billigt spån?

Sv: billigt spån?

Varför blöta torven??? Det gör inte jag. Såvida den inte är flygig men då handlar det bara om att mista den fuktig. Men oftast är torven lite fuktig i sig.

Har aldrig haft några problem med att torven flyttar sig, dammar eller luktar när jag lägger bädd, bara man lägger in tillräckligt mycket. Så det funkar alldeles utmärkt på det "vanliga" sättet.
 
Sv: billigt spån?

*KL*

Bild050.jpg


Någon dag gammal halmpellets, ej uppblött.

Bild054.jpg


Halmpellets dagen efter, hästen har stått i boxen över natten i ca 8 timmar. Fortfarande inte uppblött, behövs inte de trampar sönder det mycket snabbt och man mister inget av dess uppsugningsförmåga.

Den sväller i volym rätt rejält, jag lägger in 7 säckar på 13-14 kg st i en box av 8 kvm och får en växelströbädd som ligger still och ger inget bart golv. Hur ofta jag fyller på hänger oftast samman med hur mycket jag mockar ut. För oss räcker det oftast med 1 säck i veckan, möjligen kan det krävas mer för en större häst men då är det ändå en riktig gris som står i den här boxen. En gris av lite mindre modell.
 
Sv: billigt spån?

Påfyllt med en och två säckar spånpellets för ett par veckor sedan.
Det ser lite mindre ut än vad det faktiskt är, bäddarna är väl nån dm tjocka nu men det är inte så mycket spån av det, bara nån cm på toppen.


IMG_6872_zps20fc15f8.jpg


IMG_6871_zpsa2c875f1.jpg


IMG_6866_zpsfb62f1a8.jpg
 
Sv: billigt spån?

Du blöter inte halmpelletsen alls? Jag köpte Lissbo pellets idag och på onsdag blir det till att testa för första gången.
 
Sv: billigt spån?

Nä vi har aldrig behövt blöta den, hästarna har trampat sönder mycket redan under första dygnet och då har vi ändå en ras som inte anses vara tung. Pelletsen får inte vara för hårt pressad, detta kan tyda på att det är av dålig kvalitet och ett sätt att maskera dammig sort har vi lärt oss nu. De pellets som är lösare pressad går to m sönder i påsen , man ska helt enkelt inte behöva blöta dem.
 
Sv: billigt spån?

Hej allihopa.
Gogglade lite för att söka billigast pris :angel: och snubblade över denna artikeln... Blev en aning orolig över att de utsöndrar kolmonoxid, det gör de väl även om de förvaras/ löses upp i en box som INTE är i ett slutet utrymme :confused:

Träpellets för med sig större risker än vad man tror. Det utsöndrar kolmonoxid, förbrukar syre och kan orsaka bränder. Nu kartlägger forskarna riskerna med att hantera träpellets.

Kunskapsöversikten beskriver riskerna med att hantera och förvara träpellets.

Träpellets används i allt större utsträckning som energikälla av såväl hushåll som industrin. När de lagras i förråd eller silos, utsöndras inte bara kolmonoxid som kan leda till förgiftning, de förbrukar också syre, dammar och kan självantända. Sammantaget innebär det att hantera träpellets kan medföra stora risker och det finns ett behov av att beskriva riskerna och informera om dem.

Pellets tros ofta vara en ofarlig naturlig råvara och forskarna konstaterar att riskerna kring hanteringen inte har uppmärksammats tillräckligt.

Syftet med översikten är att ge underlag för Arbetsmiljöverkets tillsynsinsatser inom området. Resultatet kan också innebära en diskussion och klargörande om vem som äger problematiken kring arbetsmiljön vid hantering av pellets.

Varför tror du att riskerna inte har uppmärksammats så mycket?
- Det finns en osäkerhet om vem som äger problemet. Träpellets i sig är inte farliga utan det är vid förvaring i slutna utrymmen som riskerna kan uppstå. Detta har man vetat om i snart 10 år. Jag tror att det från pelletsindustrins sida finns en farhåga att träpellets ska få negativ publicetet. Intresset har legat på produktion och bransdsäkerhet och inte på hälsorisker. De dödsfall som har inträffat har skett på utländska fartyg varav ett i svensk hamn och där ansvaret kanske är diffust. Nu har dock två dödsfall i Finland rapporterats i förråd på land och situationen blir annorlunda, säger yrkeshygieniker Urban Svedberg.

Författare: Yrkeshygieniker Urban Svedberg och professor Anders Knutsson.

Källa: Arbetsmiljoverket.se
 
Sv: billigt spån?

Det är nog inte så många heller som har sina pelletssäckar i ett sluten förvaring :) Vi började med halmpellets och tyckte det var bra men sedan provade vi träpellets och det var fantastiskt mycket bättre!
Nu ska jag bara göra slut på halmpelletsen sedan blir det bara träpellets:laugh:

A
 
Sv: billigt spån?

Har ni bädd eller mockar ni bort kiss och så också? Jag har en blandad bädd nu med spån och torv, men mitt spån kommer ta slut i februari och jag har inte lust att beställa en hel pall till som inte kommer gå åt. Jag funderar mest på hur smutsigt det blir eftersom ni skriver att man knappt mockar ut något. Tycker att det låter väldigt spännande detta. Min häst har luftvägsproblem och måste stå på spån alt. torv. Har ett byggmax ett par km bort kanske ska åka och köpa en säck och prova?

Jag tänker att om jag använder detta helt från intag från sommarbetet, kommer det bli skitigt då i boxen efter ett tag om det inte följer med ut något strö? eller fungerar det bra med att bara fylla på nytt uppepå hela tiden? *nyfiken* Hon kissar mycket inne när det är fruset ute, och ligger alltid ner och sover, så det är viktigt att det håller sig fräscht :)
 
Sv: billigt spån?

Jag tog ett par nävar eldningspellets som vi hade över och tillsatte vatten i en glassbytta. Det svällde mer än dubbla men inte alla pellets svällde. Blir de ändå söndertrampade sen eller måste allt svälla? Det var också fuktigt, inte blött, men inte torrt heller, brukar det bli HELT torrt? Hästen står i utestall så det blir lika kallt inne som ute, viktigt att det inte fryser.
 
Sv: billigt spån?

Och ytterligare en grej, försöker era hästar äta de pellets som inte faller sönder? Tänker på kolikrisken om de får i sig icke-svällda pellets. Vi ger hösilaget på golvet, är det nån mer som gör det och använder spånpellets?
 
Sv: billigt spån?

Ev kvarvarande pellets blir söndertrampade.
Mina hästar har inte försökt äta av det.
Jag upplever det som lite klumpbildande, lite som kattsand. Om det har blivit kissigt är det lätt att lyfta ut. Men har du en rätt fungerande bädd ska du inte behöva det, kisset ska gå ner i bädden.
 
Sv: billigt spån?

Nu ingår mitt spån i min stallhyra men jag köper spån till kaninerna på min sambos jobb. 10 kr sopsäcken (du packar själv, de har ingen bra koll iaf...) eller en fylld släpkärra för något billigare pris. :)
 
Sv: billigt spån?

Jag måste bara säga att jag är väldigt nöjd med halmpelletsen! Jag ska erkänna att jag var skeptiskt men det fungerar verkligen kanon!
 
Sv: billigt spån?

När det handlar om pellets, oavsett om det är torv, halm eller spån... ...måste det verkligen blötas? Verkar som många har goda erfarenheter ändå utan att blöta det. Och hur många säckar anses det minst krävas för en box på nio kvadrat? Jag känner att jag gärna vill lägga in en säck per kvadrat. Men jag vet de som inte lägger in mer än tre, fyra säckar på en box på nio kvadrat vilket gett upphov till diskussioner i de stall där det är så...
 
Sv: billigt spån?

Jag tar en säck per m2. Då blir det ett riktigt bra lager. Att vara dumsnål lönar sig inte för det suger upp mycket bättre när det finns gott om det.

Jag blöter inte halmpellets men träpellets blöter jag med ca 8-10 l hett vatten per säck. Det rekommenderas också att man blöter träpelletsen för att det ska bli som spån. Mina hästar trampar inte i sönder det tillräckligt.

A
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 303
Senast: warg
·
Utrustning Mitt lokala sågverk där vi köpt sågspån i alla år har ingen produktion förrän till nästa år och jag vet ingen annanstans i närheten som...
Svar
13
· Visningar
2 200
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 887
Senast: pews1972
·
Hästvård Hösten är på väg med stormsteg och snart är det dags att stalla in hästarna. Mitt huvudbry just nu är bara vad jag ska välja för strö...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 215
Senast: Adnoc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp