Bukefalos 28 år!

BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Toppen bra! Skulle ju vara kanon om de hade det på världsutställningen i vår och även på våra svenska utställning.
Detta borde ju få domarna att inse problemet. Måste vara otroligt pinsamt att döma fram en hund till BIR och den sedan inte får gå in i finalen pga veterinären.
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Vilket bra sätt att komma åt problemet när domarna inte dömer som de ska! :bow:
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Ja, det här är garanterat det enda som biter på domare, utställare och uppfödare av osunda raser!
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Absolut. Det sämsta med utställningar tycker inte jag är själva bedömningarna utan just tävlingsmomentet.
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Många domare plockar ju fram BIR utifrån vilken hund denne tror kommer gå bäst i finalen, och med denna rutin så lär det ändras vilken typ av hundar som tas fram!
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Underbart :love: Tänk att nåt som verkat så svårt, var så lätt :D
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Lägger in samma som jag skrev på fb..

Härligt :-) Kanske man ska fortsätta hålla på med avel då :-) även om inte schnauzer är där än. Så ju mer man håller på, ju mer skit får man veta.
Vet knappt hur man ska kunna försvara den renrasiga aveln kontra blandraser längre. För folk vill bara vinna i ringen, sen hur det avlas, det tar ingen hänsyn till, allt döljs och ska hållas tyst om.
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

KL

Är lite nyfiken på hur det gick till.
Jag menar - Crufts är ett välbesökt ställe även för besökare, så blev det "show" där de två första togs ut och efter det en veterinärbesiktning och sedan ytterligare "showande" - eller fick aldrig publiken se att vinnaren byttes ut ?

Hade veterinärbesiktningen varit för uttagningen, så borde vare sig pekignesen eller bullen blivit BIS alls först. Hänger ni med i mina tankar ?
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Men de blev ju BIR, inte BIS.
Gissar att det kanske är en ekonomisk fråga att bara undersöka BIR-vinnare så noga.

Antar att de stoppades innan de ens gick in i BIG-ringen.
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Fantastiskt bra! :bow:

Gissningsvis kommer det att bli en mycket livlig debatt efter detta! Många kommer förmodligen att tycka att tilltaget var skandalöst och att hundarna borde ha diskvalificerats redan från början. Det finns säkert de som tycker att det hade varit mest schysst mot de aktuella utställarna och mot de domare som satte de diskvalificerade hundarna som BIR. Men förhoppningsvis kommer det att leda till att domarna tänker både en, två och tre gånger innan de placerar en svårt sjuk hund som BIR. Jag tycker att det var ett mycket bra tilltag!
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Detta är så jäkla bra! Äntligen får uppfödarna ett riktigt starkt incitament att börja jobba för sundare hundar. Hoppas verkligen att detta sprider sig, för då kommer vi att se förändringar som heter duga. Alla vinner på detta på längre sikt, inte minst vi som har och älskar raser där det finns hälsoproblem. Jag brinner för mopsen, men jag vill ha hundar som kan andas ordentligt och leva aktiva, härliga hundliv.
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Jättebra!

Jag är inte alls insatt i hundavel eller utställning mer än att jag har en Dobermann från en seriös kennel där uppfödaren slitit hårt för att få in testning av DCM (hjärtfel) innan hundarna går till avel, eftersom det finns extremt många Dobermann som lider av detta. Jag blir så glad när uppfödare tar sitt ansvar för att föda upp sunda djur, och att detta ni skriver om ovan kommit in i utställninsvärlden känns verkligen bra!
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Som jag förstår det blev de fråntagna BIR-titeln.
Bra på så vis att det väcker uppmärksamhet (ett jäkla liv i England) , men tycker att bedömningen borde gjorts av mer en en veterinär el tex två vet o en domare samt att skälen borde redovisats.
PL
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Orkar inte försöka läsa, är kass på engelska.

Men har nu sett en bild på bulldoggen det gäller. Och faktiskt, är en av de sundaste i rasen jag sett. Iallafall på bilden jag såg.

Men är ju ändå bra att diskussionen börjar..
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 358
Senast: Hedinn
·
Övr. Barn Vår 9åring går i en stor skola, nu i 3:an. Det har sedan förskoleklass varit stökigt och ett ganska rått klimat. Gång på gång har vi...
2
Svar
35
· Visningar
7 145
Senast: Miks
·
Relationer Anonymt nick, för nu vet jag inte vad jag ska göra längre och behöver er hjälp att se klart på tillvaron. Jag är den lyckliga singeln...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 828
Senast: ameo
·
Skola & Jobb Jag håller på att bli galen! Jag har ett jobb sedan 9 år tillbaks, som NC-operatör i en stad 5,5 mil från där jag bor. Nu har jag...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 957
Senast: touche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp