Bukefalos 28 år!

Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Kolla på transportstyrelsen :)
Under väg, fordon, fordons och ägaruppgifter, uppgifter om andras fordon, sök uppgifter om andras fordon klickar i reg nr och sen kommer alla uppgifter upp :)
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Spontant, köp en Volvo 745 eller 945. De är billiga, ganska driftsäkra och kostar inte så mycket att laga. Inte världens roligaste bil, men de är ganska säkra vid krock och du kan lasta in hela Ikea-inköpet utan att blinka. Ganska törstiga förvisso, men bensinen lär inte bli din stötesten.

Även jag slår ett slag för en gammal volvo. Även om de går sönder blir man sällan ruinerad eftersom man slipper dyra märkesverkstäder. Reservdelar finns på biltema. I värsta fall kan man skrota den utan att plånboken skriker om värdeminskning.

Jag har en 245 jag tänker hålla liv i så långt det går, kosta vad det kosta vill :D Speciellt eftersom jag inte måste ha bil. (även om de kommer tvingas bända upp mina kalla döda fingrar om de tänker ta den ifrån mig:D)

Jag är rädd för halvgamla bilar. Sådana som ändå kan gå sönder och bli hur dyra som helst att laga och för "dyra" att skrota.
Antingen en relativt ny bil eller en skrutt resonerar jag.
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Om du ska äga en bil, som ska köras lite, och som ska ha en minimal totalbudget utan krav på komfort - så är detta min rekommendation:

a) Finn en bil i prisintervallet 5.000-10.000. Märke och mil inte intressant. Viktigare är att den är nybesiktigad u.a, samt att både godkända vinter- och sommardäck medföljer. Samt att den 'känns bra' och trafiksäker.

b) Du kör bilen, men tankar bara, fyller på olja och på sin höjd spolarvätska. Du reparerar ingenting som går sönder och kostar mer än ett par hundringar. Om något går sönder som äventyrar trafiksäkerhet eller själva körningen, acceptera det - sälj fanskapet, ta pengarna du får som startpott när du börjar om vid a)

c) Om bilen skulle nå fram till nästa besiktning, genomför den så sent som möjligt, och går den igenom - tacka Gudarna - och fortsätt som tidigare;tanka, olja och på sin höjd spolarvätska.
Blir det nedslag som kostar mer än ett par hundra - acceptera det - sälj fanskapet, ta pengarna du får som startpott när du börjar om vid a)


Att köpa en bil för 70.000 för att undvika kostsamma reparationer, är en annan form av att hälla pengar i sjön - då kallas det värdeminskning.
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Värdeminskning oroar jag mig inte direkt för, jag ser väldigt lättvindigt på engångssummor både ut och in, vill mest komma åt en så låg månadskostnad som möjligt. Återkommande kostnader gillar jag inte ;) :p Även om det såklart egentligen är både vettigare och billigare att göra så som du säger...

Men jag ska definitivt fundera på alla era tankar och åsikter, det är trots allt ett tag kvar innan det är tvunget med bil så jag hinner säkert tänka om både en och två gånger!
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Problemet är väl att runt 70000kr så hamnar du i det där eländiga mellansegmentet.

De bilarna som man byter ut för att snart kommer de där dyra och eländiga kostnaderna..
Så då står du troligen med en bil som är relativt dyr i inköp och dyr rep kostnad..

Det är svårt att få ihop den ekvationen och tycka det är prisvärt.
Hur prisvärt nu ett bilköp kan vara.
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Ja, jag köpte min för 4500 för ett år sedan. Jag prutade upp priset ;-). Jag tror att jag fram tills förra veckan hade lagt ut max 2000 totalt i reperation/service(bytt olja, kamrem och lite pyssel) Inte illa för att köra bil i ett år

Nu pyntade jag precis ut 2000 för att ordna en ny kylare en vecka innan jag ens vet om den går igenom besiktningen.... Men det får gå på nöjeskontot.
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Ja, jag köpte min för 4500 för ett år sedan. Jag prutade upp priset ;-). Jag tror att jag fram tills förra veckan hade lagt ut max 2000 totalt i reperation/service(bytt olja, kamrem och lite pyssel) Inte illa för att köra bil i ett år

Nu pyntade jag precis ut 2000 för att ordna en ny kylare en vecka innan jag ens vet om den går igenom besiktningen.... Men det får gå på nöjeskontot.

Mycket har du skrivit genom åren som jag uppskattat och fått fundera på... men detta...

NÖJESKONTOT?

Nu blir jag orolig. ;)
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Inte jag!

Hon behöver inte bil men älskar sin gamla 245. Det skulle jag också göra, de är värda att älskas!

Och då är det (nästan) ett rent nöje att köpa en ny kylare.

En nyare bil skulle ju inte ens kunna rulla innanför dörren på verkstaden för de där 2000 kronorna.

(Vi kör också "skrot", hade fabriksny. Kostade helt sjuka summor att hålla rullande.)
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Jag kör 5000 mil om året, så jag köpte en diesel i mellanprisklass. En Megane för 60 000 i toppskick som hade gått 10 000 mil, med nybytt kamrem och allt det där nödvändiga som bra S o V-däck. Hittills har den inte kostat mig supermycket, jag servar på intervall och ett relä för 4 papp är det dyraste hittills.
Men rent krasst, hade jag inte kört så mycket hade jag gärna haft kvar min 940, den kostade inte mycket mer än tankning och lite spolarvätska ibland.
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Och jag sällar mig till Volvo-kören! Kör man mycket, visst då ska man fundera lite. Men annars är 740/940 den ABSOLUT bästa bilen :love:.
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Om du ska äga en bil, som ska köras lite, och som ska ha en minimal totalbudget utan krav på komfort - så är detta min rekommendation:

a) Finn en bil i prisintervallet 5.000-10.000. Märke och mil inte intressant. Viktigare är att den är nybesiktigad u.a, samt att både godkända vinter- och sommardäck medföljer. Samt att den 'känns bra' och trafiksäker.

b) Du kör bilen, men tankar bara, fyller på olja och på sin höjd spolarvätska. Du reparerar ingenting som går sönder och kostar mer än ett par hundringar. Om något går sönder som äventyrar trafiksäkerhet eller själva körningen, acceptera det - sälj fanskapet, ta pengarna du får som startpott när du börjar om vid a)

c) Om bilen skulle nå fram till nästa besiktning, genomför den så sent som möjligt, och går den igenom - tacka Gudarna - och fortsätt som tidigare;tanka, olja och på sin höjd spolarvätska.
Blir det nedslag som kostar mer än ett par hundra - acceptera det - sälj fanskapet, ta pengarna du får som startpott när du börjar om vid a)


Att köpa en bil för 70.000 för att undvika kostsamma reparationer, är en annan form av att hälla pengar i sjön - då kallas det värdeminskning.

Väl formulerat.

Exakt vad jag skulle rekommendera!!
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Jag gör inte riktigt så.
Utan jag lagar i stället bilen för vad en annan skulle kosta.
Efter några sådana varv så brukar de sluta upp med att gå sönder.
Och så kan jag köra några år till mycket billigt tills att de slutligen faller isär överallt på en gång.
Sist så blev dessa år ganska så många.
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Drar inte era gamla Volvos mycket soppa? Både den jag hade ett litet tag (945 turbo blabla någonting), och mamma hade en också många år, båda drack så mycket bensin så det blev hål i plånboken typ.
Bensin är ju sjukt dyrt så bränslesnålt borde vara bra att satsa på.
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Billigare ändå totalt sett. Min senaste 745 drog 0,75. Billig skatt och förs, kostade 13' i inköp och sålde den för lika mycket efter 4-5 år.

Komforten är väl sisådär dock ;).
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Jo men man måste räkna på total driftskostnad. Det kan löna sig tack vare billiga reservdelar osv. Kör man lite så är inte förbrukningen det som kostar mest.
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

*knapplån*

Jag håller med Jeffery, om det kommer till ekonomiskt bilägande. Problemet med 70 000 kr´s bilar är att de byts ut just för att de börjar kosta ägarna i dyra servicetillfällen. Då hamnar relativt nya bilar i just den prisklassen, för att det är pissdyra service- och reparationstillfällen förestående.

Dessutom är just den prisklassen bil ofta fortfarande dyr i försäkring. Jag som ägare vill helförsäkra för att inte kasta 50 000 kr i sjön om det händer något. Och får punga ut med dryga premier varje månad, plus en rejäl servicekostnad.

Har köpt tre billiga bilar på raken (inte till mig själv), senaste var en strykful Nissan Sunny med sommar- och vinterdäck, nybesiktigad UA och med bra motor. 15 000 mil, 7000 kr. Inget som mer än trafikförsäkras, inga dyra reparationer läggs ner på den. Drar 0,5 liter/mil. Gjorde samma sak med en Golv Variant (kombi), men där blev det genast mer reparationskostnader, dyrare helt enkelt.

De lite nyare bilarna brukar dessutom kosta mer i skatt, så de där tråkiga, fasta kostnaderna blir modiga när det kommer till hygglig-standard bilarna. Min älskade XC70 har hunnit bli 12 år gammal (2002), och är helt oförsvarligt dyr att äga. Men jag älskar den, jag vet vad jag har (27 000 mil), har lagt dyra reparationer på den och får inte något roligt för de 70 000 kr jag får för den. Däremot vet jag att den kommer att kosta en rejäl slant om några mil, men det har jag räknat i den totala bilägarbilden på just den bilen.
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Man kan få något fullt körbart för några tusenlappar.
Det är nog den billigaste lösningen.
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

70 000 för en -02 som gått så långt låter rätt överskattat.
Min mamma fick 12' för sin V70 som gått lika långt. Tror inte xc höjer värdet med 60 lakan.
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Det är ingen vanlig XC 70, det är en specialare, och motsvarande ligger strax över om man tittar på annonserna. Med prutmån räknar jag med att få ungefär den summan, och det är vad bekantskapskretsen är beredd att betala för den när jag pratar om att sälja.

Nu behöver vi inte prata om min bil, eftersom den 1) inte är till salu 2) inte är aktuell för den här tråden utan ett exempel på att man kan få rätt mycket problem med bilar i den prisklassen det talas om.
 

Liknande trådar

Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 028
Senast: aiquen
·
Fordon ...och så kom den till slut, kanske inte exakt bleka dödens minut, men minuten när peugoten gav upp. Den rullade i drygt 40 000 mil och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 802
Senast: 95johsv
·
Äldre Jag letar ny bil och skulle vara tacksam för lite input! Jag har 12 mil tor mellan jobb och hem dit jag reser 3-4 dagar per vecka, så...
Svar
14
· Visningar
1 581
Senast: Liran
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 154

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp