Bukefalos 28 år!

Billig häst - dålig häst?

Nila

Trådstartare
När jag tittade på hästannonser en gång hittade jag en annons om ett kallblodsto. På bilden var det sto med föl. Jag tyckte dom var söta så jag visade bilden för en kompis. Det första hon sa var "Vad är det för fel på den?" Hästen kostade 20 000 kr.
Är en billig en dålig häst?
Nu beror det ju på vad man vill ha för häst, ras, vad den ska användas till, vad den är utbildad till. Min kompis har betalat lite mer för sin häst, men ändå relativt lite, och tävlar lite med sin häst. Jag som vill ha en häst jag kan rida lite dressyr på, hoppa lite, ha en kompis så att säga, finns det ju ingen anledning till att jag ska lägga ut 90 000 kr (om jag inte vill ha en frieser elle PRE eller nåt sånt) för en häst som jag i bästa fall ska rida nån enstaka klubbtävling på. Tror för den delen heller inte att jag skulle få köpa en häst tänkt till tävling då jag inte tänker tävla.
Hur tänker ni? Sållar ni bort en häst direkt för att "den kostar ju bara 35 000 kr?"
 
Sv: Billig häst - dålig häst?

Nej, jag tycker billiga hästar kan också vara bra hästar. Men man får ju vara lite kritisk varför den är billig, är det ett fin halvblod som är billig för att den har någon skada eller är det en okänd korsning som är billig för att den inte har någon stam.. Jag har köpt 3 av det senare slaget och dom har varit bra hästar allihop och många har tyckt att jag fått dom alldeles för billigt..

Och jag letade efter samma som dig, en kompis som jag kan hoppa med, lite dressyr och men mest rida i skogen. Jag köpte en oinriden, 3 årig halvblodskorsning på 170, för 24 000 vilken jag tyckte var väldigt billigt och han passar mig perfekt!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Billig häst - dålig häst?

När jag letade häst fick jag höra att "Alla ponnyer under 30.000:- är det någon form av fel på" - av en ridinstruktör.

Man får ju använda sitt omdöme, helt enkelt. En häst för 30.000:- (skadefri, i full kondition) har antagligen inte kapacitet för de allra högsta klasserna, till exempel. Trevliga fritidshästar finns i de flesta prisklasser, lite beroende på vad det är du vill ha.

//Liten, som köpte det lilla travarstoet för 7000:- (fast hon är ju faktiskt 151cm hög, vilket gör henne till häst - inte ponny) ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Billig häst - dålig häst?

Nej, speciellt i nuläget kan man göra riktiga kap. Sedan måste man så klart vara vara kritisk. Om man ser en häst med bra stam, utbildad, trevlig osv för 15 000 så kan man ju börja fundera. Men det måste ju inte betyda att det är något fel (finns ju många anledningar till att man måste sänka priset).
 
Sv: Billig häst - dålig häst?

Billiga hästar behöver inte vara dåliga. Det beror på vad det är man letar efter. Min häst kostade 12500 kr inkl tonvis med utrustning. Det är en fd travare som fungerar perfekt för det jag vill pyssla med, dvs rida i skogen och ha roligt.

Dock finns det många som sätter rena fantasipriser på sina hästar och försöker få dem sålda för 70-80 000 när de på sin höjd kanske är värda hälften så mycket.
 
Sv: Billig häst - dålig häst?

Jag betalade 17 000 för mitt fullblod men det var främst för att hon inte blivit riden på nästan ett år då hon haft föl. Det kräver ju lite tid att bygga upp hästen igen men det är det värt, hon är hur fin som helst i ridningen och är välutbildad, så jag tycker allt att jag gjorde ett bra köp! :) Men det är klart att man ska kolla upp hästen ordentligt, men billigt pris betyder verkligen inte dålig häst.
 
Sv: Billig häst - dålig häst?

Det ligger nog en del prestige i priset också, både hos säljaren och köparen...
 
Sv: Billig häst - dålig häst?

Min erfarenhet är att kallblodstravare som såldes för 15-30 tusen kr för några år sedan säljs för mellan 12-18 tusen i dag skriver dom 20-25 säljs dom inte .
 
Sv: Billig häst - dålig häst?

Min häst kostade 20 000 kr, nedsänkt från 35 000 kr för att det började bli bråttom, stallplatsen behövdes. Han är hittills toppen, ingen häst som man tar till SM kanske men jättebra som långritts-, tränings- och tävlingskompis på något lägre nivå. En duktigare ryttare än jag skulle kunna ta honom rätt långt, dock. Har lite småskavanker, typ att han är knepig att sko pga raka hovväggar (men väldigt fina hovar) och knepiga vinklar i bakbenen, vilket en duktig hovslagare löser på nolltid, och han blir lätt stel om han inte får röra sig mycket vilket avhjälps med lösdrift helt enkelt. I övrigt världens goaste, mest okomplicerade häst i sina bästa år (tio). Snygg är han också. En stor anledning till varför man inte får ut mer än 35 000 kr när han är i toppkondition är för att han är av okänd härstamning och man vet således inte ens vad han är för ras.

Jag tycker fortfarande, över ett år sedan jag fick hem honom, att jag gjorde mitt livs bästa fynd. Kan tillägga att jag inte köpte honom, för priset för min budget låg en bra bit över 20k, utan att jag valde honom för att han är han. Hästen med stort H!
 
Sv: Billig häst - dålig häst?

En billig häst behöver inte vara en dålig häst. Det kan ju vara en häst som har varit en riktig familjehäst och säljaren är mer angelägen att kunna välja rätt köpare än att mjölka pengar ur sin kompis. Den behöver ju inte heller ha dåligt med kapacitet, väldigt få av oss hobbyryttare har förmågan att få ut det bästa av hästen.
Jag köpte min billigt ( halvblod som inhandlades innan prisraset) och hon har ton av kapacitet. När min tränare sitter upp och rider henne är hon som en ballerina.Jag kommer aldrig att kunna utnyttja hennes kapacitet fullt ut och det finns dom som anser att jag borde sälja henne till en bättre ryttare:crazy:
Däremot om samma billiga häst kommer ut på annons om och om igen, då kanske man skulle kunna misstänka att det är något som felar
 
Sv: Billig häst - dålig häst?

Nej absolut inte :) Min häst "reades ut" eftersom personen gått nästan personlig konkurs. För många hästar, flera egna barn och nyseparerad. Så jag fick min drömhäst för 10 000! Nu var hon 1 år, nästan ohanterad. Men det har visat sig vara en kanonhäst, nu är hon 3 och världens snällaste. Så många gånger tror jag att de som säljer blir lätt desperata och måste ha bort dem.
 
Sv: Billig häst - dålig häst?

Jag skulle inte välja att säga dålig, men absolut att du köper dig ett större problem. En häst som ligger på ett högre pris bör vara både bättre riden och korrekt hanterad. Även med en känd stam.

Jag tror helt det beror på vart man vill komma med sitt hästägande. Vill du ta emot en utdömd travare för rehabilitering, gör det! Vill du ta dig an ponnyn som bara bockar av sina ryttare, gör det! Vill du ut och tävla medelsvår med en färdigutbildad häst, gör det! Priset är en riktlinje, men givetvis kan man lyckas göra ett kap, men det märker man inte fören man nått sitt mål. Hästen kan gå sönder på vägen eller helt enkelt inte nå dit.

Jag köpte ett problem för 22 000, korsning 10 år. Jag ville ha en "problemhäst" o det fick jag. Fyra år senare är jag fortfarande på väg mot mina mål - hur mycket tid vill man lägga? Valet står mellan tid och pengar. Generellt skulle jag vilja säga att billiga hästar är hästar man får lägga ner mycket tid (och kärlek!) på.
 
Sv: Billig häst - dålig häst?

Säger som de andra, det behöver inte vara dåligt bara för att det är billigt! Jag kan ju ge ett exempel på mina erfarenheter. Köpte en relativt dyr 1,5 åring som var toppstammad och superlovande och dessutom riktigt snygg att se på. Trots att allt gjordes enligt konstens alla regler var hon tyvärr inte bra på något förutom att vara just fin att titta på. Väldigt svårt temperament, skör i kroppen. Krånglig i största allmänhet tyvärr.

Sen köpte jag en billig liten valack av samma ras, 3år och inriden. Ägaren sålde pga tidsbrist. Han var mager, och med lite blessyrer efter en färd genom stängslet. Kostade under hälften mot den första.
Och han är den bästa och trevligaste häst jag någonsin haft! En sann gentleman som alltid gör sitt bästa!

Så billigt behöver inte vara dåligt! Det gäller att titta grundligt på det det du är intresserad av, man kan hitta guldkorn!
 
Sv: Billig häst - dålig häst?

Det beror väl helt på vad man letar efter! Letar man efter en bästa vän med kvalitet för att klara enstaka klubbtävlingar så finns ju ingen anledning att köpa en dyr häst, bättre då att lägga kanske 20 000 kronor för en trevlig häst av tex. kallblodstyp och forma den med tålamod och överseende till det man vill. Det centrala för mig är i alla fall att hästen är frisk (det får ju en veterinär kontrollera) och att den har rätt personlighet för mig.

En god vän till mig har letat varmblodstravare för att ha som rid och körhäst på hobbynivå - hon kan ju räkna med att få betala mellan 2000 och max 10 000 för den häst hon så småningom väljer att köpa. Letar man i stället halvblod kan man lägga på en nolla efter beloppen. Jag köpte shire, han kostade 40 000 kronor (men det är ju ett bra kilopris :D) och det är ju enbart på grund av att han är en rasren shire som han kostade ungefär dubbelt så mycket som tex en nordsvensk.

Det man vill ha styr hur mycket det är rimligt att lägga liksom.
 
Sv: Billig häst - dålig häst?

Det ligger nog en del prestige i priset också, både hos säljaren och köparen...

Här tror jag du har fått huvudet på spiken! Tycker mig ana den attityden ute bland folk rätt ofta.

Dessutom, huruvida hästen är bra eller ej baserat på tävlingsresultat känns minst sagt elitistiskt. En häst kan väl vara superfenomenalbra utan att tävla?
Jag som ryttare kanske inte har haft ett intresse av tävling, är min häst då mindre värd?
 
Sv: Billig häst - dålig häst?

Precis så tror jag också. Långt ifrån alla hästar med kanonförutsättningar syns ute på tävlingsbanorna. Det beror ju helt och hållet på ägarens intresse.
När jag köpte min var veterinären som gjorde besiktningen väldigt förvånad över hur en häst med det steget "bara" skulle användas i hobbysyfte. Men hon är helt otävlad och kommer förmodligen också så förbli. Helt beroende på mitt och förre ägarens absoluta ointresse av tävling.
 
Sv: Billig häst - dålig häst?

Köpte min häst för 25000. Hon är allt jag velat ha och i sommar ska vi starta några lokala tävlingar i hopp och dressyr. Hon har ett kanon steg och dressyrtränaren tror stenhårt på henne.
Men det har vart betydligt mer jobb med henne än om jag hade köpt en dyr och "färdig" häst. Iom att jag fått börja om och lära henne allt ifrån grunden.
 
Sv: Billig häst - dålig häst?

Precis så tror jag också. Långt ifrån alla hästar med kanonförutsättningar syns ute på tävlingsbanorna. Det beror ju helt och hållet på ägarens intresse.
När jag köpte min var veterinären som gjorde besiktningen väldigt förvånad över hur en häst med det steget "bara" skulle användas i hobbysyfte. Men hon är helt otävlad och kommer förmodligen också så förbli. Helt beroende på mitt och förre ägarens absoluta ointresse av tävling.

Sen finns det folk som har råd att sälja billigt, hemmet viktigare kanske. Man kan göra fina klipp och hitta guldkorn. Alla räknar inte hem vinsten på 3-4 års ägande. Ska det inte kosta för alla att ha häst? Alla hästar är inte topphästar fast den är påkostad träningar för massa pengar.
 
Sv: Billig häst - dålig häst?

Jag är en sån där typisk hästsvensson som har noll koll på allt vad stamtavlor heter och går hellre efter individen än vad det är för stam, därför kan jag tycka att dagens prissättning på hästar är pinsam.

Såg bara häromdagen en fyraåring med "fin" stam för närmare 100.000kr, hästen ifråga hade inte gjort ett skit, saknade muskler, var allmänt tråkig och endast sadelvan.

En korsning som däremot har gått felfria rundor med placering i 130cm säljs för 50.000kr

Dumt exempel, se bara på Briar. Han har tagit världsrekord men hur många av han svindyra avkommor kommer egentligen så långt.
 
Sv: Billig häst - dålig häst?

Jag har heller ingen koll på stam och är inte särskilt intresserad heller. Men hade jag varit tävlingsmänniska hade jag säkert varit mer intresserad av stam.

Man ser ju nån gång då och då unga hästar (föl upp till 4 år) som har bra stam, men inte gjort nåt. Jag skulle aldrig köpa en 2-åring som inte ens är inriden för 80 000 kr. (Menar ju inte att den borde vara det.)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
36
· Visningar
4 329
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 417
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 373
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 558
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp