Bukefalos 28 år!

Björnar och andra "farliga" djur.

Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

Förlåt då:o Jätte snällt av dej att idiotförklara mej för något jag är rädd för.

Jag idiotförklarade dig inte. Blir bara sjukt irriterad över att folk tror allt som står i tidningen.
Sen behöver man inte vara orolig för dem..
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

Nej, jag menar inte att just du är en rovdjurshatare... Å andra sidan så skrev du ju faktiskt nyss att du är en djurvän i vanliga fall men "inte just nu" och att du funderar på att beväpna dig när du ska ut i skogen.

Men de "farligaste" bland våra vilda djur torde vara älgarna, med tanke på hur många som skadas/dör p.g.a. krock med älg i trafiken varje år. Rovdjursattacker däremot är ytterst sällsynta!

Så jag tror du kan vara lugn i fortsättningen också...
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

Jag har inte bara hört ifrån tidningar. Har bekanta som blivit jagade av vildsvin och djur som har blivit rivna.
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

Det enda rovdjuret som jag "hatar" är människan. Vi dödar ju t.o.m varandra helt utan anledning.
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

det är ju ganska "konstigt" att det bara är beväpnade jägare som råkar ut för björnattacker och inte vanligt folk....... :cool:

i det sista fallet nu så hade dom ju skadeskjutet björnen först, inte undra på att den attackerade då!!!

1) Inte konstigt alls med tanke på att jägare går mot vinden och alltså inte förvarnar björnen med vittringen + att vi oftast tar oss fram så tyst som det bara går.
"Vanligt folk" pladdrar, och går fram i skogen som elefanter i en porslinsbutik = Hörs tydligt långt innan de ens är i närheten av björn + att de absolut inte har någon som helst koll på om de går i vind eller inte :smirk:

2) Nej, de hade inte alls skadeskjutit björnen innan den gick till attack!
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

Jag tycker Magnus Betner har rätt i just den punkten

" En jägare har blivit biten av en björn!!"
Du sköt ju på björn jäveln först är det konstigt eller??

i början..
http://www.youtube.com/watch?v=Ydeg2HLEgS4

Helt seriöst, så går inte björnar till attack mot en människa utan anledning (självklart finns det undantag som vanligt).
När det sker så är det med största säkerthet en som anser att den försvarar sig själv eller sin unge.

Men visst är det farliga djur som man ska visa respekt för.
Och det är det jag tror att dom som blivit dödade eller attackerade inte gjort.
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

I båda fallen är hundar inblandade, så orsaken att människorna blivit attackerade har ju helt klart med det att göra.

Som jägare vill man inte att hunden kommer springande tillbaka till föraren med björn i hasorna om den träffar på björn i skogen.. Det är inte en bra jakthund då av förklarliga skäl.

Därför är det ju bra om fler testade sina hundar i björnhägn så att de vet vad det är de har med sig ut i skogen..
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

Och om inte hundarna överlever då då? Bara köpa en ny och släppa in nästa hund i björnhägnet?
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

:rofl::rofl::rofl:

Det är ju nät mellan hundar och björnar, så enda orsaken till att en hund skulle avlida i björnhägnet är ju om den får hjärtsnörp av skräck :smirk:
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

Jag vet inte hur björnjakt går till.
Så det stämmer säkert.

Men jag ville mest få fram att det är under hot björnen går till attack, och vad jag förstår så säger du samma sak?

Men av ren nyfikenhet är då min fråga; vad ska en björnhund göra?
Om han inte ska komma med björnen menar jag?
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

Det enda rovdjur du troligen behöver oroa dig för är människorna ...
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

Men av ren nyfikenhet är då min fråga; vad ska en björnhund göra?
Om han inte ska komma med björnen menar jag?

Samma sak som med en älg. Sälla fast den med sitt skall.

Behöver inte vara att björnen uppfattar hunden som ett hot för att den ska attackera faktiskt, men har den en slagen älg/ ungar/ ska krypa ner i idet, så är den lättretlig och vill vara ifred.
 
Senast ändrad:
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

Förlåt då:o Jätte snällt av dej att idiotförklara mej för något jag är rädd för.

nu pratar jag inte enbart om denna situation utan anmält. Jag vet att denna björn var skadad och då ska den dö. men vid andra tillfällen har jägare gått ut enbart därför att björnen dödat en människa och det kan ju inte ske ostraffat, Eller?
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

Fast den här björnen var inte skadad innan den attackerade människorna..
Den blev sedan skjuten i självförsvar, så nu är den ju skadad och därmed farlig!
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

jag har inte sagt att dne var skjuten innan.
Den blev uppretad av deras hund, gick till attack mot männen som sköt i försvar och sne gick ett team ut senare för att skjuta den
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.


Fy tusan vad otrevliga ni är på det här stället. jag ställde lite frågor om saker som jag inte kan någonting om just för att lära mej. Och vad får jag tillbaka? Jo= :rofl: :smirk:

Tack!

OT: Smirken borde tas bort.

:smirk::smirk::smirk:
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

Så snarstucken man kan vara då :crazy:

Tyckte bara tanken var en aning skrattretande :D

Finns ju ingen vettig jägare som skulle riskera hundens liv på det viset.
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

:smirk: stör mej något otroligt. Blä!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp