Bukefalos 28 år!

Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

DeadSerious

Trådstartare
Jag hör egentligen till ÄU, men provar här istället eftersom jag rent kallt räknar med att erfarenheten och kunskapen är större ;)

Jag kommer eventuellt behöva köpa bil "om ett tag" (tidsintervallen är okänd men saker börjar ändras i mitt liv så att det kan bli tvunget). Jag pluggar och är därmed otroligt fattig :p så jag undrar nu helt enkelt vilken bil som faktiskt är billigast att äga? Inköpssumman behöver inte vara superlåg (under kanske 70.000kr begagnad, men ju billigare desto bättre även här och jag har inget emot en "skruttbil" om det är bäst), men just de återkommande kostnaderna får inte vara för höga. Det får gärna vara en kombi så att hunden får plats där bak, i övrigt har jag nog inga direkta krav förutom just billigheten då. Automatväxlad vore trevligt, men kostnaden går före där.

Och hur många mil är det vettigt att köpa en bil som gått? När börjar det bli för högt? Vad ska man i övrigt tänka på när man köper sin första bil - som helt och hållet okunnig?

Och - vad kostar det egentligen att äga en bil? Utöver bensin/diesel? :o Jag ska vara helt ärlig och säga att jag har noll koll, verkligen, på allt som har med bilar att göra inklusive dess kostnader.

// DS - som aldrig känt sig så okunnig och förvirrad i hela sitt liv.

*edit*
Kan tillägga att jag antagligen kommer köra ganska lite. Har väldigt svårt att gissa hur många mil det blir, men troligen runt 500 om året. Det är alltså viktigt att skatt och försäkring och så är billigt, det räcker inte bara med en bränslesnål bil (även om jag vill ha det med :p) eftersom bränslet ändå blir hyfsat små kostnader.
 
Senast ändrad:
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)