Bukefalos 28 år!

BIS; BIR osv????

D

Dextrosol

Snälla!! Hjälp mig reda ut alla dessa utmärkelser, och i vilken ordning kommer dom?? Skall gå på hundutställning nästa helg och det hade varit kul att veta lite mer vad det står för.

TPF Dextrosol ;)
 
Sv: BIS; BIR osv????

först tävlar bästa hane och bästa tik emot varann och den som vinner blir bir bäst i ra,där efter går man vidare och får tävla i grupp finalerna med alla bir vinnande hundar inom respektive grupp,där blir man big bäst i gruppen och sen blir det tävlan om bis best in show!fråga gärna om det är mer du undrar över,är ganska aktiv utställare
 
Sv: BIS; BIR osv????

Och sen har du ju CK, HP, CACIB osv....

Du visar din hund och för ett omdöme, etta, tvåa, trea eller fyra. de flesta får ettor eller tvåor. Etta innebär att hunden är en bra typ för hur rasen ska se ut, den är raslik helt enkelt. Tvåa betyder att hunden är godkänd, men det finns bättre typer. Ex. om du har en jaktlabbe så kan du oftast aldrig få mer än en tvåa eftersom den tyngre typen är önskvärd.
Trea eller Fyra, gult band, då ska du nog inte satsa på utställning. Antingen har du en otroligt ful hund eller så beteer den sig odrägligt så att dommaren inte kan bedömma den.

Sedan går alla ettor ur samma klass (ex. veteran, unghund, öppenklass, jaktklass) in igen och du ska bedöma den bästa hunden där ifrån. Du kan då få CK (inte som valp), det kan dommaren ge till alla ettor om h*n vill och du får placering. Alla som får CK ska sedan in igen.

Så då går alla hanar med CK in först och man ska få fram bästa hanen. Sedan går alla tikar med CK in igen, för att få bästa tiken. Dessa möts sedan om BIR och BIM. Bäst i rasen är då den bästa hunden, Bäst i motsatt kön är den tiken eller hanen som blev över.

Fick du BIR så ska du in i gruppen, ex sällskapshundar eller som jag, fågelhundar. Då möts alla BIR för att få fram Bäst I Gruppen, BIG. Alla BIG går sedan in i BIS, best in show....

HP, hederspris har egentligen ingen betydelse, men domaren ger dig det om han tycker om din hund. Min hund får ofta HP för att hon är så trevlig och dessutom snygg, hon är alltså lovande. En hund som hugger domaren får sällan HP :crazy:

Cert är det som du får om du har ettor hela vägen och bedöms som bäst hund för dagen. Efter tre cert så har du SUCH. I många raser måste du dock där ha meriter innan du kan få cert, vi måste ha j....

Lätt som en plätt ;)

//E
 
Sv: BIS; BIR osv????

Hej!! Jag drar ut detta på skrivaren för att sedan försöka lära mig det!!! :D Tack för hjälpen allihopa!! :)
 
Sv: BIS; BIR osv????

är väll ett hp man skall ha för att gå vidare till "segrarklass".ck delas väll bara ut till den hund som är av championkvalitet!!!
 
Sv: BIS; BIR osv????

Det finns inget idag som heter segrarklass. Alla hundar med CK kvalificerar sig för Bästa tik/bästa hane.

I juniorklass och veteranklass kan du få HP om hunden är bra (juniorklass) eller väl bevarad (veteranklass) men ändå inte så bra att domaren ivll ge CK. De hundar som bara får HP går alltså inte vidare.

http://www.skk.se/pdf/regler/utstbest03.pdf Gå dit och kolla sidan 23.

Men det stämmer att det tidigare fanns nått som hette segrarklass innan man gick vidare till BTKL/BHKL.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Detta är verkligen den värsta och längsta så kallade vintern jag någonsin har varit med om. Det har regnat och blåst konstant sedan i...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
5 333
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Sambon och jag har varit ihop i 9 år idag. Jag väger mer än någonsin. Vi vill gärna fira, men helst utan mat. Ni som har följt mig vet...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 969
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 235
Senast: ako
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 259
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp