Bukefalos 28 år!

Björnar och andra "farliga" djur.

Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

:smirk::smirk::smirk: sånna...
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

Och om inte hundarna överlever då då? Bara köpa en ny och släppa in nästa hund i björnhägnet?

Och jag surnar till över de som vill mena på att vi jägare inte tar hand om våra hundar och att vi lättvindigt skjuter dem/låter dem dödas av inhägnade björnar ( :crazy: )

Det är inga slit och slänghundar vi har, även om vissa gärna vill tro det :cool:
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

VA?! Vill jag mena på det?! Då är min egen hund också en slitåsläng-hund då eller?
Ta reda på vad jag menar först innan du anklagar mej för nått:mad:
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

Här, ca 10 km från min pojkväns hus så har jägare skjutit två björnan inom loppet av 4 dagar. Lite skrajsen är man allt. :crazy:
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

Gah!:eek:

Det är där det gäller att ha sinnesnärvaro nog att inte lägga benen på ryggen antar jag.

Tusan vad skraj jag hade blivit:D
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

*lån*

Normalt beteende från en björns sida i möte med människa.

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=940443

Filmat för några år sedan och den björnen beter sig normalt i möte med människor som lyckats komma den nära.

Är det normalt beteende för en björn att göra skenanfall när den möter människor alltså?
Är det inte vanligare att de antingen går iväg eller ställer sig på bakbenen och vädrar och/eller lufsar mot en?
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

Jag ska inte säga att jag vet, men blir björnen väldigt överraskad (som i filmen?) kan jag tänka mig att den gör utfall i försvar. Går man däremot och pratar högt i skogen så tror jag inte att risken att man ö.h.t. ska få se en björn är särskilt stor.
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

KL

Jag måste säga att jag är mer rädd för att möta en ilsken älgko än en björn! :)
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

Är det normalt beteende för en björn att göra skenanfall när den möter människor alltså?
Är det inte vanligare att de antingen går iväg eller ställer sig på bakbenen och vädrar och/eller lufsar mot en?

Lyckas man komma den nära, utan att den märkt att man kommer, så lär den känna sig både överraskad och trängd = skenanfall.

Gemene man kommer ytterst sällan i de situationerna pga

Gnist skrev:
"Vanligt folk" pladdrar, och går fram i skogen som elefanter i en porslinsbutik = Hörs tydligt långt innan de ens är i närheten av björn + att de absolut inte har någon som helst koll på om de går i vind eller inte

Vilket gör att björnen går undan eller kollar upp vad det är, för att sedan dra sig undan.
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

Om du nu är så rädd att rovdjur ska hoppa på dina hästar, varför rovdjurstängslar du inte åt dom då ? Det får man ju till och med biddrag för.
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

Får man? har aldrig hört talas om...
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

Krasst så är väl mängden rovdjur i Västergötland fullt hanterbar.

Mitt tips är att du tar reda på lite mer fakta innan du nojjar för mycket i onödan:)
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

Varför tror du att jag startade tråden?
Trodde att dom flesta trådar gick ut på att man skulle få reda på mer fakta.
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

Förebygg rovdjursskador, med ekonomiskt stöd
Har du tamdjur i näringsverksamhet kan du söka bidrag för att sätta upp rovdjurssäkra elstängsel för att förhindra angrepp. Bidrag lämnas företrädesvis i trakter där det finns stationära lodjur eller vargar. Kontakta Länsstyrelsen om du vill göra en ansökan.
Fakta om stängsel och rovdjur-tamdjur finns hos Viltskadecenter.


MEN får man inget bidrag så är det ju ingenting som hindrar en från att rovdjursstängsla på egen hand.

Så här går man tillväga när man rovdjursstängslar
http://www.mamut.com/homepages/Sweden/1/18/bmsab/subdet204.htm
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

Men jag har ju inga djur i näringsverksamhet;)

Då får jag stängsla själv isåfall. Men verkar ju inte vara så krångligt, bara 5 trådar. Har 3 idag så det blir ju inte så stor skillnad.
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

Men om man ser på filmen som de själva filmat ¨så skjuter de ju innan björnen attakerat
 
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

Eller, rättelse, de skjuter mot björnen när den springer imot dem, den har alltså inte hunnit anfalla dem än då. Fast den är bra nära när de skjuter förstås!
 
Senast ändrad:
Sv: Björnar och andra "farliga" djur.

Den anfaller ju, men en skjuter innan den är över dem.


Det är ju inte många som har nerver nog att vänta och se om det är skenattack eller inte och en påskjuten uppretad björn attackerar med vad den har..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp