Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Men jösses, jag är inte dum i huvudet. Det är klart man inte lämnar hunden och säger "Här ta den o ut och prova om den kan jaga. ":banghead: Men det finns inget intresse även om jag skulle träna henne så därför blir det inte så.

Lady_vip:


Min hund är född i Polen med ungerska föräldrar. Träffade hon som tog in de första vizslorna i Sverige tidigt 70-talet så det är inte direkt en gammal ras och även många uppfödare i Sverige har nog hundar med utländska stamtavlor. Däremot hade hon en helt annan inställning angående rasen och dess utveckling och var väldigt angelägen att jag kontaktade henne om jag skulle ta valpar på min tik. :cautious:
Med vek menar jag även att hon är skotträdd och reserverad mot främmande män speciellt. Hursomhelst handlade inte tråden om min hund.

Tycker det är ganska konstigt att du tycker min inställning är sorglig när jag säger att hade det funnits intresse av att jaga med min hund så hade jag gjort det. Men för att göra dig nöjd ska jag ha jaktlicens och bössan redo.
Sen är det en såpass kort tid om året man jagar, resten av tiden ska hunden fungera på andra sätt, så jag anser faktiskt att träningen är minst lika viktig som själva jakten.

Föra en utdöende hundras bakåt? Vet jag inte riktigt om jag håller med om.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Varför tycker du att den är intressant?

I värsta fall:

Karelare
-Jaktdåre på högvilt!
- Väldigt självständig
- ev. aggressivitet mot andra hundar
- Stor kamplust

Engelsk Setter
- Enorm energi
- Enorm jaktlust
- Kräver enorm aktivering
- Apporterar allt

Så i allra värsta fall får du en jaktidiot som springer mil och som dessutom är självsäker nog att stanna borta och som inte kommer kunna slappna av inomhus.
Självklart har båda raserna massor med plus också.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Jag börjar tro att du bara är ute efter att göra folk upprörda? Om inte är din okunskap skrämmande, LÄS PÅ innan du köper NÅGON hund! :mad::banghead:

Karelsk björnhund och engelsk setter som kombination är fullständigt vansinnig och har inget som helst syfte.

Jadå är min okunskap skrämmande, annars hade jag inte frågat. Varför är den kombinationen dålig?
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Du ska inte ha en jakthund, till att börja med.

Och egentligen ska du inte kolla annonser alls. Bestäm dig vilka egenskaper som ska prioriteras, bestäm ras och börja SEN leta lämplig uppfödare. Inte efter pris.
Eller välj att vänta på amstaffen.

Varför ha så bråttom?
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Sen kanske jag inte skulle rekommendera en staffe till någon som inte har så mycket erfarenhet. Fantastiska hundar enligt mig men också de som ligger ute mest på omplacering och jag har själv varit jourhem. Tänk om man kunde ta hand om alla..
Tips till TS är att ringa runt till uppfödare av de raser som kan vara intressanta, be att få träffa föräldrarna osv.
Sen tycker jag också att man faktiskt kan spara ihop de 10-20 tusen kr det kostar att köpa en renrasig hund. Har man inte ekonomin för det är det bättre att vänta anser jag.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Jadå är min okunskap skrämmande, annars hade jag inte frågat. Varför är den kombinationen dålig?

Vet du vad raserna är menade för, var för sig? Vet du hur dom ser ut? Karelare är en ställande hög/rovvilts hund med mycket skärpa och jaktlust. Settern är en stående fågelhund. Det finns ingen som helst logik i att korsa dessa raser. Vad vill man få fram? Jag kan inte komma på ett enda tänkbart användningsområde för denna korsning.

Tre konkreta tips:

1. Sluta gå på priset när du ska köpa hund
2. Välj en eller flera tänkbara raser INNAN du kollar på gulliga valpannonser
3. Välj bort alla jakthundsraser
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Fast TS skulle inte få en staffe på foder av systern, det var en amstaff.
Visst är det bra att TS frågar runt, men polletten borde väl trilla ner snart när hen fått ungefär samma svar o kommit med samma undanflykter både här, på AH o på AoH.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Ja, jag har tid och ork för två plus katt.

Men har du råd?

Har du inte råd att betala mer än några tusenlappar i engångskostnad när du köper hunden, hur ska du då ha råd med båda? Ryker t.ex. hundarna ihop och behöver sys och sätta dränage så får du en plötslig kostnad på 4000 kr utan möjlighet till avbetalning även om du har försäkring.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Men har du råd?

Har du inte råd att betala mer än några tusenlappar i engångskostnad när du köper hunden, hur ska du då ha råd med båda? Ryker t.ex. hundarna ihop och behöver sys och sätta dränage så får du en plötslig kostnad på 4000 kr utan möjlighet till avbetalning även om du har försäkring.

Ja jag har råd
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Men jösses, jag är inte dum i huvudet. Det är klart man inte lämnar hunden och säger "Här ta den o ut och prova om den kan jaga. ":banghead: Men det finns inget intresse även om jag skulle träna henne så därför blir det inte så.

Lady_vip:


Min hund är född i Polen med ungerska föräldrar. Träffade hon som tog in de första vizslorna i Sverige tidigt 70-talet så det är inte direkt en gammal ras och även många uppfödare i Sverige har nog hundar med utländska stamtavlor. Däremot hade hon en helt annan inställning angående rasen och dess utveckling och var väldigt angelägen att jag kontaktade henne om jag skulle ta valpar på min tik. :cautious:
Med vek menar jag även att hon är skotträdd och reserverad mot främmande män speciellt. Hursomhelst handlade inte tråden om min hund.

Tycker det är ganska konstigt att du tycker min inställning är sorglig när jag säger att hade det funnits intresse av att jaga med min hund så hade jag gjort det. Men för att göra dig nöjd ska jag ha jaktlicens och bössan redo.
Sen är det en såpass kort tid om året man jagar, resten av tiden ska hunden fungera på andra sätt, så jag anser faktiskt att träningen är minst lika viktig som själva jakten.

Föra en utdöende hundras bakåt? Vet jag inte riktigt om jag håller med om.

Att det inte finns intresse att jaga med den även om du skulle börja träna med den är inte säkert. Jägarna brukar ha tendens att sticka fram näsan om de ser en bra hund eller hör talas om att en viss hund är duktig. Då är det mkt mer intressant än om man säger att "jag kan börja träna den" Har hunden presterat på prov, eller träning så sprider det sej ofta som ringar på vattnet.
Sedan ska det ju finnas marktyp och vilt som passar rasen också, man tar ju t.ex inte med sej en pointer på rävjakt och inte en stövare som apportör:)
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

JA jag är okunnig inom vilka raser, de är därför jag frågar er. Och nej vallhund jag kommer inte med några undanflykter. Jag frågar på ett forum som jag vet att de finna kunniga. Jag är mer kunnig inom brukshundar men inte jakthundar.

Vet att de är nog lite korkat att skaffa en jakthund men jag ser de även som en utmaning, att uppfostra en hund som går snabbt mellan 0-100 och verkligen har ett driv. Jag är erfaren av hundar men inte jaktraserna och jag räknar inte min labbe som en jakthund även om de är en fågelhund.

Jag är inget troll. Och jag kommer inte med undanflykter utan letar efter information, fel med det?
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Min hund är född i Polen med ungerska föräldrar. Träffade hon som tog in de första vizslorna i Sverige tidigt 70-talet så det är inte direkt en gammal ras och även många uppfödare i Sverige har nog hundar med utländska stamtavlor. Däremot hade hon en helt annan inställning angående rasen och dess utveckling och var väldigt angelägen att jag kontaktade henne om jag skulle ta valpar på min tik. :cautious:
Med vek menar jag även att hon är skotträdd och reserverad mot främmande män speciellt. Hursomhelst handlade inte tråden om min hund.

Du menar att det inte är en gammal ras i Sverige? Nänä, men så är det ju med många hundraser, det betyder ju inte att rasklubben i Polen/Ungern osv har ett avelsarbete som är bättre än det i Sverige. Tvärtom så har ofta importerade hundar bekymmer med div dolda sjukdomar, typ allergier, sköldkörtelproblem, dålig mentalitet osv. Tyvärr.
Så jag antar att du inte kommer avla på hunden om den är skotträdd.

Tycker det är ganska konstigt att du tycker min inställning är sorglig när jag säger att hade det funnits intresse av att jaga med min hund så hade jag gjort det. Men för att göra dig nöjd ska jag ha jaktlicens och bössan redo.
Sen är det en såpass kort tid om året man jagar, resten av tiden ska hunden fungera på andra sätt, så jag anser faktiskt att träningen är minst lika viktig som själva jakten.

Och hur mycket hade du tänkt träna jakt med henne då? Och starta jaktprov? Du skrev ju innan att det är nonsens att man behöver göra det hunden är till för, att det kvittar. Hur kan du då nu skriva att träningen är minst lika viktig? Det är ju självklart, de allra flesta tränar inför jakten hela året, för att sedan jaga (fågel får man jaga ganska lång period) med en fungerande hund.


Föra en utdöende hundras bakåt? Vet jag inte riktigt om jag håller med om.
Hur många jagar med vizslor idag? Hur mycket kommer du jaga med din vizsla? Jag menar, det kvittar ju om du tar in nya linjer om du inte uppfyller rasklubbens krav/önskemål för de ev. valparna, då för du inte rasen framåt. Rasklubben har ju dessa punkter av en anledning, av precis samma anledning som min ras har det - för att det inte ska bli en vacker oduglig hundras som bara duger till sällskap.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Vet du vad raserna är menade för, var för sig? Vet du hur dom ser ut? Karelare är en ställande hög/rovvilts hund med mycket skärpa och jaktlust. Settern är en stående fågelhund. Det finns ingen som helst logik i att korsa dessa raser. Vad vill man få fram? Jag kan inte komma på ett enda tänkbart användningsområde för denna korsning.

Tre konkreta tips:

1. Sluta gå på priset när du ska köpa hund
2. Välj en eller flera tänkbara raser INNAN du kollar på gulliga valpannonser
3. Välj bort alla jakthundsraser

Det enda jag läst på vid är vid skk hemsida där jag fått lite information men de är guldvärt de jag får av er!
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Om du ska köpa en blandras, gå då in på de olika rasklubbarna och läs om hundarnas egenskaper. Fundera sedan över hur blandningens egenskaper passar varandra. Googla!! Skk har rätt kortfattade beskrivningar av raserna om man jämför.

Blandningen mellan Setter och Karelare är jäkligt märklig?! Undrar om den verkligen är något planerat? Vad ska man ha den till?
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Om du ska köpa en blandras, gå då in på de olika rasklubbarna och läs om hundarnas egenskaper. Fundera sedan över hur blandningens egenskaper passar varandra. Googla!! Skk har rätt kortfattade beskrivningar av raserna om man jämför.

Blandningen mellan Setter och Karelare är jäkligt märklig?! Undrar om den verkligen är något planerat? Vad ska man ha den till?

Tack för informationen!

Enligt säljaren var de en tjuvparning.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Hoppas du hittar något som kan passa er, men ha inte bråttom. Låt det ta tid!

Angående märkliga blandningen: Desto större anledning att inte köpa en valp.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Min sambos pappa hade två karelare som trots sin ringa storlek och gulliga utseende var välkända i hela den delen av stan. De var under kontroll (kopplade såklart) men det var inte precis hundar man gick fram och gullade med. När husse försökte ha dem lösa utanför stan stack de och det var inte några korta drev precis. De dödade en annan hund också, en liten en som kom framspringade.

Om du nu inte är ett troll, utan ställer frågor för att lära dig, varför tittar du på blandningar av jakthundar en gång till? Förra blandningen var en dålig idé och denna gången är det också en dålig idé. Om du tvunget ska ha en blandras, välj då en med raser som liknar varandra i alla fall. Och som inte är drivande jakthundar.

Angående att labbar är feta och lata... Nja, min Labbe hade en raket i baken tills han blev 11 år och diverse skelettproblem satte stopp för hans framfart. Jag har kelpie också, en ras som ska vara en av världens mest aktiva. Men labben var faktiskt ännu aktivare när han var ung. En sån labbe hade nog varit lite mer än vad du vill ha, men det finns de som är lite mer lagom också. Tikarna är oftast mer lättstyrda än hanarna, som kan vara lite tjockskalliga i vissa linjer.
 
Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?

Ja ekonomin spelar roll...tyvärr. Jag önskar att jag skulle ha en 12-15tkr lös men det har jag tyvärr inte. Jag och min flickvän har maxgräns på en 6000kr för en hund.

Ja jag har råd

Bra! Då antar jag att maxgränsen på 6000 kr har något annat än med ekonomin att göra och att du slår tanken om att hundens inköpspris är en avgörande faktor ur hågen.

Jag vill ha en hund som
- Kan vara runt katter - funkar med alla hundraser bara man vänjer dem vid katt när de är valpar

- Motionera kraftigt - funkar med alla hundraser, om du inte menar cykelturer, löprundor om 25-30 km i snabbare tempo

- Friluftshund - funkar med alla hundar

- Lydnadstävling - Här går de flesta jakthundarna, draghundar (husky) och urhundarna bort

- Spårning - funkar med alla hundar


- Päls spelar inte roll

- Minst 30cm och max 70cm mankhöjd

- Kan släppas lös - draghundarna (husky), urhundar och drivande jakthundar går bort

- Älskar att leka fysiskt och mentalt - lika för de flesta hundraser, men många självständiga raser som draghundar, urhundar och vissa jakthundar får man jobba mycket med för att lära dem leka


Om du verkligen lever ett sådant fysiskt aktivt liv som du säger (många brukar göra en överskattning av hur aktiva de faktiskt är) och verkligen är intresserad av tävlingslydnad och spår så skulle jag kunna tänka mig att vit herdehund, hovawart, beauceron är några större hundar som kanske skulle kunna tilltala dig både utseendemässigt och egenskapsmässigt.

Sedan undrar jag i vilket avseende som du vill ha en hund som går från 0-100 och verkligen har driv. Är det när du tränar lydnad? När ni leker/kampar? Då ska du definitivt räkna bort jakthundarna.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 523
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Vår lilla familj vill skaffa hund och nu har jag fått upp ögonen för Kromfohrländer. Jag skulle gärna vilja höra från er som känner till...
Svar
17
· Visningar
3 647
Senast: Asko
·
Hundavel & Ras Familjen är sjukt sugen på hund. Tankarna har funnits länge på hund men tajmingen har inte varit rätt. Nu känns det som vi är i ett läge...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
12 965
Senast: Miks
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 071
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Tokiga annonser och svar
  • Möhippa

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp