Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Vad sägs som en hovawart?
50-70cm hög
25-50kg

Livlig, lättlärd, trevliga och jämna i lynnet. Kan användas till i princip allt. Är en bruksmodell som vill jobba och passar till det mesta. Ingen jaktdåre. Däremot vaktiga.'

Tycker alla dessa krav:
Jag vill ha en hund som
- Motionera kraftigt
- Friluftshund
- Lydnadstävling
- Spårning
- Päls spelar inte roll
- Minst 30cm och max 70cm mankhöjd
- Kan släppas lös
- Älskar att leka fysiskt och mentalt
Stämmer in på dem :)

Jag skulle INTE välja en beagle om jag inte skulle jaga. Nu har jag själv en jakthund fast jag inte jagar, men för att tillfredsställa hans ev. behov ska min sambo ta jaktlicens osv. och så spårar vi med honom.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Jag tycker att du ska göra som många andra har föreslagit. Åk ut och titta på träningar/tävlingar.

Här kan du se var det finns tävlingar i ditt område.
http://sbktavling.se/

Gå in på brukshundsklubbarna i ditt område och titta på deras hemsidor när de har träningar, alt kontakta dem, åk och titta.

Många tror att drag är en enkel och billig sport och jag skulle vilja säga tvärtom. Utrustningen kostar, man måste ha bra ställen att träna på och man måste kunna ta sig dit på egen hand. En del saker är engångskostnad men det ska underhållas.

Gå in på Draghundsportsföreningens sida och kolla vad som behövs och krävs.
http://www.draghundsport.se/

Jag hade struntat i korsningen. Jag hade väntat till jag fick den där valpen av din syster. Det är ingen enkel match med att ha en ny valp årligen tills ni har tre och det är inte heller någon helt enkel ekvation med tre hundar. Ska man fixa både heltidsjobb och aktivering så kräver det organisering och intresse.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Finns en anledning till det.
Vizslan har trillat ner i samma grop som många andra jakthundar, folk har börjat avla på hundar som helt enkelt inte kan eller vill jaga av en enda anledning - dom är för fina. Det har hänt, händer eller kommer förr eller senare hända alla jakthundsraser.

Bland många jägare har vizslan rykte om sig att vara en porslinshund som inte kan jaga.

Märkligt, min hund kommer från jaktmeriterade föräldrar. Däremot skulle jag tro att hon faktiskt är för vek för jakt, men det är ju värt ett försök kan jag tycka.
Trist att folk ska dra en ras över en kam tycker jag.

Min vovve har redan lärt sin bästa kompis, en amstaff, att stå still, frysa och lägga sig ner för att sedan "anfalla" när de leker. Jag tror att hundar präglar varandra ganska bra också.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Det är ett väldigt väl återkommande fenomen inom hundvärlden tycker jag. "Jag avskyr schäfrar, för en gång, 1988, såg jag en som var jätteelak." Eller "Jag skulle aldrig köpa en vorsteh, jag har sett säkert två hundar (av 40) som vägrar apportera."

Men tyvärr är inte jaktmeriterad = jaktduglig. Inom framför allt retrievers är det tyvärr i många fall föraren och tränaren som gör hunden. Även den sämsta hunden kan föras fram fint på prov bara föraren är kunnig nog.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Märkligt, min hund kommer från jaktmeriterade föräldrar. Däremot skulle jag tro att hon faktiskt är för vek för jakt, men det är ju värt ett försök kan jag tycka.
Trist att folk ska dra en ras över en kam tycker jag.

Min vovve har redan lärt sin bästa kompis, en amstaff, att stå still, frysa och lägga sig ner för att sedan "anfalla" när de leker. Jag tror att hundar präglar varandra ganska bra också.

Fast det handlar även en hel del om att det är massor av jobb att få en fungerande jakthund... Det är inte bara att ta med sig hunden ut i skogen en jaktdag och hoppas på att den driver rätt vilt...
Jag skulle aldrig "låna med mig" någons hund ut för en jaktdag om den inte är jakttränad sen innan och jag visste hur den fungerade.

Våran jakthund har vi jobbat med sen vi fick hem den, lära den att söka ut, följa spår, komma tillbaka på inkallning, jaga tillsammans med oss och inte på egen hand... Det handlar om månaders arbete innan vi för första gången släppte honom på ett skarpt jakttillfälle, då noga planerat, passkyttar utställda på alla rätta ställen och verkligen se till att det blev optimalt. Sen fortsätter träningen hela tiden med att se till att lydnaden sitter, att han släpper fram oss till ett skjutet djur, att han inte biter i det skjutna djuret osv.

Skulle du låna min hund och åka på en agilitytävling första gången tex? Eller lydnadstävling. Det är lite samma sak...

Även om en jakthund har stor jakt instinkt så ligger det enormt mycket arbete bakom att få en bra jakthund och det är inget man "lånar av grannen" för en dag i skogen...
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

På buke kommer du alltid få svaren att man absolut inte kan ha en hund med jakt i om man inte jagar, o blandraser är fy fy fy.
O det spelar ingen roll hur mycket du aktiverar hunden på andra sätt.

Lycka till med hunden!

Så vad de som har egen erfarenhet av beagle och avråder pga den ska man inte bry sig om?

Eller de som har erfarenhet av mindre lämpliga blandraser?

Till TS: jag förstår inte hur du resonerar. Nästa år kan du få en fodertik som du kan träna, motionera och gosa med. Varför då skaffa en hund nu?
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Verkar ju som en ts vill ha 3 olika hundar?

kl*
Förstår inte heller varför man inte väntar? Speciellt om man ändå inte har ekonomin just nu. Kanske kan ts vara daghusse åt någon hund i närheten?
Eller hjälpa till att promenera någon annans vovve så länge :)

Ts verkar ju ändå inte alls veta vad han söker för hund, han skriver egenskaper som han vill ha i en hund. Men radar upp raser som inte alls passar in.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Märkligt, min hund kommer från jaktmeriterade föräldrar. Däremot skulle jag tro att hon faktiskt är för vek för jakt, men det är ju värt ett försök kan jag tycka.
Trist att folk ska dra en ras över en kam tycker jag.

Sen var det ju så att din hund importerades eller hade importerade föräldrar om jag inte missminner mig? Polska linjer? De jagar helt annorlunda än vad vi gör i många fall och ja, vill man ha jaktmeriter på hunden så är det inte omöjligt att fixa det på olika sätt utan att hunden behöver vara någon större talang. Som du säkert vet är de flesta fågelhundar där hundgårdshundar som kan skickas iväg för meritering.

Och sen ska en fågelhund vara vek, har den rätt jaktinstinkt så kan det bli en utmärkt jakthund bara den har fart och vidd.

Jag vet din inställning, oerhört sorgligt kan jag tycka. Men du är säkert en god hundägare och jag tvivlar inte på att din hund har det bra. Men om du hade haft rätt inställning kunde du bidragit till att föra en utdöende hundras framåt, istället för bakåt.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Verkar ju som en ts vill ha 3 olika hundar?

kl*
Förstår inte heller varför man inte väntar? Speciellt om man ändå inte har ekonomin just nu. Kanske kan ts vara daghusse åt någon hund i närheten?
Eller hjälpa till att promenera någon annans vovve så länge :)

Ts verkar ju ändå inte alls veta vad han söker för hund, han skriver egenskaper som han vill ha i en hund. Men radar upp raser som inte alls passar in.

Korrekt, jag är osäker vilken hund jag vill ha och provar läsa på mig mycket om olika raser. Dom hundarna jag har radat upp tilltalar mig men kanske inte sitter som handen i handsken. Men jag och jäntan har börja kolla in schäfer nu då de båda verkar passa bådas ändamål av vad vi vill ha ut av en hund. Men jag söker all tips jag kan få av er.

Värt att nämnas är att jag vill tävla i drag med vikter med hunden och inte drag med släde om jag inte nämnt de tidigare. Men som sagt, kom gärna med mer inlägg.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Någon har redan nämnt, och din sambo vill ha. Varför inte en ( mellan/standard) schnauzer?

En lite ettrig, snabb, glad, pigg, alert och galen hund? Kan det passa?

De kan hänga med på det mesta, har "sådär" jaktinstinkt, men är alltid pigga på att vara med, och har fullt med energi till både spår, lydnad, bus, lek och motion . Nackdelen är väl att de är lite envisa och gör lite som de vill där i mellan:p, men i övrigt uppfyller de ganska bra det mesta som du vill ha i en hund, OCH din sambo är inne på en också eller?

Vet inte hur de är att dra med, men med tanke på att de är starka och stabila hundar så funkar säkert det också :) Dessutom är det en frisk ras som gillar mycket aktivitet, men samtidigt kan ta det lugnt mellan varven ( nja, dock inte min, men hon är lite extra galen sen födseln också:D )...
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

"Drag med vikter" kan du tävla med vilken ras som helst. Två mycket framgångsrika hundar i klassen för små hundar i weightpull är av raserna dvärg pinscher och kinesisk nakenhund.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Men ska du ha en amstaff nästa år eller inte? I så fall är ju rasvalet klart, eller har du tänkt ha två hundar?

Och i så fall, har du tid och ork med två?
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Värt att nämnas är att jag vill tävla i drag med vikter med hunden och inte drag med släde om jag inte nämnt de tidigare. Men som sagt, kom gärna med mer inlägg.

Då tycker jag att du ska slå draghundsraserna ur hågen. Deras dragbehov är i kombination med rörelse över långa sträckor och jag tror inte att weightpull, ersätter det.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

På buke kommer du alltid få svaren att man absolut inte kan ha en hund med jakt i om man inte jagar, o blandraser är fy fy fy.
O det spelar ingen roll hur mycket du aktiverar hunden på andra sätt.

Det där är ju dravel. Finns massor av trevliga blandraser, däremot anser jag att man ska vara rutinerad hundägare med väldigt mycket kunskap när man ger sig på den första kombinationen som TS nämnde. Har själv flertalet beaglar i bekantskapskretsen. De få som inte jagar med sina, har hundar som de aldrig kan ha lösa utanför ett väl inhägnat område för att deras jaktinstinkter är så starka att de drar så fort de får en chans. Det finns en anledning till att drivande hundar i allmänhet och bla beaglar i synnerhet, är vanligt förekommande i polisens rullor över upphittade hundar.

Har själv en hund av jaktras med dålig motor och driv som bara går på enkla eftersöksprov. Resultatet av avel baserat på extriör till förmån för egenskaper. Vilket din egen ras också lider av. Flera raser bland de stående fågelhundar lider idag av att de anses odugliga till jakt och endast lämpliga för utställningsringen. Många som brinner för sin ras, möts av kommentaren "Jag visste inte att det gick att jaga med dem", när de kommer ut på jakt. Ska de inte dö ut eller gå förlorade till vänstervarvsverksamheten så krävs det att de används till det de är skapta för.

En av de få saker jag tror kan tillfredsställa en jakthund på samma sätt som jakten, är de som är tjänstehundar hos ex tull och polis. Där är bytet utbytt men de jagar fortfarande, får göra det mycket och ofta.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Har själv flertalet beaglar i bekantskapskretsen. De få som inte jagar med sina, har hundar som de aldrig kan ha lösa utanför ett väl inhägnat område för att deras jaktinstinkter är så starka att de drar så fort de får en chans.

Det där VÄL inhägnat är viktigt att poängtera. :D

Houdini-hund
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Hahahhahahahhaha :rofl: :love: Vilken jävla apa :love:

påminner mig om min mosters springel spaniel.
Hundgård - Klättrade över
Hundgård + tak - Grävde sig ut
Hundgård + tak + nät i botten - Massakerade dörren
Hundgård + tak + nät + hänglås - Stångade dörren tills låsplattorna lossnade
Hundgård + tak + nät + kodlås = instängd hund
Tyvärr alldeles för underaktiverad inser jag i efterhand.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Pappa fick ha nättak på hundgårdarna till sina beaglar OCH nergrävd sockel 70cm. Dom va urjävliga på att ta sej ut:D Så filmen du länkade till är inget ovanligt beteende;)
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Men ska du ha en amstaff nästa år eller inte? I så fall är ju rasvalet klart, eller har du tänkt ha två hundar?

Och i så fall, har du tid och ork med två?

Ja, jag har tid och ork för två plus katt.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Ringt på en annan intressant blandras som jag undrar vad ni tycker om? Karelsk björnhund och engelsk setter. Vad tror ni om den?

Ringde förut även på en renrasig amstaff men de enda ägaren hade att säga att den var svart och 17 veckor och sedan kosta den bara 4000kr så blev lite misstänksam, vad säger ni?
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Ringt på en annan intressant blandras som jag undrar vad ni tycker om? Karelsk björnhund och engelsk setter. Vad tror ni om den?

Jag börjar tro att du bara är ute efter att göra folk upprörda? Om inte är din okunskap skrämmande, LÄS PÅ innan du köper NÅGON hund! :mad::banghead:

Karelsk björnhund och engelsk setter som kombination är fullständigt vansinnig och har inget som helst syfte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 523
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Vår lilla familj vill skaffa hund och nu har jag fått upp ögonen för Kromfohrländer. Jag skulle gärna vilja höra från er som känner till...
Svar
17
· Visningar
3 646
Senast: Asko
·
Hundavel & Ras Familjen är sjukt sugen på hund. Tankarna har funnits länge på hund men tajmingen har inte varit rätt. Nu känns det som vi är i ett läge...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
12 963
Senast: Miks
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 071
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp