Bukefalos 28 år!

Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

DeadSerious

Trådstartare
Jag hör egentligen till ÄU, men provar här istället eftersom jag rent kallt räknar med att erfarenheten och kunskapen är större ;)

Jag kommer eventuellt behöva köpa bil "om ett tag" (tidsintervallen är okänd men saker börjar ändras i mitt liv så att det kan bli tvunget). Jag pluggar och är därmed otroligt fattig :p så jag undrar nu helt enkelt vilken bil som faktiskt är billigast att äga? Inköpssumman behöver inte vara superlåg (under kanske 70.000kr begagnad, men ju billigare desto bättre även här och jag har inget emot en "skruttbil" om det är bäst), men just de återkommande kostnaderna får inte vara för höga. Det får gärna vara en kombi så att hunden får plats där bak, i övrigt har jag nog inga direkta krav förutom just billigheten då. Automatväxlad vore trevligt, men kostnaden går före där.

Och hur många mil är det vettigt att köpa en bil som gått? När börjar det bli för högt? Vad ska man i övrigt tänka på när man köper sin första bil - som helt och hållet okunnig?

Och - vad kostar det egentligen att äga en bil? Utöver bensin/diesel? :o Jag ska vara helt ärlig och säga att jag har noll koll, verkligen, på allt som har med bilar att göra inklusive dess kostnader.

// DS - som aldrig känt sig så okunnig och förvirrad i hela sitt liv.

*edit*
Kan tillägga att jag antagligen kommer köra ganska lite. Har väldigt svårt att gissa hur många mil det blir, men troligen runt 500 om året. Det är alltså viktigt att skatt och försäkring och så är billigt, det räcker inte bara med en bränslesnål bil (även om jag vill ha det med :p) eftersom bränslet ändå blir hyfsat små kostnader.
 
Senast ändrad:
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Jag är otroligt okunnig inom bilar själv, men jag tror det är svårt att säga rent generellt. Oavsett om du köper en billig eller dyr bil, med många mil eller lite mil på nacken, så kan man aldrig säga när något är utslitet eller går sönder.

Det som i övrigt kostar som är måste, är

Bilförsäkring ( pris beroende på bolag och om den är trafikförsäkrad, hel eller halvförsäkrad)
Fordonsskatt ( varierar i kommun och efter bil)
Besiktning ( tror det är ca 300 kr)
Lagliga sommar och vinterdäck

Sen tillkommer reperationer ( som kan vara hur dyra som helst) om något går sönder, eller om bilbesiktningen anmärker.

Spolarvätska, olja, torkarblad, kanske byte av batteri, lampor och säkringar är sånt som är förbrukningsvaror. Biltvätt om man inte gör det hemma själv.

Det var vad jag kom på nu och hoppas det hjälper något :-)
 
Senast ändrad:
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Tack!
Ja självklart har du helt rätt i att det inte går att svara eftersom det kan tillkomma reparationer och liknande. Jag tänkte dock mer på de kostnaderna som man vet om, utan att någonting oväntat går sönder eller liknande (även om man såklart måste räkna med att det kan hända också)?

Förstår att det är lite som att svara på vad det kostar att ha häst (eftersom det beror på så många olika faktorer), men jag har googlat lite nu och fått en lite bättre bild av vilka summor det handlar om i alla fall :) (jag hade alltså tidigare ingen aning om ifall det rörde sig om 500kr eller 20000kr i månaden ;))
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

*stjäl min egen knapp*

Jag har tittat lite på Opel Astra Enjoy 1,6. Den verkar vara billig att både äga och köra och finns som kombi med automat. Finns på blocket för mellan 44' och 70' och då är de från 2006-2007 och med en miltal mellan 6200 och 15300.

Vet ni hur det är med service-och reservdelskostnader? Och gå sönder-benägenhet? :p

Är det för mycket att köpa en som har gått 15000 mil eller mer?

Vad bör man titta extra på på dessa bilarna? Vad är deras svagheter?
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Har inte så stor koll på Opel, men det finns ju statistik över vilka märken som klarar sig bäst och sämst på besiktningar
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Jag har för mig att bilprovningen eller om det är motormännen som har statistik över de olika bilmärkena. Testa även att googla tester hos exvis Vi Bilägare så får du lite mer matnyttigt. :d
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

15 000 är långt. mellan 10-15 000 börjar förslitningsdelarna gå sönder och det kostar! asså inte en tusing eller 2 utan 10-30 000 på ett år.

det är inte så mycket OM de går sönder utan NÄR. De slits, går egenltigen inte sönder bara sådär mend et är mycket som ska underhållas. En service behövs varje år och kostar ca 3 000.

Jag hade köpt en äldre men lågmilad bil. Har en Saab från -94 som rullat 14 000 och går rakt igenom besiktningen varje år. Och hade nog hellre köpt en billigare än 70' så man kunde känna att det inte är vrt att ha helförsäkrat eller lägga ned stora summor på renoveringar.

finns det inte bilpooler där du bor? 500 mil är ingenting.
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Om 15 är långt eller inte beror på märke. Min Volvo V70 har gått nästan 27 000 mil och klassas som "precis inkörd" nu ;)

Den kostar ca 380 kr/mån i försäkring, 2200 kr/år i skatt och jag kör för drygt 1000 kr i månaden. Bensin är skitfult! Parkering kostar 300 kr/mån och begagnade däck som klarar lagkraven 1-2 säsonger kostar 1000-2000 kr/år.
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Om du kan så litet så är nog det bästa för dig att hyra bil.
Det är ju inga direkta ekonomiska risker med det.

Bara att ha en bil som står utan att man kör den kostar runt 500:-/månad.
Du kan hyra mycket bil för 6000:-/år.

För egen del så köpte jag för 2 år sedan en trasig Audi A6 Quattro för kompispriset 10 000:- av min Exmake.
Den hade gått nästan 20 000 mil och just fått kamremmarna bytta (V6a) för andra gången men läckte i en packbox vid en drivaxel.
Reparationen av det kostade 4 500:-.

Den har varit oerhört problemfri.

Värdeminskningen på en bil räknar man med är 20% / år.
På 70 000:- så blir det mer på ett år än vad jag betalade för min bil totalt.
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Vi har två som gått 40.000+, en Volvo och en Passat. De är fullservade (med bok).

Men de kostar ju ändå, billiga i inköp dock.

Men om jag vore TS skulle jag hyra. 500 mil är vad jag kör på en månad :p
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

ja klart bilar kan gå långt men man ska inte tro att de endast kostar om nåt "råkar gå sönder".
slitage kostar.
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Som flera andra är inne på; hyrbil. Eller bilpool, har du en Sunfleet eller vad de heter nära dig? :)
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Inte skrev jag väl att de bara kostar om de går sönder?
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Min spontana tanke är att bilpool/hyrbil kanske är mest ekonomiskt för dig? 500 mil om året är otroligt lite, jag skulle nog inte orka äga bil för så få mil.

Bilar kostar ju även om dom står; oljor blir dåliga, kamremmen måste bytas efter X antal år även om miltalet inte är uppnått, däcken torkar osv. Sen har du skatt, försäkring (långt ifrån billigt för oss under 25 år), parkeringsplats.

Så kolla upp hur mycket det skulle kosta dig att hyra bil eller vara medlem i en bilpool de gånger du behöver bil.
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Spontant, köp en Volvo 745 eller 945. De är billiga, ganska driftsäkra och kostar inte så mycket att laga. Inte världens roligaste bil, men de är ganska säkra vid krock och du kan lasta in hela Ikea-inköpet utan att blinka. Ganska törstiga förvisso, men bensinen lär inte bli din stötesten.
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Min första bil var en Audi 80 kombi och den hade gått 26000mil när jag köpte den.
En mycket bra och prisvärd bil.
Säker, drog nästan ingen bensin alls, billig försäkring, lätt och billig att serva/laga.

Audi, Bmw, Volvo, Saab, WW, Mercedes är exempel på märken med bra kvalité som oftast rullar många mil innan det är dags för skroten.
Många mil menar jag 35-40000mil.
Volvo är dock törstiga :mad:

Ska den vara enkel/billig att äga så hade jag satsat på kvalitetsbil från mitten/slutet av 90 talet.
De bilarna är enkla att skruva med och har billiga delar vilket gör att man inte måste in på märkesverkstad vilket är dyrt.
Ju mer elektronik och finesser bilen har destå svårare att laga och kräver mer av verkstaden =dyrare.

Hitta en bilmodell som du gillar och passar dina behov sen läser du på hur den ska servas, kollar upp om det som bör vara gjort är gjort så ökar oddsen att du köper en fräsch bil.
Inte kul att köpa en bil som man tror är fräsch för att snart inse att det kommer att krävas omfattande service/reparationer.

500 mil om året är extremt lite, jag tror att det dubbla säkert är mer realistiskt.
Även om du inte åker så mkt bil nu brukar det öka när man väl har en egen att tillgå.
 
Senast ändrad:
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Bensin är skitdyrt skulle det stå. Dumma telefon...
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Ja jag tänkte precis skriva att jag nog underskattade hur mycket jag kommer köra när jag tänker efter. :p 1000 är nog mer rimligt.

*delvis kl*
Tack för alla svar!
Hyrbil hade varit ett alternativ om det inte var för att jag behöver bilen i stort sett varje dag, men inte så långa sträckor.

Finns det någonstans man kan hitta vad de äldre bilarna (som räknas på skattevikt och inte CO2-utsläpp) kostar i skatt?
 

Liknande trådar

Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 028
Senast: aiquen
·
Fordon ...och så kom den till slut, kanske inte exakt bleka dödens minut, men minuten när peugoten gav upp. Den rullade i drygt 40 000 mil och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 802
Senast: 95johsv
·
Äldre Jag letar ny bil och skulle vara tacksam för lite input! Jag har 12 mil tor mellan jobb och hem dit jag reser 3-4 dagar per vecka, så...
Svar
14
· Visningar
1 588
Senast: Liran
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 154

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp