billigt spån?

Gullan86

Trådstartare
Hej!
Jag undrar hur man ska gå tillväga för att få tag i så billigt spån som möjligt?

Har funderat på om det verkligen är billigare att köpa från sågverk? Det ska ju packas o blir mkt större volym än de hård pressade balarna.

Jag kan köpa hård packad sån vanlig bal för 70kr vet ej om det är dyrt lr billigt men sågverket ville ha 100kr kubik är inte det dyrt när det inte går att hård packa?


Ni med erfarenhet, hjälp!

Har 3boxar jag vill ha spån till o lösdrifter. Vill komma billigt undan gillar spån som strö medel eftersom det är så lätt att mocka i o ljust.
 
Sv: billigt spån?

För mig lönar det sig nått enormt att köpa spån från sågverket. Jag vet inte exakt hur mycket jag sparar men för samma pris så räcker spånet 3 gånger så länge när jag köper från sågverket.
 
Sv: billigt spån?

Hej!
Jag undrar hur man ska gå tillväga för att få tag i så billigt spån som möjligt?

Har funderat på om det verkligen är billigare att köpa från sågverk? Det ska ju packas o blir mkt större volym än de hård pressade balarna.

Jag kan köpa hård packad sån vanlig bal för 70kr vet ej om det är dyrt lr billigt men sågverket ville ha 100kr kubik är inte det dyrt när det inte går att hård packa?


Ni med erfarenhet, hjälp!

Har 3boxar jag vill ha spån till o lösdrifter. Vill komma billigt undan gillar spån som strö medel eftersom det är så lätt att mocka i o ljust.

I en säck är det väl oftast 400 liter? 1 kubik är ju ca. 1000 liter, så det blir ju billigare på sågverket men du får ju själv hämta det. Vi fyller upp en vagn på tre kubik men det blir lite mer för "rågen" får vi på köpet.
 
Sv: billigt spån?

på mitt jobb fick vi hem stallpellets förra vecka och det var billigt tyckte jag :) så jag köpte med mej en hel hög. 49;- säcken och det är 14kg i. det sägs att det motsvarar en hel kutterspånbal, (kanske inte i volym men man behövde inte lika mycket heller) blötte upp det och det blev mjukt och stadig.
andvände det första gången igår och jagär jätte nöjd! hur lätt som hellst att mocka.
man behöver inte heller slita ut ryggen :idea:
 
Sv: billigt spån?

Jag kör med spån från sågverk och tycker det är absolut bäst. Ligger mycket mera still och man behöver inte ha lika mycket spån i boxen för det är mer kompaktare och framförallt mycket lättare att mocka i ;)

Du får väl testa och se en vända då?
 
Sv: billigt spån?

Fråga om det går att få utkört på lastbil. Då har du spån ett bra tag framåt. Jag köpte tidigare 20 m3 för 1500 kr. Det är mycket och räckte länge åt tre hästar. (sen började de sälja spånet till pelletstillverkning istället)
 
Sv: billigt spån?

Testa Träpellets från t.ex Byggmax! Det kör jag i mina boxar, Alltså vanlig eldningspellets. Häller på 10 liter vatten/ 16kg's säck och det ska motsvara en bal spån sägs det.

Fungerar alldeles perfekt hos mig! Viktigt är bara att kolla att pelletsen inte innehåller massa tillsatser utan bara rent Träspån!
Kostar 37.50 kr/16 kg's säck på Byggmax och det är helt fritt från tillsatser!

Helt klart det bästa strömedlet jag provat och det är drygt och väääldigt billigt!!
 
Sv: billigt spån?

Håller fullständigt med dig!

Alla som inte testat träpellets/eldningspellets har verkligen gått miste om något! Jag ser det faktiskt till och med som en revolution! Bytte från spån till träpellets för ca 2 månader sedan och jag tänker aldrig byta till något annat. Mockningen tar 3 minuter att utföra och det är så mycket fräschare och billigare än spån. Ett stort plus är också att smärtan i nacken jag drogs med innan blev som bortblåst när jag började med pellets. Kör med bädd, så det är inte alls lika tungt att mocka.

Ett hett tips alltså! :)
 
Sv: billigt spån?

Såg att byggmax hade både 8 mm och 6 mm. Är det 8 mm du har? Det blir inte för stora "bitar" av det? Blir det som vanligt spån ungefär? När du blöter - häller du vattnet i säcken? Eller blöter du efter du lagt in det i boxen? Fryser det på vintern? Ursäkta tusen frågor, men jag är verkligen intresserad av att prova pellets men känner mig fortfarande lite skeptisk..
 
Sv: billigt spån?

Jag kör 8mm pellets!

Nej, det blir inga bitar alls, pelletsen sväller med vattnet och faller isär till sågspån. 1 säck blir ungefär 3-4 ggr större.
Jag häller min påse i skottkärran (gör ett snitt över kortsidan på säcken och bara drar upp påsen så de åker ut lätt som en plätt), häller rätt på 10 liter vatten ur en hink, ser ut att vara alldeles för mycket men bara lugn, efter bara några minuter har pelletsen börjat suga upp vattnet och de sväller och faller sönder. Ibland får jag hälla på några liter vatten till! Jag brukar vända runt det lite i skottkärran så att det blandas runt sen häller jag ut det i boxen (ibland häller jag ut utan att blanda och det funkar lika bra när man har lite bråttom). De sista bitarna faller isär efter en liten stund som hästarna varit inne.

Jag har ännu inte märkt att det fryser då det är så sjukt torrt när det är i pelletsform och inte blir fuktigare än vanligt kutterspån när man blött upp det, snarare torrare än Kutterspån!
Jag kan säga att jag trodde verkligen inte själv på att det kunde bli så torrt som det blir så jag tror risken är minimal att det fryser faktiskt!

Du kan hälla ut säcken rätt i boxen också i en hög i ett hörn och vattna direkt på det där men jag tycker det är smidigare med skottkärran och då kan jag hälla ut det mitt i boxen där jag vill ha det fräschaste spånet.

Hanteringen är såååå mycket smidigare och lättare än Kutterspån eller torv och förvaringen likaså.. Det tar ju ingen som helst plats, säckarna är inte alls stora och lätta att bära! Jag har svåra ryggproblem efter en olycka och jag klarar att hantera dessa säckar utan problem. Däremot Kutterspån och Torvbalar funkar inte alls för mig att hantera.

Jag har absolut inget negativt att säga om pelletsen, det är det bästa jag provat och det är så sjukt lättmockat! Också så otroligt drygt, jag fyller på en säck vartannan vecka ungefär, Den ena hästen är värre och henne får jag slänga in kanske 3 st i månaden den andra max vartannan vecka.

OBS! Man måste verkligen vattna pelletsen, jag har sett folk som inte förstått det och hällt pelletsen rätt i boxen utan att blöta upp den och det blir halt och suger inte alls upp lika bra, blev bara en sörja i boxen och verkade inte superbekvämt för hästarna heller.. Så det är jätteviktigt att blöta upp det! Dessutom dammar det inte om man blöter det!
 
Senast ändrad:
Sv: billigt spån?

Det här låter ju jättespännande! Och inte så tungt heller som att släpa på tunga torv/spånsäckar...
 
Sv: billigt spån?

Tack så mkt för svar! :) Jag vill ha ett billigare alternativ till kutterspån, har varit lite skeptisk till pelletsen för att det verkar vara så små säckar = går åt mer. Men det verkar ju som att det är drygt ändå. Hos mig går det åt en spånbal/vecka var till mina hästar och om det går att klara sig på en pelletssäck/vecka så är det typ halva priset! Tror du har övertygat mig att prova! :D
 
Sv: billigt spån?

Tänk bara på att bädden inte ska vara lika tjock när du har pelletsen då den blir "kompaktare" eller vad man ska säga.. Min bädd är väl typ 7-10 cm. Det går ju åt en del säckar när du fyller upp boxen men sen är det inte mer än det. Till en tom box skulle jag tro en 7-10 säckar kanske? Mina boxar är 17,5 kvm st och där hade jag i 13 säckar när jag började på bädden. Min mamma bytte och hade då kvar kutterspånet men fyllde bara på med pellets och hon märkte ju inte effekten förrän Kutterspånet var slut i boxen, Kutterspånet är ju liksom "fluffigare" eller vad man ska säga och därför åker det mer med spån när du mockar, Jag får ju nästan enbart med skiten nu när jag mockar. Jag har bädd förresten, tar alltså bara ut skiten.
Bara att fråga om du vill veta mer!
 
Sv: billigt spån?

på mitt jobb fick vi hem stallpellets förra vecka och det var billigt tyckte jag :) så jag köpte med mej en hel hög. 49;- säcken och det är 14kg i. :idea:

49 kr är dyrt för 14 kg! Köp på Byggmax istället så kostar 16kg inte mer än 37,50kr! ;) Och jo det är samma sak hur mycket dom än vill hävda att det inte är det! Så länge man har ett eldningspellets som är utan tillsatser så är det precis samma som stallpelletsen! När jag köper stallpellets på Svenska Foder (Gör jag bara när jag inte hunnit åka till Byggmax) står det faktiskt Eldningspellets på dom fast de säljs som Stallpellets.. och innehållet är exakt det samma!:idea:
 
Sv: billigt spån?

Det här låter spännande att pröva! Vår häst är en riktig skitgris så vi lägger lätt en bal/vecka (torvmix) till henne och ändå känns det som om det inte är nog. Hur många säckar av den här pelletsen bör man lägga in som "grund"? De är ju inte så stora tänker jag?
Skulle verkligen vilja testa. :)
 
Sv: billigt spån?

Jag hade nog inte tänkt mocka ut hela boxen när jag byter, utan kutterspånet blir nog kvar (för snål...). Jag har bädd till ena hästen, men inte till den andra. Borde funka ok om man lägger pelletsen längst ner när man tar in nytt och sedan fördelar spånet som är kvar över. Tids nog försvinner ju kutterspånet som sagt.
 
Sv: billigt spån?

De där pelletsen låter ju jättebra! Just nu har jag någonting som kallas lantbruksspån i boxen, mycket mindre bitar än kutterspån och väldigt smidigt att mocka i. Har en skitgris som jag måste lägga in typ en bal var femte dag om jag har kutterspån.. Har precis börjat med lantbruksströt men det är ju rätt dyrt, 80 kr för en 26 kilos bal.
Kanske skulle vara värt att prova pelletsen? :)
 
Sv: billigt spån?

*KL*

Men om man vill börja med pellets måste man ta ut allt spån först eller kan man bara fylla på med pellets?
Jag vill inte ha bädd i mina boxar, funkar pelletsen lika bra ändå?

MVH Russin8
 
Sv: billigt spån?

Jag vill inte heller ha bädd tror jag inte.

har två lösdrifter där det går 3 islandshästar och så 3 boxar inne i stallet som bara används vid dåligt väder osv så det känns onödigt(funkar ju ej heller) med bädd.

men låter ju smart med pelletserna men blir det inte fuktigt för dem att ligga i? för vanligt spån torkar ju inte så lätt när det blivit fuktigt men detta kanske inte reagerar lika?

och är det mjukt för dem att ligga på?

spån från sågverk är väl större flisat? då borde det ju gå åt mer när man mockar eftersom det följer med mer.


kan inte tänka riktigt för tillfället.

men alltså borde inte spån från sågverk vara dyrare om man tänker till hur hårt packat de vanliga balarna är? om man räknar kubik menar jag...

eller tänker jag helt fel?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 303
Senast: warg
·
Utrustning Mitt lokala sågverk där vi köpt sågspån i alla år har ingen produktion förrän till nästa år och jag vet ingen annanstans i närheten som...
Svar
13
· Visningar
2 200
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 887
Senast: pews1972
·
Hästvård Hösten är på väg med stormsteg och snart är det dags att stalla in hästarna. Mitt huvudbry just nu är bara vad jag ska välja för strö...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 215
Senast: Adnoc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Träning och hälsa del 11
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp