Bukefalos 28 år!

Fira utan att äta massor? Tw vikt.

Har du varit på paleontologiska med dinosaurieskeletten? Walmstedtska gården? eller Medicinhistoriska? De är bra men brukar inte vara lika top of mind.

Linnéstigen går ända från Linnés hammarby och till Nåntuna o Linnes hammarby är fint.
https://www.uppsala.se/kultur-och-f...eder/vandringsleder-och-stigar/linnestigarna/

En grej är att gå från stan, Stadsparken, längs med Fyris, till Fågeltornet, vänd, gå tillbaka på andra sidan Fyrisån 5 km? enkel väg? Se Kungsfiskare på vägen.

Alternativ sedan in på lilla Djurgården, ett varv runt det och ta hela vägen genom fornlämningsområdet. Gå till bussen, ta buss 9 hem. Det borde bli ngn mil? Beroende på var man startar.

Ett varv runt lilla Djurgården med fornlämnningsområdet är 3,5 km och det blir 4,5 om man går fram till stallet och vänder där. Se karta. Elljusspåret är bara 2,4 men det går ju också. Fina blommor nu, jättevackert! Delar är Linnéstig. Buss 9

Hitta ut är kul.

Finns ett ställe som kokar musslor som är jättegoda, de med citron o vin ett halvkilo är nog hyggligt nyttigt.
Jag tror faktiskt att vi har gått alla de ställena redan. Enda museet vi inte har varit på, men pratat om att vi ska gå till, är medicinhisoriska. Det är kanske dags att ta tag i den biten då.
Du behöver ju inte gå just etapp ett, det var ju bara ett förslag ;)
Haha, såklart, men just etapper med buss fram och tillbaka lockar inte. Jag vill gå rundturer på 5-10 km, ungefär.
Jag funderar lite på något roligt att skämma bort mamma med, och är just nu inne på en kajaktur. Här finns det enkla turer med guide via företag eller så kan man hyra kajak via app och paddla själv. Uppsala har väl också vattendrag? Så det kanske kan vara en trevlig aktivitet om det funkar med ryggen?

Eller en cykelutflykt om man är inne på samma tema som vandringarna som nämnts här ovan (låter jättmysigt!) men vill ha lite längre räckvidd.
Ja det finns i uppsala med, vi har tänkt ta något sånt någon gång. Jag får nog vänta tills ryggen är mer okej. Även om den faktiskt känns rätt så bra med panodil i kroppen.
 
Jag är bortskämd. Runt Linköping finns det hur många vandringsleder som helst som är en rundtur.

Just etapp 1 är nog ganska ointressant för just mig eftersom halva etapp 1 är vår vanliga längre promenad. Men det är himla fint!
Är ju bara ta fram en karta och titta ut någon egen rundtur på grusvägar :).
 
Är ju bara ta fram en karta och titta ut någon egen rundtur på grusvägar :).
jag vill slappna av lite mer än så. Och vill därav ha skyltat. Och helst vill jag gå på leder, stigar och liknande, inte grusvägar. Jag får kanske leta längre bort. Nära Uppsala verkar det inte finnas.
 
jag vill slappna av lite mer än så. Och vill därav ha skyltat. Och helst vill jag gå på leder, stigar och liknande, inte grusvägar. Jag får kanske leta längre bort. Nära Uppsala verkar det inte finnas.
Låter ju som ett skitställe om det inte finns en endaste vandringsled 😄
 
jag vill slappna av lite mer än så. Och vill därav ha skyltat. Och helst vill jag gå på leder, stigar och liknande, inte grusvägar. Jag får kanske leta längre bort. Nära Uppsala verkar det inte finnas.
Kolla linnéstigarna?

Annars finns det prova på av både silversmide och glasblåsning i Ulva.
 
Låter ju som ett skitställe om det inte finns en endaste vandringsled 😄
Det finns hur många vandringsleder som helst häromkring! :) Dock verkar TS ha väldigt många krav på hur hen vill ha det när hen går, vilket gör att man kanske måste leta lite mer. I boken "Vandring kring Uppsala" som jag brukar utgå från så finns det nästan 50 olika alternativ. Ska precis bläddra lite i den, så ska se om jag hittar någon som kanske passar TS.

Tillägg: har i princip bara bläddrat igenom den och har redan hittat flertalet som är i cirklar. Så mitt tips i tråden är att skaffa den boken om du gillar lätta till mellanvandringar!
 
jag vill slappna av lite mer än så. Och vill därav ha skyltat. Och helst vill jag gå på leder, stigar och liknande, inte grusvägar. Jag får kanske leta längre bort. Nära Uppsala verkar det inte finnas.

Kolla på naturkartan.se! Där kan du filtrera och lätt hitta olika typer av leder att vandra på och andra platser att upptäcka :)
 
Det finns hur många vandringsleder som helst häromkring! :) Dock verkar TS ha väldigt många krav på hur hen vill ha det när hen går, vilket gör att man kanske måste leta lite mer. I boken "Vandring kring Uppsala" som jag brukar utgå från så finns det nästan 50 olika alternativ. Ska precis bläddra lite i den, så ska se om jag hittar någon som kanske passar TS.

Tillägg: har i princip bara bläddrat igenom den och har redan hittat flertalet som är i cirklar. Så mitt tips i tråden är att skaffa den boken om du gillar lätta till mellanvandringar!
Ja konstigt vore annars med tanke på Sveriges natur :)
 
Ok, nu är detta ett förslag med mat men inte direkt onyttigt.. Har ni åkt båt och ätit räkor på Fyrisån? Det var en oväntat mysig tur ☺️ Pilla lite med räkor och sedan sitta och chilla i aktern och bara prata och kolla på träden typ.
 
Jag upplever att de flesta turer runt Uppsala inte är rundturer, utan att man måste vända och gå tillbaka samma väg. Sådana vandringar lockar inte. Därav går tex att ta en etapp av upplands-leden bort. Jag ska kolla in de andra.
Min bror gick någon del av Upplandsleden från en tågstation till en annan. Älvkarleby var nog den ena tror jag?
 
Sambon och jag har varit ihop i 9 år idag. Jag väger mer än någonsin. Vi vill gärna fira, men helst utan mat. Ni som har följt mig vet att jag blir tjock av att titta på en kaka i ögonvrån typ. Och ni som inte har följt mig - ja alla prover ser bra ut, jag är helt frisk men behöver trots det gå ner till sjukt låga nivåer av kalorier för att gå ner. En helg där jag äter extra går jag lätt upp 2 kilo på.

Hur firar man utan mat? Varken jag eller sambon vet riktigt. Kan ni hjälpa till på buke?

Just för tillfället bråkar dessutom mitt diskbråck IGEN, vilket ger sina svårigheter. Jag kan gå ordentligt osv, men typ studsmatta är nog inte att rekommendera just exakt nu. Jag välkomnar ändå mer fysiska tips, för vi ska ju hitta på något nästa år med! Och att fira med mat är nog något jag borde fasa ut helt med mina problem.
Passar kanske inte er, men jag skulle verkligen vilja åka till Escape room med min make.
Var på ett med jobbet och jag tror det skulle passa oss och vara en riktigt kul stund tillsammans.

Ska bara se när vi kan få till det 😇

Edit: Escape roomet jag var på ligger inte i Uppsala utan Västerås, men sådana verkar ju finnas överallt numera.
 
När ryggen slutat krångla, börja dansa.
I linedance dansar man ju själv bredvid andra, så där bestämmer du ju själv hur du balanserar stegen.
Om ryggen tål mer, så modern fox, traditionell foxtrot, west coast swing.
Finns massor att välja på.
Dans ger så mycket, ut många aspekter. Dessutom får man motion på köpet.
 
Det finns hur många vandringsleder som helst häromkring! :) Dock verkar TS ha väldigt många krav på hur hen vill ha det när hen går, vilket gör att man kanske måste leta lite mer. I boken "Vandring kring Uppsala" som jag brukar utgå från så finns det nästan 50 olika alternativ. Ska precis bläddra lite i den, så ska se om jag hittar någon som kanske passar TS.

Tillägg: har i princip bara bläddrat igenom den och har redan hittat flertalet som är i cirklar. Så mitt tips i tråden är att skaffa den boken om du gillar lätta till mellanvandringar!
Väldigt många krav?
Jag vill att man går runt så att man avslutar på samma ställe som man började och att det är skyltat vart man ska. Hur är det väldigt många krav? Jag vill inte orientera.

Runt Linköping kunde jag välja och vraka bland MÅNGA leder med de kraven med en enkel googling.
 
Väldigt många krav?
Jag vill att man går runt så att man avslutar på samma ställe som man började och att det är skyltat vart man ska. Hur är det väldigt många krav? Jag vill inte orientera.

Runt Linköping kunde jag välja och vraka bland MÅNGA leder med de kraven med en enkel googling.
Förstår dig finns inget tråkigare än vandringsleder som bara går rakt fram.
 
Och så ska man krångla med bussar som passar osv. Eventuellt behöva stressa för att hinna med en buss eftersom nästa går 2 timmar senare. Nä. Jag vill ta bilen, och då kräver det att jag kan ta bilen både dit och därifrån.
Fjällnora har några som går runt. Tyvärr är de inte så långa 5,3 km är den längsta. Men man kanske kan gå runt en och sedan runt en till.

Håller med om att leder som är runda låter nice.

Har sett andra kommuner som har tex joggingspår upp till 7 km långa. Det finns inte här, det längsta är väl typ 2.4 eller ngt.
Så mysigt att liksom inte springa runtrunt.
 
Fjällnora har några som går runt. Tyvärr är de inte så långa 5,3 km är den längsta. Men man kanske kan gå runt en och sedan runt en till.

Håller med om att leder som är runda låter nice.

Har sett andra kommuner som har tex joggingspår upp till 7 km långa. Det finns inte här, det längsta är väl typ 2.4 eller ngt.
Så mysigt att liksom inte springa runtrunt.
Men så tråkigt :( här finns milslånga spår på 2 olika platser plus många vanliga vandringsleder som går runt :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 458
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 261
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 819
Senast: Exile
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 735
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp