Bukefalos 28 år!

Björnar och andra "farliga" djur.

T

Tjalfe

Jag vågar för tusan snart inte gå utanför dörren längre!!:o Efter att ha hört allt om en björn som dödat en människa och en annan björn som skadat några stycken så blir jag riktigt orolig. Har pratats om att det promenerar runt en björn här i skogarna och jag blir för tusan livrädd!! Inte nog med det så vimlar det av argsinta vildsvin!:eek:
Och jag måste gå ut! Har både hundar och hästar som måste tas om hand, men det är ju inget roligt när man går runt och är livrädd och tror att varenda buske ska hoppa på en och äta upp en!
Dessutom är man ju livrädd att en björn/varg/lodjur ska ge sej på hästarna i hagen, men man kan ju inte ha dom inomhus som hundarna!

Jag är en ordentlig djurvän förövrigt men inte just nu:crazy:

Nån mer än jag som är såhär fjantig? vad gör man åt det? Beväpnar sej?
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

Äh. Det har dödats typ 3 människor på 100 år, eller något sådant. Björnstammen är något stor nu och de är kinkiga då det är dåligt med mat, då blir det så här när folk ger sig in i björnland.
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

Bara senaste veckan/veckorna har det ju dödats en person och skadats 2. Då måste dom ju vara farliga?

Iofs så dör det ju många fler personer i bilolyckor, och bil åker jag ju varje dag...
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

Ja jag är då betydligt mer orolig för att skadas i trafiken än skadas av björn. :crazy:
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

tycker inte du behöver vara ett dugg rädd att gå i skogen.De flesta människor går hela livet genom utan att träffa vilda djur,björn är ovanligt att träffa på och det är otroligt sällsynt att de går på människor det är bara om de hamnar i trängt läge (har själv stöttpå både varg,lo björn) är mest rädd att katten ska bli tagen.
Nej du det är mycket värre att gå/åka till stan eller samhället det ärstörre risk att det kommer ett pysko eller en rattfyllerist och tar ihjäl dig än att någon björn vill kalasa på dig.
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

Någon som har erfarenhet av argsinta vildsvin då?

Det som jag är allra mest rädd för är ju att något rovdjur ska ge sej på hästarna i hagen.
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

:rofl: jag läste blöjor och andra farliga djur ;)

Du får ta med dig en liten kor med blåbär och ge till björnen om du möter en.

Själv är jag också livrädd för att träffa på vildsvin för de har vi massor av uppe vid stallet.

Någon som har erfarenhet av argsinta vildsvin då?
Suggor med kultingar är inte trevliga damer, annars så har grisarna bra hörsel och lukt så de brukar hinna gömma sig innan man kommer så pass nära.
 
Senast ändrad:
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

men bor du i västergötland krävs det mkt för att det ska kommer rovdjur o fälla hästarna. Björnar äter inte hästar ;)
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

Just nu kanske inte, men det kommer bara fler och fler djur hit.
Förra vintern fick vi syn på en vargflock. Har massvis med lodjur men dom har vi bara sett 1 gång, resten har varit spår och sånt som jägarna sett.

Gör dom inte? Dom äter ju människor, älgar och rådjur, då kan dom väl tugga i sej en ponny också?
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

Just nu kanske inte, men det kommer bara fler och fler djur hit.
Förra vintern fick vi syn på en vargflock. Har massvis med lodjur men dom har vi bara sett 1 gång, resten har varit spår och sånt som jägarna sett.

Gör dom inte? Dom äter ju människor, älgar och rådjur, då kan dom väl tugga i sej en ponny också?

Sjuka björnar och annat vilt (varg, lo) kan riva/döda människor, hundar, ponnysar annars håller de sig ute i skogen.

Vi har massa lo här, det var jakt i våras och det var tilldelat 10 lo-kissar, de spårade såklart upp i vilka områden kissarna rörde sig och sen gick det faktiskt inte mer än 1 timme så var de 10 borta :eek: och då är lodjur väldigt skygga djur!
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

Normalt sett är det ingen större fara att vara ute i skog och mark.

I båda dessa nyliga händelser, så har hund varit inblandad och kommit till ägaren efter att den av en eller annan anledning retat upp björnen.

Björnar är rätt griniga när de håller på att ställa ordning på idet, när de äter och honor med ungar som går i försvar/attack.

Visst kan det vara så att hundarna blivit sedda som mat och då blir ju situationen ur björnens synvinkel att den går i bytesförsvar mot människorna.

Har själv haft björn snett bakom mig i skogen på 20-30 meters håll och jag var inte direkt jätteorolig att den skulle rusa fram och anfalla mig "bara för att". Nu var jag iofs beväpnad, då detta var under älgjakt, men hade den attackerat hade jag knappast hunnit vänt mig om, osäkrat och hunnit skjuta ett dödande skott innan den varit framme hos mig..
Visst är det en märklig/mäktig känsla att ha björn så nära sig och att den följer efter en när man går, men risken att det faktiskt ska hända något är försvinnande liten faktiskt.
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

det är ju ganska "konstigt" att det bara är beväpnade jägare som råkar ut för björnattacker och inte vanligt folk....... :cool:

i det sista fallet nu så hade dom ju skadeskjutet björnen först, inte undra på att den attackerade då!!!

jag bor också i skogen men jag är inte orolig... man behöver ju inte ge sig in mitt i svarta skogen, håller man sig på vägen är det ingen fara. och släpp inte jakthundar lösa i skogen så dom kan springa efter vilt och bli tagna av björn och varg.
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

Jag.
Vi har en björn som varje vår & höst går genom byn & den har faktiskt traskat in på kompisens gård mitt i natten för ca 2 år sedan så det vart bråttom att få in hästarna i stallet:eek:

Nu har det kommit rapporter om att björnar rivit upp myrstackar ngn mil härifrån så jag ska börja ta in hästarna & själv kommer jag inte ta upp mina barnvagnspromenader igen förrän jag vet att nallarna sover.

Jag kan även nämna att en björn förra hösten var bakom min grannes hus & åt kadaver, så om de lämnar ett enda kadaver nu så det lockas björn dit blir jag galen:devil:
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

guud vad tror du eg? att djuren ska springa och anfalla dig för de ser en människa och nu ska d eminsan hämnas för alla deras släktingar som vi dödat?
Att en björn går till anfall är ju inte normalt beteende och nu råkar de ha hänt två gånger på en vecka så då ska andra jägare ut på hämndaktion.

Den första björnen hade ju jägaren råkat störa för denne skulle gå i ide.

Jag tycker personligen att det inte gör nått att några jägare går åt då och då. Det jag bli arg på är att dan efter är en styrka ute med hundar tränger björnen och skjuter ihjäl.
nä usch jag bli arg och tycker d är pinsamt att vara människa när det händer sånt här
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

guud vad tror du eg? att djuren ska springa och anfalla dig för de ser en människa och nu ska d eminsan hämnas för alla deras släktingar som vi dödat?

Förlåt då:o Jätte snällt av dej att idiotförklara mej för något jag är rädd för.
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

Det är för sådant här jag avskyr media för att de slår upp de här händelserna så stort. Nu kommer rovdjurshatarna att propagera ÄNNU mer för att alla vargar och björnar i princip ska elimineras. :(
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

Men jag är ingen rovdjurshatare, jag är emot all jakt. Såg senaste igår till så att det inte får jagas mer på våra marker.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp