billigt spån?

Sv: billigt spån?

Jag blöter inte halmpelletsen. Jag gjorde det första dagen när jag la in 10 säckar för att det inte skulle vara bara pellets när hästen kom in. Men nu lägger jag pelletsen som den är och drar ut resten av det som finns i boxen över så det blandas. Det går hur bra som helst.

Hur förvarar ni Er pellets?
 
Sv: billigt spån?

Jag har spånpellets. Förvarar säckarna i stallet, har 48 säckar inne nu. De tar ju ingen plats! Men är det tokigt att ha dem inne?
 
Sv: billigt spån?

Hej!

Våra förvaras ute, jag tycker de är halvt omöjliga att få att trilla samman. Nu har det i och för sej varit löjligt kallt, men ändå..

/Lavinia, som insett att med spånpellets måste man plocka ty allt blött, iaf om man har en grishäst som jag har..
 
Sv: billigt spån?

Hur förvarar ni dom ute? Ni skyddar dom med något emot regn/snö? Min häst är också en skitrgris och jag mockar som vanligt, allt kiss och bajs åker ut dagligen. Jag slänger in ungefär 2 säckar i veckan då jag vill ha ganska tjockt lager i boxen. Hästen verkar trivas bra i halmpelletsen, hon ligger ner varje natt och myser på sin "madrass" :)
 
Sv: billigt spån?

Har för mig att jag läst någonstans - på säckarna kanske? - att de ska förvaras inomhus eller i alla fall helt torrt.

A
 
Sv: billigt spån?

Jag pratade med min leverantör som också tillverkar den halmpelletsen som jag köper om detta med förvaring. Han sa att pelletsen ska förvaras torrt. Man kan förvara ute men då ska man ha dom på ett sånt sätt att fukt och solljus inte kan komma till.

Jag har mitt ute på pall med liggunderlag nederst och en presenning över. Jag köper mindre mängd så det inte ligger så länge. Det funkar bra än så länge. Köld va inga problem iallafall.
 
Sv: billigt spån?

Jag har en logbrygga som leder upp till höt. Under den är det ypperligt att förvara spånpelletssäckarna. Har säkrat för väta och vind. Snöar inte in där. Kallt som ute är det dock...
 
Sv: billigt spån?

Hej!

Vi köper en pall i taget- den är prydligt inslagen i plast och bor sen under en presenning. Har än så länge inte haft några problem med vätan- fast vi har ju spånpellets, dom verkar bete sig lite anorlunda än halmpelletsen. Den minns jag kunde svälla och mögla även när den låg inomhus..

/Lavinia, vars gris är hopplös att mocka till oavsett strö, ta ut allt blött skulle ge inget strö kvar. Har jag mycket strö är allting förvandlat till lervälling på bara några dagar. Permanentbädd är helkört..
 
Sv: billigt spån?

Har läst men är trött och kan ha missat svaret på min fundering...

Hur funkar det med spånpellets på vintern? Vi har kallstall och då går det väl inte? Det fryser väl ihop då?
Vill prova då vi har en pålle som grisar ner mer än nödvändigt men får nog vänta till vår/sommar.
 
Sv: billigt spån?

Har kallstall, och har prövat-fungerar INTE!! Det frös när temperaturen kröp neråt. Annars tyckte jag mycket om det, kanske ett alternativ under höst/vår?
 
Sv: billigt spån?

Jag har också kallstall, väldigt mycket kallstall och nu när det var -22 i förra veckan så fick jag faktiskt lite klumpar i ströet i ena boxen som är närmast den öppna dörren ut till logen men det var absolut inte oanvändbart! Så fort temperaturen kröp tillbaka mot -10 igen så var det inga som helst problem. Det var absolut inte genomfruset utan lite hårdare bara men hästen kunde lätt trampa isär det. att det "fryser" några dagar per vinter tycker jag inte gör så mycket, det var fortfarande mjukt och sviktande.
 
Sv: billigt spån?

Har du bädd eller växelströbädd?

Jag har bädd och det fryser ihop till en enda stor kaka i mitt kallstall. Fyller man på ofta och ser till att hålla ytan "lös" så funkar det ju, men absolut inte optimalt alls..
 
Sv: billigt spån?

Har samma erfarenhet här. Har växelströbädd och det blir inte hårt när det fryser. Mjukt och sviktande även i min lösdrift nu i veckan då det var mellan -15 och -22.
 
Sv: billigt spån?

Fyllde upp en box med spånpellets i helgen, boxen är på 8-10 kvm och jag använde 7 säckar, blev mer än vad jag trodde.

Hällde på 5-6 l vatten per säck, ok i minsta laget kanske men jag hällde ut pelletsarna på boxgolvet och sen på med vatten, tyvärr var inte golvet plant och kallstall så jag ville inte hälla på mer vill inte ha isgata i stallet. Dagen efter när vi kom med hästen var ändå den mesta pelletsen borta och var spån. Brydde mig inte om att vattna mer och idag när jag kom ut såg jag bara pelletsar i hörnen och efter boxkanten så min slutsats är att det behövs vatten men kanske inte så mycket, för hästen trampar snabbt upp resten.

Även jättelätt att mocka, har tidigare stått på halm eller torv
 
Sv: billigt spån?

Hur kallt har du då i stallet?
Jag vill så gärna prova men inte om det kommer frysa ihop...:crazy:
 
Sv: billigt spån?

När jag var där och strödde var det 10-12 grader kallt, tyvärr lutade stallgolvet och vattnet rann ut i stallgången. Men det var bara den dagen jag strödde, hade jag vetat att golvet lutade innan hande jag kanske lagt allt i en hög eller blött upp i skottkärror. Lätt att vara efterklok. Därefter har det inte varit något problem med kylan. Har dock bara stått på spånpellets i några dagar men tror inte kylan är något problem mer än när man vattnar, och det finns ju bättre sätt än det jag gjorde det på, finns också rakare stallgolv... Blir precis som vanligt spån sen.
 
Sv: billigt spån?

Vi har ca +2 istallet, när det är som kallast ute kanske det sjunker ner till -6....

Vi har haft diskussioner om detta och jag har blivit nerröstad av folk som inte ens har häst om att detta inte går i vårt stall, det kommer frysa till is och bara bli en stor spånkaka osv.:confused:

Men innan jag köper på mej en massa vill jag ju höra från er som har personlig erfarenhet av detta. ;)
 
Sv: billigt spån?

Jag har också kallt i stallet men har inte haft några problem med att det fryser. Dock vattnar jag med riktigt varmt vatten. Jag har några inackordringar och en har haft kutterspån innan jag övertalade henne att prova spånpellets i lördags. Vi la in 10 säckar, boxen ca 9 m2 och hällde på efterhand ca 100 l hett vatten. Det ångade om boxen! Min man sa att jag var idiot som hällde på vatten men så bra det har blivit och tjejen är jättenöjd. Mycket mindre att mocka ut och mycket lättare.

Vi är väldigt nöjda med spånpellets, både lättare att mocka och mycket mer ekonomiskt än de andra strömedlen vi haft. Från början hade vi halm men det blev en gödselstack av enorma mått samtidigt som det alltid (trots noggrann mockning) fanns en ammoniakdoft i stallet. Sedan bytte vi till spån som vi köpte från ett lokalt sågverk, sågverket slog igen för några år sedan och då bytte vi till torv. Torven var väl helt OK men svårmockad då man inte riktigt såg vad som var skit och vad som inte var det. Provade sedan med en pall halmpellets och det var också bra men spånpelletsen är bra mycket bättre. Billigare och ljusare och ännu lättare att mocka i.

A
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 303
Senast: warg
·
Utrustning Mitt lokala sågverk där vi köpt sågspån i alla år har ingen produktion förrän till nästa år och jag vet ingen annanstans i närheten som...
Svar
13
· Visningar
2 200
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 887
Senast: pews1972
·
Hästvård Hösten är på väg med stormsteg och snart är det dags att stalla in hästarna. Mitt huvudbry just nu är bara vad jag ska välja för strö...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 215
Senast: Adnoc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp