Bukefalos 28 år!

”Blicken dör på dem”

Det är ett av Sveriges största inridningsstall och har haft stora framgångar.
Men framgången har en mörk sida.
Flera hästskötare vittnar om djurplågeri och att hästar piskas tills de tappar livsgnistan.
– Man ser det i ögonen på hästarna. De ger upp. De är så ömma i kropparna att man inte kan röra vid dem, säger hästskötaren Isabell.
 
Så bra att alla ni andra inte upplevt nåt slags våld mot hästar någonsin i era liv. Tyvärr har jag inte samma erfarenhet, har stått i många olika stall med olika inriktningar genom åren och sett mycket som jag önskar att jag inte sett. Även om det inte är på samma nivå som unghästutbildaren tråden handlar om, så märks det att många (de flesta) som är nära hästar fortfarande anser att man ska vara ledare för hästen och aldrig låta den "vinna".

Jag är iaf glad att jag börjat lära om och att jag inte varit lika illa som många i min närhet.
 
Så bra att alla ni andra inte upplevt nåt slags våld mot hästar någonsin i era liv. Tyvärr har jag inte samma erfarenhet, har stått i många olika stall med olika inriktningar genom åren och sett mycket som jag önskar att jag inte sett. Även om det inte är på samma nivå som unghästutbildaren tråden handlar om, så märks det att många (de flesta) som är nära hästar fortfarande anser att man ska vara ledare för hästen och aldrig låta den "vinna".

Jag är iaf glad att jag börjat lära om och att jag inte varit lika illa som många i min närhet.
Klart att vi alla upplevt något slags våld mot hästar. Men det går att lära om och göra rätt.
 
Så bra att alla ni andra inte upplevt nåt slags våld mot hästar någonsin i era liv. Tyvärr har jag inte samma erfarenhet, har stått i många olika stall med olika inriktningar genom åren och sett mycket som jag önskar att jag inte sett. Även om det inte är på samma nivå som unghästutbildaren tråden handlar om, så märks det att många (de flesta) som är nära hästar fortfarande anser att man ska vara ledare för hästen och aldrig låta den "vinna".

Jag är iaf glad att jag börjat lära om och att jag inte varit lika illa som många i min närhet.
Vem har sagt att de aldrig upplevt våld mot häst någonsin i våra liv? Jag har definitivt sett våld, massor av våld, och jag har tyvärr även slagit en häst vid tillfälle som jag skäms för idag (nej jag skäms inte för att jag slog en häst i rent självförsvar). Att man sett och även utfört handlingarna själv betyder inte att man inte kan träna häst idag till att en käpp är en pinne som är bra för att den petar bort broms och är ett förtydligande av mattes hjälper helt utan att lära den att den även är ett hot om våld.
 
Så bra att alla ni andra inte upplevt nåt slags våld mot hästar någonsin i era liv. Tyvärr har jag inte samma erfarenhet, har stått i många olika stall med olika inriktningar genom åren och sett mycket som jag önskar att jag inte sett. Även om det inte är på samma nivå som unghästutbildaren tråden handlar om, så märks det att många (de flesta) som är nära hästar fortfarande anser att man ska vara ledare för hästen och aldrig låta den "vinna".

Jag är iaf glad att jag börjat lära om och att jag inte varit lika illa som många i min närhet.
Det var väl en helt märklig slutsats av de inlägg som bemött dina åsikter/konstateranden här i slutet.
 
Vem har sagt att de aldrig upplevt våld mot häst någonsin i våra liv? Jag har definitivt sett våld, massor av våld, och jag har tyvärr även slagit en häst vid tillfälle som jag skäms för idag (nej jag skäms inte för att jag slog en häst i rent självförsvar). Att man sett och även utfört handlingarna själv betyder inte att man inte kan träna häst idag till att en käpp är en pinne som är bra för att den petar bort broms och är ett förtydligande av mattes hjälper helt utan att lära den att den även är ett hot om våld.
Jag har också slagit hästar, ibland hårt, och funderade med maken kring HUR HÅRT man måste slå för att det ska bli såna märken? Helt obegripligt.
 
Det är som fångar som är tillfångatagna och ska utpressas och misshandlas grovt under tiden. Rivsår över ryggen osv.
Dels själva den fysiska smärtan men även den psykiska smärtan är mina lika fruktansvärd.
 
Låt mig omformulera mig. Alla hästar som reagerar på spöet med att tex göra det man ber om snabbare/mer energiskt utan att man behöver göra annat än att få spöet i handen, har någon gång blivit slagen med spöet. Annars skulle de inte förknippa det med att man måste "skärpa sig" och ta i lite mer i ridningen/körningen/hanteringen. Hoppas det blev tydligare.
Det här håller jag inte med om. Vi föder upp dressyrhästar, flera av dem så känsliga att de förstår att en lätt beröring med spöt av ryttaren betyder mer energi, och vissa ger mer energi bara för att de vet att den förlängda hjälpen finns. Moderna sporthästar är ofta så känsliga att de vill ha så få och så små signaler som möjligt från ryttaren. De behöver inte ha blivit spöade för att söka detta, de är känsliga och har lärt sig att gå för tryck.
Sen finns de såklart många hästar som lärt sig att spöet betyder att bestraffning kommer om man inte "skärper sig".
 
Jag har också slagit hästar, ibland hårt, och funderade med maken kring HUR HÅRT man måste slå för att det ska bli såna märken? Helt obegripligt.

Ja det är verkligen helt obegripligt. Jag har sett folk slå hästar riktigt hårt och den typen av märken har inte uppkommit. Kraften som krävs måste vara riktigt stor så det är ju absolut inget som sker av misstag.
Det här har jag också funderat på.
Tänker att det nästan måste varit med ett longerspö? Stämmer ju bra med "sand från longervolten" också.
 
Det här har jag också funderat på.
Tänker att det nästan måste varit med ett longerspö? Stämmer ju bra med "sand från longervolten" också.
Överhandsslag med ett långt typ Fleck-spö kan nog åstadkomma de skadorna tror jag. De flesta longersnärtar är ju i syntet, jag vet inte om man kan få tillräcklig kraft om man inte har en lädersnärt. Men jag har aldrig försökt heller så jag vet inte... 😣
 
Utomlands minns jag att de gärna använde en grövre käpp på "tuffa" hästar. Smala dressyrspön gav lättare ränder eftersom de snärtar till på ett annat vis.
Har fått samma märken när kvistar slagit mig i ansiktet eller på bara armar. En grövre gren ger ju mer ett blåmärke och det syns ju inte om man har päls...
 
Eftersom människan har barn kan jag tycka att det vore på sin plats med en orosanmälan till socialen. Tänk att hon beter sig så här mot försvarslösa varelser när andra ser. Vad händer när den stänger dörren till huset? Så som hästskötare beskriver människan är det ju tydligt att den är öppen med att den ska gå och avreagera sig på hästen eftersom den redan innan passet deklarerar att den ska ge hästen stryk. Inget friskt beteende alls. Det handlar ju om bessiningslöst våld med tanke på skadorna. När artiklarna om våldet rullades upp tänkte jag att det är väl ingen som är chockad för alla vet ju att det finns en stor skillnad på hur folk pratar och hur de beter sig privat. Men jo, jag är chockad av graden på våldet. Riktigt chockad. Aldrig sett något ens i närheten av detta i verkligheten och då har jag sett saker som gjort mig illamående
 
Överhandsslag med ett långt typ Fleck-spö kan nog åstadkomma de skadorna tror jag. De flesta longersnärtar är ju i syntet, jag vet inte om man kan få tillräcklig kraft om man inte har en lädersnärt. Men jag har aldrig försökt heller så jag vet inte... 😣
Jag har väldigt svårt att tro att en longerpisk med nylonsnöre kan åstadkomma den typen av kraftfulla träffar. Överhandsslag med meterlång dressyrpisk får en helt annan kraft.
 
Jag föder upp ganska många hästar per år och de måste ju lära sig vad en pisk betyder (det kan de inte från födseln). Men om man skulle SLÅ en ett- eller tvååring med den blir kunskapen för hästen en helt annan än den jag (och de flesta) eftersträvar! Det är befängt att tro att hästar lär sig på det sättet.

Sen håller jag med om vad som skrivits i den här tråden eller om det är den andra: Att detta förekommer är ingen egentlig chock, chocken är att det uppenbarligen fungerar. Det skrämmer mig mycket.
Precis. Att det fungerar för mig bottenlöst sorgsen. För då kommer nån alltid välja den vägen.
 
Det borde ingå i utbildningen att själv få ett rapp av ett ridspö. Jag har aldrig använt ett spö på en häst men av nyfikenhet testat att själv få ett rapp och det gjorde så ont att det knappt går att beskriva, utan att uppleva det själv är det nog svårt att förstå hur ont det gör.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Aftonbladet publicerar ett stort reportage där man pratat med flera tidigare hästskötare hos ett stort utbildningsstall i Sverige...
Svar
0
· Visningar
1 424
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska ridsportförbundet ryter ifrån efter Aftonbladets granskning där det framkom att ett av Sveriges största inridningsstall använder...
Svar
0
· Visningar
281
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag har vid ett tillfälle blivit nekad att komma till en löshoppning när jag hade en häst på inridning, det var sista gången innan 3-års...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 033
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 650
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp