Bukefalos 28 år!

Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Jag har inte läst igenom tråden, inte haft tid med det.

-Jag har en liten Opel Corsa Swing -95 som jag kört 13000 mil med. Nu har den gått 21000 mil och är lite slö och så gick inte avgaserna genom besiktningen. Dne är omgjord till etanoldrift och går på 20 % bensin om vintern och resten bensin och sommarhalvåret så går det att ha ren eller nästan ren etanol, beroende på temperaturen. Om det är kallt och man har ren etanol så går den dåligt tills man varmkört. Jag har oljebehandlat den under och vaxat den så den har klarat sig bra mot rost. Den har kostat ungefär lika många tusenlappar i underhåll och reperationer under den tiden men då är det amatörer som mekat med den. Annars hade det kostat flerdubbelt. Idag ska jag åka och byta den mot en Opel Astra och killen som säljer den tar den förra i inbyte + en summa emellan såklart.

Fördelen med äldre bilar är just att dom är lättfixade. Inte en massa onödig elektronik. I Corsan finns väl någon liten dator men inte alltför mycket konstigheter. Man hör ibland om folk som lämnar in sina bilar till verkstad. Verkstaden letar fel och byter ditt och datt - och sedan har dom ändå inte lyckats lösa problemet! Ändå ska dom ha full betalning för det dom gjort, såklart. Efter att folk gått på några sådana smällar så tar dom ett stort lån och köper en ny eller nästan ny bil... Det är så bilindustrin vill ha det. Jag vill inte ha någon bil som är nyare än -85-90 sådär. (Beroende på märke).
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Ska man lyssna på min kompis som jobbar på bilbesiktningen, många enkäter i tidningar och enligt mina egna erfarenheter så är en Toyota med några år på nacken ett bra val. Själv har jag en Corolla kombi -02 som jag under 3 år inte lagt en enda krona på i reparationer. Den har nu gått ca 16000 mil varav jag är skyldig till de sista 3000. Har flera kompisar med lite äldre Toyotor med samma erfarenheter.
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Det finns statistik på olika märken vad dom kostar äga/laga/köra osv.

Billigaste småbilarna som lämpar sig för korta sträckor samt är billiga att köpa/köra är typ är: Renault Clio, Fiat 500, Ford Fiesta osv.....


Bensinsnåla bilar är tex: Audi A2 1,2 TDI, WV Lupo, Toyota Prius...mm

När det gäller säkerhet ligger tex: Audi A4, Citroen C5 , Honda Accordi topp....men sånt ändras ju med tiden


Sen så avgör ju alltid smaken vad man i slutändan köper....


Absolut billigaste...köp en bil för lite pengar, ( typ 5000:- ) kör den nåt år tills den ska besiktas ( kommer nog inte gå igenom...eller har du tur det bara är ett billigt skitfel), skrota, köp en ny skrotbil. Vet dom som gör så. Lägger inte en endaste kr på reperationer, bara kör...
 
Senast ändrad:
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Jag hade en gång en volvo 245: a. Drog aldrig mer än 0,5-0,8 l/milen hur än man körde...för motorn var nyare än bilen. Lagade nästan aldrig denna bil, bara körde och besiktade, gick igenom jämt med små skitfel som kostade lite pengar att åtgärda. Den såg ut som skit i lacken, men bara gick och gick. Till slut efter många långa år tog rosten över och jag fick anmärkning på besiktningen. Då var det liksom kört. Ingen mening lägga pengar på gammal bil. Sålde den för en struntsumma, men hade relativt nya däck så jag sålde dom separat ( drog på några slitna saker när jag sålde bara)...och fick nog igen mer än vad jag hade fått om jag bara skrotat den....kanske mer än vad den bilen kostat mig genom årena. Kanske hade jag tur ?
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Värdeminskning oroar jag mig inte direkt för, jag ser väldigt lättvindigt på engångssummor både ut och in, vill mest komma åt en så låg månadskostnad som möjligt. Återkommande kostnader gillar jag inte ;) :p Även om det såklart egentligen är både vettigare och billigare att göra så som du säger...

Men jag ska definitivt fundera på alla era tankar och åsikter, det är trots allt ett tag kvar innan det är tvunget med bil så jag hinner säkert tänka om både en och två gånger!

Kolla också att alla servicen är gjord, och köp ingen Opel
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Finns inga billiga bilar ;)

Jag har en bil som är billig på många sätt. Reservdelarna är billiga om du beställer från landet där bilen kommer ifrån. Skatten är rätt låg. Försäkringen är snuskigt låg.
Samtidigt är det en dyr bil. Gör du service hos märkesverkstaden kostar den multum. Den drar sjukt mkt bensin. Bestället du reservdelar från en svensk åf är det snordyrt (7000.- gick en luftbälg på hos svensk åf. 500.- hos en engelsk).

En gammal 740/940 kanske? Drar runt litern visserligen, men beggade reservdelar går att få tag på överallt. Finns alltid ngn som kan mecka gammal volvo. Rätt låg skatt/försäkring.
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Min förra volvo 245 köpte jag för 4400 och sålde för 2000 några år senare när avgasröret gått av vid katalysatorn. Bra affär:-)
Jag grät när jag sålde den, men då hade jag verkligen inte råd att laga den.

Med Clion från 97 så skrattade jag hela vägen till skroten... Aldrig mer franskt, Hur bensinsnåla de än är! Så länge den var hel var den billig, men minsta lilla krångel så blev det krångligt och dyr..
 
Senast ändrad:
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Jag köpte nyligen bil med liknande kriterier.
För mig var det inte så mycket inköpspriset som var viktigast, utan att den skulle vara billig i drift.
Och det blev ett ganska enkelt beslut faktiskt.
En liten Toyota Aygo som är snorbillig skatt och som drar väldigt lite bensin.

Vilken som helst av trillingbilarna hade gått bra (Peugeot 107, Citroen C1, Toyota Aygo) hade funkat då de tillverkas i samma fabrik) men Toyota känns på något sätt bättre.
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Toyota är ju en av de bästa bilarna att äga, just Aygon verkar vara superfin.
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Köp volvo 740/940, 7/960 har större motor så dyrare att köra ca 1-1,8 l/m men mer hk.
Billiga att laga om dom mot förmodan skulle krångla.

Jag tänkte samma som du när jag köpte bil, billigast möjligaste i driftkostnad. Jag köpte Golf, körde Volvo 760 innan. Golfen är nog den sämsta skiten jag köpt, har inte gjort annat än att krångla, har bytt alla packningar i motorn, avgassystem, förgasare, bensinpump, fläktrem, oljegivare, oljefilter+ olja men bilfanskapet funkar ändå inte:rage:
Nästa att byta är kylet

Nästa bil blir en Volvo, hellre att lägga lite mer pengar på soppa än verkstad hela tiden:)
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Hade en citroen en gång...så länge inget felade..hur bra som helst. Men köpa reservdelar :(. Tycker lika om japanare. Urbilliga på alla sätt och vis...tills man ska laga. Kommer i håg en gång när ex sambon hade japanskt, jag hade volvon. Stötdämparna skulle bytas på båda bilarna. Jag fick 2 dämpare till priset av knappt en på hans bil....Kanske har ändrats nu...Ingen aning då jag ej vart med i bildjungeln på ett tag.
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Du kanske hade otur ang golfen. Golfen är ju den som knappt sjunker i värde pga av att det är så pass bra bil. Många i min vänkrets har haft golf...och dom har inte på långa vägar haft så mycket fel dom du haft.
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Nja, Golf tycker jag är dyr att äga. Rätt präktigt dyr, och det finns många billiga ute.
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Aa kanske, dom jag känner som har golf säger att dom inte krånglar och ska va bra bilar.
Så därför jag köpte en golf 3a -93, men aldrig igen:p.
Dock är reservdelar inte så dyra, kylet till golf 3 kostar 600:-, ska man byta kyl på Volvo går det på ca 2000:-.

Funderar på att sälja den illa kvickt när jag fått den igenom besiktningen, jag köpte inte bil bara för den skulle krångla:p
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Jag köpte nyligen bil med liknande kriterier.
För mig var det inte så mycket inköpspriset som var viktigast, utan att den skulle vara billig i drift.
Och det blev ett ganska enkelt beslut faktiskt.
En liten Toyota Aygo som är snorbillig skatt och som drar väldigt lite bensin.

Vilken som helst av trillingbilarna hade gått bra (Peugeot 107, Citroen C1, Toyota Aygo) hade funkat då de tillverkas i samma fabrik) men Toyota känns på något sätt bättre.

Men, hur kul är det att krocka med ett vildsvin i en sån?

Jag pendlar till jobbet och vågar inte köpa småbil av just den anledningen, men de kanske är säkrare än man tror..?
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Men, hur kul är det att krocka med ett vildsvin i en sån?

Jag pendlar till jobbet och vågar inte köpa småbil av just den anledningen, men de kanske är säkrare än man tror..?

Så har jag också tänkt.

Men efter att ha talat med ett flertal säljare så säger alla att det viktigaste är att ha en nyare bil än att den är stor.
Så en liten Renault Clio är tydligen bättre säkerhetsmässigt än en stor gammal Volvo.
Utvecklingen har tydligen gått ordentligt framåt vad gäller säkerheten i småbilar så det finns ingen anledning till att köpa en stor bil pga det.
Å jag har ju svårt att tro att de försöker sälja på mig billigare bilar än vad jag tänkt mig så det är nog inget försäljningsknep heller.

Men jag tycker ändå att det borde vara säkrare med en nyare rejäl suv tex än en liten pluttbil men tydligen har vi fel.
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Den lilla bilen är min vardagsbil. När vi åker längre resor på landsvägar osv har vi sambons bil, en Saab 9-5.
Me precis som Pulkaskurken säger så har det hänt mycket inom säkerheten de senaste åren och småbilarna har relativt bra skydd nuförtiden. Men givetvis går det inte att jämföra med en ny större bil.
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

jag gjorde ett fynd med min första bil, fick den för 20000, hade gått 8000 mil och kostade inte många kronor eftersom den var så enkel (nissan micra, sålde den för 7000 11000 mil och 8 år senare..) i konstruktionen.
När jag skulle byta var jag i ditt läge men valde att köpa ytterligare en billig bil med lågt miltal men äldre modell. Det gör att jag kan lämna in den hos skrotmeckaren när något behöver lagas/bytas och inga konstiga elgrejer som ska fixas.

Inköpskostnaden är ju inte det stora. Sen skulle jag gärna för min egen vardagsekonomis och väbefinnandes skull ha en splitterny dieselbil som får dra lika mkt om jag kunde köpa den hyfsat kontant. Men det kan jag inte så länge jag har häst, och vad skulle jag med en sån bil till om jag inte hade häst? ;)

Min bil kostar mig 2000 i skatt om året, halvförsäkring ca 4000/år. Den äter rätt mkt bensin så tankar för ca 1000/månad på ungefär 70-80 mil i månaden, dock ca 10 med transport och den är fyrhjulsdriven . rörliga kostnader som verkstad, besiktning och däck räknar jag på ca 5000/år.
 
Senast ändrad:
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Så en liten Renault Clio är tydligen bättre säkerhetsmässigt än en stor gammal Volvo.

Just Renault Clio är det många på jobbet som har som billig pendlarbil (7 st tror jag). Verkar fungera fint på sommaren men på vintern så turas dom om att vägra starta när det börjar krypa under 10 minus så dom verkar helt klart inte klara svenska vintrar så bra.

Skulle jag köpa en liten, billig bil skulle jag kolla på WV Lupo/Seat Arosa (samma bil i princip). Kostar inte mycket i varken skatt, inköp eller drift och alla jag känner med dessa är mkt nöjda. Dock så är det nog inte den ultimata motorvägsbilen då den nog är lite för liten.
 
Senast ändrad:
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

KL

Min bil är billig.
Jag har en Citroën C2, absolut ingen stor bil men den rymmer mer än man tror.

Jag köpte min 5 år gammal (2010 denna är uttagen -05) för 55.000kr
Den hade gått 3500 mil och var servad enl servicebok och med ok sommardäck och nya vinterdäck. 2 ägare.

har fortsatt serva den enl serviceboken, en 6-årsservice för 2700kr 2011 och 8-årsservicen för 4000 kr.
Nu har den gått 5500 mil, jag kör alltså ca 500 mil per år.
Skatten är 800 kr/år.
bilförsäkring hel inkl assistans (jag bor i Sveriges sjätte största stad inne i stan) 360 kr/mån.

Jag kör bara stadskörning korta sträckor och den drar väl ca 0,7 då.

Sen jag köpte den har jag bytt en glödlampa och köpt nya sommardäck :)
 

Liknande trådar

Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 028
Senast: aiquen
·
Fordon ...och så kom den till slut, kanske inte exakt bleka dödens minut, men minuten när peugoten gav upp. Den rullade i drygt 40 000 mil och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 802
Senast: 95johsv
·
Äldre Jag letar ny bil och skulle vara tacksam för lite input! Jag har 12 mil tor mellan jobb och hem dit jag reser 3-4 dagar per vecka, så...
Svar
14
· Visningar
1 588
Senast: Liran
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 154

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp