag inte riktigt kännas vid min häst.. Båda sidor var lika fina och på bakdelen satt det stora klumpar...:wtf:
14240952_687105268110445_2121494718_n.jpg


Idag sanerade jag henne, ett ordentligt bad och sen fick hon torka i paddocken
14278957_1252810614791673_1815214216_n.jpg


Och så har jag tröstshoppat lite. Tänkte vifta med dem framför Ida så hon tar sig samman och blir frisk nån gång så vi kan använda dem.
ES.jpg

Det där rosa schabraket klämde jag på i Falsterbo, det är så sjukt snyggt!
 
Idag hade jag kunnat mörda för en fotograf. Vi red för tränare och Nemah var så himla duktig. Jag såg hennes bakben jobba när jag red förbi spegeln - helt otroligt!!! Min kompis som red samtidigt red typ också helt galet bra, så vi är båda rätt sura på sambo som inte ville följa med och fota...

/Lavinia
Du finns väl norr om Sthlm? Jag behöver öva på att fota så hojta till om jag ska komma förbi med systemkameran!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 389
Senast: corzette
·
Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
Svar
17
· Visningar
1 103
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
313
Senast: Entourage
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 075
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp