Biltvätt - vad gör jag för fel?

Nu måste jag fråga er som inte avfettar bilen. Hur i hela fridens dar lyckas ni med det? Jag avfettar en gång om året. Det sker på våren och då sitter det millimetertjocka lager av asfalt kring hjulhusen och bakluckan är mer svart än blå av asfaltstänk.
Jag kör inte på nyasfalterade vägar så ofta. Det är endast då det blir svartprickigt. T.ex.på vintern om vägen asfalterats på sommaren så att dubben river upp asfalt

Plus de somrar man lyckas pricka in ett vägarbete mellan jobb och hem så blir det svart ja.

Med andra ord Inte så prickigt. :) Nuvarande bil köptes i juni förra året och har inga prickar alls efter förra vintern.
 
vi använder avfettning på den nedre delen av bilen under vintern men aldrig på sommaren
kan inte se något konstigt med lacken på någon av bilarna och då är den ena en blå V70 -06 och den andra en vit s80 -13
 
Jag har aldrig tvättat en bil på en automatstation som gjort ett bättre jobb än en handtvätt och inte tycker jag det är speciellt jobbigt att vaxa en bil för hand heller, undvik dock att göra det i solsken för ett bra resultat. :idea:
 
Jag har aldrig tvättat en bil på en automatstation som gjort ett bättre jobb än en handtvätt och inte tycker jag det är speciellt jobbigt att vaxa en bil för hand heller, undvik dock att göra det i solsken för ett bra resultat. :idea:
:) Och jag tvättade alltid min röda bil i automat (ca 5 ggr per år) och jag fick så mycket beröm för hur blank och fin den var även på äldre dar. Vad gööör du med bilen? Ingenting :D
 
Även jag tycker att resultatet blir hundra gånger bättre med handtvätt/högtryckstvätt än med automat. Jag skulle inte vilja utsätta min bil för den risk för repor som det innebär att köra automat. Men ska nästan ha tur om man klarar sig ifrån repor om man automattvättar regelbundet.

Avfettning använder jag aldrig någonsin. Har inte haft något behov. När det gäller vax så finns det i de högtryckstvättprogram som jag tvättar vid. Blir således samma resultat vad gäller vaxet som i automattvättar (men tror ju inte att det har någon effekt. Skulle säkert bli lika bra utan. Ska man ha effekt av vaxet ska det utföras genom riktigt vaxning. Inte sköljas på).

Jag tvättar oftast bilen varje fredag. Kör då högtryck 6 min. 12 min i undantagsfall. Eftersom jag gör det så regelbundet så behövs oftast inget annat än en avspolning. Min bil är superblank för det mesta.
 
För egen del ORKAR jag inte lägga så mycket jobb på bilen som en handtvätt innebär.
Resultatet skiljer sig inte i mina ögon (eller snarare med mitt tvättande...) så jag automattvättar och är nöjd med att allt miljöfarligt tas om hand.

Halleluja för biltvätten på macken!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 114
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 269
Senast: Jissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp