Bukefalos 28 år!

Billigaste sättet att ta BE-körkort?

Sv: Billigaste sättet att ta BE-körkort?

Jag fixade allt privat. Fick dock göra om säkerhetskontrollen, men man får ha med en checklista så när jag hade med den med de rätta sakerna att kolla så var det inga problem.

Blev till och med nästan avbruten när jag i funktionsbeskrivningen talade om hur bromsarna fungerade :p

Kommer inte ihåg totalsumman dock men var inte så där jättedyrt.

Sen rekommenderar jag inte att köra upp med ett 11-meters ekipage som jag gjorde. Detta på grund av att min examinator inte ändrade måtten på körgården inför manöverprovet. Pappa stegade (van att stega från hästtävlingar och då felar det oftast max 10 cm på distanser över 20m) det visade sig att körgården var för liten, åt ena hållet har jag för mig att det skulle ha varit 1m längre :eek: Fick bara till svar när vi påpekade det att det troligtvis kommer införas standardmått på körgården:mad:. Jag lyckades tack och lov krångla in hela ekipaget men en meter till hade suttit fint för att kunna vinkla upp släpet lite bättre när det skulle backas in i "garaget", som det var nu hade jag släpets bakända vinklat åt höger och skulle till vänster :crazy:
 
Sv: Billigaste sättet att ta BE-körkort?

12 000 kr? Jag vill minnas att jag räknade till 3000 kr när jag räknade, men det var ju ett tag sedan jag tog det, så jag har det inte i huvudet. Dessutom var det smidigt, för det var ju spritt på så långt tid (lämpet för sig, några månader, sedan uppskrivningsavgiften, sedan nästa... etc) Kändes därför betydligt mindre blodigt än en intensivkörning och slaska upp alla slantarna på några pluttiga månader

Ja jag hoppas ju att det blir billigare, men med min tur så "lurar" de mig säkert..

Här är de prisuppgifter jag fått:
Körkortstillstånd (Krävs vid ALL övningskörning!) 2 060:00(Länsstyrelsen,Vägverket)
Teoriavgift (teorikurs, material, testskrivningar, datortester) 2 975:00
Körlektion /40min 650:00
Provavgift 1 300:00

Får väl ta ett par körlektioner.
Men funderar på att beställa ett sånt där datorprogram, är det samma som de har på körskolan?
 
Sv: Billigaste sättet att ta BE-körkort?

Jag skrev inte in mig på körskola förrän jag var godkänd på teoriprovet, de ville inte ha mig där innan det var dax för körning.

Övningskörde två gånger med dubbelaxlade ekipaget, jag hade ju redan släp så jag körde med det (det är inte vansinnigt stor skillnad på en och två axlar om man kan köra med släp)
 
Sv: Billigaste sättet att ta BE-körkort?

Mindre än 3000kr kostade mitt BE inkl en dubbellektion på körskola.
 
Sv: Billigaste sättet att ta BE-körkort?

Man får tom ha med sig lista när man gör säkerhetskontroll för tyngre behörigheter. Det får inte stå hur man ska göra men vilka delar som ska kollas.
 
Sv: Billigaste sättet att ta BE-körkort?

Tillståndet kostar 220kr (1670 om man fått körkortet återkallat).

Teorin kostar 220kr.

Uppkörningen 1500kr (när jag tog kostade det ca 700kr).

Så det mista man kan komma undan med i dag är 1980kr (plus ev avgift för synkontroll).

Äh glömde ju, nya körkortet kostar 150kr att få tillverkat.
 

Liknande trådar

Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 589
Senast: Smurfoff
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 871
Senast: Juli0a
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 650
Senast: Mia_R
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 083
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp