Bukefalos 28 år!

billigt spån?

Sv: billigt spån?

Inte det minsta omständigt faktiskt! Varför skulle det vara det? Du häller säcken i en skottkärra, öser på en hink vatten, väntar några minuter och tömmer ut kärran i boxen. Eller så gör du det ännu enklare för dig och häller pelletsen i ett hörn i boxen och häller över en hink vatten och efter några minuter öser du ut det där du vill ha det. Däremot är det sjukt jobbigt och bökigt att bära kutterspån-balar!
 
Sv: billigt spån?

JAg har aldrig provat lösdrift så där vet jag inte, kanske någon anna kan svara på.

En säck motsvarar en bal kutterspån men då måste man ha i åtanke att det här blir mycket kompaktare än kutterspån.
 
Sv: billigt spån?

Jag har testat halmpellets till en riktig smutsgris jag har, och det fungerar bra till honom. Har ej testat spånpellets, men jag ska nog göra det. Jag blöter dock inte halmpelletsen, efter ett par dagar i boxen är det pulveriserat ändå.

Annars har jag turen att få gratis råspån på ett ställe som tillverkar växthus i trä;)

Jag vet några som körde spånpellets ouppblött och det blev inte alls bra! De är stenhårda och blir ju snorhalt för hästarna samt att det bara blev en stor jäkla sörja i boxen när de kissade på det. Vad jag förstått är det lite som en disktrasa, torr disktrasa suger mindre än en fuktig disktrasa! :)
 
Sv: billigt spån?

Vad är det för spån? Kutter eller sågspån? Är det sågspån blir det ingen skillnad när du blött upp pelletsen. :)
 
Sv: billigt spån?

Inte det minsta omständigt faktiskt! Varför skulle det vara det? Du häller säcken i en skottkärra, öser på en hink vatten, väntar några minuter och tömmer ut kärran i boxen. Eller så gör du det ännu enklare för dig och häller pelletsen i ett hörn i boxen och häller över en hink vatten och efter några minuter öser du ut det där du vill ha det. Däremot är det sjukt jobbigt och bökigt att bära kutterspån-balar!

Exakt, väldigt omständigt. Och att hälla en hink vatten i boxen det verkar ju helt bakvänt. Det måste ju bli blött. Nää, jag gick på det där med torven, det får räcka.
 
Sv: billigt spån?

Jag vet några som körde spånpellets ouppblött och det blev inte alls bra! De är stenhårda och blir ju snorhalt för hästarna samt att det bara blev en stor jäkla sörja i boxen när de kissade på det. Vad jag förstått är det lite som en disktrasa, torr disktrasa suger mindre än en fuktig disktrasa! :)

Ok, då får jag blöta spånpelletsen när jag testar den. Vi har ett ByggMax 5 km från oss, och spånpelletsen låter som ett billigare alternativ än halmpelletsen.
 
Sv: billigt spån?

(knapplån)

Jag gav mig iväg och köpte hem 6 säckar träpellets och testar nu i en box på 3x3 m men är hittills mycket positiv. Det verkar ju jättbra :) Lutar mot att köpa hem till hela lösdriften :) (med betonggolv)

/snurpe
 
Sv: billigt spån?

Exakt, väldigt omständigt. Och att hälla en hink vatten i boxen det verkar ju helt bakvänt. Det måste ju bli blött. Nää, jag gick på det där med torven, det får räcka.

Du tror att spånet/torven är torr från början? Jag har testat att lägga in pellets idag och upplever det inte ett dugg fuktigt :)

/snurpe
 
Sv: billigt spån?

Du tror att spånet/torven är torr från början? Jag har testat att lägga in pellets idag och upplever det inte ett dugg fuktigt :)

/snurpe

Torven är torr och det ska den vara också men den är helt olämplig som hästströ, den är testad och klar.
 
Sv: billigt spån?

Torven är torr och det ska den vara också men den är helt olämplig som hästströ, den är testad och klar.

Men du Niceperson, kan du då berätta för oss vilket strö som är det enda rätta? Och så kan du berätta för oss andra vad som gör torv helt olämpligt som hästströ, näst efter pellets är torv min absoluta favorit då det är lättmockat och luktfritt och med tanke på att tiotusentals (om inte mer) hästar står på torv idag kan det ju inte vara så dåligt som du säger eller?
 
Sv: billigt spån?

Men du Niceperson, kan du då berätta för oss vilket strö som är det enda rätta? Och så kan du berätta för oss andra vad som gör torv helt olämpligt som hästströ, näst efter pellets är torv min absoluta favorit då det är lättmockat och luktfritt och med tanke på att tiotusentals (om inte mer) hästar står på torv idag kan det ju inte vara så dåligt som du säger eller?

Ja, alltså jag har testat torven, under en tid, för jag tänkte att jag ska verkligen ge den en chans, för det tycker jag att den är värd, så jag vet precis hur den är, och du kan inte övertala mig att det är ett bra hästströ, vad du än säger. Jag har en känsla av att du tänker försöka. I tron att vitt kan bli svart och svart kan bli vitt om man bara låter nog självsäker.

Den är dyr, den fryser, och den förvandlas snabbt till ett fint damm.

När en häst står och trampar i den så finfördelas torven mer och mer för att slutligen bara bli till damm som sätter sig på väggarna. Det är väl lättmockat det är bara att sopa ner det från väggarna.

Men alltså torven den försvinner bara av sig själv liksom, den bara går upp i rök! Det är ju stimulerande för försäljningen antar jag.

Det tog ett tag innan jag förstod vad det var som hände. Uppsugningsförmågan var ju bra, så varför gick det ändå åt lika mycket strö som av spån.

Först frös den ju så det gick inte att få loss en smula, den här egenskapen hos torven är det ingen som har tänkt på att informera om, vare sig tillverkare eller återförsäljare, men dom kan ju inte tänka på alla detaljer antar jag. I Sverige så utsätts väl inte häströ för minusgrader så ofta. Största delen av Sverige så har man ju oftast inte så kallt och så har väl dom flesta det ordnat så att dom förvarar ströet inomhus där det är varmt och torrt. Eller hur.

Vid det här tillfället så hade jag möjlighet att ta in det i värmen och då kunde jag ju testa det under en lite längre tid också för att jag tyckte att det var värt en chans.

Vilket strö som är det enda rätta kan jag inte berätta för det är så många dåliga strön som man först måste testa.
 
Sv: billigt spån?

Torv har funkat klockrent hos oss uppe i norrland, utan att frysa det minsta. Lättmockat och billigt där vi köpt.

Men nu har vi inte torv längre av andra orsaker.
 
Sv: billigt spån?

Jag hade en del kontakter med tillverkaren under den här tiden och där sa man bla att man kunde blanda torven med spån för att förhindra att den skulle frysa så lätt.
 
Sv: billigt spån?

Det finns färdig blandning mellan torv och spån att köpa. Torvmix. Det har min och det funkar väl ok. Tycker att det går åt rätt mycket. Minst 1 bal/vecka, men så är hon en skitgris med... Fryser om det förvaras ute, men tinar ganska snabbt om det kommer in i värmen.
 
Sv: billigt spån?

Att torven försvinner av sig själv har jag aldrig upplevt och då har jag haft torv i många många år..
Visst kan den vara frusen men aldrig att den varit frusen i boxen, endast när den legat ute i balen och väntat på att få komma in i stallet, tar man bara in balen någon dag innan man ska fylla på så brukar den ha tinat upp. Jag tycker det är lite väl drastiskt att säga att det är fullständigt olämpligt som hästströ bara för att det fryser och enligt dig försvinner..
Sen tycker jag du ska testa träpelletsen innan du dömer ut den så som du gör..

Jag tänker inte övertala dig till någonting men jag funderar över om du inte är ett troll med tanke på hur otrevlig ton du har i alla trådar och hur drastiska slutsatser du dragit i andra trådar.

Torvmixen har jag också haft men den är fruktansvärt dyr!
 
Senast ändrad:
Sv: billigt spån?

*KL*

Jag har testat spån, torv, spån/torv-mix, halm, bränslepellets och jag måste stämma in i kören som hyllar dessa bränsle/träpellets!

Otroligt drygt, lättmockat, dammfritt, ligger still i boxen...
Mycket smidigt att hantera!

Jag häller också pelletsen i en skottkärra och fyller på med vatten, 10-12 liter per påse. Det sväller ju något enormt! Och nej det blir inte blött.
Jag är helt såld.

Jag har bädd till mina hästar och körde in spånet (dvs de uppluckrade fd pelletsen) direkt på torvbäddarna och det funkar kanon!
Jag vill fortfarande ha torv i botten eftersom det sätter sig så bra och är fullkomligt luktfritt. Bränslepelletsen fungerar ypperligt som toppmaterial på detta!

Otroligt lättmockat, det är som att mocka i kattsand och spillet är obefintligt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 395
Senast: warg
·
Utrustning Mitt lokala sågverk där vi köpt sågspån i alla år har ingen produktion förrän till nästa år och jag vet ingen annanstans i närheten som...
Svar
13
· Visningar
2 206
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 904
Senast: pews1972
·
Hästvård Hösten är på väg med stormsteg och snart är det dags att stalla in hästarna. Mitt huvudbry just nu är bara vad jag ska välja för strö...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 264
Senast: Adnoc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp