Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Jag vill ha en hund som
- Kan vara runt katter
- Motionera kraftigt
- Friluftshund
- Lydnadstävling
- Spårning
- Päls spelar inte roll
- Minst 30cm och max 70cm mankhöjd
- Kan släppas lös
- Älskar att leka fysiskt och mentalt

Vara runt katter och spåra går att fixa med vilken hund som helst, bara man tränar lite. Kattgrejen är helt klart lättast med en hund som är van vid katter från valpstadiet. Ska de vara äldre så är det generellt lättare ju mindre jaktlust de har.

För lydnadstävlingar och springa lös så underlättar det enormt(!) att ha en hund som är samarbetsvillig och avlad för att vara lättmotiverad. Det är också en fördel om de inte har så stark jaktlust.
Hundar som generellt är riktigt dåliga att ha till lydnad osv, för att de är självständiga, har mycket jaktlust och svårmotiverade är jakthundar och hundar av spetsraser. Vinthundar och huskys är praktexempel på raser som brukar vara svåra.

Mycket motion, älska att vara ute och älska att leka, ja det passar in på samtliga raser som är sunda exteriört och mentalt.

Här kan du se vilka olika rasgrupper som finns, med alla raser som reggas i SKK: http://www.skk.se/hundraser/
Rasgrupper som du kan börja kolla närmare på är grupp 1, 8 och 9. Rasgrupper du bör undvika är grupp 3, 5, 6, 7 och 10. Självfallet finns det mer och mindre lämpliga raser i alla grupper. Många i grupp 1 är väldigt krävande och vissa i de "olämpliga" grupperna skulle kanske fungera, men ja, där har du något att utgå från i alla fall.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Alaskan huskey är ingen renrasig hund utan oftast en blandras mellan Alaskan Malamute och Sibirian Huskey, det är därför hunden kostar 2000kr. Men det kan också vara vilka blandraser som helst som är avlade för drag, dom brukar gå under samlingsnamnet alaskan huskey.

Det är oftast hundar med stark jaktinstinkt som är mycket svåra att ha lösa, och det beror på att jaktlusten hjälper dom att vilja dra. Pga jaktlusten kan dom vara svåra med små djur, men det är högst induviduellt och beror på träning från vapstadiet.
Hittar du en vuxen hund som är ordentligt tränad kan det passa om du är beredd att lägga ner tid på hunden. Dom älskar all form av motion, drag, cykling etc. Springa fort och ta i hårt är meningen i deras liv. Ett par mil i högt tempo om dagen är minsta kravet inom motionen om man köper en draghundsras.

Dom är sällan framgångsrika inom tävling eftersom dom kan vara envisa och svårmotiverade.
 
Senast ändrad:
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Renrasig husky för 2000 kr? :cautious:

Jag skulle rekommendera en dansksvensk-gårdshund!

Spelar ekonomin in? Därför du letar billiga blandningar?
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Det går ju inte att peka ut en speciell ras på de där önskemålen:
Att kunna vara runt katter handlar om lydnad, vad den är van vid från uppfödaren och hur man hanterar det när man får hem valpen, oavsett ras.

Vad är motionera kraftigt? Det kan ju variera väldigt mycket vad man anser är kraftigt, för en draghund så kan det handlar om ett par timmar om dagen i drag, för en cocker spaniel, så kanske en rejäl långpromenad är kraftig motion.
Och vad menar du med friluftshund?

Ska du tävla lydnad så är det bästa att köpa dig en renrasig hund med stamtavla för att kunna tävla på enklast vis.

Spårning beror ju på vad du menar...

Kunnas släppas lös är ju helt och hållet en lydnads fråga oavsett hundras, det finns ingen ras som föds lydig...

Motionera kraftigt menar jag med ett par timmar par dag och i terräng, alltså i skog och i fjäll när jag är hemma i norrland. Ja jag tänkte tävla i lydnad, men Alaska Husky kanske inte passar in i det forumet.
Spårning menar jag med eftersök och väl när jag skaffar mig min jägarexamen så hare.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Renrasig husky för 2000 kr? :cautious:

Jag skulle rekommendera en dansksvensk-gårdshund!

Spelar ekonomin in? Därför du letar billiga blandningar?

Ja ekonomin spelar roll...tyvärr. Jag önskar att jag skulle ha en 12-15tkr lös men det har jag tyvärr inte. Jag och min flickvän har maxgräns på en 6000kr för en hund.

Skulle gärna vilja ha en renrasig hund men jag får vänta ett år tills dess, då ska jag få bli fodervärd. Min syster har en renrasig Amstaff som ska få valpar hösten 2014 om allt går rätt. Det enda kravet hon har på mig att få hunden sen gratis är att hon ska få ta en kull på tiken jag får vara fodervärd till.

Sedan vill jag och min flickvän ha en tredje hund men det får bli senare men där vill båda ha en Alaska Husky men om hon får som hon vill blir det en Schnauzer.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Okej, ja det är trist att behöva låta ekonomin spela in :( Men vissa uppfödare kan gå med på avbetalning?

Men ni vill alltså ha en större hund?

En renrasig dansksvensk behöver inte gå på mer än 6000 kr. Men då är nog en av föräldrarna inte reggad.

Är din flickvän intresserad av att ha en draghund då? Har hon mycket erfarenhet av hundar? (med tanke på att hon vill ha en ras som inte passar in i er "livsstil")

Sen ville båda ha en husky men om din tjej får som hon vill blir det en schnauzer? Hänger inte med :D
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Jag tycker du ska lyssna på din flickvän och köpa en schnauzer som första hund!
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Håller med! Åk och titta på de grenar/träningsformer du är intresserad av. Titta på så mkt träningar du kommer åt och bilda dej en uppfattning av vad som kan passa dej och dina syften.
Gör inget förhastat! Hunden ska ju vara en följeslagare i många år!! Samla ihop några raser du kan tänka dej och besök kennlar. Med en blandras vet du inte vad du får. Skaffa något som blir ett lite säkrare kort så du inte blir besviken. Det är väl inte "nu eller aldrig"? För vår del har det tagit minst 1år/per hund just för att hitta rätt linjer/parning för att få hunden vi vill ha. Och då är det ändå en och samma ras det handlar om. Nästa hund kommer nästa vår om allt går som det ska, just för att det ska bli så bra som möjligt.

Ta det lugnt och köp inte grisen i säcken:)
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Såg att det också är en penningfråga, då är det väl ändå ännu mer läge att vänta? Spara detta året och köp dej det du vill ha:) Hunden kostar dessutom inte bara sitt inköp, sparar du det en hund kostar löpande så har du snart råd med en renrasig;)
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Motionera kraftigt menar jag med ett par timmar par dag och i terräng, alltså i skog och i fjäll när jag är hemma i norrland. Ja jag tänkte tävla i lydnad, men Alaska Husky kanske inte passar in i det forumet.
Spårning menar jag med eftersök och väl när jag skaffar mig min jägarexamen så hare.

Jag undrar om kanske inte lapsk vallhund kan vara något för er?
Varför tycker jag det:

Förig hund, samarbetsvillig och lättränad
"Lagom" arbetskrävande, går bra att träna och tävla lydnad med utan att vara en riktig arbetsnarkoman som en del andra raser i grupp 1
Rätt i storlek utifrån ditt önskemål
Kommer från Norrland, uthållig renvallare med päls och tassar som passar i skog och fjäll
"Spetsliknande" utseende som du kanske gillar om du uppskattar huskyn?

En ras som kanske både du och din tjej kan uppskatta och trivas ihop med och ha roligt med i många år.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Jadu, varför vill jag ha denna hund. Vet inte riktigt än mer att jag kan svara att jag har fastnat för den. Jag vet att det är en jakthund men jag tänkte att man kunde på något sätt träna bort det. Men tydligt inte.

Jag skulle vilja ha den som mina sällskapshund där jag springer och går med den, leker mentalt och fysiskt och spåra med den. Jag skulle kunna tänka mig att jaga med den men ytterst ytterst osäkert då jag är enormt okunnig inom det.

Men jag vill ju självklart inte ha denna hund om jag inte kan ge den ett bra och härligt hundliv om det är så YTTERST VIKTIGT för den att jaga och att den skulle bli deprimerad om den inte fick.

Varför ge sig själv problem? Är det en valp vi pratar om?

Nej, det är inte de bästa förutsättningarna för varken dig eller hunden att få ett så bra liv som möjligt.

Dessutom... Hundar med högt driv (vare sig det är jakt, vall eller nåt annat. De som är avlade för att arbeta helt enkelt) är betydligt jobbigare i vardagen under uppväxten samt om de inte får utlopp för sina instinkter. Min "tröst" är att jag är ute efter just drivet så i träningssammanhang är hon underbar (har en 7månaders unghund). Om man inte vill utnyttja arbetskapaciteten, varför ta på sig jobbigare hund?

Utgå från vad DU vill ha hunden till och vad du kan erbjuda den. Välj sen hund efter det. Det tjänar både du och hunden på.

(Ang. om du kanske ska jaga, är blandningen av sådana raser att man kan förutspå den faktiska jaktkapaciteten? Jag är för oinsatt i jakthundars olika specialiteter för att svara själv, men värt en tanke).
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Hur ofta ska du spåra?
Är det flera timmar i skogen dagligen vi pratar om? Gåendes?
Hur ofta tänker du träna lydnad/övrig mental aktivering?
Är du intresserad av att dra?
Hur högt satsar du på att komma i lydnaden?
Ska du jaga eller inte? (olika bud här...)

Vilka av aktiviteterna och kraven prioriterar du högst?
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Såg att det också är en penningfråga, då är det väl ändå ännu mer läge att vänta? Spara detta året och köp dej det du vill ha:) Hunden kostar dessutom inte bara sitt inköp, sparar du det en hund kostar löpande så har du snart råd med en renrasig;)

+1
Vet precis hur det är när man vill ha hund NU, dessutom kanske det passar extra bra med ledighet och annat men om du (TS alltså, inte LL) har lite is i magen så har du chansen att få en hund som mycket bättre stämmer med dina behov och önskemål.
Jag har själv haft en hund som egentligen inte passade mig så bra, hon var högt älskad (minst lika mycket som mina andra hundar!) men hundägandet är bra mycket roligare nu när jag har två hundar som verkligen passar till det jag vill ha dem till. Nöjda hundar = nöjd matte och eftersom de fått göra saker som vi allihop tycker är kul så är vi ännu nöjdare än om någon av oss hade fått "jämka".
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Känner många som har Jack russel utan att ta ner dem i gryt för att de är grythundar. De mår bra och aktiveras på andra sätt:) .

Jaha, och själv har jag aldrig sett en Jack Russell som inte hängt längst ut i änden på sitt koppel och skällt som en bindgalen apa med sprutande saliv när den ser en annan hund...

Skämt åsido, JR som ras måste väl ha lidit jättemycket av alla ägare som köpt den i tron att den är en ren och enkel sällskapshund.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Tack för alla svar!

Jag har kollat på en Alaska Husky hund, men det är ju en draghund, men har den som instinkt att vilja dra? Riktigt fin hundras som jag alltid vilja haft och hittat en annons om en renrasig för 2000kr.

Det är nog på sin plats att påpeka att det inte finns en erkänd ras som heter "Alaskan Husky." Det finns Alaskan Malamute och Siberian Husky, men Alaskan Husky är benämningen på en dragmixad hund.

(Ah, såg att någon hunnit svara redan.)
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Men varför skaffa en hund nu om du ska få bli fodervärd om ett år? Då får du en ny valp samtidigt som den andra hunden är runt 1 år och kräver mycket (tänker ev spökåldrar och slyngelfasoner).

Tänk också på att skriva ordentligt fodervärdsavtal, för även om ni är tillsammans nu kan saker och ting ändra sig.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Det är nog på sin plats att påpeka att det inte finns en erkänd ras som heter "Alaskan Husky." Det finns Alaskan Malamute och Siberian Husky, men Alaskan Husky är benämningen på en dragmixad hund.

(Ah, såg att någon hunnit svara redan.)

Fina hundar, men de är ju så att jag kommer flytta med all förmodan till Skåne snart, kommer den inte vantrivas i sådana värmegrader då?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 389
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Vår lilla familj vill skaffa hund och nu har jag fått upp ögonen för Kromfohrländer. Jag skulle gärna vilja höra från er som känner till...
Svar
17
· Visningar
3 563
Senast: Asko
·
Hundavel & Ras Familjen är sjukt sugen på hund. Tankarna har funnits länge på hund men tajmingen har inte varit rätt. Nu känns det som vi är i ett läge...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
12 810
Senast: Miks
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 008
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp