bitless bridle vs. sidepull ?

O

_otursbarn_

vilket tycker ni?
för- och nackdelar med bitless bridle?

funderar på börjes bitless bridle till min pålle.. för att se hur han funkar på det! :) gillar inte hackamoret då jag tycker detta är för skarpt för oss.. men tänkte att detta kunde vara nåt för oss!
 
Jag har provat ett betless bridle,men av hon jag beställd ehöll inte ringarna så jag känner att de var ju ett misslyckande,men d från börjes har jag inte stett ännu,jag rider på sidepull å de är jag å pållen väldigt nöjda med,vi ska nu bettvänja oss igen (han är elva år i år kallblodstravre) så vi börjar från början men vi är så nöjde rider dressyr distans å hoppning å de funkar utmärkt :D
 
okej..kan man ta ledande tygeltag på bitless bridle?
får man tävla hoppning på det? :confused:
 
ledande tygel tag kan du ta,men om dufår tävla på d el inte d har jag ingen aning om :/
 
Du kan göra nästan en likadan själv för att prova och testa principen. Bild finns på nätet. Det gjorde jag och sen köpte jag en riktig från USa , men nu finns dom i vårt land billigare. Det var två år sedan och jag byter inte som sagt... :)
 
hur? vart kan man hitta sån beskrivning då??
får mna tävla på det? :confused:
 
hööks har ju ett billigt sidepull om man mest vill testa=)
 
aaaah... smart.. det har jag itne tänkt på! tack :bow:

vet du hur dom är i passformen?
 
Jag har inte provat själv (dom hade inte kommit in när jag försökte köpa)Ska shoppa så fort jag lyckas ta mig dit=)
Men jag har hört att dom kan vara lite små i storlekarna.
 
Jag beställde ett sidepull från Hööks, stl full (hästen hade i vanliga fall stl full med bra marginal) men jag fick inte ens in mulen i nosdelen :D
Så min erfarenhet är att dom är små i storlekarna.

Emma
 
Ja, jag tror man får tävla hoppning med både sidepull o bb eftersom betslingen ska vara "fri" för stor häst då, andra regler för ponnyer ju..Rider själv en del på BB och är nöjd, dressyrridning fungerar utmärkt! Har inte hoppat så mkt på det men det kan nog åxå funka. I skogen blir dock min pålla lite stark på det. Dock så krävs det mkt och noggrann ridning för att det ska funka, mkt ben och sätesridning. Det tar ett tag innan man kommer på hur man ska rida på det men sen funkar det kanon och min häst är så mkt gladare, har slutat slå med huvudet, tar stöd och jobbar i en mkt stadigare och ärligare form! :) Absolut värt att prova men jag kan tänka mig att det kan vara svårt att rida väldigt starka och/eller olydiga hästar på det, eller det kommer nog ta längre tid innan det funkar iaf. Lycka till!!

//jo7 :bump:
 
Hoppning får man nog tävla med Bitless Bridle.

Som jag förstått det ska man kunna hitta kryphål i TR för dressyr som gör det möjligt att använda ett sådant (så länge det är i läder), genom att man hänger på ett bett helt enkelt (och att du antingen fäster tygeln i Bitless-tränset eller låter bitless-remmen löpa genom bettringen och fästa tygeln i bitless-tränset för kombinerad effekt). Då har du en nosgrimma i läder, och ett godkänt bett i munnen, och ändå rider du bettlöst.
 
Kan man göra så?

Det finns ju kapsoner (ridkapsoner, nätta i läder) man kan fästa ett bett i också, då kan man göra likadant där...

Fast, jag är ju inte intresserad av att tävla, men de som är kan ju satsa på en sådan kapson då och försöka och se vad som händer.
 
Mig veterligen är det metall i alla kapsoner, så då får du inte använda den som nosgrimma på tävling. Nosgrimman får enbart vara av läder har jag för mig.
 
Fast man kan ju faktiskt göra en kapson (en väldigt mjuk sådan) av en typ remontgrimma.

Fast det blir ju inte riktigt samma sak som en riktig kapson.

Intressant det med kryphålet, men jag undrar om man int får neddrag i poängen... "ingen kontakt med bettet". Nej, jag har ingen aning, men jag skulle tippa på att vissa domare inte hade varit så glada över det.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 542
Hundhälsa Varulven börjar bli gammal och jag ger honom både ledpreparat och Onsilor då han har lite artros i tårna, men jag börjar även fundera på...
2
Svar
28
· Visningar
1 874
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Velar mellan dessa raser. Ser för- och nackdelar med alla. Tycker om alla väldigt mycket. Har minst erfarenhet av pudel. Har funderat...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 540
Senast: Mkb
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp