billigt spån?

Sv: billigt spån?

Minus 6 fryser inte spånpelletsen ens hos min grisahäst! (Hon kissar överallt och vandrar runt i det, så inget håller sig torrt- skitfrustrerande!).

Minus 15-20 grader, DÅ fryser det hos oss oavsett permanent eller växelströbädd. Men så står pållan i utebox så det är inte såå konstigt.

/Lavinia, kämpar varje dag med att hålla nån bit av spånet torrt- fattar inte hur nåt så sött kan blöta ner så fruktansvärt mycket???
 
Sv: billigt spån?

Har samma problem med mina pållar, blöter ner så in i bomben :crazy: Fast spånpelletsen jag har fryser när det är runt -5 och då är det inte roligt att mocka... Men annars är det väldigt lätt att ha och göra med! Jag har köpt på ByggMax, en 15kg säck för 37,50kr och det tycker jag är billigt. :)
 
Sv: billigt spån?

Samma för mig, det fryser vid -5 grader..:(

kl
Har provat träpellets i ett par månader nu. Nackdelen är som sagt att det fryser.. Sedan har jag bädd, och jag upplever det som att kisset liksom kryper upp på det rena som ligger överst.. :crazy: Vet inte om det är för att det frysit under? Dessutom är det mer lukt i stallet nu, annars (med kutterspån) har det aldrig luktat.

Fördelen är att det är fantastiskt lätt att mocka i (när det inte är fryst). Min lortgris som det tar minst 20 min att mocka till med kutterspån tar max 5 min nu.
 
Sv: billigt spån?

Hej!

Antar att jag är bortskämd.. Min förra häst tog ca 5 min att mocka oavsett strösort- hon stog på halm, torv, spån U name it och det tog alltid max 5 min. Nuvarande är ju en total gris- än så länge är nog det enda som verkligen funkat riktigt bra halmpellets. Börjar fundera på att byta tillbaka till det iaf, men har en idé till innan jag ger mig.

Spånet måste skötas så himla noga och får inte bli blött, jag provade med riktig bädd men då blev det jätteäckligt- tilläggas bör också att häst är inne max 12 h/dag och jag kunnat hålla boxar rena där hästar stått inne 22 h/dygn, så det är inte mitt fel :-(. När spånet väl är blött är det nästan bara att ta ut allting- inte jättekul när man bor i utebox utan kondensskydd i taket- dvs det droppar rätt bra där inne tidvis..

/Lavinia, funderar på lösning om nu spånpelletsen ska fortsätta blötas ner.. Den funkade ju skitbra i början, så jag fattar inte riktigt var det gick fel..
 
Sv: billigt spån?

Ja, det känns jättekonstigt att träpelletsen blir så blöt?! Min lort-gris funkar ju på bädd av både torv och kutterspån, men träpelletsen är inte fräsch alls.. Mina står inne max 10 h/dygn.. Var halmpelletsen bättre menar du?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 303
Senast: warg
·
Utrustning Mitt lokala sågverk där vi köpt sågspån i alla år har ingen produktion förrän till nästa år och jag vet ingen annanstans i närheten som...
Svar
13
· Visningar
2 200
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 887
Senast: pews1972
·
Hästvård Hösten är på väg med stormsteg och snart är det dags att stalla in hästarna. Mitt huvudbry just nu är bara vad jag ska välja för strö...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 215
Senast: Adnoc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp