Bukefalos 28 år!

billigt spån?

Sv: billigt spån?

Sågverket jag hämtade från förut tog betalt "per säck" (18 kr). Sen om man hade en 125 liters eller en 350 liters brydde de sig inte så mycket om. Då kunde man, om man packade bra, få runt 20-24 kg spån för 18 kr. Det är billigt! Jag packade 220 kg spån och betalade 180 kr! Men jag tycker att de spånsäckarna man packar själv tar så stor plats, sen tar det ju tid att packa. Tid är pengar :)

Så om de räknar per kubik kan det nog bli dyrare. Men räknar de per kilo blir det ju lätt att se om det är billigare! Här kostar en kutterspånbal (25 kg) mellan 80 och 90 kr om man köper enstaka, billigare på pall förstås.
 
Sv: billigt spån?

Jag köper spån privat från ett lokalt sågverk, det blir absolut billigast för min del; 1200kr för tio kubik - hemkört!

Sen blir det visserligen lite jobb med att skotta in allt i spånboden, men det får man skylla sin egen dumhet när man är så klantig att man bygger boden 10cm smalare än skopan på traktorn :o

Tio kubik är dock nära två årsförbrukningar för mig, så jag kan leva med att behöva handskotta in det ;)
 
Sv: billigt spån?

Klart det fungerar även om du inte har bädd, det är bara att plocka ut kisset också.

Någon frågade om det inte blir fuktigt att ligga i? Nejdå, det är jättetorrt, jag upplever det torrare än vanligt kutterspån trots att man häller på så mycket vatten.
Sen har jag sett att om det är lite fuktigt (som vid mina vattenhinkar där jag dräller rätt mycket när jag hänger upp den, där blir det en rejält blöt fläck) så brukar jag slänga några hela ouppblötta pellets på vattenfläcken och blanda runt det lite med grepen just där så torkar det upp fortare!

Det är mjukare än kutterspån upplever jag, just för att det är kompaktare och blir mer som en madrass eller hur man ska säga.. Jag kallar det för tempurmadrass för det känns väldigt mjukt och skönt! Kutterspånen far ju runt mer och trycks ihop mycket mer.
 
Sv: billigt spån?

Jag kan fota nån av mina boxar som den ser ut idag, men jag har inte lagt in på någon vecka i boxen så det är inte precis så det ser ut när det är nyuppblött. Men det är alltså precis som en box fylld med sågspån. Men jag kan fota vid nattningen ändå! :) Då får du med ett gigantiskt halvblod på bilden också men det får du stå ut med! ;)
 
Sv: billigt spån?

Vore jättekul att se så det får du gärna göra, en stor häst i halva bilden kan jag leva med! ;)
 
Sv: billigt spån?

jag ska ändå fotta idag i stallet så jag kan ta på stallpelletsen oxå :) den är nylagd och uppblött. så jag åter kommer senare men jag kanske behöver lite hjälp med uppladdningen av bilden då jag inte fattar hur jag gör utan pixbox:angel:
 
Sv: billigt spån?

Å men super ju!

Kommer få bilder på all bukes pellets :D

Hmm ja, nu är ju inte jag så tekniskt men vi får hoppas att någon som är det dyker in i tråden!
 
Sv: billigt spån?

Blev väldigt nyfiken på detta med pellets, men undrar lite vad som är skillnaden på halm- och spånpellets (förutom innehållet förstås)?

Är de mer lika i hur de fungerar i pellets-form, med tanke på uppsugningsförmåga, vilken mängd som behövs, vattning etc?
 
Sv: billigt spån?

nu var alla pållarna nattade :)

meen jisses vad de hade skitit förra natten.. var sin skottkärra med skit! och nu vet jag villken box som var lättast att mocka (dock är han mycket renlig av sig men ändå). som sagt det var ju första gången jag andvände pellets och jag är :love:!! himlans lätt att mocka tycker jag, och pga att pelletsen ligger still och är mer fast än spån så låg killen ner förra natten!! han slutade med det pga att han fick liggsår för att spånet sköts åt sidan fast han typ badade i det... så jag är mer än nöjd än så länge.

nu återstår bara att få upp bilderna...:cool: ingen som vet någon annan sida än pixbox?
 
Sv: billigt spån?

18n1cl.jpg


2pob78x.jpg


2qba9si.jpg


zmb24k.jpg


8we1p2.jpg
 
Sv: billigt spån?

Ser kanske bara så ut men ser jättetunnt ut? är det verkligen mjukt att ligga på för en stor häst?
och över 500kr verkar det ju krävas för ens fylla upp boxen?

jag kan ju fylla upp en lika stor box med 1bal (packad spån)och det blir lika tjockt :confused:.
kostar 70kr.

nu är jag väldigt kritisk hihi.
 
Sv: billigt spån?

det är 6st påsar av stallpellets i boxen nu. de rekomenderar 7-8st. jag jobbar imorgon och ska då köpa fler :)

försäljarna menar att pelletsen ligger mer still och kompakt så man behöver inte lika tjokt som man behöver med tex spån där av att det ser tunt ut och man känner verkligen skillnad när man går i det.

(jag andvänder stallpellets SCA, de har en hemsida man kan läsa på men vet inte om man får länka)
 
Senast ändrad:
Sv: billigt spån?

Det är väldigt stor skillnad på spånpelletsen och kutterspån, Du behöver inte på långa vägar ha lika tjockt! Jag har ca 7-10 cm tjockt i mina boxar och det finns inte en chans att dom kan få liggsår. Båda ligger ner och sover varje natt och det har de inte valt att göra innan med varken halm eller kutterspån.

Köper man på Byggmax så får du ju 10 påsar för 370 kr och det räcker långt i en normal box! Det tycker inte jag är dyrt och du behöver ju bara fylla i MAX 1/vecka.. så ofta fyller jag aldrig, inte ens till min ena som är en riktig skitLisa.. Om man tittar på min gödselstack så är det nästan bara bajsbollar på den, det går nästan inget spån alls!
Jag glömde bort att fota mitt igår.. kan fota under dagen om ni vill se andra foton! :)
 
Sv: billigt spån?

Tror ni det skulle funka att börja med pellets i en befintlig spånbädd? Min bädd har precis satt sig och jag är inte jättesugen på att köra ut den. Min häst kissar bara på ett ställe så det kanske skulle gå bra att fylla på pellets där jag tar ut det blöta som kryper upp ur bädden?
 
Sv: billigt spån?

Åhh, det ser ju ut att vara rätt likt lantbruksströt jag har nu! Det är också väldigt "små bitar". Ska nog ta och köpa spånpellets sen när mina spånbalar är slut. Måste ju testas till min skitgris! :D
 
Sv: billigt spån?

Låter spännande med pellets? Fungerar det bra som bädd i lösdrift?

Hur mycket går det åt måntro om man jämför med t ex spån? Här säljer de 15 kg på drygt 37 kr. En säck - hur fyller det ut jämfört med en säck spån?

/snurpe
 
Sv: billigt spån?

Och hur omständigt är det inte att hålla på och blöta upp det!? Det där tror jag inte på för 5 öre.
 
Sv: billigt spån?

Jag har testat halmpellets till en riktig smutsgris jag har, och det fungerar bra till honom. Har ej testat spånpellets, men jag ska nog göra det. Jag blöter dock inte halmpelletsen, efter ett par dagar i boxen är det pulveriserat ändå.

Annars har jag turen att få gratis råspån på ett ställe som tillverkar växthus i trä;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 396
Senast: warg
·
Utrustning Mitt lokala sågverk där vi köpt sågspån i alla år har ingen produktion förrän till nästa år och jag vet ingen annanstans i närheten som...
Svar
13
· Visningar
2 208
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 904
Senast: pews1972
·
Hästvård Hösten är på väg med stormsteg och snart är det dags att stalla in hästarna. Mitt huvudbry just nu är bara vad jag ska välja för strö...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 267
Senast: Adnoc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp