Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Långt ifrån alla labradorer är lata matvrak...

Ja sant, jag får be om ursäkt där, drog alla över en kam. Fatta inte dock med min labbehane, jag gick cirka två mil med den varje dag och ändå när vi kom hem var han latare än lat och bara vräkte i sig mat. Visst kan det bero på motionen men ändå.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Menar du att hunden skulle vara superpigg och mätt när den varit ute och gått en långrunda? Dom flesta brukar uppskatta hundar som tar det lugnt hemma..
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Jag undrar om kanske inte lapsk vallhund kan vara något för er?
Varför tycker jag det:

Förig hund, samarbetsvillig och lättränad
"Lagom" arbetskrävande, går bra att träna och tävla lydnad med utan att vara en riktig arbetsnarkoman som en del andra raser i grupp 1
Rätt i storlek utifrån ditt önskemål
Kommer från Norrland, uthållig renvallare med päls och tassar som passar i skog och fjäll
"Spetsliknande" utseende som du kanske gillar om du uppskattar huskyn?

En ras som kanske både du och din tjej kan uppskatta och trivas ihop med och ha roligt med i många år.

Lapsk Vallhund, jadu, det verkar vara en rätt så intressant hundras. Något jag skulle kunna öppna plånboken för. Kan man hitta en sådan hund billigt eller gäller det att spara för att ha råd med en sådan?

Sedan har jag kollat även på en Schäfer, helst då en vit schäfer som skulle nog passa mina ändamål. Visst det finns en perfekt hund som passar mina ändamål men ful är den - corgi.

Jag har tidigare kollat på hundar som jadå blandrasen Alaska Husky, Euraiser, Samojed och Finsk lapphund men då vi ska flytta till skåne med all förmodan snart så vet jag inte om en sådan hund skulle trivas i den värmen och om den inte är bäst att ha i kallare miljöer? Sedan har ju tjejen kollat på Alaska Husky, Schnauzer, storpudel, shih tzu och lhasa apso. Men hon verkar luta mer att ha en stor hund också även om hon tycker de mindre varianterna är så söta.

Men hundraser jag ratar helt och hållet är: Labrador, Golden Retriver, små hundar under 30cm som ser ut som gosedjur (dock kommer jag säkert ge vika när tjejen vill ha en någon gång) och bordier collie.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Menar du att hunden skulle vara superpigg och mätt när den varit ute och gått en långrunda? Dom flesta brukar uppskatta hundar som tar det lugnt hemma..

Jo sant, kan väl jag erkänna att jag gör med. Men när man blir leksugen och prova leka med hunden inne och den total vägrar och parkerar sin röv på soffan tycker jag inte det är speciellt kul - dock förstående.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Att ha hund är inte billigt.
Det känns som att ni har extremt spridda funderingar gällande hundras. Jag upprepar mig men- gör en lista på vad ni vill ha hunden till och vad ni har att erbjuda för typ av hem, börja SEN leta raser.

Hur kommer det sig att du planerar amstaff om ett år (jag skulle då vänta och ta bara den isf, jobbigt med hundar så tätt), men den rasen inte är ett alternativ nu?
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Att ha hund är inte billigt.
Det känns som att ni har extremt spridda funderingar gällande hundras. Jag upprepar mig men- gör en lista på vad ni vill ha hunden till och vad ni har att erbjuda för typ av hem, börja SEN leta raser.

Hur kommer det sig att du planerar amstaff om ett år (jag skulle då vänta och ta bara den isf, jobbigt med hundar så tätt), men den rasen inte är ett alternativ nu?

Jäntan vill ha en sällskapshund och jag vill ha en som jag kan tävla och motionera med. Amstaffen ska vi få av min syster. Den tänker jag tävla drag med vikter med och lydnad.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Vit schäfer reggas inte av SKK, det är minst 2 andra klubbar som reggar dem = Samma status tävlingsmässigt som blandras.
Eller menar du vit herdehund?
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

menar inte att vara en ragata.. men...

amstaff pa g om ett ar, men funderar pa en valp nu?

Da kommer ni sitta med 2 unga hundar samtidigt... det ar inte alltid sa latt att ga fran ingen hund till 2 pa under aret.


...hade jag varit ni hade jag helt sonika vantat. I all valmening o sadar, gor det inte krangligare an det behover vara :)
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Visst det finns en perfekt hund som passar mina ändamål men ful är den - corgi.

Om du anser att en corgi passar dig perfekt (bortsett från utseendet) så är rasval som husky, amstaff och jaktblandingar helt och totalt fel för dig för du kan inte gå längre ifrån än så.

Om du gillar corgins sätt så är det vallhundar du ska titta på, de är ofta pigga, alerta och "med på noterna" men kräver också sin förare. De är ofta signalkänsliga och kan jämföras med att köra räserbil, lätt på fot och hand eller hamna i diket... Det är bra med snabba reflexer och att man är intresserad av att använda sig av små och fina signaler för mer behövs sällan.

Australian shepherd, bouvier de flandres, korthårig collie, pumi och mudi eller schapendoes kanske.

Underskatta inte vilken jätteskillnad det kan vara rent mentalt på hundar av olika slag. Jag har testat spaniel, retriever och nu boskapsvallare (lancashire heeler) och alla hundar blir inte "vad man gör dem till", de har en hel del egenskaper med sig och det är klokt att välja en hund vars egenskaper passar in i ens liv än att försöka förändra hunden i grund och botten bara för att man gillar dens utseende. Det är dessutom orättvist.

En jakthund mår bäst hos en jägare.
En husky mår bäst hos någon som tränar aktivt drag.
En border collie mår bäst hos någon som vallar.
Osv.

Vissa raser har dock fått utökat användningsområde och funkar därför till ett liv som "aktiv sällskapshund" med mycket träning oavsett dess rasbakgrund. Men det man får ändå tänka sig - hur vill jag träna med min hund? Vill jag ha en hund som lär sig snabbt (men också då lär sig "fel" lika snabbt), vill jag ha en hund som kanske är svårmotiverad men när det väl sitter så sitter det som berget, vill jag ha en hund som är totalfokuserad på sin husse och skiter i andra och då kanske är knepigare/kräver mer social träning för att kunna följa med runt, eller vill du ha en hund som älskar allt och alla och därmed är mer lättdistraherad men samtidigt enkel att ha att göra med i vardagslivet? Gillar du intensiva hundar som går från 0-100 på en halv sekund eller vill du ha ett jämnare aktivitetsläge? Allt det där är saker som du kan välja genom att göra ett klokt rasval. Sen finns förstås inga garantier, hundar är individer och läser ibland inte sina rasbeskrivningar korrekt. Men en bra uppfödare och lite koll på avelslinjerna så vet du tämligen säkert redan innan du hämtar valpen vad du får hem för slags hund.

Det jag beskriver ovan, är det inte värt att betala lite extra för? Köper du bil baserat på utseende och färg..? Eller vill du veta hur stor motorn är, hur mycket soppa den drar, hur tungt du kan häkta på bakom?

Att "sitta fast" med en hund som inte passar en är jobbigt och tar dessutom platsen för en mer lämpad hund. Att ha fel hund hemma och vilja träna kan vara lite som att stå och pissa i motvind.... (Been there, done that.)

Jag valde min senaste hund baserat på ovanstående och har fått en hund som passar mig som person som hand i handsken och han är den roligaste (och mest krävande) jag haft. Utseendet var inte prioriterat så länge den hade en hälsosam exteriör. Och nä, det är få jag möter som tycker att jag har en söt hund.... :p Visst är han lite ful ibland, speciellt när han springer riktigt riktigt snabbt - men det ger mig iaf nåt att skratta åt varje dag!

qito-som-ufo-16m.jpg


Gillar du corgin så är denna ras ev. något för dig också. Den är lite mer "terrier-stark" i huvudet än corgin men samtidigt vallhundens vilja att samarbeta och är oerhört lyhörd. Envis, påhittig, ALLTID REDO och går från 0-100 på 0,0006s. (Lancashire heeler)

qito-16m.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Jag har en nu 9-årig beagle, en underbar hund men han har givit mig många gråa hår.
Husse jagar, och jag går spårkurser och sköter vardagslydnad och motionering.

Han har sedan 8 v ålder varit extremt egensinnig och ren jaktidiot, han han fått upp ett spår så har det krävts att man handgripligen lyft honom av spåret innan han gett sig. Som valp kunde jag ha honom lös på gården om vi lekte med boll eller aktiverade honom på annat sätt, när han blivit 9 månader så var det slut på sånt och han har efter det bara varit utan koppel under jakt. Han blir fullständigt döv och blind (självklart även vårt fel) när han får något intressant i näsan. Inne har han fram till 5-årsåldern varit som ett popcorn..

Han får ett stort distrikt när han jagar vilket inte är typiskt för en beagle så vi släpper honom enbart där vi är på riktigt stora marker. Han är en otroligt noggrann och duktig hund när det kommer till jakt och vi fick bra bud på honom i yngre dagar. Jag har sagt till min sambo, aldrig beagle igen trots att han är otroligt rolig och charmig med världens största ego och med sjukt roliga ideer om hur saker och ting ska vara.

Jag vill till nästa hund ha något som kan följa med när jag rider och som kan vara lös.

Morris-1.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

KL

Jag är en av de där idioterna som köpte en blandras av värsta sort. Önskar jag hade läst här först :o Fast nu är jag förstås fast i min kärlek till min jobbiga hund och älskar honom över allt annat!

Min hund är en jakthund kombinerat med huskey och flat.... :nailbiting: Han kan liksom inte gå lös utan att man VET att han sticker. Han är fruktansvärt självständig, älskar att spåra och jaga. Det förstör jättemkt för oss. En lydig hund är en fri hund- jag vill kunna gå med hunden lös i skogen, kanske rida med honom osv men det går inte.

Han älskar dock att träna, det är väl flatten i honom som gör det. Dock blir han lätt stimmig (också flatten, säger folk) och får lite adhd spel. VIll så mkt, men får liksom överslag. Men han är extremt lydig och helt underbar när vi kör trick och massa annat. Men då måste vi vara själva....

Han kräver ENORMA mängder motion. Du kan inte gå en huskey trött. Du kan gå en hel dag om du vill, hjälper inte. Åka skidor efter eller dra med cykel, då är han nöjd. Eller cykla bredvid, går bra. Men han Måste ha mer än promenader. Annars blir han koko.

Det är säkert jättesynd om hunden, att han inte får jaga. Vi gick en språrkurs dock och det älskar han. Han blir trött mentalt också av det, och blir nöjd på ett helt annat sätt än att bara motionera- om än tungt. Troligtvis väger inte det upp att få ställa en älg eller jaga ett rådjur i 5 km men nu är det som det är...

Han är supergosig, hur kelig som helst. Älskar barn. Och lugn hemma.

Visst går det- men det är sånt jäkla jobb att jag hade ALDRIG gjort om det igen!!!! Jag visste inte vad jag gav mig in på.... men nu vet du- och jag rekommenderar det inte.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

På buke kommer du alltid få svaren att man absolut inte kan ha en hund med jakt i om man inte jagar, o blandraser är fy fy fy.
O det spelar ingen roll hur mycket du aktiverar hunden på andra sätt.

Lycka till med hunden!
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Fast varför köpa en jakthund om man inte ska jaga?

Det finns så otroligt många olika hundraser, inte direkt svårt att hundras som passar till det man vill göra.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

På buke kommer du alltid få svaren att man absolut inte kan ha en hund med jakt i om man inte jagar, o blandraser är fy fy fy.
O det spelar ingen roll hur mycket du aktiverar hunden på andra sätt.

Lycka till med hunden!

Och bra är väl det att kunniga hundintresserade människor svarar!? :D Så att man får hjälp, tips och råd när man själv är osäker!
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Delvis KL

Hmm, jag har försökt komma på sätt att förklara min syn på detta problem och olika människor förstår olika förklaringar beroende på hur de kan relatera till dem.
Så här kommer några av de (kanske inte bra, men lite roliga) jämförelser jag kommit på:

1. Om du ska adoptera ett barn och väldigt gärna vill ha ett mörkhyat barn, så är det dumt att "ställa sig i kö" i koreanska adoptionsbyråer och hoppas på att få ett mörkhyat barn.

2. Om du har en killkompis som är gay och du blir förälskad i honom, så KAN det bli så att han trivs bra med dig som flickvän, men det hindrar inte att han kommer att ha en dragning till män.

Åh, hade en till som jag inte minns just nu..... Återkommer.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Visst, jag orkar egentligen inte ge mig in i denna diskussion egentligen men jag kan säga att jag känner i princip ingen som har jakthund och jagar. O de jag känner med BC håller inte på med vallning.
Några bruksschäfrar känner jag men annars är det glada hundar som får aktivera sig på annat sätt och mår bra fysiskt och psykiskt.

Jag har själv jakthund utan att jaga och när jag pratat med bekanta jägare så är de inte intresserade av den typen av jakthund som jag har. Har ingenting emot att låna ut henne som jakthund eller vara med som hundförare men intresset är inte så stort tyvärr.


Har man bara rätt kunskap och ser till att hunden får den aktivering den behöver kan man få en lycklig hund ändå.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Det är skillnad på jakthund och jakthund...om jag inte missminner mig har du viszla?
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Precis. Verkar inte så poppis bland jägarna tyvärr.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Andra har försökt uttrycka detta på olika sätt, men jag väljer att köra med en hästjämförelse. De raser du tar upp som alternativ är så vansinnigt olika varandra att det i mina öron låter såhär, om en hästspekulant hade uttryckt sig på samma sätt:

"Jag vill gärna ha en varmblodstravare, en shetlandsponny, ett arabiskt fullblod eller en holsteiner. Nåt i den stilen, om ni förstår?"

Jag kan bara upprepa vad andra redan har sagt. Strunta i utseendet och fundera i stället, realistiskt, över vad du och din tjej kan och vill erbjuda hunden i form av aktivering, motion och konsekvent fostran. Det finns många raser som erbjuder de egenskaper du listar, men de raser du tar upp passar inte särskilt bra in, vilket blir lite förvirrande.

Om man inte har ambitioner att tävla lydnad på högsta nivå duger väldigt många raser. Det behöver inte ens vara en brukshund. Jag har en extrem sällskapsras, mops, och t.o.m. de kan tävla lydnad med bra resultat. Nu menar jag absolut inte att mops är rasen för er, utan bara att många raser kan funka under förutsättning att de är hyfsat föriga och lätta att motivera. De sista raser jag skulle välja om jag hade lydnadsambitioner är vinthundar, extrema jakthundar typ beagle och draghundar, typ huskeys. De har inte alls de egenskaper som du söker, typiskt sett. Du besparar dig många många gråa hår om du hoppar över jaktidioterna och istället satsar på en hund med mer intresse av att vara en människa till lags.

Just amstaff och lydnad vet jag inte mycket om, men vi har en tjej på brukshundklubben som kör lydnad och rallylydnad med sin staffordshire bullterrier och den hunden är helt otrolig. Sjukt duktig och förig. Vet inte om amstaffarna är svårare. Men jag tror absolut inte att det är kört för dig att träna och tävla lydnad med en amstaff om du väljer rätt individ.

Annars tänker jag att en welsh springer spaniel eller kanske en lapphund kunde vara något för er. De jag har känt har varit skitmysiga och hyfsat föriga hundar.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Finns en anledning till det.
Vizslan har trillat ner i samma grop som många andra jakthundar, folk har börjat avla på hundar som helt enkelt inte kan eller vill jaga av en enda anledning - dom är för fina. Det har hänt, händer eller kommer förr eller senare hända alla jakthundsraser.

Bland många jägare har vizslan rykte om sig att vara en porslinshund som inte kan jaga.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 398
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Vår lilla familj vill skaffa hund och nu har jag fått upp ögonen för Kromfohrländer. Jag skulle gärna vilja höra från er som känner till...
Svar
17
· Visningar
3 566
Senast: Asko
·
Hundavel & Ras Familjen är sjukt sugen på hund. Tankarna har funnits länge på hund men tajmingen har inte varit rätt. Nu känns det som vi är i ett läge...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
12 813
Senast: Miks
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 008
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp