Bukefalos 28 år!

Billig häst - dålig häst?

Sv: Billig häst - dålig häst?

Kallblod kostar inte så mycket mer än 20.000kr och kan vara riktigt bra ridhästar (om du pratar om kbl-travare).
Jag köpte en för 15000kr för snart två år sedan, en suverän ridhäst med bra psyke och god kroppskontroll. Han ska debutera LA dressyr på söndag...
Skadefri och frisk.

En billig häst behöver inte vara dålig, om det är "rätt" ras för att vara billig. Jag har för lite kunskaper om ex.v. halvblod för att vilja köpa ett billigt sådant (oavsett att jag inte vill ha något halvblod då jag helt ärligt aldrig varit lockad av typen).

Ser dock med viss förvåning annonspriserna på exempelvis fjordingar. De har ju brukat vara riktigt billiga men de flesta annonseras nu mellan 20 och 30 tusen, ett par till och med dyrare.
Jag är själv mycket förtjust i fjordingar men skulle inte vilja betala närmare 30 tusen för dem. Fast jag vill å andra sidan inte betala såpass mycket pengar för någon häst (utom min frieser) eftersom jag inte har behov eller ambitioner för en dyr häst.

Jag har personligen hittat flera bra hästar för ganska lite pengar. Mest fjordingar, ett par islandshästar, ett par kbl-travare. Vbl-travaren var billig men det är de ju "alltid" och hon motsvarar ungefär förväntningarna.
Av mina fjordingar har jag en som vunnit allsvenskan div II i western och två unghästar som gått godkända LB-starter i dressyr. Tycker att det är tillräckliga resultat för att inte klassas som dåliga hästar. Prisklass? 1000kr, 6000kr resp 12500kr för de tre.
Inget som garanterar att jag lyckas bättre med dyrare hästar. Å andra sidan troligare att jag eller vem som helst kan klättra i tävlingsklasserna med hästar med lite bättre förutsättningar och förutsättningarna kanske speglas av priset?
 
Sv: Billig häst - dålig häst?

Fast för ett kallblod är ju inte 20 'billigt' utan snarare normalpris. Så din kompis var nog lite ute och cyklade där.

Däremot om det gällde ett halvblod skulle jag nog fundera på vad felet var, speciellt nu när priserna gått upp igen. Normalt sett brukar ju en frisk hobbyhäst kosta runt 30-40 iaf.
 
Sv: Billig häst - dålig häst?

Jag tror inte hon tänkte så mycket på att det var ett kallblod utan mer på det var en billig häst.



Har sett några annonser på frieser nu. Nån har väl legat på 50 000 ungefär. Vet inte om det är väldigt billigt för att vara frieser, men jag har väl oftast sett att dom kostar mellan 50 000 - 120 000 kr.
Nu senast såg jag två annonser på frieser som kostade 7-8 000. Säljaren hade nyligen fått barn och hade inte riktigt tid, och så stod det att det låga priset var av personliga skäl. Men när det handlar om en ras som brukar vara ganska dyr (tycker i alla fall jag) och det är ett så väldigt lågt pris för att vara den rasen, börjar ju till och med jag undra.
 
Sv: Billig häst - dålig häst?

Det beror på vad som står i annonsen om det är billigt = dåligt

tex
"halvblod. går LA-LA. kap för högre. 5 år" och kostar 20 000.. då blir jag fundersam iallafall
 
Sv: Billig häst - dålig häst?

En billig häst kan vara billig för att rasen är billig i allmänhet. Min häst kostade inte många tusenlappar och honom är det då inga fel på (peppar, peppar). Han råkade bara vara fjording och väldigt ung. Jo, förresten, ett fel har han, och det är en stjärn, så någon avelshingst kunde han aldrig bli, vilket jag heller inte ville ha.

Men jag hade nog valt bort en billig häst som är av en ras som i allmänhet ligger högt i pris.
 
Senast ändrad:
Sv: Billig häst - dålig häst?

Beror nog lite på vad man ser som "dålig" respektive "bra". alla har olika definitioner på det, beroende på vad man är ute efter. Min nuvarande häst var billi i inköpspris, inga skador, frisk, okomplicerad osv. dock tungt kallblod, så en som hade varit ute efter en fälttävlanskompis på högre nivå hade ju tyckt min var "dålig". Min förra häst kostade mer i inköpspris med var ofta sjuk och mycket skador, så honom ser ju jag som "dålig"...
 
Sv: Billig häst - dålig häst?

Knapplån

Tror som någon redan sagt att man bör vara kritisk om en häst är billig, inte alla gånger är det fel på den utan ägarna väljer att sälja den billigt av olika skäl, samtidigt som det finns dom som myglar....

Blev själv dunderblåst på en jättefin häst, hon, som tydligen var ökänd, vilket vi inte visste då, lät trovärdig när hon förklarade varför den var billig och både jag och mamma blev helt kära i den ponnysöta hannoveranaren. Vi hämtade honom på ons och på lör stod det klart varför den var billig..... spatt... en lång och krånglig historia hade han, men hon som sålde honom ägde honom inte ens... ("fick" av en kompis, som heller inte ägde honom helt). Om någon vill ha namnet på denna bedrägare så skicka ett PM (för jag får väl inte skriva ut det här, hur gärna jag än vill).
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 836
Senast: Valle
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
35
· Visningar
3 475
Senast: Shixle
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 313
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 461
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp